Unkna könsroller bland våra cyklar

Ett ämne inom genusfrågan jag aldrig tänkt på förräns min kompis skrev och beklagade sig på facebook. Varför ingår det ingen cykelkorg till herrcyklar?

Ja, varför ingår det inte någon cykelkorg till herrcyklar egentligen? Jag frågade spontant den första killen jag träffade vad han trodde om saken och han svarade att det fanns, men då går det under "extra tillbehör". Men det ingår ju automatiskt till damcyklar, har ni någonsin sett en damcykel utan cykelkorg? Nej jag tänkte väl det. Varför är cykelkorgen ett privilegium som endast tillfaller damer?
"Damer har ju handväskor som de tyngs ner av och måste därför ha en korg enkomt för det". Öhh. Eller är det för att det är enbart damer som går och shoppar och måste ha någonstans att ha sina matkassar i? 

Ju mer jag tänker på det ju mer förbryllad blir jag. Och sen är det det här med själva utseendet på cykeln. Herrcyklar har en rakstång medans damcyklarna har en böjning. "Ja men det är för att fruntimmrerna inte skulle fastna med kjolen i stången, och sen gör den raka stången att cykeln blir stabilare".

Vänta, har jag fattat det rätt?
Rak stång = för herrar med byxor som behöver en stabil cykel.
Böjd stång = för kjoltyg som inte vill fastna med kjolen och inte har behov av en stabil cykel trots att det är de som har cykelkorgen vilket i sin tur betyder att de fyller den med tunga saker?

Ja, ju mer jag tänker på det desto mer kruller i huvudet får jag och drar slutsatsen att det är unkna könsroller när det kommer till våra "dam- och herrcyklar".
Men en sak vet jag. Om Sverige ska vara ett jämnställt samhälle kan vi väl börja med att låta alla cyklar ha en cykelkorg! Alla människor behöver handla och det är betydligt smidigare att ha matkassen i korgen istället för att balansera den på cykelstyret som ökar chansen att braka ner i närmsta brännässledike!

 

Etiketter: , , , , , , , , ,

11 kommentarer

  1. Uffe N

    Varför skall min hoj ha cykelkorg när jag köper den? Det första jag lär göra är plocka bort korgen och slänga den. Eftersom ”alla” cyklar säljs med cykelkorg kan jag inte ens försöka kränga den via Blocket…

    Jag föredrar att ha cykellasten på pakethållaren. Dels för att hållaren oftast är mycket stabilare än en korg, men också för att jag på det viset inte har flera kilos onödig last på styret: jag kan alltså svänga bra mycket enklare med lasten på pakethållaren än på styret!

    Ovanstående gäller för ”vanliga” cyklar. Jag råkar ha skaffat mig en ”ovanlig” cykel, och en cykelkorg får helt enkelt inte plats på den. Jag måste ha lasten på pakethållaren, något annat alternativ (än släpvagn) finns inte.

    Vad gäller skillnaden mellan ”damcyklar” och ”herrcyklar” undrar jag lika mycket som du varför skillnaden finns. Jag kan se det bekväma i att slippa slänga ett ben över det övre ramröret, men jag tycker inte att det är en så stor grej: i valet mellan enkel ombordstigning och en stabil ram kommer jag alltid att välja den stabila ramen. Å andra sidan har jag sällan cyklat med något annat, så det kanske är mest av gammal vana som jag gör det valet.

    ——

    Men på det stora hela finns det ett stort fel med de flesta av dagens cyklar: man cyklar upprätt. Därmed har man en onödigt stor yta exponerad för vinden, och det leder i sin tur till onödigt mycket luftmotstånd. Det går alltså saktare att cykla än det hade behövt göra. Med detta i åtanke, tillsammans med bensinpriset, har jag köpt mig en sådan här hoj:
    http://www.hpvelotechnik.com/produkte/gekkofx/index_e.html

    Plötsligt blir arbetspendlingen på cykel mycket bekvämare!

  2. Minken

    Fast borde inte cykelkorg snarare vara tillbehör för alla cyklar istället, så att var och en får välja om de vill ha det eller ej?

    Men jag håller med om namnet. Visst man förstår ju att inga säljare vill byta från det etablerade herr- och damcykel, när det kanske snarare borde heta ”cykel med rak stång” och ”cykel med böjd stång” eller vad den tekniska termen nu är.

    Förövrigt fördrar jag cykelkorg som fästs på pakethållaren.

  3. Kalle

    Det vore mera praktiskt om alla damcyklar kunde säljas med en minispis där fram istället för en cykelkorg. På så vis kan fruntimren tillaga råvarorna de handlat på vägen hem från affären som de sedan kan bjuda sin hårt arbetande man på när han kommer hem från jobbet.

  4. Miss Minnalainen

    Svar till oske (2012-08-18 20:58)
    Oj oj här var det visst någon med för mycket tid på internet och för lite med rättstavningsprogrammet!

    Om du menar att feminister är cancer, som är ”okontrollerad celltillväxt” ser jag det som en komplimang. Vi går inte att kontrollera och vi förökar oss, tjohej!

  5. Daniel

    Cyklar med raka ramar (s.k. herrcyklar) är mer stabila och väger mindre. Ja, det är lite mer krångel att klättra upp på dem, men det är värt det.

    Överhuvudtaget är cyklar idag sjukt könsnormativa. Kolla bara på barncyklar. Alla tjejcyklar är knallrosa med en massa bjäfs på i form av trassel och glitter, medan killcyklarna är svarta eller blå och ser ”häftiga” ut. Ingen valfrihet för våra barn, inte.

    Korg på cykelstyret är ett traditionellt kvinnligt attribut, och precis som Uffe är det i första hand opraktiskt. Det är en stereotyp att kvinnor använder den för sin handväska eller nån liten leksakshund som skäller åt alla, men i praktiken har den noll värde. Men kvinnor ”ska” ha den för det ingår i en snäv kvinnoroll.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>