Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Fartkameror ett hot mot Eco-driving, speciellt för den tunga trafiken.

Precis som jag skrivit är många fartkameror ett stort hot mot den tunga trafikens vilja att köra klimatsmart och ekonomiskt.

Anledningen till mitt påstående är att Trafikverket har placerat många fartkameror på ett sådant sätt att de stjälper i stället för hjälper den tunga trafiken när det gäller eco-driving.

Det jag talar om är otyget att sätta upp fartkameror vid foten av uppförsbackar, samt att sätta dem längst ner i utförsbackar.

Alla som kan något om eco-driving vet att all vetenskap säger att man bör satsa lite extra innan backen för att sedan ”rulla” över krönet. På samma sätt tjänar man mycket på att kunna rulla fritt utför, detta för att sedan utnyttja den positiva rörelseenergin som uppstår utför för att rulla fritt framåt innan man gasar på nytt.

I kuperad terräng, med flera stigningar på rad blir skillnaden i förbrukning ännu mer påtaglig om man använder sig av ett smart körsätt, något som placeringen av fartkamerorna effektivt sätter stopp för.

Dagens placeringsstrategi för fartkamerorna gör att yrkestrafiken inte kan ta ”sats” innan stigningen, samt att man måste bromsa bort all den fart man fått gratis utför för att inte ha för hög fart förbi den fartkamera som står längst ner i nedförsbacken.

Dessutom stöter vi yrkeschaufförer ofta på ett märkligt fenomen som förvärrar läget ännu mer om man försöker sig på eco-driving med tunga fordon!

Trots att vi kör med blicken långt fram och planerar vår körning väl är det fenomenet med bilar som saktar ner före varje fartkamera jag talar om.

Inte sällan är det så att personbilarna vi hade god lucka till avståndsmässigt innan fartkameran saktar ner till hastigheter mellan 70 -80 km/h vid varje fartkamera, detta trots att hastighetsgränsen är 90 km/h. Detta i sin tur förvärrar läget ännu mer för den tunga trafiken som i och med detta tvingas till ännu lägre ingångsfart innan backen.

Min fråga är därför lika självklar som enkel! Hur tänkte beslutsfattarna på Trafikverket när de bestämde placeringen av fartkameror?

I dagens tidevarv när vi alla måste göra vårt yttersta för att bidra till en bättre miljö med lägre utsläpp borde därför fartkamerornas placering tänkas över en vända till.

Jag är på inget sätt motståndare till fartkameror, snarare tvärt om då de sparar liv och skapar en lugnare trafikmiljö. Det jag vänder mig emot är hur kamerorna placerats ut.

Min vädjan till Trafikverket är därför: Tänk om, tänk rätt och se till att placeringen av fartkamerorna inte motverkar ett smart och ekonomiskt körsätt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.