Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Öka kunskapskraven i den svenska skolan!

Ni som följer min blogg vet att jag med jämna mellanrum skriver om den svenska skolan, och då speciellt om min oro över att resultaten i skolan ständigt sjunker i ett internationellt perspektiv när mätningar görs av kunskapsnivån hos elever i olika länder.

Att jag tar frågan om skolan på största allvar beror endast och allena på mitt ställningstagande om att Sverige behöver bli mer JÄMLIKT och mer KÄRLEKSFULLT. Jag vill helt enkelt att de som idag går i skolan tillsammans med de framtida generationer som börjar i skolan ska få samma chans som jag fått att göra karriär och hävda sig i ett internationellt perspektiv om de så önskar.

Synen på svensken som välutbildad och kunnig bland medborgarna i andra länder befinner sig i ständig devalvering. Där jag tidigare hade en fördel av att vara svensk därför att jag kunskapsmässigt låg före många andra är situationen idag omvänd. De som gått skolan i många andra länder har ett kunskapsövertag gentemot de som passerat genom det svenska skolsystemet.

Därför kan en omdaning av det svenska skolsystemet inte vänta. Omdaningen måste ske här och nu om inte både Sverige och svenska företag ska förlora i konkurrenskraft. Dessutom varken kan eller får vi låsa fast oss vid partilinjer eller annat när det gäller att rädda den svenska skolan och Sveriges framtida konkurrenskraft som nation.

Vad som behövs är en bred parlamentarisk uppgörelse om skolan med ett enda fokus – ÖKAD KUNSKAP och fler som går ut gymnasiet med godkända betyg.

En artikel i dagens ETC belyser denna fråga och där redovisas en hel del intressanta fakta:

  • Att antalet privata grundskolor ökat från 90 stycken 1992 till 781 stycken 2010.
  • Att 48% av landets gymnasieelever går i en gymnasial friskola.
  • Att vi är helt fel ute när vi skyller den sjunkande kunskapsnivån på invandringen och flyktingmottagandet.
  • Att även om vi rensar bort alla som invandrat eller bor i familjer där andra språk än svenska talas i hemmet så återstår 70% av de snabba kunskapssänkningarna som skett vilket innebär att större delen av sänkningarna kan tillskrivas svenskfödda elever.
  • Att det finns ett stort systemfel i den svenska skolan.
  • Att klassklyftorna i skolan ökat kraftigt på senare år.
  • Att många elever genomgår skolan utan att få en ärlig chans att lära och tillgodogöra sig kunskap.

Detta måste tas på allvar och det är hög tid att sluta dalta med eleverna och i stället för ökat elevinflytande ställa krav på ökad kunskap. Barn likväl som övriga människor mår bra av att veta vilka krav som ställs på dem för att leva upp till ett visst betyg. Att ställa krav på våra barn är ett KÄRLEKSFULLT sätt att förbereda dem för ett liv i en hård och kall värld med hög konkurrens på alla nivåer.

Barn blir inte bättre individer som vuxna av att vi låter bli att betygsätta kunskap och därför utformar skolan som en skyddad verkstad med vaga regelverk och stora mått av individuell frihet. Fortsätter vi på inslagen linje kommer kunskapsnivåerna att fortsätta sjunka samtidigt som steget in i vuxenvärlden blir ett ännu större berg att bestiga.

Lika självklart som det är att ställa strikta kunskapskrav på våra barn, lika självklart är det att alla som behöver extra stöd ska få det för att kunna tillgodogöra sig kunskapen på lika villkor som övriga elever.

Dessutom tycker jag det är dags att släppa tankarna om att alla ska genomgå en teoretisk utbildning på gymnasiet. Praktiska program med yrkesinriktning mot vård, omsorg, byggbranchen etc. är minst lika viktiga utbildningsvägar till ett arbete. Arbeten som dessutom kommer att existera lång tid framöver. Vad som behövs är att vi släpper statustänkandet och uppgraderar betydelsen och nyttan av att utföra ett praktiskt arbete. Samtidigt måste löneutveckling ske även inom dessa yrkeskategorier på samma sätt som inom mer teoretiska yrken som ingenjörer och ekonomer då det är minst lika viktiga för ett välmående Sverige som någonsin de mer teoretiska jobben.

Därför är min politiska gärning att arbeta för att följande förändringar genomförs i skolan:

  • Förstatligande av skolan med staten som huvudman för all utbildning.
  • Stopp för friskolor och det fria skolvalet.
  • Att elever alltid ska gå i den skola som ligger närmast hemmet. Undantag bara om oerhört specifika skäl föreligger.
  • Fler lärare och speciallärare i våra skolor, och högre personaltäthet i övriga yrkeskategorier i skolan.
  • En ordning där alla lärare i klass 1 till klass 6 undervisar i alla ämnen.
  • Betyg redan från årskurs 3. Detta för att kunna sätta in stödåtgärder medan tid är.
  • Striktare prov där kunskap, och bara kunskap mäts. Vad jag avser är att prov och andra betygs grundande företeelser ska vara konstruerade på ett sådant sätt att det bara finns ett rätt svar på frågorna. Det ska sålunda aldrig vara svårt för en lärare att avgöra om eleven har den kunskapsnivå som krävs för ett specifikt betyg. Dessutom blir det på detta sätt lättare för eleven att förstå vad som krävs resultatmässigt för att erhålla ett specifikt betyg i ett ämne
  • Mer disciplin och mer makt åt lärarna.
  • Statlig lärarutbildning där staten sedan allokerar de som klarar utbildningen till en skola på deras hemort.
  • Antagning till lärarhögskolorna utifrån bostadsort och orternas framtida behov av lärare.

Som Socialdemokrat med KÄRLEK – SOLIDARITET – MÄNNISKORS LIKA VÄRDE som ideologisk övertygelse är enda vägen till ett JÄMLIKT samhälle att se till att vi ställer tillräckligt höga krav på våra barn för att leda dem mot minskade klassklyftor och större chanser att komma in på arbetsmarknaden.

Låt oss sluta se och betrakta skolan som en kostnad – Skolan är en investering i våra barn och i Sveriges framtida konkurrenskraft.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.