Visar inlägg från October 2008
Av Anders Ågren,
fredag 31 oktober 2008 klockan 08:52,
0
Gårdagen innehöll intressanta besök där vi i näringslivs- och planeringsutskottet besökte bl.a. Tyréns, Nordea och invigningen av det nya bioteknikhuset på Uminova Science Park.
Förmiddagen rymmer sammanträde med vårt lokala brottsförebyggande råd, där det diskuteras såväl kommunens alokhol-, drog och brottsförebyggande program, polisens trygghetsundersökning samt ev kameraövervakning i centrum.
Genom fönstret såg vi nyss att den första snön faller. Vi får väl se hur längre den få rligga kvar... Två år i rad har det inte varit nån snö på marken på julafton - får hopps att det inte upprepas i år.
Jag ska senare i eftermiddag åka ner Örnsköldsvik och tillbringa Allhelgonahelgen därnere, för att sedan komma åter till Umeå på söndag.
På återhörande!
Av Anders Ågren,
torsdag 30 oktober 2008 klockan 12:32,
0
Regeringen har idag utsett samordningsperson för Västerbotten.
Som vi hoppades från Umeå kommuns sida, och har framfört, blir det landshövding Chris Heister som får det nationella ansvaret att samordna insatserna i länet med anledning av de stora varsel som kommit senaste tiden. Heister är utsedd tillsammans med regionförbundets ordförande Erik Bergquist, och det följer det upplägg som man haft i andra delar av landet.
Det är bra att regeringen nu har tagit beslut i frågan.
Vi har ju redan påbörjat arbetet i det tysta från kommunens sida och det är välkommet att den statliga samordningen nu kommer på plats.
Av Anders Ågren,
torsdag 30 oktober 2008 klockan 08:02,
0
Öppna jämförelser bra benchmarking
Britt-Marie Lövgren (fp) hade en bra blogg när hon resonerade kring de jämförelser som Sveriges Kommuner och landsting (SKL) numera genomför mellan landets kommuner. Här i Umeå var Lennart Holmlund snabb på att lyfta fram den jämförelse som handlade om trygghet, brottslighet etc, för här hamnar vår stad glädjande nog mycket högt i placeringarna. Det ska vi vara stolta över och fortsätta arbeta med för att förbättra ytterligare.
Men lika viktigt borde vara att analysera varför vi presterar betydligt sämre än väntat i andra sammanhang, exempelvis i skolan. I SKL:s öppna jämförelser över grundskolan så borde Umeå, med våra mycket goda utgångslägen, hamna i topp på område efter område. Om vi tittar på kategorin Andelen elever som uppnått målen (Andel av avgångseleverna som uppnått målen, betyget godkänd eller högre, i samtliga ämnen. Den enskilde eleven ska ha nått målen i alla ämnen han/hon läst för att räknas till de som nått alla målen.) borde Umeå ligga på plats 6 av landets 290 kommuner.
Men i själva verket hamnar Umeå på plats 136 (!!) av 290. Detta trots att vi som kommun dessutom satsar mer resurser än riksgenomsnittet på grundskolan.
Liknande bekymmersamma placeringar ser inom gymnasiet. När det gäller Andel elever med grundläggande behörighet hamnar Umeå på plats 215. Och i genomsnittligt betygspoäng plats 119. Trots mer ekonomiska resurser.
Vi bör använda oss av SKL:s jämförelser inom alla områden - inte bara de där Umeå ligger bra till.
Av Anders Ågren,
onsdag 29 oktober 2008 klockan 08:44,
0
De flesta umebor är förbannade och upprörda över den nedskräpning som sker i vår stad i formen av klotter och skadegörelse. Många politiker delar den uppfattningen, har jag noterat.
Därför är det extra tråkigt att den moderata motionen med förslag om snabbare insatser mot klotter i Umeå genom särskild jourlinje och garanti att klottret skulle tas bort inom 24 timmar - att den fick nej! På besynnerliga grunder dessutom.
Dels menar man att det redan finns ett allmänt nummer man kan ringa för felrapportering (jo, men nu var ju förslaget att det skulle vara ett särskilt - och känt - telefonnummer just för klotter och skadegörelse...), dels menar man att det är omöjligt att ta bort klotter när det är kallare än +5 grader.
Hmmm. Men samma förslag lade jag fram för 7 år sedan och då menade samma förvaltning att det var praktiskt genomförbart bara man fick mera resurser. Och inte tusan har det blivit ett kallare klimat i Umeå de senaste åren, snarare tvärtom.
Jag misstänker att det helt enkelt är en fråga om prioriteringar. Man vill inte satsa mer resurser på åtgärder mot klotter och skadegörelse än vad man gör idag, och det är synd. För sex år sen var det ca 1 miljon kr mer per år det skulle kosta initialt att ta bort klotter inom 24 timmar efter upptäckt - den miljonen hade vi i i vårt budgetförslag.
Lennart Holmlund (s) talat gärna om hårdare tag och effektivare insatser, men när det blir skarpt läge röstar han nej. För mycket snack, för lite verkstad.
Av Anders Ågren,
tisdag 28 oktober 2008 klockan 11:46,
0
Ja, då vet vi. Ett enigt arbetsutskott är positivt till motionen om medborgarförslag. Sossarna har svängt 180 grader, därtill nödd och tvungna eftersom de skulle förlora omröstningen i utskott, kommunstyrelse och fullmäktige. 7 av 10 kommuner i Sverige (både socialdemokratiska och borgerliga kommuner) har infört medborgarförslag - och de allra flesta i ansvarig ställning är nöjda med resultatet. Nu kommer även Umeå tillåta sina invånare att lämna förslag direkt till fullmäktige.
Det är en välkommen delaktighetsreform!
Medborgarförslag är ett komplement till de traditionella politiska kanalerna. Skillnaden är bara att vi öppnar upp diskussionen för förslag från alla som överhuvudtaget vill vara med och framföra synpunkter. Man har numera dessutom förbättrat själva strukturen på medborgarförslag, så att allt inte behöver upp i fullmäktige för beslut. Varje styrelse och nämnd kan nu hantera de frågor som ligger inom deras område - skolfrågor till för- och grundskolenämnden, nedskräpningsfrågor till tekniska nämnden etc. Så den byråkrati vi tidigare befarade skulle kunna uppstå med ett sånt här förslag - tja, dom farhågorna finns inte längre.
För två månader sedan gick Lennart Holmlund (s) till våldsamt angrepp på mig beträffande förslaget om att införa s.k. medborgarförslag, både på bloggen och på insändarsidorna. Nu har han svängt och röstar för exakt samma förslag som han idiotförklarade. Vem påstod att det inte går att påverka politikens inriktning i Umeå? Här har det stora röda partiet tvingats krypa till korset. Det är bra för demokratin och delaktigheten i vår kommun.
Av Anders Ågren,
tisdag 28 oktober 2008 klockan 07:49,
0
Medborgarförslag i Umeå?
Ja, idag ska arbetsutskottet ta ställning till min motion om att införa s.k. medborgarförslag i Umeå. Omkring av 7 av 10 kommuner i Sverige har redan gjort det, och nu är det hög tid att även Umeå kommun låter sina invånare komma med förslag till kommunfullmäktige. Fullmäktige kan sedan välja att delegera till en styrelse eller nämnd att hantera frågan vilket är en välkommen förändring jmf med tidigare. Det intressanta idag är om socialdemokraterna fortfarande är motståndare, eller om det blir ett enigt beslut.
Västra länken
Vägverket tvekar inför vilket alternativ man ska välja för ringleden och den Västra länken. Bara denna tvekan inte leder till förseningar eller i värsta fall, att det kör ihop sig med projektet. Vi vet sedan tidigare att det är en stor ekonomisk skillnad mellan de två alternativen, upp till 400 miljoner kr dyrare med tunnel om jag kommer ihåg rätt. Pengar som då inte har funnits tidigare. Om man ska tro Vägverket så finns det nu andra sätt att bygga som gör det billigare...... men att det ska bli så mycket billigare? När upptäckte man den nya byggmetoden kan man fråga sig. Det får vara slut med långbänkar i vägfrågan. Till beslut.
