Anders Ågren, kommunalråd (M)

Sysselsättning: kommunalråd (M)

Ålder: 41 år

Familj: gift med Åsa. Två bonusbarn. 

Bor: bostadsrätt, Öst på stan

Utbildning: fyraårig teknisk linje på gymnasiet, Gymnasielärarutbildningen vid Umeå Universitet. Lärarexamen 1996 (historia och svenska), och sedan en fil. mag i historia

Arbetsliv:

1997-99: Gymnasielärare Sv/Hi

1999-2002: Pol. sekr i landstinget

2002-2006: Gruppledare/KSAU

2006- nu: Kommunalråd

Skrivs av

Fördelar med att motionera regelbundet

Satt och bläddrade i tidningen "Hytten", en personaltidning för anställda vid Volvo Lastvagnar, och hittade en mycket bra artikel om fördelarna med att röra sig regelbundet.

Fler vuxna motionerar idag än för 30 år sedan, men samtidigt är våra jobb mindre fysiskt påfrestande och fritiden alltmer stillasittande. Konsekvensen är bl.a. att dagens generation i genomsnitt har sämre kondition och är fetare än våra föräldrar

Så därför är det viktigt att träna och motionera!

För att citera ur artikeln: "Bättre hälsa, längre liv, piggare hjärna och ökat välbefinnande borde övertyga alla om att motion är bra."

  • du får starkare hjärta, risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar
  • får bättre immunförsvar och blir inte förkyld lika ofta
  • får bättre kondition och orkar mer
  • minskar risken för demens
  • bromsar utvecklandet av benskörhet
  • somnar lättare och sover bättre
  • mindre av det onda kolesterolet och mer av det goda
  • du får ett längre och friskare liv

Det finns således många goda skäl till att börja träna och motionera. Börja i det lilla, och öka.

Det är exakt vad jag har gjort, och det gör skillnad.


25 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar
krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Främsta orsaken till den enskildes ekonomiska situation och möjligheter av frihet i systemen som bidragit till att inte kunna bli självständig ekonomiskt – är just alla lagar och direktiven så orättfärdiga skrivna och inte alls gynnsamt för den enskilde att nyttja olika åtgärderna i systemen, för dessa säger olika saker. Det märks att ni inte främja ”rättssäkerheten inom välfärden” med ert ”arbetslinje”.

Att Sverige har ett av världens med icke rättssäkert sociala skyddsnät är det inte tvekan om så är, och bland de jämnare sociala skillnaderna i världen däremot ökar bland de mest ökade klyftorna i världen inräknad med välfärdssektorerna.
Nog kommer det att göras fel i hanteringarna av olika ärenden - oavsett färg på regering. När det upptäcks av den enskilde eller tjänstepersoner så körs dessa över av politikerna. Så det stämmer inte alls med att ni är intresserade av att föra en politik som syftar till att rätta till de fel som upptäcks, och föra en politik som ska hjälpa människor att leva ett drägligt tillvaro samt tillbaka till arbete.

Vill du också att Kommunerna ska ta sitt ansvar gällande utbetalningarna av försörjningsstöden sker god tid innan dagarna 28, 30 och 31 - då bland annat autogiro dras på kontot?

Vill du också att Kommunerna ska ta sitt ansvar för sitt handlande kring försenade utbetalningar att kommunen står för alla extra utgifter, kostnader etc - oavsett vad för faktura som gäller i normen eller inte - av följden av detta?

Idag bryter ju socialförvaltningen i att inte värna om den enskildes ekonomiska läget att vara självständig. När den enskild får skulden för soc hantering kring det att hamna i skulder som inte är förvållad av den enskilde. Hur kan den enskilde bli självständig i framtiden när den enskilde hamnar hos fogden av kommunens nonchalans.

söndag 31 juli 2011 klockan 20:36

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Eran arbetslinje balanserar inte med en sund och trygg välfärdssystem. Det är som att inte ha balansräkningen eller ha enbart tillgångarna i redovisningen.

Visst kan fattigdomen minskar när någon får sig ett jobb, dock kan det vara skit lön som inte gör någon skillnad ekonomiskt när det inte gäller en tillsvidare anställning.
Är det inte viktigt också att främja bort från fattigdomen inom välfärden där idag finns låsningar av tjänstepersoner inte gör sitt jobb och ojämna villkor i vad som ingår i normen etc.

Vill man verkligen arbeta eller för den delen byta arbetsgivare för att du vill kunna få det bättre.
Befinner du dig inom välfärdssystemen kan du mycket rimligt räkna dig som fattig för att hans eller hennes granne har fått ett nytt jobb. För ni är kvar i låga ersättning eller försäkringar etc.

Har verkligen den här gruppen av barnfamiljer som lever under gränsen för existensens normen - att få försörjningsstöd - av det förändrade sjukförsäkringen minskat? Vissa har väl fått aktivitetsersättning som inte gör saken bättre ekonomiskt. Att läsa statistik kan få det se bättre ut än det i verkliga förhållandena faktorerna.

