Uffes blogg

Båtar, skatter, register och Socialdemokraterna.

Edward Riedl skriver här om att Socialdemokraterna vill införa en del saker som diskuterats tidigare. Det gäller båtregister, båtskatt och båtkörkort. Nu framgår det inte vilka källor ER har till det, men för diskussionens skull utgår jag från att det stämmer.

 

Min egen inställning till dessa tre förslag är radikalt olika. Båtkörkort har jag, principiellt, inget emot. Som det är idag kan du köpa en motorbåt med hur mycket motorstyrka som helst, och du får köra den utan att ha någon utbildning alls. Tänk dig motsvarande situation på våra vägar: du går in i en affär, köper en splitter ny Formel 1- bil, och får köra den på allmänna vägar, utan att ha körkort alls. Och det får du göra även om du bara är tio år gammal!

Jag tycker att det vore lämpligt med en nere gräns, under vilken man inte behöver båtkörkort. Gränsen kan vara både storlek och fart: kanske max sju meter lång och max sju knops fart. Den gränsen finns sedan tidigare (även om den gäller något helt annat än kravet på båtkörkort), och den tycker jag är rimlig för ”flytande cykel”. Visst kan man även med en båt i denna storlek åstadkomma skada både på person och sak, men om man är det minsta försiktig så går det att undvika.

Vidare tycker jag att det vore lämpligt med en övre gräns: om din båt går snabbare än denna gräns behöver du lite mer utbildning. Tänk dig skillnaden mellan att köra en Folkabubbla och att köra en trimmad sportbil á la Ferrari. På havet är skillnaderna troligen större än de är på land, så jag ser inget illa i att kräva mer kunskap av dem som har snabbgående båtar. Exakt var gränsen borde gå har jag inte bestämt mig om, men någonstans mellan 15 och 25 knop låter rimligt tycker jag. Farterna motsvarar 28 respektive 46 km/h.

Den största anledningen att jag tycker det är acceptabelt med denna andra gräns för båtkörkort är att havet och båtar inte är ”bara” en våtare version av vägen och bilar. Till att börja med är havet inte tillrättalagt alls, vilket vägar är. Du kan aldrig förutse hur havet kommer att vara på andra sidan om vågen du har framför dig. Dessutom finns det en väsentlig skillnad mellan båtar och alla landsfordon: de senare har en broms, vilket inga båtar har. Det ställer högre krav på båtföraren att denne skall veta vad denne gör, och hur båten kommer att reagera i varje given situation.

—————-

Vad gäller båtskatten som Socialdemokraterna tydligen vill införa är min inställning helt annorlunda. Jag är tämligen negativ till den, men innan jag slutligen bestämmer mig för min inställning har jag en serie frågor:

– av vilka skäl skall skatten införas? När skatten senast var aktuell (för 10-25 år sedan) pratades det yvigt om ”rättviseskäl” utan att närmare precisera dessa. Gäller denna ”rättvisa” fortfarande, eller är det nya skäl som kräver att det införs en båtskatt?

– finns det något problem som S hoppas lösa genom att införa en båtskatt? Att där är skatt (utöver moms och andra skatter som finns på alla varor) på tobak och sprit kan jag förstå, då dessa skadar folkhälsan, och då är det rimligt att varorna beskattas för att bekosta den extra kostnad som uppstår. Men finns något liknande för båtar?

– om skatten skall införas ”bara” för att stärka statskassan tycker jag att det är en av de sämsta skatter man kan införa, då båtar är ganska enkla att flytta på. De flesta båtar går att flytta på inte bara inom landet, utan de går att flytta ut ur landet.

—————-

Vad gäller båtregistret så inser jag att det är ett krav om man vill kunna införa en båtskatt. Men jag tycker inte att vi skall ha en båtskatt, och då undrar jag vad vi skall med ett båtregister till. Visst kan jag komma på en anledning till att det skulle vara praktiskt, tex stöldskydd, men mer än så kommer jag inte på.

Och även om båtregistret skulle vara motiverat ur stöldskyddssynvinkel så uppstår det en fråga: de båtar som jag gissar är attraktiva att stjäla är antingen små motorbåtar (tänk en längd på upp till 5 meter och en utombordsmotor på kanske 10 hästar) som man enkelt kan få upp på ett släp och köra iväg med, eller så är det större, ganska snabba, motorbåtar som man stjäl medan de ligger i vattnet. I detta senare scenario fraktar man båten så långt man kan när man väl stulit den. Det är något man planerar, och om det införs ett båtregister kommer de som stjäl dessa stora båtar att lösa problemet genom att förfalska dokumenten som behövs. Eller genom att ta den stulna båten ut ur landet och sälja den där.

För de båtar som förs ut ur landet för att tjuvarna skall kunna sälja dem hjälper inte registret, med mindre än att det minst täcker in hela EU, men hellre hela världen. Detta hjälper dock inte mot korrupta myndigheter (det kan inte vara ren slump som gör att så många stulna lyxbilar spåras till Östeuropa där de plötsligt verkar ha importerats helt lagligt…).

Då uppstår det en fråga i mitt huvud: om ett båtregister ger så lite nytta (ingen alls som jag ser det), vad skall vi ha det till?

En kommentar

  1. Pingback: Båtar, skatter, register och Socialdemokraterna, del två. | Uffes blogg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.