Alejandro Caviedes (s)

Bluffen om "snusförbud"

The revolution will not be televised, heter en dokumentär om den statskupp som Venezuelas president Hugo Chávez utsattes för 2002. Den skildrar medias inblandning i den våldsamma kuppen. Genom systematisk desinformation fördes befolkningen bakom ljuset för att få den att tro att presidenten hade frivilligt klivit av istället för att ha blivit avsatt med våld.

          Jävligt bra dokumentär. Jag kom att tänka på den igår när jag fick reda på att det inte stämde att kommunen hade infört ett snusförbud för sina anställda under arbetstid, tvärtemot vad VK och VF hade påstått. Nog har jag alltid vetat att man måste förhålla sig kritiskt till media, men här blev jag faktiskt tagen på sängen när jag fick veta att hela snacket om snusförbud bara var ett rykte som tidningarna helt enkelt hade tagit in utan att kontrollera om det stämde. Upprinnelsen till detta var ett politiskt utspel från moderaternas kommunalråd Anders Ågren, som för att plocka billiga politiska poäng, gick ut och framställde kommunens hälsofrämjande arbete som ett snusförbud infört av socialdemokraterna. Detta dementeras t.o.m. av Anders Ågrens egna kamrater från de andra borgerliga partierna. Se t ex vad Britt-Marie Lövgren (Fp) skrev på sin blogg.

          Hur tänkte moderaterna alltså? Trodde inte Ågren att Umeå Kommuns anställda förr eller senare skulle upptäcka bluffen när de gick till jobbet och märkte att inga chefer sprang och kollade vilka som snusade och vilka som inte snusade? Och varför står VF:s och VK:s numera sammanslagna nyhetsredaktion till moderaternas förfogande? Finns det ingen gräns för hur lågt man kan sjunka när det gäller att sprida skitsnack?

          Ågrens ursäkt är att man använde sig av uttrycket ”tobaksfri arbetstid”. Jaha? Betyder det förbud? Och varför gör inte Ågrens vänner från C och Fp samma tolkning som han? Vad kommer härnäst? Att vi sossar ska anklagas för att vilja bekämpa de fattiga för att vi står för fattigdomsbekämpning?

          Jag kan leva med att nyheter förmedlas utifrån än det ena, än det andra politiska perspektivet. Men när jag läser i en tidning, så ska jag inte behöva tvivla på att de fakta som nämns är sanna och inte rena påhitt. Där går ju gränsen alltså!!

 


Uppdaterad: onsdag 07 december 2011 klockan 23:52

Detta inlägg är kopplat till denna artikel på vk.se.

21 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar
lion

Lisbet Olofsson säger:

Den dagen jag TYCKER att du ljuger så kan jag nog göra det men inte i dem termarna faktiskt. För jag kan ju ha misstolkat både dig och nyansen. Vi är bara människor och jag har nog svårt att säga till någonrakt upp i ansiktet att DU LJUGER för min sanning är inte din. Jag tror på människan, naiv som jag är och på var och ens sätt att tolka in ordet och vad man säger.

Saturday 10 December 2011 klockan 07:43

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

man kan ha olika åsikter om vissa saker, men det finns många andra då det är lätt att avgöra om de är sanna eller falska. Att tolka beslutet i kommunfullmäktige som ett snusförbud fast det inte står någonstans att det var det är ju faktiskt att ljuga. Ågren vet det mycket väl. Det går inte att misstolka beslutet.

Monday 12 December 2011 klockan 21:39

lion

Lisbet Olofsson säger:

SVAR till Snacka om lögner:
Jajamen du har rätt, när jag upptäckte att det var en lögn så gick jag ut i press med namn och allt och talade om det.
Det du, hade du kunnat göra det när du inte ens kan sätta ut ditt namn i en bloggkommentar.
Det säger mer om dig än om mig.

Saturday 10 December 2011 klockan 07:40

RWR säger:

Nog är det bra konstigt att man från S sida inte har högre krav på sina ledamöter!

Tanken att locka andra än revolutionsromantiker verkar vara ett nerlagt projekt!

lördag 10 december 2011 klockan 00:12

snacka om lögner lisbet säger:

Lisbet Olofsson är absolut inte rätt person att prata om lögner. Hon vilseledde sina kunder när hon var chef på Xtravaganza. Många människor blev sjuka tack vare detta blufföretag.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=441619

fredag 09 december 2011 klockan 19:09

lion

Lisbet Olofsson säger:

Sedan är det intressant med ordet LJUGER, hur man använder det till sin fördel. Själv ljuger man ju aldrig och tänjer sanningen etc. Intressant

fredag 09 december 2011 klockan 14:34

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Den dagen jag ljuger på min blogg får du gärna gå in och skriva en kommentar om det.

fredag 09 december 2011 klockan 16:05

lion

Lisbet Olofsson säger:

Ibland tycker jag politiker håller på med trams, hugger varandra i ryggen när man minst anar, förstorar upp, förlöjliga och pratar illa om andra. Istället för att prata om vad man själv vill göra, tycker utan att nämna andra tycker och tänker. Men då kanske ingen vill läsa en eller..

fredag 09 december 2011 klockan 14:32

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Man kan inte debattera utan att nämna motståndares åsikter. En politisk debatt där var och en bara nämner de idéer man själv förespråkar, utan att bemöta de andras idéer och förklara varför man är emot dem leder inte till en vettig diskussion. Det handlar inte om skitsnack, utan det handlar om debatt.

