Alejandro Caviedes (s)

Anton Abele (m) förklarar

 Tänk vad mycket man lä sig från Anton Abeles youtube-klipp. Det är inte konstigt att den här unge moderaten från Stockholm blev invald i riksdan med tanke på alla nya och smarta saker han säger. Man får en såndär Aha-upplevelse när man lyssnar på honom. Nedan har jag lagt ett klipp från hans personvalskampanj, som samlar de klokaste orden han någonsin sagt. Jag vill också återge en del av vad han sagt och kommentera det:

          Klippet inleds med att Abele visar ett ex av tidningen Metro och säger att ”Deras huvudnyhet handlar om att polisen slog till mot en barnliga”. Vidare förklarar Abele att: ”När man läser vidare i artikeln så förstår man att barnligan: det är alltså ett kriminellt nätverk eller ett kriminellt gäng där barn ingår”.

          Tänk att detta är vad ”barnliga” är för nånting. Det är jättebra att Abele förklarar detta, för det är inte alldeles självklart. Jag menar.. vissa kanske tror att en barnliga istället är typ en fotbollsliga där barn ingår eller ngt i den stilen.. fast varför skulle polisen slå till en fotbollsliga för barn? Ja, men det är bra att vi får veta att en barnliga är ett kriminellt gäng med barn som medlemmar.

          Vidare förklarar Abele: ”Alltså människor under 18 år”. No way! Är det som ordet barn betyder? Varför fick jag inte lära mig detta i skolan alltså?

          Det finns mycket mer nyttigt som Abele förklarar, men det viktigaste tycker jag är hans otroligt stora kunskap om lagstiftningen. Han förklarar att:

Som barn och ungdom så finns det till och med lagar och regler om att man ska kunna hålla sig från kriminalitet tills man blir 18 år gammal.”

..och jag som trodde att det var olagligt för oss vuxna att begå kriminella gärningar. Tänk så många brott som jag hade kunnat begå fram till idag om jag bara fått vetat att jag som vuxen faktiskt får begå brott! Jäklar vad jag gått miste om!

 


31 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar
mexan

Maria Skiddi säger:

cit dig i inlägget ovan;

"..och jag som trodde att det var olagligt för oss vuxna att begå kriminella gärningar. Tänk så många brott som jag hade kunnat begå fram till idag om jag bara fått vetat att jag som vuxen faktiskt får begå brott! Jäklar vad jag gått miste om!" skriver du i inlägget ovan.

Och då svarade jag;

"Sörj inte spilld mjölk. Du får väl helt enkelt nöja dig med att skrika på fyllan åt gamla farbröder på bussen då det "trycker" på =)"

Då menade jag naturligtvis din egna beskrivna uttryck för din stora besvikelse efter valet i fjol, och vad de besvikelserna ledde fram till;

cit dig;

"Mina närmaste vänner fick se en helt annan sida av mig på lördag kväll när vi satt på bussen och jag skällde ut en 50-årig gubbe med rasistiska åsikter som ansåg sig ha rätt att öppet säga vad han än behagade på nattbussen. Fy fan vad jag skrek i natt åt stackars gubben, men vartenda ord jag sa förtjänade han att höra."


http://blogg.vk.se/alejandro/2010/09/20/ibland-maste-man-fa-stalla-till-med-en-scen-190289

Och du "Pluto"

japp! jag jobbar i vården, vilket står i min presentation. Snyggt "uppletat"!

Att jobba i vården är det finaste man kan göra och inget jag skäms för =)

Men lite tvivelaktigt tycker jag nog det kan vara att fackliga förtroendevalda och/eller deltidspolitiker springer runt och skriker okvädningsord på fyllan. Det kan man ju göra i mer strukturerad form under flagg på 1:a Maj kanske?

lördag 10 december 2011 klockan 14:23

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Händelsen du refererar till handlar om en person som på bussen (ett offentligt ställe) uttryckte sig öppet rasistiskt om en del passagerare. Man kan undra om att skälla ut honom var rätt sätt att hantera detta, men alternativet är ju i så fall att anmäla honom för helts mot folkgrupp och kräva skadestånd då detta är faktiskt ett brott. Sett ur den synpunkten så förstår man att han ska vara tacksam att han fick en utskällning istället för en anmälan.

Du kanske tycker det är ok att uttrycka sig öppet rasistiskt på allmänna platser, men jag tolererar inte när sådant händer.

Sen tycker jag att du har sjunkit väldigt lågt när du utan några belägg påstår att jag skulle varit full när detta hände. Här på VK-bloggen har du inte visat minsta respekt för sanningen, men att komma med förtal är t.o.m. under din egen nivå.

måndag 12 december 2011 klockan 18:01

PLuto säger:

Alejandro:

Skiddi verkar göra narr av att du jobbar på hemtjänsten. Hon tror inte att vi vet att hon själv också jobbar inom vården inom Skellefteå Kommun.

lördag 10 december 2011 klockan 13:36

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Jaha, ok. Jag förstod inte hennes inlägg.

