Hemvärnet

Mitt ”hemvärn” är en historia för sig själv…

Tjejerna som kommer hem till just mig är, de flesta, helt underbara!

Glada, positiva och dom gör det där lilla extra för att sprida glädje och för att göra det bättre för mig.

Men vad hjälper det när de inte är uppbackade till 100% av företaget de arbetar för?

På bara de ca 4 veckorna jag varit kund hos dem så har detta hänt:

•De tider vi bestämt hålls aldrig.
•Varje dag missas åtminstone 2 besök, utan förklaring eller att de ber om ursäkt.
•Dom är alltid stressade och vill skynda sig härifrån, ”vill du på toa eller äta lunch? Vi hinner inte båda nu”
•Trots beslut från kommunen så har fortfarande inte städ eller tvätt kommit igång.
•Jag har dragit på mig 4 olika skador (stort sår på benet, muskelbristning,utdraget ledband i handen och sår på hälen + rosfeber pga såren)endast pga okunnighet (ingen av dom är utbildade) och oförsiktighet.
•Jag är beviljad dubbelbemaning ändå kommer de ensamma eller med 45 min mellanrum.
•Medicintider sköts inte, nycklar tappas bort och dom blir inte informerade om hur/när/vilken medicin jag ska ha.
•De hjälpmedel jag har för att underlätta vid tex lyft och vändningar används inte eftersom de inte blivit informerade eller vet hur man använder dom.
•Dom får sina scheman samma morgon så jag kan aldrig veta i förväg när/vem som kommer.
•Det är rätt vanligt att det kommer 2 helt nya tjejer till mig samtidigt, dom har INGEN aning om någonting och då är det visst upp till mig att lära upp dom.
•Ofta behöver 1 av personalen åka vidare och då förväntas maken ta över och hjälpa till.
•När dom är så här stressade så gör dom ofta illa mig och är hårdhänta och irriterade…

Orkar jag med att berätta mer?

Nej 🙁

Men jag har via telefon, sms, mail och via personalen försökt få tag i chefen utan att lyckas…

Jag kan tycka att hon åtminstone kunde hört av sig när jag fick sitta ensam i soffan mellan 14-20… Eller vid ngn av skadorna eller när de tappat bort nyckeln till medicinskåpet?

Nu i helgen har dom inte haft egen personal, många gick hem och sa upp sig förra veckan, så de har haft hjälp av ett annat hemtjänst företag… Tror ni det var något jag som kund fick veta?

Nej!

Orken finns nu inte längre kvar hos mig att må dåligt och oroa mig för detta, nu ger jag upp och byter hemtjänst.

Men hur mår då stackars Agda 85 år som har valt samma företag som mig?

Sånt här är det ingen som ser eller hör, sånt här är nog vanligare än vi tror och det gör mig både arg och ledsen!!!

Tummen upp och all respekt till dom stackarna inom hemtjänsten som ger allt och lite till för att få det att fungera trots urusla förutsättningar ❤️

4 kommentarer

    • Gabriella Eker Larsson (inläggsförfattare)

      Tack Karin!
      Jag hoppas också att jag orkar, har nu bett om att få byta hemtjänstföretag.
      Mörkrädd är det minsta man blir, jag tänker på alla äldre som kanske inte kan eller orkar göra sin röst hörd…
      Tragiskt!

  1. Maria Lundmark Hällsten

    Det är ju skandal…så ruttet, och jag hör av andra, hur dom har det hemma. Just det där att dom ska komma två, stycken, en kommer 45 minuter senare och detta blir ju kunden drabbad av, vem säger att deras tid, är värd mer, än din. Visst är det väl Umeå kommun som har det yttersta ansvaret, när det gäller hemtjänst, personliga assistenter etcetera, man skäms ju. Du har ju nog med ditt, och ska inte behöva ta detta också. Hoppas det ordnar sig för dig, på ett eller annat sätt. //Maria

    • Gabriella Eker Larsson (inläggsförfattare)

      Jag kan bara hålla med dig i allt du skriver Maria!
      Men i mitt fall så är det Gävle kommun som har ansvaret då jag numera bor där.
      Dom har tagit del av allt detta och nu också valt att gå vidare med både skadorna jag fått och alla missade besök.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.