Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Flygskatt eller inte?

Det finns frågor där man kan tycka olika, och i fallet om flygskatt tycker jag helt olika jämfört med Lennart Holmlund trots att jag håller med honom i de flesta andra frågor.

Till att börja med är ett införande av skatt på flyget i allra högsta grad en RÄTTVISEFRÅGA!

Det finns ingen anledning att flyget ska favoriseras på bekostnad av övriga transportslag. När systemet ser ut som det gör skapar det en situation där det förutom att det är snabbare, dessutom i de allra flesta gör att det är billigare att flyga sträckan Umeå – Stockholm jämfört med att åka buss eller tåg.

Flyget kommer alltid att bli det naturliga valet för den som har bråttom, men att som idag låta resenärer som väljer andra transportslag subventionera billiga flygresor är högst orättvist.

Dessutom måste vi tänka på miljön, och jag tycker att alla transportslag ska beskattas lika utifrån en ekvation som bygger på utsläpp per passagerarkilometer.

Dessutom tror jag inte att ett införande av flygskatt påverkar Norrlands och Umeå’s konkurrenskraft på något nämnvärt sätt. Skulle detta kunna påvisas i ett senare läge får vi då tänka över hur vi kan kompensera företagen för detta, men jag tror inte att detta kommer att bli nödvändigt.

En nedläggning av Bromma flygplats tror jag inte heller påverkar Norrland negativt. Undertecknad som framför allt tidigare flög nästan varje dag, och som fortfarande flyger en hel del använder hellre Arlanda Flygplats. Transporten från Arlanda in till Stockholm City är snabbare från Arlanda än från Bromma så jag förstår inte argumentet att det skulle vara negativt med nedläggningen av Bromma. Tvärt om tror jag att en nedläggning vore positiv, framför allt för miljön och flygsäkerheten.

Därför tycker jag att du ska tänka om Lennart, tänk om och tänk rätt. Fundera sedan på hur många norrländska arbetstillfällen som gått förlorade i och med att norrländska företag tvingats lägga ner busstrafik mellan Norrland och Stockholm. Inte bara chaufförs jobb går förlorade utan även jobb inom service och underhåll likväl som arbetstillfällen hos de företag som säljer och servar bussar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>