VK inte först på Facebook

Äntligen! Nu är VK även aktiv i de sociala medierna Facebook och Twitter. Det är på tiden.

I dag lär det finnas närmare 50 000 facebookkonton i Umeå, av cirka två miljoner totalt i Sverige. Jag har varit med på FB sedan hösten 2007 och insåg tidigt att det här kommer att bli ett hot för många medier i framtiden. Jag kollar oftast först vad det snackas om på Facebook på morgonen innan jag går över och kolla nyhetssajter. Åtminstone när det gäller att få veta vad som sker lokalt så är fortfarande Facebook en ganska bra källa.

Sedan i våras är jag även aktiv på microbloggen Twitter. Det är svårare att få överblick på den sajten och handlar mer om att skapa nya kontakter. Facebook handlar istället handlar om att återknyta till kompisar från förr, släkt och nära vänner.

Twitter är för mig en fantastisk omvärldsbevakare, den ger mig korta nyhetsuppdateringar av intressanta sajter och artiklar under hela dagen, ett mycket snabbare medium än Facebook. Här haglar det fram budskap på 140 tecken från hela världen, eller från de personer som man har valt att följa. Det är bara att följa vem man vill, du behöver inte fråga efter lov först som på Facebook. Det är därför som vissa amerikanska kändisar kan ha flera miljoner "followers".

Hur som helst så verkar det råda en boom inom alla lokala medieföretag i Umeå  att vara på Facebook och Twitter just nu.  Det är flera som har startat fanpages på Facebook nu i oktober. Sist ut av dem alla är faktiskt VK.

Störst och först på Facebook är TV 4 Nyheterna Umeå med 703 fans och minst är SR Västerbotten. De har bara en kompisanvändare för programmet Espresso och bara en kompis. Att ha en fanpage är det bästa just nu, grupper är ute. På fanpages går det nämligen att kommentera så att alla medlemmar kan läsa, samt följa uppdateringarna  i det gemensamma nyhetsflödet på Facebook.

Kolla in de lokala mediernas fan pages och vänsajter på Facebook här nedan: 

TV 4 Nyheterna Umeå- startade sin fanpage först av alla den 20 oktober. De har 703 fans och uppdaterar flitigt. Deras första uppdateringen lät så här: "Välkommen till Official Page TV4 Nyheterna Umeå som ger nyhetsflashar och ett urval av de nyheter som sänds och publiceras av nyhetsstationen. Här kan du också tipsa och kommentera."  Mycket proffsigt och säljande reklambudskap redan från start.

SVT Västerbottensnytt  - har funnits på Facebook sedan 24 oktober med en fanpage. De har 283 fans i dagsläget. Deras första uppdateringen lät så här: " Nu kör vi…" Ett stilsäkert och familjärt budskap som går hem hos de flesta.

Västerbottens Folkblad- startade sitt fanpagekonto 29 oktober och har idag 406 fans. Deras första uppdatering var en hänvisning dirket till en nyhetsartikel på deras egen sajt om den fruktansvärda bilolyckan som krävde två unga människors liv. Följande länk: http://www.folkbladet.nu/?p=159293  VF  rapporterar snabbt och ger deras fans länkar direkt till det som redaktionen brinner för.

Västerbottens Kuriren- är det sista lokala medieföretaget på Facebook. De startade sitt fanpagekonto 6/11 och har idag 256 fans.  Första uppdateringen löd så här: "Hej! Nu smygstartar vi här på Facebook. Vi kör igång på riktigt tisdag 10/11." En mycket försynt start av en av Norrlands största tidningar.  Det kanske avslöjar lite av deras inställning till sociala medier jämfört med sina konkurrenter.  Men de är i alla fall först på Twitter i dagsläget.

SR Västerbotten har ingen fanpage på Facebook. Däremot har de en vänsida för programmet Espresso, men som sagt, vad jag kan uttolka så har de bara en vän, än så länge.


 

Etiketter: , , , , ,

En kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>