Vad Ågren däremot gjort är väldigt lågt. Att sitta och hitta på rövarhistorier om beslut som aldrig fattats är riktigt lågt.

fredag 09 december 2011 klockan 16:05

Mikko Luiro säger:

OT, jag vet, men ville bara upplysa om att "The Revolution Will Not Be Televised" är en låt (eller vad man ska kalla det...) som gjordes på 60-talet av nyligen hädangångne musikern, poeten och aktivisten Gil Scott-Heron som jag, för att skryta litet, hade privilegiet att höra live för ett par år sedan. Så då vet ni det. :-)

fredag 09 december 2011 klockan 01:10

Anne pettersson säger:

Här är förresten länken till artikeln dag 1:
http://www.folkbladet.nu/277271/2011/12/06/slutsnusat-i-kommunen

torsdag 08 december 2011 klockan 23:51

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Ja, i den artikeln har ni inte tagit ställning för ngn sida. Men i "Löjets skimmer över Umeå", publicerad också dag 1, står det klar och tydligt om snusförbud. Sen är inte detta klassat som "nyhetsartikel" utan som en "opinionsblogg", ska jag erkänna, men det är trots allt opinionen från chefredaktören om ngt som framställs som ett faktum, nämligen det påstådda snusförbudet.

Å ena sidan rapporterar ni om att det är inte säkert om det var ett förbud eller inte, men och andra sidan går chefsredaktören ut och pratar om "snusförbudet".

Vem är egentligen otydlig? Beslutet eller VF?

fredag 09 december 2011 klockan 14:25

Anne Pettersson säger:

Från första dagen har vi rapporterat på samma sätt. Om du uppmärksammar så hänvisar Daniel Nordström i sin blogg tii VK å Västerbottensnytt, ett blogginlägg som han i nästa förklarar aningen överilat... På grund av beslutets otydlighet.

torsdag 08 december 2011 klockan 23:45

Anne Pettersson säger:

VF har aldrig slagit fast att det rör sig om ett snusförbud. Däremot ställer vi oss frågande till luddiga politiska beslut...

http://www.folkbladet.nu/277421/2011/12/08/otydliga-snusbeslutet-har-lett-till-folkstorm

torsdag 08 december 2011 klockan 14:10

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Länken du hänvisar till är en artikel som ni publicerade idag. Men igår publicerade ni faktiskt en artikel som talade om snusförbud: http://www.folkbladet.nu/277268/2011/12/06/lojets-skimmer-over-umea

Tidningen har alltså ändrat sig. Det är bra. Men du kan inte säga att ni gått ut med den rätta informationen ända från början.

Thursday 08 December 2011 klockan 21:29

andersagren

Anders Ågren säger:

Hejsan Alejandro!

Jag svarade dig nyss på min blogg men lägger in det även här. Till massmedia i tisdags så förklarade jag förövrigt att ingen vet när "tobaksfri arbetstid" ska träda i kraft inom Umeå kommun, eftersom ni tog bort årtalet 2013.

Jag förstår att de som förespråkar "tobaksfri arbetstid" inte vill prata om förbud. Men i själva verket är det just det. Du kan väl googla det hela, alternativt kolla på SKL:s hemsida.

Eftersom jag själv sitter i SKL:s styrelse, så kan jag detta tämligen väl.

Rökfri arbetstid, likväl som tobaksfri arbetstid, kan införas efter beslut av arbetsgivaren.

Rökfri arbetstid innebär att ingen ska utsättas för tobaksrök på sitt arbete. Det betyder att den tid man arbetar eller har paus ska vara rökfri.(lunchen räknas inte in i arbetstid och är därmed undantagen). Anställda ska avhålla sig från rökning även om de arbetar hemifrån eller befinner sig på tjänsteresa.

Tobaksfri arbetstid - som ni socialdemokrater m.fl. vill ha i Umeå - innebär att man för det hela ett steg längre. Då gäller ovanstående inte enbart rökning utan även snus. Du får då varken röka eller snusa på arbetstid.

Kalla det vad du vill Alejandro - för mig och de flesta andra betyder det just förbud mot rökning och snusning på arbetstid. Det är inte tillåtet = förbud.

Thursday 08 December 2011 klockan 12:08

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

svara då på varför dina egna kamrater från Fp och C inte gör samma tolkning som du då.

Du kan ju säga vad du vill, men jag jobbar själv på Umeå Kommun som vårdbiträde. Borde inte jag veta av min egen chef om jag får och inte får snusa?

Thursday 08 December 2011 klockan 21:26

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

svara då på varför dina egna kamrater från Fp och C inte gör samma tolkning som du då.

Du kan ju säga vad du vill, men jag jobbar själv på Umeå Kommun som vårdbiträde. Borde inte jag veta av min egen chef om jag får och inte får snusa?

Thursday 08 December 2011 klockan 21:26

Icke snusare säger:

Jag har följt detta noga och tycker det är skamligt att VK bedriver kampanj för Anders Ågren. Det är flera som skrivit om vad det gäller och det är inte ett förbud.

Jag håller med alla som säger att VK ljuger. Läs vad som står i beslutet

Thursday 08 December 2011 klockan 11:07

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Idag såg jag att chefredaktören på VK försvarat VK:s agerande med att säga att "Umeborna tolkar det som ett förbud".. Ja, det är klart de tolkar det som ett förbud när alla media felaktigt har rapporterat om det som ett förbud!! Den snubben är mkt märklig.

Thursday 08 December 2011 klockan 21:35

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS