Politiker älskar sociala medier

Nu börjar det. Vaddå? Jo, valet 2010 och frågan om sociala medier som Facebook, twitter, bloggar med mera ska vinna valet åt högern eller vänstern.

Vem är bäst på att twittra? Vem har flest anhängare på Facebook? Vem bloggar intressantast? Det är frågor som flera medier har undersökt i dagarna. I helgen var det en stor artikel i Västerbottens Folkblad – Sociala medier viktiga i politiken.

Anders Ågren, moderaternas gruppledare i Umeå, har värvat åtta nya medlemmar till partiet via Facebook och där han har över 3000 vänner. På frågan om varför han tycker de nya medierna är så viktiga, svarar han till Västerbottens Folkblad:

"Jag ser inget alternativ. Om man väljer bort det så missar man ett ställe där folk finns. Det är som att man skulle sluta gå på fullmäktige. Jag har helt enkelt upptäckt hur bra arena det är även för politik, det är ett komplement till allt annat. Det är viktigt att vara där människor är och de är alldeles uppenbart på nätet."

Enligt WII – World Internet Institute- senaste undersökning om svenskarna och internet så är endast 6 procent av alla bloggar politikerbloggar i Sverige i dag. Undrar om den siffran kommer att ha ändrats efter valet i år?Men är det fler politikerbloggar vi behöver?

Ja, jo, och nej. Politiker älskar sociala medier. Det har vi förstått. De får tala ostört i sina bloggar, kan ge media en spark om de känner sig påhoppade som Umeås kommunalråd Lennart Holmlund gjorde mot SVT. Men de missar ofta en poäng med dem.

Skrämmande många använder sociala medier för att få ut sin politik istället för att ha en dialog med väljarna och ta reda på vad vilka frågor som verkligen berör deras väljare.

Vilket riksdagsparti kommer vara först med att ta en fråga från bloggsfären in i sitt valprogram i år? Eller blir det Piratpartiet som vinner de ungas röster igen som i EU-valet senast och puttar ut, låt säga, Kristdemokraterna?

Jag är övertygad om att de politiker som vågar vara lyhörda och personliga i sociala medier kommer att nå långt och särskilt på den lokala arenan.

Eller som social mediestrategen Britt Stakston på JMW skriver:

"Sociala medier är kommunikation. Addera det till de kommunikationsverktyg som idag finns och se värdet i att oberoende av tid och plats ge medborgarna, väljarna chans att diskutera politik! Inte bara på ett givet datum klockan 14 utanför Konsum. Samtalen på den digitala kullerstenen är lika viktig. Svårare än så är det inte."

Relaterade artiklar:

Edward Riedel – Bloggens vara eller inte vara i en politikers vardag

SVD- Sociala medier ny PR-kanal

Västerbottens Folkblad-Sociala medier viktiga i politiken

 

Etiketter: , , ,

En kommentar

  1. LK

    Hej! Jag fastnade för ett inlägg du hade tidigare ”nowdothis” men lyckas inte få den på svenska. Kanske du kan hjälpa mig?
    En stor härlig sol på himlen, men kallt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>