Minnalainen's obskyra  värld

 

 

  

 

 

 

 

 Uppvuxen i den norrländska tundran med anor från landet med de tusen sjöarna kommer den här tjugonånting hörselskadade feministen. Svag för kall vodka, Scrabble, kokta ägg, naturdokumentärer, punk och svart kaffe drömmer hon om en framtid med mindre klassklyftor, radiokanaler som spelar metal och ett förbud att bära gråa mjukisbyxor och One Piece offentligt.

När hon blir vuxen ska hon bli världshärskarinna, oförskämt rik eller åtminstone lära sig att simma. På fritiden intresserar hon sig för politik, historia, inredning, miljö och medicin. Och får hon en stund över så spelar hon tv-spel, läser tjocka böcker eller ritar pixelkonst på MS Paint.

Annan information om den här finskan är att hon är undersköterska, inte kan säga bokstaven "R", avskyr tv-apparater, inte ätit griskött på två decennier och sover helst på magen.

Skulle hon vara ett bakverk skulle hon vara en mandekubb : man antar att hon är bitter på utsidan och hon smular som fan men hon är faktiskt god att doppa!

 

 

bloglovin

 

 

 

 

 

 



Att arbeta inom vården är inte lukrativt

Igår vart jag riktigt arg. Nästan rosenrasande. Det Toivanesiska blodet kokade när jag fick höra vad nii-nii tjänar på sitt sommarjobb på fabrik X. Jag vart inte rosenrasande över det faktum att han hade en riktigt fin och hög månadslön, nej tvärtom. Jag är riktigt glad att han tjänar pengar som ger en dräglig levnadssituation. Det som gör mig förbannad är att jag som är utbildad undersköterska tjänar flera flera tusenlappar mindre när jag jobbar som vikarie, jämfört med honom. Men det här är ju knappast några banbrytande nyheter, ingen kommer att stoppa några pressar för att nån hojtar att man tjänar som en råtta om man arbetar inom vården i jämförelse med dom som arbetar på fabrik.  Jag visste själv att det var såhär, men jag fick ändå en obehaglig kalldusch när jag insåg hur jävla litet värderat mitt yrke är.

Det är inte bara mitt yrke som är litet värderat utan även min utbildning*, då arbetsgivare hellre sparar in kronor och ören istället för att använda sig av värdefull kompetens. Och hade en viss politiker och dennes parti fått styra och bestämma i Robertsfors så hade hela gymnasieskolan med sitt omvårdnadsprogram fått lägga sig platt ner bortsett från industriprogrammet.  Då endast dessa elever är en värdefull tillgång till ortens fabriker (för er som inte är bosatt i Robertsfors så kan jag tala om att det är ett "industrisamhälle", vi har många fabriker).

Visst, industrin behövs, är vinstdrivande och lukrativ. Men vem ska ta hand om dessa industriarbetare när dom blir gamla och har slitit ut sina kroppar och vill vila ut sina sista år på ett ålderdomshem?

18-åriga Pia som fått fyra dagars inskolning och som egentligen vill arbeta inom media?
Eller Minna Toivanen som genomfört en utbildning med nästan högsta betyg i alla ämnen?

Det valet, det är inte jag som avgör, tråkigt nog.

 

* = inlägget som jag länkar till stämplades som "kontroversiellt" på min arbetsplats och jag vart i princip nästan "hotad" av att om jag skrev sådana inlägg så skulle jag inte få arbete inom kommunen.


Uppdaterad: fredag 24 juni 2011 klockan 12:32

19 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar
mexan

Maria Skiddi säger:

Conny, du skämtar meste jämt=) vare sig du blandar in TV-apparater eller möjligheten att bli opererad av någon utan utbildning när det åtminstone JAG pratar om är MONOPOLET i den bransch jag jobbar i i tex vår kommun.

Det finns offentliga och privata arbetsgivare.
De offentliga och de privata som skapar varor och/eller tjänster som konsumeras här hemma byter pengar med varandra.

De som BÄR landet är exportföretagen. Det är företagens SKATTER som betalar lärare, poliser och vårdpersonal. Tar vi bort företagen får vi inga offentligt anställda Voila.


När man talar om att företagen ska fixa fram jobben till alla arbetslösa, långtidssjukskrivna och ungdomar blandar man friskt el sjukt ihop sakernas tillstånd.

Älsklingsskällsorden om ”storföretagen” blir liiite tröttsamma då det defakto finns väldigt få stora företag i Sverige.

”Företagare” i Sverige idag är även frissan, ICA-handlaren, målaren, din bilverkstad, tandläkaren, sopåkaren o.s.v.

Så FRÅN att bla. Minna beklagade sig över den känsla av att icke värdesättas där jag då lixåm höll med- kom teknikjobbet in som ett sorts "bevis" på att det visst går att tjäna bättre och headhuntas.

Mmm,..starstruck me som more and tell me something new. TEKNIK- VÅRD på det sk golvet.

Sen är det ju så, ATT just den skattefinansierade OFFANTLIGA sektorn då i Minnas exempel, hellre tar in nån billig från gatan än Minna som utbildad med leveransgaranti på jobbet.

Å det var ju hart när en omöjlig ekvation för tex Conny som tror att det statliga offantliga arbetssättet är den mest felfria- ICKE vinsttänkande verksamheten ..(slår mig på knäna å skrockar förtjust).

Hej hopp-skaffa snopp!

Värdesäkring någon? Varfö

onsdag 29 juni 2011 klockan 20:03

Uffe N säger:

Med "realistiskt alternativ" menar jag att om du vill jobba inom vården så vet kommunen och landstinget att de har inga privata företag som konkurrerar om den tillgängliga personalen. Antingen arbetar du för kommunen eller så arbetar du åt landstinget. Och ingen av dessa har något intresse av att börja konkurrera med lönen som lockbete.

För dig som vill ha ett jobb inom vårdsektorn betyder det att antingen jobbar du för den lön du blir erbjuden, eller så jobbar du inom en annan sektor. Eller är arbetslös.

I större städer ser bilden lite annorlunda ut, då det börjat dyka upp privata företag inom vårdsektorn, och då måste alla inom vårdsektorn kunna erbjuda en lön som åtminstone inte släpar efter allt för mycket.

Som ingenjör/tekniker har man många fler arbetsgivare att välja bland, och då kan kommun/landsting inte räkna med att jag vill ha deras jobb (med tillhörande dålig lön) bara för att det inte finns något annat.

---------------

Ett litet tankeexperiment för dig: tänk dig att du vill plugga på universitetet. Du har inte bestämt vad du vill plugga, men du kan tänka dig lägga 4-5 år på det. Skulle du då välja att plugga till tex lärare, med en månadslön på ca 25K, eller skulle du välja att plugga till civilingenjör, med en månadslön på över 30K? Om lönen är det enda kriteriet du tänker på vet jag vad ditt val kommer att bli... Och vad tror du skillnaden i lön beror på, båda utbildningarna är lika långa och ungefär lika krävande.

tisdag 28 juni 2011 klockan 15:42

Tant

Miss Minnalainen säger:

Det har varit väldigt intressant att läsa allas kommentarer, tack alla som bidragit till diskussionen!

tisdag 28 juni 2011 klockan 09:41

Uffe N säger:

Minnalainen: jag håller med dig och andra skribenter om att det är lite orättvist att jämföra tekniker och undersköterska, men inte så fel trots allt: enligt egen utsaga här ovanför har du utbildning (gissningsvis på gymnasiet) och jag har fyra års utbildning på gymnasiet.

Den stora skillnaden är att som tekniker kan jag välja bland många fler arbetsgivare, och den som ger mig bäst "paket" får anställa mig. I "paketet" ingår självklart lönen, men också annat: arbetsmiljö, kollegorna, möjlighet att utvecklas, möjlighet till utbildning och de faktiska uppgifter jag skall lösa.

Som undersköterska gissar jag att man har två arbetsgivare att välja bland: kommunen och landstinget. De är båda så stora att de bestämmer din lön och behöver inte fråga dig vad du tycker, för du har inget realistiskt alternativ.

fredag 24 juni 2011 klockan 22:53

Tant

Miss Minnalainen svarar:

Hej Uffe, jag blir lite intresserad av vad du menar med "realistiskt alternativ", skulle du kunna utveckla det?