Saturday 10 December 2011 klockan 14:22

Hip Hip Hurray! säger:

UriahHeep är ute och cyklar när han påstår att Lena Sandlin i Umeå inte kan kritisera sina partikamrater. Tvärtemot så leverar hon ofta ledare i VF som är lika skarpa mot alliansen som mot sina egna partikamrater när dessa förtjänar det. Det är detta som är så härligt med socialdemokraterna: de vågar vara självkritiska.

Senast idag har hon skrivit en ledare som visar detta så tydligt: http://www.folkbladet.nu/277645/2011/12/10/partiet-borde-lyssnat-pa-jamtin

Saturday 10 December 2011 klockan 13:00

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Ja, Lena skriver mkt bra grejer på VF.

Saturday 10 December 2011 klockan 14:22

Pelle säger:

Ironi och påhopp är två olika saker, Ogge. Att överförkalra saker som för alla är självklara är att dumförklara sina väljare.

Saturday 10 December 2011 klockan 12:52

UriahHeep säger:

Då var vi där igen. Du ska dumförklara Anton och det börjar mer och mer kännas som du är avundsjuk på hans framgång. Kanske du borde starta en liknande "kanal" så sitter du också snart i riksdagen.

Visst, han kanske pratar om självklara saker men för den sakens skull är han ju inte dum precis.

Om det finns en lag eller ej om att unga inte ska vara kriminella har jag inte koll på, men det är väl skönt om vuxna kunde ta lite mer ansvar för vad deras barn gör?

Du som har lite koll annars på S i umeå. Kan du inte skriva något om det sanslösa slöseriet med skattemedel för 2014 års kulturhuvudstad? Man skäms av att läsa detta i tidningar som Metro då man bor i Bromma! Eller är du en person som, Lena Sandlin (VF), som inte kan kritisera S i umeå?

Saturday 10 December 2011 klockan 07:50

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

För dem över 50 tusen i månaden som man tjänar som riksdagsledamot, så tycker jag att det ska krävas mer av en för att sitta i riksdan än en onödig pedagogisk förmåga att överförklara det som är självklart.. och framför allt ha lite bättre koll på lagarna än vad Abele visar i sitt klipp.

Men visst, om du känner dig trygg med att ledamöter som Abele ska representera dig i riksdan, fine. Jag däremot tycker det är livsfarligt att ge så mkt makt till människor som så uppenbargligen inte har ngt att tillföra.

Saturday 10 December 2011 klockan 12:47

mexan

Maria Skiddi säger:

Sörj inte spilld mjölk. Du får väl helt enkelt nöja dig med att skrika på fyllan åt gamla farbröder på bussen då det "trycker" på =)

Friday 09 December 2011 klockan 22:50

Ogge säger:

Pelle: Vart i Abeles inlägg dumförklarar han väljarna ?

I dina ögon är det en dumförklaring mot folket, i en annans kanske bara en pedagogisk förklaring. Allt är i betraktarens ögon, och jag anser att det var ett personligt påhopp av Alejandro i detta inlägg. Men behöver det betyda att jag har rätt? Absolut inte.

Friday 09 December 2011 klockan 20:34

Ogge säger:

Tror inte ens en 12årig pojke skulle missa ironin i detta citat.

"Tänk att detta är vad ”barnliga” är för nånting. Det är jättebra att Abele förklarar detta, för det är inte alldeles självklart. Jag menar.. vissa kanske tror att en barnliga istället är typ en fotbollsliga där barn ingår eller ngt i den stilen.. fast varför skulle polisen slå till en fotbollsliga för barn? Ja, men det är bra att vi får veta att en barnliga är ett kriminellt gäng med barn som medlemmar."

Friday 09 December 2011 klockan 20:28

Pelle säger:

Till Ogge:

Alejandro har i sitt blogginlägg aldrig kallat Anton Abele för korkad. Det enda han har gjort är att citera Antons egna ord. Om du då drar slutsatsen att Anton framställs som han är korkad, så kanske det är för att detta framgår från Antons egna ord att han faktiskt är det.

Friday 09 December 2011 klockan 20:21

Milan säger:

Allejandro1
Det finns 2 tydliga skillnader mellan dig och Abele.
Han är en vinnare och du är en bitter loser. När du knegar kvar på hemtjänsten om 25 år är Abele chef på ett stort bolag eller leder en internationell organisation. Face it-det du är bättre på än Abele är gnälla. Varför åker du inte hems så slipper vi ditt gnäll här i Umeå

Friday 09 December 2011 klockan 20:13

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Ditt inlägg säger mkt mer om dig själv än om mig, Mr Cool.

Saturday 10 December 2011 klockan 12:39

Ogge säger:

Alejandro: Vi är alla olika människor med olika värderingar och åsikter. Jag är inte för något personligt angrepp överhuvudtaget och därför ställer jag mig till försvar åt Abeles vägnar, inte för att jag är någons vän.

Vad gäller dina inlägg så har jag inte läst alla utan endast de senaste 5 stycken. Jag kan ha fel, men på 4 av dessa är det inte många egna åsikter du har.

Friday 09 December 2011 klockan 20:11

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Mkt har sagts om att jag inte skulle blogga om vilka idéer jag står för, men vad står Abele för egentligen rent konkret? Det enda vi vet om honom är att han är mot våld. Vem är inte emot våld egentligen?