Volvo Lastvagnar
Glädjande besked från länsstyrelsen att man ger klartecken ur miljösynpunkt att bygga 100.000 hytter på fabriken jämfört med dagens tillstånd på 66.000. Det innebär att man kan se långsiktigt på de inveseringar som nu görs, och innebär stora möjligheter när det väl har lugnat sig på de finansiellla marknaderna.
Friskolor kontra kommunala skolor
Ett mediadrev pågår mot friskolorna igen. Det händer med jämna mellanrum. Det är viktigt att samma förutsättningar gäller för alla skolor när det gäller ekonomin, oavsett om det är friskolor eller kommunala skolor. Skolpengen per elev ska vara densamma. Vi kan konstatera att Minervaskolan är ett flaggskepp för hela regionen. Man preseterar betygsmässiga toppresultat år efter år, vinner utmärkelser och är känd för sitt goda arbetsklimat. Om jag minns rätt så är det en av landets bästa skolor i betygshänseende. Och dessutom lyckas bolaget göra en vinst tydligen. Den intressanta frågan borde vara varför inte fler skolor blir så framgångsrika som Minervaskolan.
Bra möte med Maud Olofsson
Gårdagens möte med näringsminister Maud Olofsson upplevde jag som bra och positivt. Representanter från näringslivet i regionen fick chans att föra fram synpunkter, positiva som negativa, om regeringens politik och önskemål inför framtiden. Att man såg positivt på regeringens satsningar på infrastruktur och forskning var tydligt, även om man så klart vill ha mer till regionen. Det vill vi alla. Men Maud hade en viktig poäng - det räcker inte med att regionens politiker står på barrikaderna och driver linjen om behovet av infrastrukturinvesteringar, utan näringslivets aktröer måste stå jämsides och i alla sammanhang påtala vikten av varför investeringarna skall just hit och inte nån annanstans i landet. För det är en ständig dragkamp mellan regionerna i landet.
Av Anders Ågren,
måndag 27 oktober 2008 klockan 10:41,
0
Fullmäktigesammanträdet i full gång.
Det blev sent igår då flyget från Arlanda var försenat, men läsandet av alla handlingar kunde man ju inte hoppa över - så mycket sömn blev det inte det gångna dygnet. Får se om jag hinner vara med hela dagen på fullmäktige, då vi är några som ska till ett seminarium här i Umeå där näringsminister Maud Olofsson (c) deltar.
Nu är det högt tempo. Många ärenden och interpellationer ska hanteras, varav jag hittills har hunnit med av de mina. Den handlade om att vi moderater (och övriga i Alliansen) vill införa den ogiltiga frånvaron i betygsdokumentet. Som vanligt när det gäller skolfrågor blev debatten polariserad och tämligen hätsk.
Jag har fått ett nytt smeknamn idag. Vänsterpartisten Lasse Jacobsson utnämnde mig till 'Batong-Ågren' för min linje i frågan. Men det är varken fråga om batong, piska eller hot. Att kämpa för att eleverna går på lektionerna är inte att hota - det är att vuxenvärlden tar ansvar och bryr sig!
Av Anders Ågren,
söndag 26 oktober 2008 klockan 17:16,
0
Är Arlanda i väntan på att flyget ska ta oss Englandsresenärer tillbaka till Umeå. Vi har tvingats vänta ett antal timmar här och nu är dessutom planet en timme försenat. Minst.
Ser att Hartman har funderingar om varför alla på flygplanet blir säkrare för att han lägger raklöddret i en plastpåse. Bra fråga. En lika bra fråga är varför alla på planet blir säkrare för att man tar fram sin bärbara dator och öppnar den till hälften vid säkerhetskontrollen ..... för att sedan stänga den och packa ned den igen. På Heathrow har man tydligen tröttnat - där är det stora skyltar med att resenärerna INTE ska ta upp sina bärbara datorer utan istället låta dem ligga kvar i väskorna. Heja England!
Jaha, fick nu höra att vårt plan är ytterligare försenat.
Mina synpunkter på det lämpar sig inte för skrift.
Av Anders Ågren,
lördag 25 oktober 2008 klockan 11:08,
0
I London har vi hittils träffat ett antal representanter för den utsedda kommission som jobbar som 'bollplank' till Londons borgmästare för att utveckla staden till en förbild när det gäller hållbar utveckling. Vi höll till på stadshuset (London City Hall) med en imponerande utsikt över centrala London.
Har noterat att det är ekologiskt och rättvisemärkt som gäller i England numera. Oavsett vi har varit i Bristol, Winchester eller London - varav de sistnämnda är konservativt styrda - så är det ekologisk mat, ekologiskt kaffe och the etc som finns till försäljning. Ja, i Bristol marknadsförde man även ett ekologiskt producerat öl.
Ja, nu var det ju inte detta jag egentligen tänkte blogga om idag utan istället hur tekniken har underlättat arbetet något oerhört. Bara det faktum att jag har med mig den bärbara datorn och kan koppla upp mig, läsa mail, besvara mail, följa med i VK, VF och övriga svenska media är ju helt fantastiskt egentligen. Det underlättar också när man sedan kommer hem efter att ha varit borta i fem dagar - då är det mesta av mailskörden redan genomgången och åtgärdad.
Imorgon kommer vi åter till Umeå, och då blir det att förbereda sig och läsa handlingar inför måndagens kommunfullmäktigesammanträde.
Av Anders Ågren,
fredag 24 oktober 2008 klockan 07:30,
0
I Bristol är det tidig morgon och om en timme lämnar vi staden för att styra kosan mot Winchester och därefter London.
Gårdagen innehöll bl.a. ett studiebesök på CREATE Environment centre i Bristol, där vi fick tillfälle att lyssna till såväl lokala som regionala företrädare vilka arbetar med hållbar utveckling. Idag ska vi, efter två timmars bussfärd, träffa politiker och tjänstemän från Hampshire County Council (ett regionförbund) för att fortsätta diskussionerna om hållbar utveckling och vad man konkret kan göra från den politiska nivån. Hampshire arbetar sedan några år tillbaka som region med Aalborgsåtagandena som riktmärke för sitt hållbarhetsarbete.
Nåväl. Nu frukost och därefter till Winchester.
Hej så länge!
Av Anders Ågren,
onsdag 22 oktober 2008 klockan 05:21,
0
.......och väskan är packad för avfärd. Flygtaxin är strax här och hämtar upp mig. Det är regionrådet för Umeåregionen (Umeå med kranskommuner) som skall åka på studieresa till England, där den första egentliga anhalten senare idag blir staden Bristol.
Den här gången får datorn följa med mig utomlands så det är inte omöjligt att det kommer en blogg eller två från något av besöken på resan.
Ser att VF:s ledarskribent Lars Bodén ondgör sig över bloggandet bland politiker, och menar att det kan blanda ihop privat tyckande och politik. Samtidigt använder han sig an den senaste debatten om innebandyarenan som ett exempel. Men det exemplet känns inte helt rättvisande - där var det ju faktiskt massmedias vinkling och skildring av ett blogginlägg från Holmlund (s) som ledde till missförstånd och en animerad debatt. Som sen löste sig i lugn och ro och alla politiska partier var överens.
På återhörande!
Av Anders Ågren,
tisdag 21 oktober 2008 klockan 09:01,
0
Igår deltog jag i en telefonkonferens med arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin. Ämnet var situationen på arbetsmarknaden och det ökade antalet varsel vi ser i landet, och i synnerhet de orter som drabbats av Volvos varsel.
Efter en genomgång av läget så påtalades från Littorin vikten av att varje ort/region som drabbas får en av staten utsedd samordningsperson, som ska göra en lägesrapport från respektive ort och koordinera alla nödvändiga insatser. Det är också enligt Littorin samordningspersonen som skall komma med de skarpa förslagen till regeringen om vad som behövs.
Flera orter har redan fått sin samordningsperson - det brukar vara respektive landshövding samt en representant från den politiska sfären. Dessa har också börjar jobba för fullt där de är verksamma. När jag och Lennart Holmlund var nere och träffade regeringsrepresentanterna (Maud Olofsson och Sven-Otto Littorin) förra veckan framförde vi vårt krav att även Umeå skulle få en av regeringen utsedd samordnare. Beskedet var att detta skulle ske.
Men ännu har inget hänt och det bekymrar mig. Det är hög tid att utse en samordningsperson även för Umeå.
Av Anders Ågren,
Monday 20 October 2008 klockan 07:34,
0
Universitetets årshögtid
I lördags deltog jag vid Umeå Universitets årshögtid för första gången. Det var en intressant och givande tillställning - över 550 gäster med tal, promovering, utnämnande av professorer, efterföljande bankett och mingel. En afton då man hann prata allt mellan himmel och jord, under avslappnade former.
Överskott som är ett underskott?
Lennart Holmlund (s) slår knut på sig själv i försöken att nonchalera det faktum att Umeå kommun gör rekordöverskott år efter år - 2008 verkar bli ännu ett år då resultatet pekar på All-time high. I dagens VK skriver han en insändare där han försöker vrida budskapet till det för honom rätta. Men faktum kvarstår - Umeå går flera hundra miljoner plus varje år och det understryker bara att kommunens styrande parti socialdemokraterna tar ut för mycket i skatt av umeborna. Och det i sin tur innebär att umeborna har det sämre ställt en nödvändigt, allt pga sossarna och deras högskattepolitik.
Lars Ohly (v)
Vänsterpartiets ledare Lars Ohly gör allt för att accepteras av socialdemokraterna. Nu säger han, tvärtemot tidigare uttalanden, att vänstern inte tänker ställa några krav gentemot (s) och (mp) överhuvudtaget utan är villig att diskutera allt. Bara för att inte fortsätta bli utfryst av sina 'vänner' i oppositionen. Hur var det nu med att vänsterpartiet hade slutat agera dörrmatta åt (s)? Är Ohly tillbaka på marken?
Av Anders Ågren,
lördag 18 oktober 2008 klockan 14:26,
0
Har varit i Stockholm tre dagar och har just uppdaterat mig genom att läsa igenom de senaste dagarnas VK och VF.
En het debatt har tydligen blossat upp beträffande planerna på Gammliavallen med större fotbollsarena, ny innebandyhall och ombyggd och utökade utrymmen i nuvarande sporthall. Lite förvånad över tonläget blir jag dock, inte minst när man läser rubrikerna om 'Nej till ny innebandyhall'. Vi ska ju ta ett inriktningsbeslut på tisdag om hur vi vill att Gammliavallen ska utvecklas. Hittills har de tveksamma rösterna fokuserat på om vi överhuvudtaget ska bygga nytt och större. Det kostar ju nämligen pengar att investera och därefter betala för nya driftskostnader.
Från moderaterna har vi hela tiden varit, och är även fortsättningsvis, POSITIVA till de nya planerna på Gammilavallen - fotbollsarena, ny innebandyhall och utökningen av den nuvarande hallen. Det huvudförslag som ligger på vårt bord, beträffande ny innebandyhall, innebär ju faktiskt att man får två nya innebandyplaner att spela på i den nya anläggningen. Förvisso inte med en publikkapacitet på 3500, vilket var avsikten när tanken var att vi skulle ansöka om VM. Men nu blev det ju inte så och därefter har jag uppfattat det som att alla hade förståelse för mindre publikkapacitet och två planer istället för en. Vid en dragning för en vecka sedan så fick jag också uppfattningen att innebandyn i Umeå, med undantag för en klubb, var inne på samma linje. Och i nuvarande förslag så kommer man nästan upp i en publikmöjlighet på 1700-2000 personer. Det är ju inte fy skam heller.... Men allt är förhoppningsvis inte svart eller vitt. Vad jag har förstått så ligger kommunen och innebandyn inte så långt ifrån varandra i de diskussioner som pågår, så när krutröken lagt sig så borde alla kunna vara nöjda med slutresultatet. Och kan man inom den yta som står till buds fixa ytterligare publikplatser så är väl det bara bra.
Nog om det för idag. Inom kort bär det av för att delta på Årshögtiden vid Umeå Universitet: promotion, installering av nya professorer och därefter middag.
Av Anders Ågren,
fredag 17 oktober 2008 klockan 10:07,
0
Det var med intresse jag noterade att Hartman började blogga här på vk.se för en vecka sedan, så att socialdemokraterna i Umeå numera har två bloggare - Lennart Holmlund och Thomas Hartman.
Ännu mer intressant blir det när Hartman i sitt bloggande på bara en vecka har hunnit angripa Holmlunds inställning dels beträffande kameraövervakning, dels beträffande den nya planerade innebandyhallen. Vi är inte vana att se socialdemokrater som träter inför öppen ridå....och när det sker på bloggen så torde det finnas en tanke bakom det hela.
Är det en tillfällighet att Thomas Hartman på den senaste tiden börjat nämnas som ett av 3-4 heta namn, som kan tänkas ta över den dag Holmlund väljer att kliva av umepolitiken? Jag har hört det från två håll inom loppet av två veckor. Och i samma veva så börjar Hartman blogga på vk.se och angriper dessutom den obestridde ledaren.
Tillfälligheter?
Nja, vi kan nog anta att olika grupperingar och kandidater inom socialdemokraterna nu börjat agera på olika fronter för att positionera sig inför den dag då det ska bli ett generationsskifte inom (s) i Umeå.
Och att angreppen sker öppet gör det ju ännu mer intressant.
Av Anders Ågren,
torsdag 16 oktober 2008 klockan 09:48,
0
Det påstås ofta i debatten att utbetalningen av socialbidrag ökar i landet. Sveriges Kommuner och Landsting har nu gått ut och förklarat att så inte är fallet. De står i princip stilla - vissa kommuner har ökade kostnader medan andra kommuner har minskande kostnader. Umeå kommun är en av de sistnämnda, vilket är positivt.
Idag ska jag besöka moderaternas Europadagar som pågår torsdag-fredag i Sollentuna. Det är en förberedelse inför Europavalet i juni 2009. Olika aspekter på EU kommer att diskuteras, och självfallet de viktigaste frågorna som kommer att drivas från moderat sida: Miljön, brottsligheten, jobben, migrationen/asyl och utvidgningen.
Bland talarna ser vi - utöver våra nuvarande EU-parlamentariker - statsminister Reinfeldt, utrikesminister Bildt, biståndsminister Carlsson och partisekreterare Schlingmann. Allt som allt verkar det bli en intressant tillställning.
Av Anders Ågren,
onsdag 15 oktober 2008 klockan 07:42,
0
Gårdagens möte med regeringsföreträdarna på Rosenbad var, utifrån de trista förutsättningarna, positivt. Man underströk - både Maud Olofsson och Littorin - att statens insatser skulle ske i HELA landet i de regioner och orter som drabbas, och att den samordnare som utsetts/ska utses får en viktig koordinerande roll. Däremot vet vi ju inte vem det blir i Umeå - men på flera andra ställen är det respektive landshövding som usetts.
Umeås ekonomi är fortsatt urstark. Många höjde på ögonbrynen när jag för ett tag sedan uttalade att 'Umeå kommun badar i pengar', men tertialrapporten visar bara att det STÄMMER. Vi gör All-time high i år igen. CA 200 miljoner kronor i överskott efter 8 månader. Det är en praktskandal att socialdemokraterna inte sänker skatten i vår kommun. Umeborna överbeskattas för att (s) tycker det är roligt att leka med andra människors pengar. Nej, dags att ge tillbaka pengar till umeborna!
Senare idag, efter två möten på förmiddagen, så bär det av för träff med Sveriges Kommuner och Landsting onsdag-fredag. Ska även hinna med att besöka partiets Europadagar i Stockholm.
På återhörande!
Av Anders Ågren,
tisdag 14 oktober 2008 klockan 05:51,
0
Nu på morgonen åker jag och Lennart Holmlund (s) ned till Stockholm. Vi och företrädare för övriga kommuner som drabbas av Volvos varsel är snabbinkallade för ett möte med arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin och näringsminister Maud Olofsson.
Mötet gäller 'fordonsindustrins utmaningar' och jag antar att vi kommer få en redogörelse för det som planeras i formen av mer pengar till arbetsförmedlingen (1,5 miljarder kr), tillsättandet av nationell och regionala samordnare av regionala samordnare runt om i de kommuner som har höga varsel och behöver samordna sina insatser. Avsikten är att få hjälp från regeringen att använda resurser i de statliga organen så att människor ska få hjälp regionalt och lokalt. Men de vill också få in synpunkter från företag, fack, kommuner, arbetsförmedlingar och andra som ser lokalt vad som behöver förbättras. Utöver detta lär också omfördelningen av utbildningsplatser, som Björklund tidigare aviserat, finnas med i bilden. Förhoppningsvis har bilden klarnat något efter dagens möte.
Det här är viktiga frågor för Umeå, Volvo och de anställda som hittills drabbats av att bli varslade. Mötet pågår på förmiddagen, och vi är tillbaka vid 16-tiden.
Återkommer om detta senare.
Av Anders Ågren,
måndag 13 oktober 2008 klockan 14:06,
0
Är på plats i Luleå för sammanträde med den utsedda Norrstyrelsen, som dessvärre är en politisk sandlåda av vad jag sett hittills. Innan lunchen ägnades tiden mest åt gnäll till höger och vänster om varför partier hade nominerat som man hade gjort och hur man fördelat nomineringarna geografiskt. De som gnäller mest är de som är de hetaste förespråkarna för storregioner....
Just nu diskuteras 'problemet' att invånarna i Norrland inte gillar den blivande storregionen. Därför har man arbetat fram en kommunkationsstrategi för att få norrlänningarna mer positiva till det storslagna politiska projektet. Men huvudproblemet är att medborgarna inte vill förstå det som de 'kloka' och förståndiga politikerna kommit fram till....
En annan diskussion är om regionen ska heta 'Norra Sverige', 'Lappland' eller 'Norrland'.
Förespråkarna av regionen är jätteglada eftersom man kommit på den genialiska idén att regionen ska marknadsföras som 'närmare'. Detta eftersom invånarna upplever det som att makten över sjukvårdsfrågorna med en storregion flyttas längre från invånarna - men nu ska man i en marknadsföringskampanj istället FÖRKLARA för invånarna att allt blir närmare, även om verkligheten är en annan.
För att göra det hela ännu mer tragiskt så fortsätter man att tillsätta arbetsgrupp efter arbetsgrupp, trots att regeringen inte gett klartecken vilket innebär att massor av skattepengar just nu bränns upp i onödan.
Men politiska arbetsgrupper ska det bli, enligt uppgift ca 12 stycken.
Många sandlådor blir det........
Av Anders Ågren,
måndag 13 oktober 2008 klockan 07:57,
0
Idag bär det strax av till Luleå för möte med Norrstyrelsen, den styrelse som valts för att förbereda arbetet med en eventuell ny storregion i norr. Huruvida det blir något av det är emellertid fortfarande mycket tveksamt.
Evenemangsarena
Idagens VK kan vi läsa anlysen av förutsättningarna för en ny stor evenmangsarena i Umeå. Hinner inte kommentera det mer än om en sak i artikeln - beträffande påståendet att arbetsgruppen nu 'vilar' i väntan på politisk beslut. Bollen ligger alltså hos oss politiker. Intressant. Vad jag vet så har vi från politiskt håll gett klartecken för gruppen att arbeta vidare med konceptet och ta fram så pass mycket underlag beträffande frågan om lokalisering, driftasform för arenan att vi sedan ska kunna ta beslut. Men vi har inte fått någon återrapportering ännu, så någon boll har ännu inte kommit till politisk nivå. Inte vad jag känner till i alla fall.....
Gårdagens partiledardebatt...
var ju förödande för Mona Sahlin (s). Sprickan inom oppositionen var uppenbar, och Mona Sahlins irrande under veckan där hon först stängde dörren till (v) oxh sedan under förudmjukande former tvingades öppna den igen gjorde ju att Alliansregeringen kunde luta sig lugnt tillbaka. Regeringen flyttar fram sina positioner i debatten. Det var på tiden.
Av Anders Ågren,
söndag 12 oktober 2008 klockan 19:57,
0
Har varit nere hos släkten i Övik i helgen. Passade på att byta till vinterdäck också, utöver lite arbete i trädgården. Tre varv runt Höglandssjön hann jag också med - allt för att hålla stegräknaren igång :-)
Tillbaka i Umeå nu och strax är det dags för den stora partiledardebatten. Ska bli intressant att följa den, och jag lär väl komma med lite kommentarer i morgondagens blogg. Såg nyss på Rapport att socialdemokraternas och miljpartiets mobbning av vänsterpartiet fortsätter. När partiledarna har suttit under dagen och förberett sig så var så klart Alliansens partiledare samlade tillsammans. Stackars Lars Ohly (v) fick däremot inte vara med sossarna och miljöpartiet på deras uppladdning, utan han fick förbereda sig själv. Återigen visar det bara att det inte finns något samlat politiskt alternativ till Alliansregeringen.
Nu till TV:n!
Av Anders Ågren,
lördag 11 oktober 2008 klockan 09:21,
0
Ja, snacka om misslyckande och fiasko för s-ledaren Mona Sahlin. Efter att ena dagen uttryckligen sagt att hon stängt dörren till för samarbete med vänstern (även om vänstern skulle ändra sig), så säger hon nu att dörren aldrig varit stängd, utan att hon blivit feltolkad alternativt att hon uttryckt sig otydligt. Att hennes helomvändning beror på att det socialdemokratiska partiet gjort uppror - nej nån sådan koppling finns naturligtvis inte :-)
Att dra paralleller till den gamla barnsången ligger onekligen nära till hands:
Prästens lilla kråka skulle ut och åka, ingen hade hon som körde.
Prästens lilla kråka skulle ut och åka, ingen hade hon som körde.
Än slank hon hit, och än slank hon dit, och än slank hon ner i diket.
Än slank hon hit, och än slank hon dit, och än slank hon ner i diket.
Mona Sahlin har inte kontroll över sitt eget parti. Mona Sahlin har verkligen inte kontroll över oppositionen. Vill svenska folket verkligen ha henne som ledare för nationen?
Av Anders Ågren,
fredag 10 oktober 2008 klockan 12:24,
0
Ser att den frispråkige sossen Thomas Hartman börjat blogga på vk.se. Varmt välkommen!
Däremot är Hartman, inte ovanligt i sammanhanget, ute och cyklar i det senaste blogginlägget apropå kameraövervakning. Verkligheten är inte så svart eller vit - det gäller bara att hantera denna verklighet.
Visst vore det jättebra om vi inte skulle behöva någon kameraövervakning överhuvudtaget. Tänk vad bra om alla var snälla mot varandra och aldrig gjorde några kriminella handlingar, aldrig våldtog, misshandlade eller förstörde. Trevlig värld. Men det ser inte ut så. Vi lever inte i 'den bästa av världar'....
Brottsförebygganderådet (BRÅ) har i en rapport som publicerades för inte så länge sedan visat att närvaron av kameror på offentliga platser inte bara skapar en större känsla av trygghet men också på sina ställen har så mycket som HALVERAT antalet anmälda brott. På samma sätt kan vi konstatera att kameraövervakning av skolor i Umeå har stoppat den omfattande skadegörelsen. Och det är inte så konstigt - det är inte så kul för huliganerna att paja fönsterrutor och klottra om de blir upptäckta och det leder till konsekvenser. Att övervaka skollokalers fasader är inget hot mot integriteten, annat än för de kriminella personer som roar sig med att förstöra. Men nu kan pengarna användas till bättre ting än att reparera förstörda fönsterrutor och sanera bort klotter.
