Fler och fler åker buss i Umeå

Enligt en färsk sammanställning ökade bussåkandet i Umeå under 2016 med ca 15 procent. Fantastiskt. Det blev totalt omkring 8 100 000 resor. Det är All-time high!

Sedan år 2005 har utvecklingen varit fantastisk. Kollektivtrafikresandet har totalt ökat med ca 90 procent. Då upphandlades också kollektivtrafiken för första gången, efter att ha debatterats politiskt under många år. Den första privata aktören började trafikera i juni 2006. Under en lång rad av år har vi också satsat mer på kollektivtrafiken i Umeå, som ett led i en medveten strategi för att få fler umeåbor att välja att resa kollektivt. Mer resurser, fler bussar, samtidigt som vi renodlat linjedragningarna och satsat mer på ökad turtäthet där trycket är som störst. Detta har också gett ett tydligt och mycket positivt resultat. Fler och fler umeåbor åker buss. Att fler invånare väljer att åka buss är en central del i vårt arbete med att förbättra luftkvaliteten i centrum. Det är nog svårt att hitta en kommun i Sverige med motsvarande positiva utveckling, samtidigt som kostnaderna inte har stigit lika mycket som på andra håll. Ett riktigt positivt betyg till alla som jobbar med frågan!

Att det fortfarande finns partier som vill återgå till det gamla, och återkommunalisera driften i likhet med ett förslag från Vänsterpartiet, är ju ganska tragiskt. På den tiden Ultra-trafiken drevs i kommunal regi, så var kundnöjdheten i stort sett sämst i landet. Vi såg en trend med färre som åkte kollektivt. Erfarenheterna av att upphandla trafiken har varit mycket goda och uppskattas av resenärerna. Från att ha varit i botten, så ligger numera kundnöjdheten på 3-4:e bäst i landet.

Politiskt borde det inte råda någon som helst tvekan om att upphandling av kollektivtrafiken var ett bra beslut. Att det sedan finns diverse praktiska problem som dyker upp, det händer ju såväl i kommunal drift som om man har upphandlat och ska självfallet följas upp.

3 kommentarer

  1. Leif

    Fler och fler har problem att få ihop ekonomin så man tvingas till buss, trots att det blir dyrare och dyrare. Vad kostar en liter mjölk Ågren? Du är ju så verklighetsfrånvänd så det är sorgligt.

    Lär dig analysera verkligheten istället för att hitta på egna fabler

  2. Bergis

    Du fattar inte vad du pratar om. Har du följt turerna med Umeå lokaltrafiks personal de senaste 10 åren? Skandaler nästan varje dag och ett privat bolag som suger musten ur de anställda. Bara att googla Nobina och Umeå. Polarbuss hade kunnat sköta trafiken lika bra. Resandeökningen har inte att göra med att man privatiserade trafiken. Resandeökningen beror på ökad miljömedvetenhet och befolkningsökning. Troligen hade vi sluppit undan Nobinas skrotbussar och förseningar om Polarbuss fått fortsätta driva trafiken. Kundnöjdhet är inget bevisat vetenskapligt verktyg. De flesta som är missnöjda orkar inte fylla i de där löjliga enkäterna. Dessutom kan kundnöjdhetsundersökningarna manipuleras av trafikföretagen som samlar in och sammanställer materialet.

  3. Ulf Parde

    Jag har inget emot det du ovan skrivit om bussarna. Men det jag vill säga är
    Jag hoppas ni läst Anders Ågrens (kommunalråd M) insändare “Röda korset får samla in pengar” onsdag 18 jan. Den var mycket klargörande och bland det bästa jag läst på länge.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.