När blir jakten på effektivisering samhällsfarlig??

Det pågår en ständig jakt å¨effektivisering och rationalisering runt om i samhället.Allt ska gå fortare och vara billigare och kräva mindre folk i arbete som producerar och i slutänden betalar skatt.

Inom skogen har det här börjat bli ett problem, dagens skördare är så effektiva att avverkningskostnaderna i stort ligger på samma nivå som under 80talet. Skillnaden mot då är att det idag är sågott som folktomt i skogarna och en avverkning som då tog 1månad är bortstökad på någon vecka. På en avverkning då där det kanske fanns ett huggarlag på 6-10 man och en skotare finns idag en skördarförare och en skotarförare.

I och med minskad personalbesättning har den naturliga kontakten med skogsbruket brutits, förr kände alla någon  eller hade en släkting som jobbade i skogen. I dag har intresset för skogsarbete börjat falna, vem vill sitta ensam ute i skogen mitt i natten för en halvrisig lön och skumpa fram över stock och sten när man kan jobba på kontor dagtid och ha en ganska bra lön för att bara sitta bakom ett skrivbord?

Resultatet börjar visa sig på utbildningarna i Burträsk och nu i Vännäs. Vännäs maskinförarutbildning kommer inte ens att starta i höst enligt VK, pga. för litet intresse.

Inom åkerinäringen jobbar folk som kommer att tjäna stora pengar på effektivisering på att få större och längre lastbilar, upp till 90 ton vill de ha på våra vägar.

Förtjänsterna är stora hävdar de, Tala om för vilka replikerar Jag. De hävdar stora miljövinster i besparing på diesel, och där har de rätt. Ser man bara på dieseln så kommer en str besparing på miljön där.

Denna besparing skulle nås om 700 lastbilar kom bort från våra vägar, visst låter det bra? Men de 1400 chaufförer som kör dessa lastbilar kanske inte är lika nöjda, eller de som bygger dessa. Hur många av dessa bilar byggs hytterna till i Umeå? Kanske det skulle bli dödsstöten för Umeverken, vad tycker de som jobbar där då?

Hur många av dessa vagnar byggs i Björna??

Som Ni ser så är det inte säkert att rationaliseringen är så himla bra alla gånger. Om nu alla dessa människor blir arbetslösa, var ska de då få sin inkomst? Vem ska betala de skatter som De har betalat in? Kommer Sverige i förlängningen att kunna vara det världssamvete som vissa vill vara när Vi står utan inkomster och har en massa arbetslösa som ska tas omhand??

Jag hävdar att det är bättre att folk kan jobba och ha en inkomst att beta skatt för, än att allt ska vara så billigt och effektivt som möjligt. Alla tjänar på det i slutänden, och ska dessutom befolkningen kunna öka krävs det mer jobb som genererar inkomster.

I slutänden tror Jag att den där miljövinsten som dieselbesparingen innebär äts upp med råge i andra änden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.