Som sagt...välkommen till bloggandet på vk.se!
Av Anders Ågren,
fredag 10 oktober 2008 klockan 07:47,
0
Sahlin i otakt
Mona Sahlins självsvåldiga beslut att gå ihop enbart med miljöpartiet inför valet 2010 tas inte emot positivt, varken inom hennes parti eller bland s-väljarna. Enligt en undersökning tycker varannan socialdemokrat att det är mycket eller ganska dåligt att man väljer enbart miljöpartiet. Tja, det visar väl bara den extrema splittring som finns inom vänsteroppositionen och det har ju varit tydligt länge att miljpartiet och vänstern inte kan umgås överhuvudtaget. Skulle vara kul att höra vad Umeås s-ledare Lennart Holmlund tycker dock. Är det bra att slå ihop påsen med det extremt tillväxtfientliga miljöpartiet, Lennart?
Grannsamverkan positivt
Forskning som sammanställts av Brottsförebyggande rådet visar att grannsamverkan i bostadsområden kan minska brottsligheten med upp till 25%. Det är mycket positiva siffror och visar att man kan påverka sin omgivning på ett tydligt sätt, bara genom att inte titta bort utan bry sig om vad som händer i sin omgivning. Samtidigt får det inte bli en utväg att börja bilda s.k. medborgargarden, för det är till syvende och sist polisens ansvar att beivra och bekämpa brott. Men medborgarna kan hjälpa till genom att vara uppmärksamma och tipsa polisen om de upptäcker saker som inte står rätt till. En ökande droganvändning är ju en sak som oroar, inte minst här i Umeå. Och utöver att det är ett brott att knarka, så leder det i sin tur till ytterligare brottslighet.
Av Anders Ågren,
torsdag 09 oktober 2008 klockan 17:40,
0
Studiebesök på Dåva 2
Igår arrangerade moderaterna i Umeå ett studiebesök på Dåva kraftvärmeverk som drivs av kommunala bolaget Umeå Energi och fick information om bygget av Dåva 2. Allt som allt en kostnad över en miljard kronor i investering. Det är den största enskilda investeringen i företagets historia och en av de större i Umeåregionen under senare år (jfr Dåva 1 ca 700 Mkr, Volvo Lastvagnar nytt måleri ca 650 Mkr). Dåva 2 byggs för att efterfrågan på fjärrvärme har ökat och förväntas fortsätta öka de närmaste decennierna. Umeå växer snabbt, samtidigt som fjärrvärme har blivit det naturliga förstahandsvalet för nya fastigheter, både stora och små.
Stegräknaren..
...är himla bra för att hålla uppe inspirationen att vara ute och promenera, utöver de sedvanliga svängarna med Winston förstås. Inga onödiga turer varken med bil eller cykel längre - finns det tid att promenera så är det ett självklart val. Det blir en tävling med sig själv när man har stegräknare. Sista tiden har jag legat kring 20.000 steg/dag och det får med mina mått mätt ses som riktigt bra :-)
Oroande siffra
Bekymrad blir jag däremot när jag läser att pojkar i Umeå utmärker sig genom att ha en, i jämförelse med riket, tidig alkoholdebut. En förhållandevis stor andel pojkar i vår kommun dricker alkohol för första gången när de är 11 år eller yngre (!!) och dessa siffror tål verkligen att funderas över. Även om vi tycker att Umeå kommit långt i det förebyggande arbetet med att motverka alkohol- och narkotikaanvändning så återstår mycket. Om detta handlade också en konferens som jag deltog i under eftermiddagen, även m jag och Lennart Holmlund var tvungen att gå lite tidigare då vi hade ett annat möte som vi skulle hinna till.
Av Anders Ågren,
torsdag 09 oktober 2008 klockan 08:59,
0
Vänstern ställs utanför
Igår meddelade Mona Sahlin att socialdemokraterna och miljöpartiet ska utgöra ett gemensamt alternativ inför valet 2010. Man ska bl.a. tillsätta arbetsgrupper och presentera ett gemensamt valmanifest. Problemet är bara att hon hade glömt att förankra utspelet i socialdemokraternas högsta ledning, så idag är det upprörda reaktioner t.o.m. från den innersta kretsen i partiet. För att inte tala om vänsterpartiet, som är ännu mer upprörda. Lars Ohly hotar att fälla en regering som enbart består av s och mp, och se till att det blir nyval. Mona Sahlin lyckas verkligen förstärka bilden av opposition som splittrad. Är det en sådan regering Sverige behöver när det blåser?
Konskevenserna av s, mp och v:s olika budgetalternativ
Den enda röda tråden bland budgetförslagen är idén att höja skatterna för vanligt folk.
I ett läge där vi behöver ta ansvar för Sverige och svensk ekonomi lägger oppositionen fram splittrade förslag för kraftigt höjda skatter och höjda bidrag som riskerar jobben, svensk ekonomi och löntagarnas marginaler. Det inger inte det förtroende som nu behövs för att möta den internationella ekonomiska oron.
Höjda skatter på arbete och ökade bidrag för dem som inte arbetar innebär i förlängningen ca 60 000 färre sysselsatta och mellan 16 till 20 mdkr mindre i finansiellt sparande och ca 35 mdkr lägre BNP. Med socialdemokraternas politik skulle vi gå tillbaka till ökande utanförskap och färre i arbete. Det betyder i förlängningen minskade resurser till välfärden.
Socialdemokraterna vill även höja utgiftstaket, som är en av hörnstenarna i vårt finanspolitiska ramverk. Säkerligen har socialdemokraterna inga problem att få med sig vänsterpartiet på det. Dessa två har nu inlett en tävlan om vem som är mest ansvarslös i svenska politik.
Att höja skatterna med ca 70 miljarder kronor under de närmaste åren är fel väg att gå, inte minst i detta konjunkturläge. Slår man ut socialdemokraternas skattehöjning på alla som arbetar blir det drygt 5 000 kronor per person år 2009.
Nej, det står allt mer tydligt att valet 2010 står mellan en enad Alliansregering kontra en extremt splittrad opposition, vars enda gemensamma nämnare är höjda skatter. det valet ska vi vinna!
Av Anders Ågren,
onsdag 08 oktober 2008 klockan 08:29,
0
Idag är det först möte på förmiddagen med styrelsen för Region Västerbotten, därefter regionfullmäktige, sedan möte med LAKO och kvällen avslutas med ett studiebesök på Dåva 2 som arrangeras av moderaterna i Umeå.
Splittrad opposition
Vänsteroppositionen i riksdagen kommer med mycket splittrade förslag, så något alternativ till Alliansregeringen finns inte idagsläget. En sak är de överens om - höjda skatter, men på olika nivåer. Sossarnas och mp:s skattehöjningar ligger på hela 20 miljarder kronor, medan vänsterpartiet vill höja med hela 40 miljarder (!) kronor. Samtidigt så accepterar (s) de skattesänkningar som hittills gjorts till dem som arbetar (steg 1 och 2 i jobbavdraget) vilket är ganska ofattbart med tanke på hur 'orättvis' och 'skrämmande' den skattesänkningen påstods vara. Men de har väl insett att jobbskatteavdraget inneburit nya jobb.
Landstinget
Ser att landstinget i Västerbotten går mot ett nytt underskott i år. Det är helt horribelt hur Västerbottens läns landsting missköts år efter år - det speklar tydligen ingen roll om det är strålande högkonjunktur eller begynnande lågkonjunktur. Ekonomiskt underskott blir det gång på gång. Och nu talar ett av de styrande partierna (v) om att höja skatten igen. Trots att man redan gjort det tre gånger på 10-12 år. Ett av de största hoten mot länets tillväxt är faktiskt misskötseln av vårt landsting.
Opartiska tjänstemän..
En av de mer bisarra debatterna pågår nu på Vindeln-bloggarna på vk.se. Där kan vi se hur chefsekonomen i Vindeln dag efter dag blandar sig i den politiska debatten i kommunen, gör hätska utfall mot oppositionen och ensidigt tar ställning för den styrande majoriteten. Detta skulle då aldrig kunna ske i Umeå kommun, oaktat vad enskilda tjänstemän gar för politiska uppfattningar. Oproffsigt är förnamnet.
Tjänstemän skall i sin yrkesutövning vara opartiska och tjäna såväl majoritet som opposition. De ska utföra det som politikerna har beslutat, men överlåta den politiska debatten till politikerna. Det är grunden för själva rollfördelningen i Sverige mellan styrande politiker och utförande tjänstemän.
Vi (några politiker och tjänstemän) diskuterade faktiskt detta i Umeå igår, och konstaterade samfälligt att detta aldrig skulle kunna accepteras i vår kommun. Visst kan det hända att såväl politiker som tjänstemän vid något tillfälle går över gränsen för det som kan betecknas som det politiska ansvaret repektive tjänstemannaansvaret, men att göra det systematiskt, medvetet ooh offentligt varje dag....
I Vindelns kommun har de en chefsekonom som i just egenskapen av chefsekonom försöker vara den politiska majoritetens megafon och han verkar dessutom ha tagit på sig rollen som majoritetens främste politiske debattör. Hur ska något av oppositionspartierna kunna ha förtroende för ett sådant agerande?
Av Anders Ågren,
tisdag 07 oktober 2008 klockan 21:47,
0
Nej, något gemensamt budgetalternativ blev det inte från vänsteroppositionens sida i riksdagen. Vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna går fram med olika alternativa budgetförslag.
Gemensamt är dock att man vill höja skatter. För den enskilde som jobbar blir det tuffa tider. Höjd skatt för alla som arbetar, och därmed mindre pengar i plånboken varje månad, blir det för de svenska löntagarna om socialdemokraterna, vänsterpartiet & co får bestämma. Men med vissa undantag förstås - vänsterpartiet vill höja skatten för dem som arbetar, men sänka skatten för dem som INTE arbetar: det ska bli mer lönsamt att vara arbetslös, mindre lönsamt att arbeta. Traditionell socialistisk politik med andra ord.
Det är fullständigt fel väg att gå för Sverige. Samtidigt är dagens besked bra för den politiska debatten. Det klargör att det bara finna ett politiskt alternativ som är ENAT och tar ansvar för landets ekonomi - nämligen den sittande Alliansregeringen.
De kommande två åren fram till valet ska bli mycket intressanta.
Av Anders Ågren,
tisdag 07 oktober 2008 klockan 08:55,
0
Regeringens besked igår att man höjer insättningsgarantin till 500.000 kr per sparare och bank var mycket välkommet. Det borde lugna spararna så att de inte behöver frukta för sina sparpengar i onödan. Det visar också att regeringen är beredd att göra det som krävs för att bibehålla stabiliteten i Sverige när det blåser som värst.
Spårbilar
Förhoppningsvis tar näringslivs- och planeringsutskottet idag beslut om att gå med i det nätverk av kommuner (KOMPASS) som samarbetar för att utveckla och anpassa spårbilar/spårtaxi till svenska förhållanden. Vi lyckades ju få igenom ett Alliansuppdrag i juni som innebar att vi skulle utreda hur spårbilar skulle kunna passa i den övergripande trafikplaneringen i Umeå. Nu är vi redo att gå ännu ett steg på den vägen.
S-skuggbudget
Återkommer med kommentarer under dagen. Har inte hunnit läsa så mycket annat än vad jag hann skumma igenom i morse, men inte oväntat så delar man ut mer pengar än regeringen. MAn höjer också ersättningsnivåerna, men verkar fortsatt vara emot jobbskatteavdragets senare delar. Det innebär alltså stora skattehöjningar för låg- och medelinkomsttagare. Och något vägpaket i Umeå skulle det inte kunna bli med s-budgeten när de dessutom ska samarbeta med miljöpartiet och vänstern. Ska förövrigt bli intressant att se hur deras ekonomiska alternativ passar ihop........ Oppositionen bestående av s, v och mp.
Av Anders Ågren,
måndag 06 oktober 2008 klockan 12:49,
0
Välkommen till verkligheten, miljöpartiet!
Läser just att miljöpartiet genom en medlemsomröstning beslutat att slopa kravet på ett utträde ur EU. Det är bara att hälsa mp välkommen till oss övriga, som insett att det är positivt att gemensamt i samarbete med andra länder kunna arbeta för en bättre miljö, effektivare bekämpa brottslighet m.m. Men att det skulle behöva ta sån tid att komma till insikt. Men bättre sent än aldrig!
Antalet riksdagsledamöter
Mina partivänner, de moderata riksdagsledamöterna Gunnar Axén och Lennart Hedquist, vill minska antalet ledamöter från dagens 349 till 249. Argumenten för detta är dels att riksdagen blir tungrodd med så många ledamöter, dels att det är onödigt kostnadskrävande idag.
Alla inser så klart att det skulle bli en besparing, om än inte så mycket på det stora hela. Men frågan är till vilket pris i övrigt? Fördelen med det antal ledamöter som finns i dag är att även regioner med färre invånare får sina representanter i riksdagen - och det är en mycket viktig demokratisk aspekt. Skulle riksdagen minskas med 1/3 kan vi kallt räkna med att representationen från vissa delar av landet, exempelvis Norrland, skulle bli skrämmande låg, och är det då värt den ekonomiska besparing man skulle göra på riksdagsledamöternas arvoden?
Nej, det förslag som de två moderata riksdagsledamöterna kommit med bör kastas i papperskorgen. I södra Sverige kanske man tycker att detta inte är något stort problem, eftersom man skulle få in riksdagsledamöter från 'sin' region ändå. Men faktum är att vissa delar av Sverige skulle bli en vit fläck på karten när det gäller riksdagsrepresentation.
Det är ingen positiv utveckling.
Av Anders Ågren,
måndag 06 oktober 2008 klockan 08:14,
0
Afghanistan
Upprördheten är på sina håll stora (framförallt från vänsterhåll) sedan det blivit känt att svensk militär på plats i Afghanistan fungerar som rådgivare till regeringsförband i strid. I dagens VK kunde vi läsa ett en officer från Umeå också är på plats. Vad är det att bli upprörd över? Svensk trupp har funnits där sedan år 2001, och de internationella styrkorna stöds av FN-resolutioner. De är där för en god sak, och bistår de afghanska trupperna med råd i samband med bekämpandet av såväl talibaner som rena rövarförband. Det vore ju meningslöst att skicka dit personal om de INTE fick bistå med råd - det är ju själva poängen till att de är där.
Umeås höga kommunalskatt
Ser en notis i dagens VK 'Länet från förr' att den borgerliga majoriteten i Umeå övervägde en skattesänkning med 27 öre år inför 1979-års budget. I artikeln konstaterades att skatten inte hade sänkts i Umeå sedan 1950-talet. Tyvärr känner vi igen samma situation idag. Att Umeå kommun tar ut nästan högst skatt av alla kommuner i landet är sedan länge känt. Sossarna, med Lennart Holmlund i spetsen, tvekar inte att ta ut två kronor högre skatt per hundralapp än riket iövrigt. Till detta ska läggas nettointäkterna från Stornorrforsen som brukar kunna hamna kring 100 miljoner per år. Inte konstigt att kommunen går flera hundra miljoner i överskott år efter år. Det skulle inte förvåna mig en sekund om det blir All-time high i år (igen!) och då torde det vara fjärde året i rad.
Kommunen skulle utan problem kunna sänka skatten med en krona som vi i Alliansen föreslagit utan att behöva göra en enda besparing i kommunens andra verksamheter. Hur många 100 miljoner i plus är det rimligt att kommunen ska ta ut för mycket av sina invånare innan Holmlund tycker det är OK att låta invånarna få tillbaka en del av det som de blir överbeskattade år efter år? Nej, det kommer aldrig inträffa. Det kommer krävas ett maktskifte i Umeå innan det blir verklighet.
Avslutningsvis ser jag att socialdemokraterna vill införa ett muckarbidrag. Nej, det är inte till de värnpliktiga som gjort färdigt sin militärtjänstgöring. Sossarna vill ge pengar ('muckarbidrag' ) till alla dem som suttit i fängelset och blir frisläppta när de suttit av sitt straff. JA, det var ju en intressant reform. (S) anklagar oss i Alliansen för att vi sänker skatten för dem som arbetar och därmed gör det mer lönsamt att arbeta. Detta, medan de själva vill ge pengar till kriminella - våldtäktsmän, mördare, ekonomiska brottslingar, våldsbrottslingar etc - bara för att de just varit kriminella och nu släppts fria. Vilket beteende är det som ska uppmuntras?
Av Anders Ågren,
söndag 05 oktober 2008 klockan 17:55,
0
SM-guld
UIK är svenska mästare för sjunde gången efter att ha besegrat Kristianstad med hela 8-0. Därmed har UIK fler SM-guld än någon annan klubb på damsidan. Det är bara att lyfta på hatten (om man hade haft nån sån), applådera och gratulera å det allra varmaste. UIK fortsätter att vara det starkaste kortet som ambassadörer för Umeå. Ett stort GRATTIS!
Regn och handlingar att läsa
Var ute på en långpromenad tidigare idag med Winston, och det var innan det började ösregna. Höstdagarna är generellt härliga men just regnet skulle man kunna klara sig utan. Sen dess har jag suttit och läst handlingar inför veckans alla möten. Ett litet avbrott gjorde jag för att se en glimt av 'Last Night of the Proms 2008' som gick på en av TV-kanalerna. Storslaget som alltid.
Polisskjutning
Sent på fredagskvällen drog en man kniv mitt på Stureplan i Stockholm. Han hotade att skada poliser på platsen, och uppmanade dem att skjuta honom. Efter att först ha skjutit ett varningsskott tvingades en polis att skjuta mannen i foten. Men typiskt för den svenska debatten så ifrågasätts polisens agerande. Självklart måste polisen kunna skjuta i nödvärn. Och självfallet måste dom som angriper polisen och försöker skada dem räkna med att det kan gå illa. Av allt att döma så har polisen agerat helt enligt regelboken.
Vittnens identitet röjs
Det är fullständigt åt skogen att brottsoffers och vittnens identitet kan avslöjas genom att unga kriminella går till socialen och begär ut sin akt - ofta har ju polisen skickat in information till de sociala myndigheterna om och där står ofta diverse vittnesmål ord för ord, beträffande saker som ungdomarna gjort. Och med dessa dokument kan vittnen och brottsoffer hotas till tystnad av de unga kriminella. Fullkomligt befängt. Denna möjlighet måste täppas till omedelbart.
Av Anders Ågren,
lördag 04 oktober 2008 klockan 19:19,
0
...har jag förstått. Och självklart hade det varit trevligare om regeringen hade bättre siffror än vad som är fallet idag. Samtidigt ska vi komma ihåg att det är två år kvar till valet, så det finns gott om tid att vända opinionsläget. Oavsett alla undersökningar som kommer och fgår är det faktiskt på valdagen det avgörs.
Visst har jag träffat en och annan moderat som också är orolig. Men det finns ju tydliga ljuspunkter också.
När det gäller förtroendet för oss moderater i flera viktiga sakfrågor ser det bara bättre och bättre ut. Idag är det moderaterna som har högst förtroende när det gäller att ta ansvar för ekonomin, sysselsättning, företagens villkor, brottsbekämpning, skatter och tillväxt. Det fanns en tid då såväl 'ansvar för landets ekonomi' som 'sysselsättning' var givna socialdemokratiska paradgrenar. Nu är det moderaternas flaggskepp istället.
Och i valtider är dessa två frågor bland de allra viktigaste.
Av Anders Ågren,
fredag 03 oktober 2008 klockan 08:51,
0
Idag besöker den moderate EU-parlamentarikern Gunnar Hökmark oss i Umeå. Hökmark var tidigare partisekreterare för moderaterna, och har en lång meritlista i övrigt. Nu är han delegationsledare för moderaterna i EU-parlamentet.
Under dagen kommer han att besöka SLU och FOI, samt släppa en bok i samband med en pressträff på universitetet. Lunch blir det också med lokala moderata företrädare och medlemmar.
Avslutningsvis apropå min blogg igår - japp, visst var det en vänsterpartist som hade läst mitt blogginlägg och tolkat det som fan läser bibeln. Ingen mindre än vänsterns gruppledare Tamara Spiric. Men jag noterar att jag får beröm (kors i taket) för att jag uppmärksammar frågan, även om Tamara kräver att jag i min blogg borde ha kommit med heltäckande lösningar för alla jämställdshetsproblem i samhället, tydligen. Men nu var det inte det bloggen handlade om utan just hur vi ska kunna förändra de politiska arbetsformerna så att det blir lättare att kombinera politiskt engagemang med ett liv vid sidan om politiken. Därav mitt konkreta exempel på att man lätt kan halvera mötestiden på kvällar och helger. Självklart finns det mycket annat att göra - det var ETT exempel.
Sen att det skulle vara särskilt männen som uppvisar 'aggressiva attityder' och strukturer i politiken - nåja, vi ser nog exempel på sådant beteende hos säväl män som kvinnor i politiken, och då är verkligen inte lokalpolitiken i Umeå något undantag.
Av Anders Ågren,
torsdag 02 oktober 2008 klockan 18:32,
0
....så har tydligen någon eller några läst mitt tidigare blogginlägg idag om politikens arbetsformer.
Blev just uppringd av en journalist som berättade att någon/några blivit upprörda och tolkat min blogg som att jag cementerar könsrollerna, och vill få kvinnor att välja mellan antingen karriär eller familj...?!?!??!!!!? (error, error).
Hur läser de då?
Min poäng var följande: Det är ett allvarligt problem att så många - och då främst kvinnor - hoppar av politiken, och en stor bov enligt min mening är politikens otidsenliga arbetsformer. Man förväntas ställa upp och gå på möten varje kväll i veckan, mer eller mindre. Och gör man inte det så lever man inte upp till de höga förväntningar som alla med förtroendeuppdrag bedöms efter. Och det ställs faktiskt hårdare krav på kvinnor, beroende på hur vårt samhälle ser ut. För även om vi lever i ett förhållandevis jämställt samhälle så vet vi att kvinnor är dom som i större utsträckning tar ansvar för hem och familj. Jag tror att de allra flesta kan instämma i att så är fallet. Vi som är aktiva i de politiska partierna har ett ansvar att underlätta för alla att vara delaktiga i politiken, på var och ens villkor. Det måste gå att kombinera politik, arbetsliv och familj. Exakt samma uppfattning och synpunkter har jag framfört i debattartiklar under våren (i bl.a. VK) tillsammans med Moderatkvinnornas ordförande i Sverige, Magdalena Andersson - och då har ingen hört av sig med så här vansinniga tolkningar.
Men nu har blogginlägget tydligen tolkats av någon som att jag cementerar könsrollerna (!) och vill tvinga de kvinnliga politikerna att välja mellan familj och karriär/politik (!). När det är PRECIS TVÄRTOM.
Ska bli himla intressant att läsa morgondagens tidning. För den som kommer med såna synpunkter har VALT att läsa min blogg som Fan läser Bibeln. Förmodligen är det väl någon extrem vänsterpartist...
Som sagt - det blir intressant att slå upp morgondagens tidning.
Av Anders Ågren,
torsdag 02 oktober 2008 klockan 09:15,
0
Avhoppen bland unga förtroendevalda politiker blir allt fler, och störst är avhoppen bland kvinnor under 30 år. Medelåldern i Sveriges kommunfullmäktigeförsamlingar var enligt uppgift efter senaste valet över 50 år, och med de avhopp som vi nu ser så ökar medelåldern ytterligare.
Jag tycker att det här bara visar att politikens arbetsformer måste ändras. Särskilt tydligt blir det när vi betraktar avhoppen bland kvinnor, det är ju inte heller bara de yngsta kvinnorna som hoppar av utan även de som nått mycket långt. I våras var det Stockholms finansborgarråd Kristina Axén Olin som hoppade av.
Det är hög tid att se över politikens arbetsformer och de krav som ställs på såväl toppolitiker som fritidspolitiker. Inte minst måste vi se hur arbetsformerna slår mot kvinnorna, som faktiskt hoppar av i större utsträckning. Det ställs oerhört höga krav på kvinnor inom politiken och de har många roller att fylla som både framgångsrika karriärkvinnor och föräldrar. De förväntas kunna balansera och kombinera föräldraskapet med karriären, de ska vara omhändertagande och ansvariga för familjen och samtidigt prestera på topp politiskt. Samtidigt ska man som offentlig person tåla att konstant granskas kritiskt av medier och leva upp till motstridiga krav från alla håll och kanter.
Normala arbetstider förekommer sällan och som politiker är man i tjänst alla dagar om året och förväntas prestera maximalt. Ständigt! Och man premieras ofta utifrån delaktighet: ju fler möten man kan delta i på helger och kvällar, desto mer engagerad och duktig blir man sedd som. Så kan vi inte längre ha det. Vi måste komma bort från den oskrivna regeln 'flest möten vinner' - det vill säga kommer högst på valsedeln och får de tyngsta uppdragen. Dubbelarbete är således bara förnamnet på många kvinnliga politikers vardag.
Det är därför dags att vi förändrar politikens arbetsformer. Det handlar både om våra interna strukturer och arbetsformer, men också om hur politiken förutsätts fungera i stort. Jag tror att vi nu måste skapa en stabil grund för viktiga attitydförändringar under kommande år. Vi måste kunna ge möjligheter för att alla ska kunna vara delaktiga och aktiva i politiken efter vars och ens förutsättningar. Att ta på sig ett förtroendeuppdrag ska inte behöva vara liktydigt med att 'offra' varje kväll i veckan, och varje helg, för partiets räkning.
Vi har alla ett ansvar. Själv har jag försökt dra mitt strå till stacken genom att på senare år i det närmaste halvera mötestiden på kvällarna i de olika fora där jag själv sitter ordförande. Och gissa vad? Det har gått alldeles utmärkt och ingen klagar över att få komma hem till familjen i hyfsat vettig tid. Det blir inte bättre politik för att människor tvingas offra kväll efter kväll på sena sammanträden.
Mitt motto, som jag fick lära mig för många många år sedan, är:
När du kallar till ett möte - kom ihåg att du stjäl andra människors tid.
Slutsats: Inga möten i onödan. Tiden kan användas till bättre saker.
Av Anders Ågren,
onsdag 01 oktober 2008 klockan 23:28,
0
Debatten blir ibland lite upp och ned. Inte minst när det gäller debatten mellan Alliansen och vänsterblocket beträffande den ekonomiska politiken.
Vi vet att det med sossarnas politik blir mindre lönsamt att arbeta. Man höjer skatterna. Det betyder mest för dem som har minst. Man ska höja a-kassan mest för dem som tjänar bäst. Man ska höja sjukersättningen mest för dem med de högsta lönerna.Det är sannerligen inte en politik för ökad rättvisa.
S-politiken skulle försämra arbetsmarknadens funktionssätt och leda till att den arbetslöshet som är förenlig med prisstabilitet skulle öka.Vad betyder det? Jo, det betyder att sysselsättningen skulle bli lägre. Det betyder att arbetslösheten skulle bli högre. Det betyder att utanförskapet skulle öka. Det betyder att vi vänder tillbaka på vägen mot full sysselsättning och marscherar tillbaka mot bidragsberoende och utanförskap. Det är det socialdemokratiska alternativet.
Socialdemokraterna vill att arbetsgivaravgifterna ska höjas. För unga människor handlar det om en höjning på ca 20 miljarder kronor. Man säger dessutom nej till den sänkning på 10 miljarder som alliansen nu föreslår. Sammantaget höjs arbetsgivaravgifterna, även om vi beaktar socialdemokraternas löften om enskilda sänkningar, med ca 25 miljarder kronor.Sossarna vill återinföra förmögenhetsskatten och återställa 3:12-reglerna. Innan de presenterat något alternativ kan man också anta att de säger nej till sänkt bolagsskatt. Då försämrar man investeringsviljan. Då försämrar man företagsklimatet. Sammantaget innebär förslagen på skattehöjningar i storleksordningen 70 miljarder kronor. Det betyder att skattebelastningen för varje löntagare ökar med ca 15 000 kronor varje år.
Vad blir den samlade effekten av socialdemokraternas politik, skattechock och bidragssatsningar? Finansdepartementets beräkningar visar att sysselsättningen på kort sikt minskar med ca 50 000. På lång sikt handlar det om ca 70 000.Det är här konsekvensen av socialdemokraternas politik är som tydligast - på sikt 70 000 människor färre i sysselsättning.
Av Anders Ågren,
onsdag 01 oktober 2008 klockan 14:11,
0
Ja, så var rubriken igår på en nyhetslänk på Västerbottensnytts hemsida.
Av allt att döma så är de flesta kommuner som svarat på Västerbottensnytts enkät positiva till Umeå kommuns nya befolkningsmål på 200 000 år 2050. Det är bra att den informationen kommer fram. Det finns inget motsatsförhållande mellan tillväxt i Umeå och tillväxt i resten av länet. Tvärtom är länet gynnat av att ha en kommun som kan axla rollen som tillväxtmotor i Norrland.
Annars finns det ju politiska företrädare som i denna fråga försökt skapa en konflikt mellan Umeå och övriga delar av länet, men det är skönt att se att motståndet till Umeås tillväxt verkar vara högst begränsat. Och motståndet verkar vara begränsat framförallt till ett parti. Och Bjurholm, med moderata kommunalrådet Ingemar Nyman i spetsen, hade svarat klockrent på Västerbottensnytts enkät. Bra så. Tillväxt är någonting positivt, och absolut avgörande för denna landsändas utveckling på både kort och lång sikt.
Av Anders Ågren,
onsdag 01 oktober 2008 klockan 10:29,
0
Varslen på Volvo är så klart mycket olyckliga. Olyckliga för dem som drabbas, olyckligt även för Umeå eftersom det är ett så pass stort företag. Förhoppningsvis blir det inte så många som 370 i slutändan, och det svänger ju snabbt i fordonsindustrin. Just nu är det en direkt reaktion på finanskrisen som sprider sig över världen. Åkare som tänkt köpa nya lastbilar beviljas nu inte de lån som är nödvändiga, och tvingas stoppa beställningarna. A och O är att USA snarast får ordning på den akuta finanskrisen och återställer förtroendet för den amerikanska ekonomin. För Volvofabriken i Umeå så ska vi ändå ha i minnet att man gjort och gör stora investeringar här från Volvos sida, så det är ingen fara för fabriken som sådan utan vi får hoppas att konjunkturen snart vänder upp igen.
Nya spår blir det för den kommunala trafikplaneringen. Igår tog vi beslut om att - efter ett Alliansuppdrag som vann bifall i fullmäktige - utreda hur såväl spårbilar/spårtaxi som trådbussar skulle kunna fungera i den övergripande trafikplaneringen i Umeå. SIKA kom nyligen med en utredning som påvisade att investeringar i spårbilar var samhällsekonomiskt lönsam, leder till mindre buller och mindre utsläpp än vanlig kollektivtrafik. I nästa led ska vi som kommun också söka medlemskap i det nätverk av kommuner som jobbar med att utveckla hur system med spårbilar ska kunna fungera utifrån svenska förutsättningar.