Sen skiljer det sig från arbetsplats till arbetsplats, oavsett om det är inom kommun eller landsting. Så vilken arbetsmiljö eller kollegor, min möjlighet att utvecklas, möjlighet till utbildning och de faktiska uppgifter jag skall lösa är inte något som är utanför mitt räckhåll utan jag kan också bestämma dessa faktorer.

Tuesday 28 June 2011 klockan 09:39

conny_70

Conny Forsström säger:

Maria, jag tror inte att jag vill bli opererad av Kurt utan läkarutbildning, men skämt åsido. Det handlar inte om "onda" företag. Det handlar om vinstbegär och genvägar som gör att vinsten ökar.

Friday 24 June 2011 klockan 19:00

mexan

Maria Skiddi säger:

Kalle, vi diskuterar olika lösningar för olika människor. Jag är jag, å du är ??.. anonym. No what?

Nä,... jag överdriver inte "arbetarens makt på golvet" och kränker det folk du anser dig ha förnämsta mest "rätta" positionen att företräda/vara språkrör för.

jag visar på att arbetaren inte behöver Träla å kräla å vara offer i ett scenario där man kan punktmarkera sin kompetens och kan leverera till en kunds belåtenhet.

Den säck du pratar om, "Kalle"- bevistar du alldeles själv ...nåja...med kamrater strax under 4 %, helt inlindad i politiska pamfletters raseri med skygglappar stora som Pellefants öron.

Och KommuConny, Måste det vara vårdföretag i den ondaste tappningen som verkar i glesbygden? KAN det möjligen åxå kanske vara sen en tid tillbaka arbetslösa Magdalena, Florence Nightingale och Kurt som jobbade i skogen som kommun/stat köper tjänster av, som ve och fasa kanske gör det fan så bra? och vidareutvecklar ideén? anställer FLER arbetslösa i glesbygden...?

Med en rigid världsbild kan man måla fan på väggen och göra ingenting medan andra gör jobbet på golvet.

Friday 24 June 2011 klockan 16:57

conny_70

Conny Forsström säger:

Dessutom är privata vinstdrivande vårdföretag ökända och beryktade för att erbjuda dåliga villkor för sina anställda.

Friday 24 June 2011 klockan 16:28

Kalle säger:

Häxan har tydligen tagit en häxkur för mycket. Kunden är inte insatt i verksamheten och har således ingen aning om vilket vårdbolag som ger den bästa vården där de bästa undersköterskorna finns. Vidare överdriver du arbetarens makt inom golvarbeten till den grad att det blir snudd på kränkande. Häxan slåss alltså för att varje människa ska ha rätten att köpa grisen i säcken inom ett område där det bokstavligen kan handla om liv eller död.

Friday 24 June 2011 klockan 16:04

conny_70

Conny Forsström säger:

Vi snackar inte om att köpa tv-apparater här, vi snackar vård av människor som behöver vård helt oavsett plånbok. Det där med att välja..tror du verkligen att man kan välja i glesbygden? Hur många vårdföretag etablerar sig där? Om man kan garantera att alla människor helt OAVSETT plånbok får BRA vård, ja då håller jag med dig, privatisera allt! Men kan man garantera det när vinst kommer in som en faktor? Nej det kan man inte.

Friday 24 June 2011 klockan 16:01

mexan

Maria Skiddi säger:

jag tänker så här; Kalle/KommuConny å andra som ser varje privat aktör på arbetsmarknaden som av ondo tycker att VILJA tjäna pengar är fult, en som tjänar pengar får bara tjäna en viss summa innan denne blir ett kapitalistsvin.

Jag VILL tjäna pengar, och gärna MER än vad jag tjä'nar idag- alltså är jag på god väg att vara en föraktfull egoistisk f-ing samhällsvårta som dränerar mina medmänniskor på DERAS medel.

Om jag som arbetare tycker att jag är värd mer än jag får av min arbetsgivare skulle det vara en fördel för MIG att kunna öht VÄLJA arbetsgivare.

Jag skulle kunna sälja mitt lilla "extra" min BÄTTRE omsorgsförmåga, till nån som anser sig vilja ha just detta som garanti..en vara de betalar för.

Som kund i ngt avseende har jag i bästa fall ngt att jämföra- förhålla mig till.

Jag tänker att alla människor har ett lika värde, men jag tänker inte betala för en skitvara för att göra en god gärning för att den som producerar varan är en människa å har all rätt i världen att vara just den människan som ngt ¤%& rättviseprojekt.

Jag vill ha BRA service på ett fik, och BRA varor- annars går jag inte dit igen.

Om det bara fanns ETT fik och jag inte kunde välja - så får jag göra mitt eget fika hemma, kanske hitta ett "svartfik" och/eller fortsätta gå på det usla fiket å köpa "ner mig" för att det inget annat FANNS att välja.

Borgarna hit å borgarna dit.

Jag jobbar i den ofantlige sektorn som drivs av samlade skattemedel som i SIN tur finansieras av småföretagare.

Jag har gjort det i 29 år i höst. Jag VET och jag SER att det försvinner skattemedel i svarta hål, dvs det finns en otroligt besatt tanke i systemet där det alltid rinner in medel som innebär att det väldigt mycket i många led "spills" ut pengar på ett sätt som inte skulle funka om det INTE drevs av just skattemedel.

Tycker ni då- att DET är rimligt? att DET är så man ska använda skattemedel? krav på samhällsekonomiskt? dvs på BÄSTA sätt investerade pengar för samhällsmedborgarnas bästa?

Friday 24 June 2011 klockan 15:45

conny_70

Conny Forsström säger:

Borgarna vill ha fler aktörer..m.a.o. vinstdrivande vårdföretag. Dessa tänker på vinsten och inget annat. Man etablerar sig där vinst kan göras..och frågan är om man vill "set up shop" där det finns FÅ människor. Sedan, och detta har jag hört från människor som jobbat inom privat vinstdrivande vård, så prioriteras lättbehandlade fall för det går FORT och ger därför mer vinst! Så nej, vård ska INTE privatiseras..och inte skola heller. Ja, nu vet jag att det skett men privatisering är inte svaret, det märks ju redan nu!

Friday 24 June 2011 klockan 14:49

Kalle säger:

Det blir ingen skillnad för den enskilde undersköterskans löneutveckling. Med fler aktörer ska däremot fler chefer och aktieägare ha del av kakan. Med fler aktörer kommer orimliga summor läggas på marknadsföring där alla aktörer lovar den perfekta vården där de gör ALLT. Visst kan dagens vårdsituation bli bättre men den kan definitivt också bli sämre vilket en ökad privatisering kommer att medföra.

Friday 24 June 2011 klockan 14:33

mexan

Maria Skiddi säger:

...å´DÄRFÖR Kalle, bör det ju finnas FLER aktörer..

Friday 24 June 2011 klockan 14:10

Kalle säger:

Lönerna inom vården kan halveras och ändå kommer folk att jobba kvar för det finns ingenting annat i stora delar av landet.

fredag 24 juni 2011 klockan 13:48

Tant

Miss Minnalainen säger:

Ja Uffe, en tekniker och en undersköterska är två olika saker.

fredag 24 juni 2011 klockan 13:09

mexan

Maria Skiddi säger:

fast som tekniker på lassa är det nog en annan verklighet Uffe- vi snackar golvjobbet...

fredag 24 juni 2011 klockan 12:57

Uffe N säger:

Jag håller inte med dig. Arbete inom vården kan mycket väl löna sig, och löna sig ordentligt. Min egen erfarenhet är att jag varit en av två som sökte jobb som röntgentekniker på ett sjukhus.

Av chefen fick jag veta att så _lite_ i lön som jag begärde kunde de inte betala mig. Inte för att något kollektivavtal skulle sagt annorlunda, utan för att andra sjukhus och företag inom elektronikindustrin kunde betalat mycket mer, och de ville inte riskera att nyanställda slutade strax efter att de utbildats på utrustningen. Det enda sätt de kan behålla personalen när tex Ericsson lockar är att betala mycket :-)

fredag 24 juni 2011 klockan 12:55

mexan

Maria Skiddi säger:

Förmodligen skulle du ju kunna sälja ditt hjärta själ arsle å vårdande händer ngt dyrare om det fanns konkurrens. Min dröm är att kunna göra som i den gamla reklamen om lottvinst å gå upp till chefen å säga " vatha thu? hadfe thu fnåht på fhjärthat?!,bye bye looser!"

fredag 24 juni 2011 klockan 12:41

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS

 

Blogg Topplista

bloggar

Kontakt: Minnalainen@live.se