Är avsikten med 74tons vägar bara ett spel för galleriet?

Under skogsåkarmässan i Ljusdal så presenterade Trafikverket hur långt man kommit med uppgraderingen av vägarna till 74 ton.

Det visade sig bli 8% av vägnätet, indelat i 5 isolerade öar, utan inbördes sammanknytning.Och detta ingår då i planen 2018-2029.

Vad Jag tycker är märkligt, sett till målet att minska lastbilstrafiken på våra vägar, är att inga större vägar, typ E4, verkar ska öppnas för den högre viktklassen. Varför är det då så märkligt? Jo de nyare E-vägarna borde ju redan idag kunna bära de tyngre lastbilarna som därmed kunde bli effektivare med större last i Nord-Sydlig riktning.

Med de begränsningar som de 5 enskilda ”öarna” innebär torde det knappast löna sig för åkarna att köpa in de större vagnar och bilar som behövs för att kunna utnyttja de ökade vikterna till fullo.För Jag antar att med höjda vikter följer också sänkta ersättningar per m3 fraktad last. Så har det alltid blivit tidigare i alla fall. Det är sällan man har möjlighet att hålla transporterna av skogsråvaran inom ett så begränsat område.

Och om man nu kunde göra det, innebär det inte då att tex. kappa i Piteå kan få åt sig råvaran billigare än tex. Metso paper i Husum eller Domsjöfabriken i Ö-vik?

Enligt Ulrik Långberg, branchchef på Sveriges Åkeriföretag så berör det nya beslutet inte ens 100 av Sveriges 36000 lastbilar. Det blir alltså enormt svårt att ekonomiskt sy ihop det här för åkarna, och miljönyttan kommer knappast att märkas i det stora hela. Man kunde ju tycka att åtminstone de större Europavägarna hade kunnat ingå också för att få någon praktisk nytta av det här, särskilt som det rent praktiskt där bara är lite pappersjobb som krävs.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.