Jämlikare skola i Vännäs

 

Många skolor har problem med att ge alla elever tillräckligt goda förutsättningar. Vilken bakgrund dina föräldrar har är fortfarande den absolut viktigaste faktorn för hur du ska lyckas i skolan. Klyftorna ökar och det leder inte bara till ett mer splittrat samhälle i förlängningen, utan också sämre skolresultat för alla.

Vännäs har en av Sveriges största andel legitimerade lärare. Förutsättningarna att ge alla chansen att lyckas borde absolut vara goda. Trots det så visar statistiken att Vännäs inte lyckas skapa en jämlikare skola, snarare tvärtom.

Miljöpartiet ser allvarligt på detta och vill ge grundskolan ett särskilt uppdrag under nästa mandatperiod att vända utvecklingen och minska betygsklyftan.

 

Vårt program för skolan och förskolan är:

  • Minskade kunskapsklyftor
  • Mindre grupper
  • Mer rörelse
  • Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa
  • Grönare utemiljö

6 kommentarer

  1. Björn

    Har du några konkreta lösningar på dina förslag till åtgärder Krister? Är det inte dags att låta lärarna få tillbaka lite av sin auktoritet i klassrummen så dom kan fokusera på sitt jobb? Förespråkar inte skolaga, men visst är det fel att man inte ska få lyfta ut en kepsprydd, mobilpratande ickeintresserad elev ur klassrummet som uppenbart stör undervisningen, utan att riskera att eleven blir ”kränkt” och anmäler läraren?
    Har inte koll på skolresultaten från skolorna i Vännäs kommun, men vet av erfarenhet att små byskolor inte är en garant för goda utbildningsresultat ( stök och ej behöriga lärare). Vet du vad Hällforsskolan uppvisar för resultat? Föräldrar och barn som har valt den skolan verkar nöjda, så lösningen finns kanske där.

  2. Krister Andersson (inläggsförfattare)

    Jag tror inte att fler repressiva befogenheter är rätt sätt att skapa auktoritet i klassrummet. Lärare är ledare i sitt klassrum och har rätt att avvisa elever om så krävs. Däremot ser jag gärna att läraren ges mer makt över direkta åtgärder som behövs.
    Föräldrar och barn är också nöjda med Vännäs kommuns grundskolor. De flesta trivs och är nöjda med undervisningen. Det vi i miljöpartiet inte är nöjda med är resultaten och framförallt ojämlikheten i resultaten. Skolan måste ta detta på större allvar, men vilka åtgärder som krävs måste skolan själv bedöma. Sen ska vi politiker stötta och ge medel för satsningar som ger resultat.

    • Björn

      Mindre klasser/fler lärare kostar slantar Krister, var hittar vi den pengasäcken? Givetvis så ska alla elever ha goda förutsättningar att ta till sig kunskapen som läraren förmedlar, men skillnader i betygen kommer vi alltid att ha.
      Tycker inte att vi ska avskaffa möjligheten till fritt val av skola som många ser som lösningen på problemen i många kommunala skolor. A och O måste vara att få eleverna engagerade och ha viljan att lära sig, ser inte kopplingen till grönare ytor dock.
      Någonstans på vägen har det gått snett, då andelen elever utan fullständiga betyg efter årskurs nio har ökat katastrofalt (lokalt) senaste åren.

      • Krister Andersson (inläggsförfattare)

        Skillnad i betyg kommer alltid att finnas, men att skillnaderna är mycket större än tidigare är illa. Skolval behöver ordnas på ett rättvisare och jämlikare sätt om det ska finnas kvar. Sen behöver inte allt kosta pengar. Attityder och skolkulturer kan aktivt förändras utan kostnader, men som politiker måste vi kunna fördela medel om det finns åtgärder som krävs för att vända utvecklingen.

          • Krister Andersson (inläggsförfattare)

            Jag kan tänka mig t.ex. att söktiden startar något år innan utbildningen börjar och att alla aktivt ska söka skola. Kvotering tror jag inte behövs. Så mycket sämre betyg har inte killarna, än i alla fall.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.