Utnyttja de resurser som finns!!

Man ska inte bara klaga på ideér som man tycker är fel, man måste vara lite konstruktiv också.

Om skogsbolagen, ansvariga politiker och tjänstemän verkligen menar allvar med att försöka få skogsindustrin lite mer miljövänlig och mera effektiv, så borde de se mer till vilka möjligheter man har att att nyttja de resurser som redan finns idag.

Järnvägen är som ju alla är överens om ett bra fraktsätt, Utöka möjligheterna att frakta virke via järnväg med att rusta upp och bygga nya omlastningsplatser efter järnvägen som finns. Om man hade större möjlighet att ta emot mera virke där skulle man kunna korta transporterna på väg väsentligt. Man skulle också kunna få ett jämnare flöde till industrierna.

Man skulle då slippa kostnaden med att höja standarden på broar och vägar för att tåla högre vikter. Åkarna skulle också slippa investera i större och dyrare släp och bilar.Lastbilarna skulle få kortare väg till avlastningsplats och skulle utnyttjas mera rationellt.Förarna skulle ha lättare att få arbetstiderna att stämma in mot rasterna, vilket innebär mindre stress. Mindre mängd diesel per m3 transporterat virke vid industri alltså. Detta utan att behöva ändra lagar och förstärka och bygga om broar eller vägar.

Ett annat sätt vore att bolagen bytte virke sinsemellan. Som det är idag möter bilar på väg norrut mot Martinsson, Kåge och Piteå tex. bilar som har samma last på väg söderut mot Husum, Rundvik och andra sågar och fabriker. Hade man istället kört till närmaste industri skulle man bara fått halva transportvägen. Sca kunde köra in x antal grantimmerlass på Bygdsiljum från Burträsk tex.  Martinssons kunde kört samma antal från Bjurholm/Vännäs till Rundvik.

Möjligheterna är många till både verkliga besparingar och att skona miljön på ett bättre vis än att höja totalvikten och tillåta längre bilar på våra redan idag dåligt underhållna vägar. Detta med de resurser som finns redan idag.

Så mitt råd är- Se över vilka möjligheter som finns redan idag med befintliga medel innan man slirar iväg på obanad mark. Längre och tyngre fordon kan vara ett komplement efter E4an och andra större vägar. Men ska man verkligen effektivisera och minska miljöpåverkan finns andra och bättre sätt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.