Varumärket Västerbotten

guoletsbacken-1_a-k_drugge645@70

 

Västerbottens varumärke

Varumärke är en färskvara, ungefär som datummärkningen i färskavaruhandeln.  Att profilera Västerbottens varumärke måste göras konstant och omvärldsanpassat.

Vilka är ansvariga för att profilera Västerbotten?

 Region Västerbotten med det regionala utvecklingsansvaret bär så klart ett ansvar, kombinerat med ett starkt egenintresse.  Utveckling genererar intresse. Intresse genererar utveckling.

Idag har Region Västerbotten arrangerat ett varumärkesseminarium i Almedalen. Gott så, och Västerbotten fortsätter profileras som ett län långt framme när det gäller innovationer. Tror jag är helt rätt, men även i denna fråga är det en allt för stor skillnad mellan kust och inland som nåste utjämnas om hela länet ska bli innovativt. Umeå Universitet vore te x ett verktyg för det om man utlokaliserade ett antal högskoleplatser till inlandskommunerna. Kan lokala och regionala politiker jobba för det?

Andra aktörer som har behov av att attrahera nya medborgare, arbetskraft och fler företagare bör också bidra till att Västerbotten som län, eller den enskilde kommunen uppfattas attraktiv.  

Almedalen är vad jag förstår en plats att visa upp sitt bästa jag, både så klart personligen men också för den organisation eller uppdragsgivare man representerar. Representation handlar mycket om att visa upp sig och skapa intresse men det krävs en god balans mellan snygg representation och produkten man visar upp och vill skapa intresse kring.

Varför så stort fokus på evenemang som Almedalen när stretandet sker däremellan? 

Ambassadörer för Västerbotten är alla som bor och verkar i länet, personer med ledande och påverkande befattning har så klart ett särskilt ansvar.

Att bygga Västerbottens varumärke är ett kontinuerligt arbete, rätt slitsamt mellan Rosévin minglen. 

Det kan heller inte läggas enbart på en kommunikationsavdelning, eller en passionerad kommunikationschef. Passion är en viktig egenskap men den måste grundas i en trovärdighet.

Tycker att @thomashartmans initiativ med #100 exempel är ett led i rätt riktning på hur vi medborgare och kommunanställda får mer information om vad Region Västerbotten gör i det dagliga stretandet som bygger produkten Region Västerbotten.

Vore också bra att lyfta fram olika kommuners styrker och utmaningar från kommunernas perspektiv och varför inte från medborgares? Allt som kan bli mer transparant utan att skada någon är bra för tilliten och känslan att vilja bidra till vårt läns utveckling. Motsatsen är att grymta och misstro och lägga energin i grymtandet. Det leder inte till att man pratar väl om sitt län eller sin kommun.

 

Värna Vackra Viljestarka Västerbotten

2 kommentarer

  1. kent Larsen

    Jodå,du har rätt i mycket av det du anför — Men Västerbotten kan aldrig bli Lappland
    En Lapplands bild med fjäll är just Lappland –Västerbotten har inga fjäll.

    Men du är inte ensam -många blandar ihop äpplen och päron.Län och landskap.
    Devalveringen av Lappland är en skymf mot alla som älskar sitt landskap.

    kent larsen

    • Malin (inläggsförfattare)

      Kent!
      Västerbottens län har fjäll som ligger i landskapet Lappland. Eller är det inte så?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.