Norrbotniabana och Västerbottens kontor i Stockholm

Stockholm1717596-arlima_mw1600

 

I dag kom det glädjande beskedet att EU beviljat stöd för byggandet av Norrbothnia banan, sträckan Umeå – Skellefteå. Det är en framgångsfaktor för Västerbotten som binder ihop och utvecklar kustnära arbetsmarknadsregioner och genererar en lysande utveckling för transportberoende branscher.

Beskedet kan också bli positivt för Västerbottens inland. Det kan bli positivt om nästa satsning på infrastruktur blir i väst o östlig riktning med t ex  vägnät i fjällnära kommuners förbindelser till Norge.  Utvecklingen i den riktningen kommer på sikt att bli lika intressant, tro mig, särskilt för framtida generationer.

Nya investeringar kräver att man bockar av den mångåriga strävan att uppnå bothniabanan och lägger ny energi och fokus på tvärbanan och tågen mellan Umeå o Lycksele. 

Jag värnar hela Västerbotten och det som är positivt för kusten är bra för inlandet. Men det är lika självklart att det som är positivt för inlandet är bra för kusten. Tänk er ett län som har allt!  

Västerbotten är, och kan utvecklas till ett sådant län med långsiktiga och hållbara strategier.

Att Region Västerbotten öppna ett kontor i Stockholm ser jag som mycket strategsikt och klokt.  Länets utveckling kan inte centreras till länet.

Att profilera vårt unika län, att diskutera länets utmaningar med aktörer på nationell nivå, att möjliggöra möten mellan samverkande parter och stimulera nätverk för länets företag är lysande.

Västerbotten på Grand kan utvecklas till effekter året runt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.