Tiggeriförbud!

Jag tycker det är helt fel med ett tiggeriförbud och det går inte heller att förbjuda fattigdom. Jag har också svårt att se hur man hjälper tiggarna med ett förbud och sen tror jag inte heller att det är ett så stort ordningsproblem, utan det är mera något som man inte gillar att se. I Vellinge som har infört tiggeriförbud, så har polisen bara fått in två tips om tiggare sen den 17 december. Polisen i Vellinge tycker själva att det inte är något stort problem och det säger också tipsen.

Problemen finns i länder som Rumänien och Bulgarien och det är där problemen måste lösas. Det måste också sättas större press på dessa länder, att lösa problemen. Det är något som vi Liberaler påpekat i en motion till Umeå kommunfullmäktige. Om man ser till Umeå, så har också antalet tiggare minskat kraftigt.

2 kommentarer

  1. Johan

    Asså det som är gällande är att dem är kriminella ligor och detta är bevisat samt dem är inte fattiga i sina hemländer utan lever gott på detta.

    Vill du ge boet vårt land?

    Va?

  2. Lars Flemström

    Tycker att du ska förklara varför det är omöjligt att förbjuda fattigdom. Att det inte går att förbjuda fattigdom är en vänsterfloskel, som används av välgörenhetshycklare, som har behöver objekt för sin godhet. Detta liknar den teologiska striden mellan Augustinus och Pelagius (som levde 360 – 420 e Kr) i den tidiga kristna kyrkan. Pelagius, som kom från en rik kristen familj och redan hade allt man kunde önska sig, t.o.m..den rätta kristna tron) hävdade att man kunde bli frälst genom goda gärningar. Augustinus predikade omvändelse.

    Pelagius erbjöd alltså en möjlighet för välbeställda att köpa sig förbi frälsningskravet – på i princip samma sätt som dagens klimatalarmister en räddning från Ragnarök genom konsumtion av miljöprylar. Detta är som bekant den fallna Svenska kyrkan fräsning från sotdöden. Vid sidan av de stora penningoffren – inte minst via statsbudgeten – till klimatgudarna, erbjuder kyrkan alltjämt den helige Pelagius’ frälsningsväg: ”att göra något för andra”. Och det är ju här som tiggarna behövs som objekt för andras salighet.

    Därför motsätter sig de mest godhjärtade debattörerna effektiva åtgärder mot fattigdomen och tiggeriet, och gör hätska angrepp mot alla kritiker för att inte vilja se eländet. Men det är ju inte nu som under medeltiden, då det inte fanns någon profan socialtjänst. Det som fanns var klostrens fattigvård, men klostrens resurser räckte inte, vilket inte minst de många barngravarna i anslutning till klostren vittnar.

    I kyrkorna fanns offerkistor, där man i hela församlingens åsyn kunde visa sin godhet. Inskriptionen på en svensk offerkista är berömd: ”När myntet mot kistbotten klingar, sig själen till himlen svingar”. Det var mot irrläror av den här typen som reformationen vände sig. Behöver det sägas att reformationen blev en katastrof för de fattiga, när den personliga omvändelsen kom att ersätta de dyra penningoffren och avlatsbreven som frälsningsmedel för de rika? Detta är ju också en förklaring till att socialdemokratin 400 år senare kom att skörda betydligt större framgångar i de protestantiska än i de katolska länderna – där ”semipelagianismen” och klosterväsendet fortfarande frodades.

    Då var ju ’”den borgerliga välgörenhetsfillosofin” en måltavla för vänsterns attacker. Men nu har en profan variant av pelagianismen slutit vänstern i ett förlamande dödsgrepp. Men det begriper de inte själva i det avkristnade Sverige. Vänsternissar predikar nu öppet att fattigdomen måste synas. I en annan debatt – på portalen s-bloggar – hävdade en motdebattör mot mig, att ett tiggeriförbud vore en kränkning av hans rätt att ge. Tiggeriet behövs – inte för de godhjärtades frälsning, för den tror de ju inte på, utan för deras självbild.

    Jag försökte få igång en diskussion om ämnet ”Tiggeriförbud, och sedan?” Naturligtvis ska inte vi som samhälle nöja oss med tiggeriförbud, utan måste gå vidare med andra sätt. än att odla vår självbild som goda människor, för att hjälpa tiggarna. Och ett sätt är ju faktiskt att införa ett generellt inreseförbud i vår land för alla rumäner, tills dess att Rumänien har lagt om sin politik.

    De tar våra jobb genom lägre arbetskraftkostnader på grund av extremt låga sociala kostnader – och exporterar sedan sina sociala problem till oss – samtidigt som de tar emot EU-stöd, som inte går till de mest behövande, Romerna är ju i praktiken utestängda från de rumänska och bulgariska arbetsmarknaderna. Varför kan inte svenska kommuner ge försörjningsstöd till tiggarna, och skicka räkningen till tiggarnas hemländer?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.