Norrland gynnas inte av en vägslitageavgift

Våra klimatmål är viktiga, men att införa straffskatter som vägslitageavgift känns inte rätt för oss i Norrland.

Vägslitageavgift som innebär att tunga transporter beskattas hårt, är ett förslag från Socialdemokraterna som förut hette kilometerskatt. Förslaget som även Vänstern och miljöpartiet ställer sig bakom är en avståndsbaserad avgift som baseras på hur långt man kör.
Miljöpartiet anser att förslaget till avgift skulle gynna svenskt näringsliv och förbättra förutsättningarna för att skapa nya jobb i Sverige. Det tror inte jag, för avgiften kommer att drabba all form av åkerinäring och i slutändan även alla konsumenter i landet. En sådan avgift skulle innebära otroliga kostnader för många åkerier. Resurser som skulle kunna ha gått till nya anställningar eller ökade investeringar istället
Att transportera något idag är inte billigt och med en vägslitageavgift så höjs transportkostnaderna. I Norrland är vi beroende av våra basnäringar som skogs och gruvnäringen och utan lastbilar skulle deras transporter inte fungera.
Att sen säga att avgiften skulle, ge mera jämlika villkor för den Svenska åkerinäringen gentemot utländska företag köper jag inte. 80 % av alla godstransporter sker redan idag via ett svenskt åkeri
Sen skulle Vägslitageavgiften heller inte ge något tillbaka till Norrland. De 4 miljarder som staten skulle få tillbaka i nettointäkter per år, ska investeras i järnvägar i södra Sverige
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.