Affärsguide och tips

Få ditt företag att växa med hjälp av digitala nyhetsbrev

email-1975018_1280

Funderar du på om digitala nyhetsbrev kan vara något för din verksamhet? I nästan alla fall är e-postmarknadsföring en bra väg att gå. Att kommunicera med dina kunder via mejl stärker relationen mellan er, och med en förbättrad kundrelation följer en rad andra vinster. Här är de främsta fördelarna till varför du ska satsa på att sprida information via mejlen.

Det finns många anledningar till att implementera epostmarknadsföring i ditt företag. Den största och kanske främsta anledningen är att e-postmarknadsföring verkligen når ut till dina kunder, då det är ett effektivt kontaktsätt. Mer än 90 procent av den svenska befolkningen använder i dagsläget e-post och eftersom kunderna redan finns i ditt nätverk är de normalt sett redan positivt inställda till ditt företag och att du kontaktar dem. Att du håller kontakten med dina kunder och informerar om vad som händer i företaget är ett tecken på att du bryr dig om dem. Detta främjar relationen mellan dig och kunderna och gör att du känns både pålitlig och lojal.

Något du ska tänka på är dock alltid att stämma av med dina kunder om du har deras tillåtelse att skicka ut nyhetsbrev. De flesta anser att oönskade mejl som dyker upp i tid och otid är skräppost, och anmäler dem som spam. Det är därför bättre rent etiskt om du låter kunderna själva anmäla sig till nyhetsbrevet innan du börjar med utskicken. Så länge mottagarna själva valt att få breven visar nämligen resultat på att de gärna läser dem. När du sedan har fått prenumeranter är det viktigt att du lägger krut på brevens innehåll. Det ska vara relevant information du delar, så att kunderna vill veta mer varje gång nyhetsbreven ramlar in i inkorgen.

Ökad försäljning

Att få en ökad försäljning är alltid målet med marknadsföring, inte bara med nyhetsbreven utan med hela marknadsföringen i sig. När relationen mellan säljare och köpare förbättras leder det oftast automatiskt till att ett köp, ett mersälj eller ett avslut sker fortare eller mer frekvent. Dessutom lär du få goda rekommendationer av kunden om de litar på dig, är återkommande och vet vad du sysslar med. Dessa goda rykten kan snabbt sprida sig både inom branschen och i andra sammanhang, vilket kan leda till helt nya konverteringar och kontakter.

Mer trafik till hemsidan och sociala medier

Vissa av besökarna har en tendens att inte besöka din hemsida igen. Vore det inte bra att därför skicka ut en påminnelse då och då? Ett nyhetsbrev är ett fantastiskt sätt att påminna dina kunder om verksamheten. När du skickar ut nyhetsbreven är det även viktigt att alltid inkludera uppgifter om din hemsida som direktlänkar till nytt innehåll eller länkar till produkter och tjänster som du säljer. Driver du en webbshop är nyhetsbrevet en fantastisk kanal för att ge extra fokus åt en speciell produkt eller ett specifikt erbjudande. Även symboler i mejlen som tar kunden direkt till dina sociala medier är relevant att ha med. När en person prenumererar på nyhetsbrev från ditt företag är det nämligen mer troligt att han eller hon även kommer att följa dig via andra kanaler.

Det kostar ingenting

Faktum är att nyhetsbrev är det mest kostnadseffektiva sättet att få trafik och att sprida information. Att regelbundet mejla ut dem kostar i grunden ingenting. För de företagare som vill ta det steget längre finns även en rad e postprogram och nyhetsbrev program där man kan skapa email automatiskt. Detta kan man göra genom att designa en mall som det sedan enkelt går att fylla i med information varje gång det är dags för nya utskick. Detta är en god idé då en snygg design på dina digitala nyhetsbrev lockar fler mottagare till att verkligen läsa och inte bara skumma igenom informationen.

Bättre informationsflöde

Att information når ut både snabbare och tydligare är en av de stora fördelarna med e-post som kommunikationssätt. Det går snabbt att skicka mejl och mejl har en hög läsfrekvens. Att informera kunder och kanske också leverantörer om vad som händer på företaget gör att de alltid är uppdaterade och inga missförstånd behöver ske. Samtidigt som detta har du även möjlighet att få gratis feedback på din information om mottagaren vill dela något av värde eller tycka till om någon förändring gällande ditt företag. Det bästa av allt är att denna tvåvägskommunikationen inte är något tvång, utan sker helt och hållet på mottagarens egna villkor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.