Facebook vill hylla de döda

Facebook håller på att lansera en ny sida för alla som vill skapa en sida för de som har någon nära som nyligen har gått bort. En slags minnessida, eller dödsruna på nätet där alla som vill kan kommentera och lämna sina kondoleanser.

 

Det är  medarbetaren Max Kelly på Facebook som ligger bakom sidan. Idén till den fick  han när han förlorade en av sina närmaste arbetskompisar i en mc-olycka.

Det är tydligt att även Facebook nu vaknar upp för fenomenet med minneslundar på nätet. Här måste man själv även aktivt bli vän med den döde. Lite märkligt tycker en del. Jag kan tycka att det kan vara ok, särskilt om det är en person med stort kontaktnät både i Sverige och utomlands.

Läs ävenVem ärver dina inloggningsuppgifter när du dör?

Etiketter: , ,

6 kommentarer

  1. Gunnar

    Jag tycker att minnesplatser på nätet är en strålande ide! Däremot känns det som att det borde vara ett särskilt ställe och att Facebook kan nöja sig med oss som fortfarande är i livet.
    Själv har jag använt mig av minneslunden.se som jag och min familj tycker är en smakfull och värdig plats att minnas vår mamma/maka/syster på.

  2. Jörgen Springfeldt

    Jag håller med Gunnar! Allt passar sig inte på Facebook.
    En minnesplats för någon som har gått bort skall vara just det och inget annat.

  3. lena

    Hej! Jag tycker att facebook skall hantera det som gäller levande. När någon går bort tar en ny fas vid och sorg och annat hanteras bäst separat. Minnesplatser på nätet fyller den uppgiften väl. Titta exempelvis på den som Gunnar nedan nämner, http://www.minneslunden.se. Den var och är till stor hjälp i sorgebearbetningen för en bekant.

  4. Ingela Hjulfors Berg

    Svar till lena (2009-10-29 15:49)
    Det är säkert bra med minneslunden.se
    Facebooks sajt är dock mer internationell och idag har många av oss kontakter över världen så jag tror att det är ett ganska bra alternativ också.

  5. Gunnar

    Fördelen med platser av typen minneslunden.se är att man kan gå in och minnas och visa sitt deltagande utan att vara medlem. Det ligger inte för alla att vara med i sociala nätverk av typen Facebook. Dessutom är det, i förlängningen, bra att de traditionella dödsannonserna i dagspressen som är oförskämt dyra får konkurens. En dödsannons som visas vid 1 tillfälle i t.ex. Dagens Nyheter kostar runt 6000:-, en plats, som mycket väl kommer att kunna fungera som en dödsannons i framtiden, på någon av de digitala minnesplatserna kostar en bråkdel av det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>