Sociala medier – vad är det bra för?

Tänkte komma med en liten uppföljning till mitt snack på lunchträffen som Social Media Club Umeå ordnade i fredags.
Det blir en liten förklaring om vad man kan ha för användning av sociala medier. Utgångspunkt i den här bloggposten blir hur vi på VK kan använda oss av sociala medier.

Till att börja med tänkte jag att förklara varför VK ännu inte aktivt finns med inom olika sociala forum.
Den enkla förklaringen till att vi valt att inte aktivera oss på tjänster som Twitter och Facebook är att vi ännu inte har rutinerna och en organisation för att på ett bra sätt kunna ta emot kontakter från våra läsare via de nya kanaler som sociala medier innebär.
Det värsta är väl när man undrar över något och har frågor men bara möts av tystnad? Jag är övertygad om att det skapar en badwill som kan bli svår att komma över. Hellre att vi inte finns där än att vi missköter oss.
Men nu under hösten kommer vi på VK att köra igång med sociala medier på allvar. Först måste vi lösa hur vi ska ta emot information och frågor innan vi kliver in i den sociala medie-världen.

-Varför ska man satsa på sociala medier? En anledning för oss på VK är att vi vill komma närmare våra läsare. Finnas där de finns och även få möjlighet till en bättre dialog i stället för det traditionella flödet där vi skickar ut information och väldigt sällan får något tillbaka.
Vi vill få feedback på det vi gör. Vi vill få fler nyhetstips. Vi vill få tips på bra uppföljningar när vi har skrivit något.
Det är därför det är så viktigt att vi är redo för att kunna ta hand om den kontakten. För det är kontakt och dialog vi vill ha inte monolog, den tiden är förhoppningsvis förbi.

När man använder tjänster som Twitter eller Facebook är det viktigt att man inte uppdaterar/skickar ut information för ofta så att folk upplever att man “spammar” och blir störande. Då tappar man folks intresse totalt och har missat allt.
-Var går gränsen? Ja det är en lite svår fråga men att uppdatera ett par gånger om dagen kan vara lagom. Men om det händer någon extraordinärt eller om man till exempel drabbas av driftsstörningar på sin ordinarie webbplats kan man uppdatera oftare. Man måste ha lite känsla av vad som är lagom.

Det finns olika sätt att få en bättre kontakt med sina kunder eller läsare. Allt handlar inte om tjänster som Twitter och Facebook utan man kan komma långt med att använda bloggar och läsarkommentarer på sin ordinarie webbplats.
Jag hoppas vi kan få fler reportrar på VK att blogga. Vill man inte ha en egen blogg kan man ha en gemensam blogg där man kan ställa frågor till läsarna, få tips om reportage. Låta läsarna komma förslag på  vilka frågor de vill att vi ska ställa om vi ska intervjua någon speciell person.

Det blir en spännande höst för oss på VK.se där jag hoppas vi kan komma en bit på vägen när det gäller sociala medier. Hur tänker ditt företag agera?

Har du frågor eller funderingar kring sociala medier eller annat som har att göra med kommunikation mellan människor så tveka inte att kontakta mig via mail eller telefon.

Etiketter: , , , , ,

2 kommentarer

  1. Lisbet Olofsson

    Jag har inte så mycket frågor eller idéer utan mer bara ett konstanterande att det är rätt bra att inte VK ligger på Twitter. Man blir rätt irriterad på vissa som lägger ut 10 meddelanden på varandra och hela tiden. Jag slutar helt enkelt att följa dem.

  2. Anders Carlsson

    Svar till Lisbet Olofsson (2009-09-08 07:09)
    Det är precis därför vi inte är med där, ännu. Vi hoppas kunna presentera flera alternativ där man bättre kan välja vad man är intresserad av och följa det i stället för att få massvis med meddelanden som känns ointressanta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>