Skolinspektionen stöder Folkpartiets kunskapspolitik

Skolinspektionen rapporterar idag till regeringen om stora brister i många av landets skolor. Dagens Eko har idag detta som huvudnyhet. Till exempel vet inte lärare vad de ska lära ut, elever får för dålig undervisning och betyg sätts orättvist.

Eleverna måste få chansen att nå målen. Det ska inte vara ett lotteri att gå i skolan.

Folkpartiets systematiska kvalitets- och kunskapspolitik är nödvänding för bestående förändring. Folkpartiet och Alliansen behöver flera mandatperioder för att säkra en långsiktigt hållbar kunskapspolitik.  

Kvalitetsarbetet i Vännäs och Umeåregionen måste fortsätta utvecklas. För Folkpartiet är skolan viktigare än särintressen. En bra skola är vår viktigaste investering och viktigaste tillväxtskapande åtgärd.

Att återföra skolans ansvarsområde från kommunala fritidspolitiker politiker till staten skulle förhindra många kollapsade budgetarbeten i småkommuner som Vännäs och säkra likvärdiga villkor för eleverna.

Småkommunernas attraktionskraft på skolans område skulle också bli rättvisare och långsiktigt hållbart. En bra föräkring mot orättvisor.

Välj fp:s skolpolitik

För tio år sen larmade Skolverket om att var tionde elev i grundskolan inte klarar godkänt för att komma in på gymnasiet. Ungefär samtidigt kom en annan undersökning som visade att ungefär var tionde elev inte får tillräckligt med stöd i skolan.

De problem som konstaterades för många år sedan, en hel del av de problemen kvarstår tyvärr. Det ges inte tillräckligt stöd till elever att nå upp till godkänt och det har de rätt att få.

På tio år har det inte blivit bättre.

I en rapport där Skolinspektionen sammanfattar sina erfarenheter från granskningar av över ettusen skolor förra året – radas bristerna upp: Här några exempel:

  • Kunskapsresultaten är för dåliga. Ibland ger skolorna inte ens eleverna chansen att nå målen.
  • Undervisningen anpassas inte till eleverna.
  • Undervisningen följer inte målen i kursplaner och läroplaner.
  • Många lärare vet inte vad dom ska lära ut, en del använder bara läroböcker som gör att undervisningen aldrig kan ge höga betyg.
  • Betyg sätts orättvist.
  • För lite högskoleutbildad personal gör att förskolor mer handlar om barnpassning än pedagogisk verksamhet.
  • Det framstår som ett lotteri om det ska gå bra för en elev i skolan. Om eleven har turen att få en välutbildad, engagerad lärare som kan sitt ämne, om rektorn på skolan är en duktig pedagogisk ledare, och om skolan bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete. Tre faktorer för framgång, som Skolinspektionen pekar ut.

    Nu genomförs Folkpartiets och alliansens skolpolitik med flera stora förändringar av skolan. Lärare ska legitimeras, det kommer nya kursplaner som blir enklare att förstå, det blir en ny lärarutbildning och det har kommit en ny skollag. Den ger bland annat elever rätt att gå till domstol och överklaga om de inte får det stöd de har rätt till.Det är ungefär 200 000 anställda i sektorn från barnomsorgen och upp till och med gymnasiet. Det gör att det tar lång tid att påverka.

Vem är det som har ansvaret för att många skolor inte är tillräckligt bra?        Ansvaret är, enligt den lagstiftning som finns, uppdelat mellan huvudmän, rektor och lärare. Det är viktigt att betona att det är flera, lärare har sin del av ansvaret, rektorn har sin del av ansvaret och den kommunala huvudmannen som  har det övergripande yttersta ansvaret.

Valet känns inte så svårt om du tycker skolfrågorna är viktiga…..

Läs mer: Skolinspektionens kommentar   där finns länk till rapporten i pdf.

Etiketter: , , ,

3 kommentarer

  1. Jörgen

    Hur kan du kalla dagens skola för en flumskola? När skolplanen för grundskolan är från 1982 när det var borgligt styre och gymnasieskolan är från 1991 när det var borgligt styre. Alltså är dagens flumskola en borglig flumskola! Det är ni som bär ansvaret för hur skolan fungerar idag!

  2. Anders Lennartson

    Svar till Jörgen (2010-09-16 08:37)
    Ansvaret för grundskolan är delad mellan kommunen, rektor och lärare. Det är viktigt att betona att det är flera, lärare har sin del av ansvaret, rektorn har sin del av ansvaret och den kommunala huvudmannen, alltså kommunpoliterkerna, som har det övergripande yttersta ansvaret. Olika kommuner med olika politisk ledning har olika ambitioner med skolan – tyvärr. Det vill Folkpartiet ändra så att alla elever får liknande förutsättningar. Alla elever har rätt till en lika bra start i skolan – eller hur? Låter det konstigt?

    Valet känns inte så svårt om du tycker skolfrågorna är viktiga…..

  3. Sara

    Alla barn o.s.v. skriver du i ditt kommentarsvar, det tycker jag också men så är det inte i alliansens Sverige!

    Ensamstående föräldrar i åldersgruppen 21 – 29 år har fått det sämre under era år vid makten fattigdomen i den gruppen har ökat med 300%!!

    Vad tror du att det händer för de barnen i skolan?

    Man har inte råd att åka med på skolresor man har inte råd med semester o.s.v, barnen tvingas ”ljuga” ”hitta på” orsaker varför man inte kan – hur tror du de barnen mår?

    Det är den högerpolitik du försvarar – ”skämmes ta mé fan”!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.