Besöksnäringen på frammarsch i Umeå

Aktuella siffror visar att antalet turister till Umeå fortsätter att öka, även efter Kulturhuvudstadsåret 2014. Antalet gästnätter i Umeå under perioden januari – juni har ökat med 4 procent jämfört med 2014. Det är mycket glädjande nyheter. Många hade ju annars förväntat sig att vi skulle få se en nedgång efter 2014. Kulturhuvudstadsåret var såklart ett oerhört bra år och jämfört med år 2013 är ökningen av antalet gästnätter på hotellen i Umeå 25 procent. Trevliga siffror!

Besöksnäringen ökar ju kontinuerligt i Sverige och antalet jobb blir fler i denna framtidsbransch. Turismen och handeln är områden där många unga får sitt första jobb, något som är viktigt för möjligheten att kunna etablera sig på arbetsmarknaden. Det är också en bransch där många väljer att starta företag. Trots den expansion som turismen har visat de senaste åren är näringen fortfarande i sin linda och har stor utvecklingspotential. Som Norrlands största stad och tillväxtmotor har Umeå stor potential beträffande besöksnäringen. Shoppingturism är en sorts turism som ökar i takt med att handel och turism samarbetar allt mer. Av detaljhandelns försäljning består hela tio procent av de pengar som turister spenderar. Det finns alla förutsättningar för att den siffran kan öka än mer. För de regioner som vill växa och har höga tillväxtmål är turismen en bransch som inte får nonchaleras. IKEA öppnar ju i Umeå nästa år och kommer att bli ytterligare en viktig pusselbit i detta. Umeå är en fantastisk stad – nu måste vi se till att ännu fler får uppleva det!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.