Bara för att även om även dessa har det oerhört mycket bättre ekonomiskt är fattiga i de allra flesta länder, ska vi inte slå oss för bröstet att goda statsfinanser och lovorda ”arbetslinjen”. När lagen inte täcker eller är skrivna rättssäkert för den enskilde att nyttja systemen. Som att byta jobb eller en folkbokförd kommun inte ska kunna neka en försörjningsstöd bara för att du vistas i en annan kommun för att ha umgänge med barnen eller/och söker jobb.

söndag 31 juli 2011 klockan 20:36

conny_70

Conny Forsström säger:

Skattesänkningar pratar du om, Ågren. Det har tydligt och klart inte gett min utförsäkrade vän mat på bordet. Denna min vän har 1200kr att leva på när alla räkningar är betalda denna månad..och detta ska man tydligen klara sig på till slutet av augusti..så några skor eller kläder överhuvudtaget blir det inte tal om. Frågan är om min vän kommer att kunna äta alla dagar i augusti. Det är inte troligt att vännen kommer att kunna göra det.

torsdag 28 juli 2011 klockan 17:59

andersagren

Anders Ågren svarar:

Jag har svårt att uttala mig om din väns situation, men däremot kan jag konstatera att det är viktigt att ha en regering som dels gör allt för att människor ska kunna komma tillbaka i arbete, dels ha en regering som försöker förbättra människors ekonomiska situation. Människor i vårt land får inte mer pengar i plånboken genom att politikerna höjer skatten...

lördag 30 juli 2011 klockan 11:16

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Otur att vi bor ett land med en regering som inte värnar om de som nyttjar välfärden där far illa av systemens konstruktion, direktiv etc och tjanstepersoners makt ställning.

torsdag 28 juli 2011 klockan 13:42

andersagren

Anders Ågren svarar:

Sverige har ett av världens starkaste sociala skyddsnät, och något av de minsta sociala skillnaderna i världen. Sen kommer det tyvärr alltid kunna bli fel i hanteringen av olika ärenden - oavsett färg på regering. Men då är det viktigt att föra en politk som syftar till att rätta till de fel som upptäcks, och föra en politik som ska hjälpa människor tillbaka till arbete.

lördag 30 juli 2011 klockan 11:12

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Tre aporna är min egna personliga åsikt, min senaste blogg handlar om att skriva medborgarförslag.
Sedan har jag en miljöpartistisk åsikt där vi ska förstatliga försörjningsstödet, tanke på hur olikt det är med vad som ingår i normen.

torsdag 28 juli 2011 klockan 12:42

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Jag åt knappt i två månader för den här mini-pc:n. Att svälta är väl inte bästa vägen att anskaffa det som finns på nödvändighets listan.
Kom nu inte med annat kring tillgänglighet av datorer här å var. För det har jag så dåliga erfarenheter på biblioteken, Arbetsförmedlingen mfl. Samt endel av statliga instansen kan du utföra vissa tjänster med bank-id som inte är lätt på olika ställen att användas sig av. Så är datorn ett viktigt redskap för mitt skapande förmåga, där mini-pc brister. Jag använder även den till olika möten som jag är med på och antecknar ned eller kunna hämta information under mötena om så behövs.

torsdag 28 juli 2011 klockan 00:36

dave säger:

Krister, om du har råd att köpa en ny dator så har du råd att köpa många par skor...

onsdag 27 juli 2011 klockan 23:08

conny_70

Conny Forsström säger:

K-G och Anders: nu pratade jag om att överhuvudtaget köpa in skor man kan gå promenader i..inte dyra löparskor.

onsdag 27 juli 2011 klockan 19:23

andersagren

Anders Ågren svarar:

Tur att vi då bor i ett land där regeringen har sänkt skatterna för låg- och medelinkomsttagare. Som har sänkt skatten för pensionärerna. Som har tillskjutit många miljarder till kommner och landsting, så att dessa t.o.m. har kunnat göra rekordöverskott under den värsta krisen sedan 1930-talet. Tur att vi har en regering som värnar arbetslinjen. Utan människor i arbete, ingen välfärd. Med en rödgrön regering hade låg- och medelinkomsttagare haft mer än tusen kr mindre i månaden i plånboken varje månad.

Thursday 28 July 2011 klockan 12:01

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Det märks att jag är upprörd av stavningarna, har överseende med detta. Plus har andra häslo skäl till det att vara pigg och alert.

Wednesday 27 July 2011 klockan 18:02

andersagren

Anders Ågren svarar:

Ja, det är inte stavningen jag är bekymrad över. Snarast tonläget i dina inlägg...

torsdag 28 juli 2011 klockan 17:09

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Jag tar mina promenader som jag behöver att göra varje dag i sandaler som enda sommar skor jag har, nu saknas också det lämpliga regnkläder att kunna gå i regnet, för inte kul att göra det närdet blåser med et paraply., nä nä.
Visst kan du göra armhävningar och sit-ups, gå i trapport (bor ju andra våningen). Så vardagsmotionen är det inte brist här hos mi så mycket jag går överallt. Mer av mer lämpliga skor och kläder att vara ute.
Ni ta er fan så givett att alla har det ni har hemma till vardags, till t ex för at moitionera.

Blir inte det roliga att vardagsmotionera om du gör det som är kul för dig!? Ja, jag tycker om att cykla, skulle vilja göra det till affören för att laga mat (skulle spara lite tid över till anant för min del) eller cykla ut till någon tjärn för att fiska som är ett trevlig inslag som motion att vandra vid stranden. Något jag längtar så mycket till att kunna göra. En begagnad vanlig cykel, glöm det. En fräsch city/mtb ska det vara här för att kunna kombinera vardags handlingen med småskogsväg/stigar. Någon jävla måtta att dra igen å nöja sig med det lilla, det är tillräckligt som det är.

Trots mina vardagagliga bättre mående sysslorna så hjälper det inte jävla mycket när tjänstepersonerna inom välfärden gör att du mår sämre. Vad har jag då vunnit med vardagsmotionen. Ni vet icke hur jävligt dessa maktkåta över andras liv behandlar de som nyttjar systemen. Ni är som tre apor... Ni ska veta fan jäkligt jag har med soc och AF att min tillit med välfärden är skaddad som ni andra inte vill ta åt er och se till en förändring som har maktpositionen att kunna göra ändringen, fan ruttet ibland demokratin kan vara och den fri vilja och friheten som är bara är orättvist tillhör de som är friska och har ett jobb.

onsdag 27 juli 2011 klockan 17:59

andersagren

Anders Ågren svarar:

Jag skriver om födelarna med att motionera och röra på sig, men du svarar med inlägg där du kallar oss för "apor".... Är det en officiell miljöpartiuppfattning, eller bara din personliga?

torsdag 28 juli 2011 klockan 11:55

mexan

Maria Skiddi säger:

försök göra armhävningar med de här Anders Ågren...
http://nicolinaolofsson.blogg.se/images/2009/big_boobs_softpedia_36629111.jpg

onsdag 27 juli 2011 klockan 16:25

andersagren

Anders Ågren svarar:

Hmm. Tja, man kan som tur var välja det som passar varje individ bäst....

torsdag 28 juli 2011 klockan 17:07

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Om du bara visste hur många som går till soc med försörjningstöd med räkningar och skulder som inte täcker normen till existens så är 200;- svårt att lägga ut på skor.
Dessutom ska du ha skor som passar för dina fötter, då räcker inte 200:- med skorna som dessutom av kvalité räcker några år. De som inte har levt med i systemen vet fucken ingeting, inte ens ifrån politiskt håll lyssna utan nonchalant viftar bort och beslutar et system som försämrar ens situation. Med dagens välfärdsystem är itne mycket att komma med när rättsäkerhet förden enskilde är usligt. FAN är solidaritet och medmänssklighet samt hur mycket är FN:s konvention värt i sverige egentligen!

onsdag 27 juli 2011 klockan 13:40

kagum

Karl-Gustav Sjöström säger:

Skitsnack Conny och Krister! Man behöver inte alls satsa en massa pengar för motionera och definitivt inte på dyra löparskor och motionskläder.

onsdag 27 juli 2011 klockan 13:26

andersagren

Anders Ågren svarar:

Det har du helt rätt i Karl-Gustav.

onsdag 27 juli 2011 klockan 16:04

conny_70

Conny Forsström säger:

Instämmer med Krister Klermalm tillfullo: ett par löpar- eller promenadskor (om du inte har bra skor eller helt saknar motionsskor) kostar enorma pengar för en person som går på socialbidrag. Jag har själv varit i den sitsen och det som, nu när jag har arbete, verkar som endast några hundringar är, för den som går på soc, pengar man helt enkelt inte kan spendera.

onsdag 27 juli 2011 klockan 13:20

andersagren

Anders Ågren svarar:

Som jag svarade Krister, så räcker det med att röra sig litegrann varje dag. Men behöver inte vara rik för att motionera. Att ta en promenad, ta en sväng med cykeln, gå i trappor istället för att åka hiss, göra armhävningar eller vad som helst. Det behöver inte kosta pengar. Lite vardagsmotion räcker för att må bättre.

onsdag 27 juli 2011 klockan 16:04

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Alla som lever med existensen och lägre än så, har inte råd att motionera - för löparskor kostar liksom motions kläderna. Om fler är ute och jogga med vardagskläderna så kanske det inte se underligt ut att göra det. Det kostar faktiskt att motioner överlag som det itne täbks på - "Att jogga kostar inte mycket och är ett enkelt sätt att komma igång". Jo jo.

onsdag 27 juli 2011 klockan 12:28

andersagren

Anders Ågren svarar:

Du behöver inte vara rik för att kunna motionera. Det räcker med att ta en promenad, eller för den delen göra armhävningar och sit-ups hemma.

onsdag 27 juli 2011 klockan 16:02

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS