Äntligen miljözon!

 

Tekniska nämnden har äntligen beslutat att föreslå kommunfullmäktige att införa en miljözon.
 
Förslaget innebär att den tunga trafiken leds bort från centrum för att luftkvaliteten i områden där många människor vistas ska förbättras. Inom miljözonen får inte tunga lastbilar och bussar som enbart drivs med diesel, och med en totalvikt över 3,5 ton, köra.
 
Som jag skrivit i en tidigare blogg kan Luftmiljön i centrum förbättras med olika insatser, här kommer mina synpunkter från en tidigare blogg
 
Luftmiljön i centrum kan förbättras!
Att Umeå har problem med luftkvaliten i de centrala stadsdelarna är ingen nyhet. Den tunga trafiken och då helst med lastbilar över 3,5 ton är en av de största bovarna till den dåliga luften i centrum. Man kan med olika saker styra bort den tunga trafiken från centrum och vi behöver inte dyra hjälpmedel som till exempel kameror. Ett bra exempel är förbudet mot tung trafik som infördes på Norra Obbolavägen 2006 och det har verkligen fungerat bra.
I andra kommuner i Sverige har man infört vissa förbud med goda resultat! I Stockholm har man ett förbud mot en fordonslängd över 12 meter i de centrala delarna av Stockholm, vem har inte kört på Tegsbron och sett alla lastbilar med släp som täppt till trafiken. Man har även i Stockholm ingen lastbilstrafik nattetid utom på särskilda färdleder och det finns även parkeringsförbud för frikopplande släpfordon och tunga fordon nattetid i de centrala delarna. En dialog med transportnäringen i Umeå är också viktig innan man skapar en massa förbud för den tunga trafiken.
Sen måste vi som politiker också skapa förutsättningar för att få bort den tunga trafiken från de centrala delarna av Umeå. Min motion rastplats/truckstopp för lastbilar fick inget gehör i kommunfullmäktige förutom av Arbetarpartiet, grundtanken i min motion var att transportnäringen har en viktig betydelse för vår stad och ska bemötas väl när man kommer till Umeå. En rastplats/truckstopp inkluderar stora parkeringsutrymmen, toaletter och även en möjlighet för turistbussar och husbilar att tömma sina sanitetstankar. Givetvis behövs också förutsättningar för en bensinstation och matservering i samband med denna rastplats.
Idag måste den tunga trafiken köra genom bostadsområden i Umeå för att kunna tanka eller äta, och man sover även i sina lastbilar i centrala Umeå. Till och med har bensinstationer fått smeknamn som Volvo Hilton och Shell Plaza. Tanken är väl att vi inte ska leda den tunga trafiken in i bostadsområden? Tönnebro eller Hagsta krog är två bra exempel på att en rastplats/truckstopp inte behöver ligga i närheten av ett bostadsområde för att locka kunder
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.