De som följer min blogg har nog en mkt tydligare uppfattning om vad jag står för och vad jag är emot, än vilka åsikter Abele förespråkar (annat än att han är mot våld såklart)

Saturday 10 December 2011 klockan 12:49

Pelle säger:

När Ogge får svar på tal om de inlägg där Alejandro säger vilken politik han förespråkar så kan inte Ogge tystna utan då heter det att alejandro skriver påhopp.

Friday 09 December 2011 klockan 20:01

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Ja, Ogge har en originell definition på vad som ordet "påhopp" betyder. Vill han veta vad "personhopp" är, så borde jag visa honom alla kommentarer jag får dagligen på min blogg som jag inte godkänner för publicering och som anspelar på min hudfärg, mitt utseende, till och med ålder, och där jag blir kallat allt möjligt.. då kanske han lär sig vad påhopp egentligen betyder.

Friday 09 December 2011 klockan 20:05

Ogge säger:

Alejandro: Jadu, vuxna förstår ju tydligen inte att det inte är okej med personliga påhopp så varför inte?

Pelle: Alejandro har en blogg som inriktar sig på politik för att få folk att sympatisera med hans åsikter. Tror inte mycket folk gör det med en som skriver på eller åtminstone syftar på att en annan person är korkad.

Personliga påhopp i varken media eller andra sammanhang är oacceptabelt.

Att ni stöttar en person som indirekt säger till en person att han är korkad är för mig obegripligt.

Friday 09 December 2011 klockan 19:52

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Vad är det för fel på dig?! Vad i mitt inlägg innebär ett personpåhopp?!!

Offentliga makthavare ska tåla att bli granskade! Om man kommer med ett korkat utspel i media, som Anton Abele gjort, där han dumförklarar väljarna och dessutom kommer med felaktiga fakta om vad som gäller enligt lagen, så tycker jag man ska kunna tåla kritik!

Jag tycker man ska ha mer att komma med om man ska sitta i riksdan, istället för att komma med korkade utspel av det slaget. Är det ett påhopp att påpeka detta???????

Friday 09 December 2011 klockan 19:59

Pelle säger:

Anton Abele dumförklarar väljarna. Han liknar min förra chef som alltid klappade oss på huvudet på mitt jobb och överförklarade saker och ting som om vi vore barn. Jag tror du känner henne. Hon har varit chef inom äldreomsorgen.

Friday 09 December 2011 klockan 19:38

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Haha, jag tror jag vet vem du pratar om.

Friday 09 December 2011 klockan 19:55

Ogge säger:

Nu är du ju helt ur spår. Det Abele vill är ju att stoppa kriminaliteten i så ung ålder som möjligt . Givetvis förstår vi det också att det måste göras men som politiker måste man även visa att det är en viktig sak i deras ideologi. Det trodde jag du också visste. Har läst dina senaste blogginlägg, endast ett inlägg om din egna syn...resterande kritik mot andras åsikter och syn. Fortsätt så, riksdan är nog nära för dig.....

Friday 09 December 2011 klockan 19:22

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

I mina senaste inlägg framgår det tydligt att jag är för att:

-statsbidragen till landstinget ska följa såväl kostnads- som skatteuvecklingen (blogginlägget den 7 dec)

-Skräddaren ska drivas i offentlig regi (inlägget den 6 dec)

-socialförsäkringsavgiften inte ska sänkas, och att det ska va samma avgift för unga som för övriga (1 dec, 29 nov och 22 nov).

-värdiga arbetsvillkor också ska gälla för personliga assistenter (bl a genom krav på kollektivavtal och att försäkringskassan slutar snåla med ersättningen) (30 nov)

Det var bara ett axplock.

Till skillnad från din karriäristiska vän Abele, saknar jag dock intresset för att sitta i riksdan.

Friday 09 December 2011 klockan 19:53

Patrik säger:

Ja, så oerhört pedagogisk som han är i filmen med alla bra förklaringar så känner jag mig trygg med att det bara är barn upp till 18 år som inte får begå brott. Kanske man ska ut och sno en bli. Måste väl funka bra att hänvisa till detta klipp där en moderat säger att det är helt okej bara man har fyllt 18. ;)

Friday 09 December 2011 klockan 19:20

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Ja, blir vi tagna av polisen, får vi skylla på Abele ;)

Friday 09 December 2011 klockan 19:54

Ogge säger:

Detta är varför ni sossar inte kommer få sitta i styret på väldigt länge. Istället för att marknadsföra eran egen ideologi så klankar ni hellre ner på någon för vad dem tycker , och i detta fall, för att dem vill förklara eventuella missuppfattningar. Alla är inte lika smart som du Alejandro "Einstein" Caviedes

Friday 09 December 2011 klockan 19:08

PepeBayer

Alejandro Caviedes svarar:

Ja, det är säkert en missuppfattning att vuxna inte får begå brott. Det är bra att Abele reder ut den här missuppfattning så att vuxna förstår att de kan begå brott ;)

Friday 09 December 2011 klockan 19:12

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS