Konstig satsning på BK4-vägar.

Jag sitter och läser om de nya BK4-vägarna i VK.

De vägarna ska få trafikeras av fordon med en bruttovikt av 74 ton, istället för dagens max 64 ton. Så långt är väl allt frid och fröjd, men dragningarna förvånar lite, och riskerar bidra till snedvriden konkurrens inom länet. För Jag hoppas att den ev. vinst som kommer att göras,skall delas lika mellan transportör, skogsägare och köpare, även om Jag med tidigare höjningar av bruttovikt i minnet tvivlar, för då borde ju transporterna bli billigare på dessa nya BK4-vägar

Det är många vägar i de Nordöstra delarna av länet som kommer att höjas. Men tittar man närmare så leder inga Bk4-vägar fram till Varken Lycksele eller Storuman, ställen som har omlastningsplatser för järnväg. Däremot mynnar alla ut i Skellefteå. Ska man utnyttja dessa tyngre lass från T.e.x Vindeln så måste man köra till Skellefteå för att komma ut på E4an.

När man nu säger sig värna så väldigt om miljön vore det väl  rimligt att ha åtminstone en väg ut på E4 an mot den södra delen OCH anslutningar till OJ-platserna, Storuman och Lycksele.

Sen blir väl kontentan av den här ”satsningen” att skötseln av de redan dåliga inlandsvägarna blir ännu sämre, då pengarna för upprustning och förstärkning av dessa tyngre vägar kommer att tas ur samma börs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>