Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Botniatåg åsidosätter demokratin!

Jag skriver detta inlägg mot bakgrunden att Botniatåg bestämt sig för att inför en extra avgift på 70 kronor för alla passagerare som vill köpa sin tågbiljett ombord på tåget.

Som jag ser det är detta att kraftigt åsidosätta demokratin och demokratiska spelregler!

Valet av hur jag vill betala min biljett i upphandlad kollektivtrafik ska ligga på resenären och inte på Botniatåg. Hade Botniatåg kört kommersiell trafik i egen regi hade läget varit annorlunda – något som inte är fallet för Botniatåg och dess trafik. 

Jag håller helt med Hörnefors PRO och deras protester som menar att detta diskriminerar många äldre som inte har datorer eller tillgång till eller kunskap om hur man köper en biljett via mobilen – Jag vill gå längre än så och säga att det är diskriminerande för betydligt bredare grupper än bara pensionärer. Även ungdomar med betalkort i form av elektroniska bankkort likt Visa Electron och Maestro drabbas tillsammans med alla människor som på grund av betalningsanmärkningar eller andra orsaker inte kan erhålla andra bankkort än de jag nämnt ovan.

Dessa kort fungerar bara om man kan få kontakt med bankernas servrar och har dessutom begränsningar vad gäller online betalningar som kräver att den som tar emot betalningen står i ständig uppkoppling mot banken.

Dessutom diskrimineras alla de som har kontantkort i sina mobiler då de hindras från spontanresor om de inte har tillräckligt höga saldon på sina kontantkort.

Björn Nillson på Botniatåg kommer med många vackra förklaringar – Dock ingen som håller vid en närmare granskning. Vad han borde ha sagt är att Botniatåg ser betalning ombord som ett hot mot sin lönsamhet då detta i många fall betyder att man måste ha mer personal ombord på sin tåg i rusningstrafik.

Sålunda är alla förklaringar inget annat än undanflykter för bristande lönsamhet – eller önskan om högre vinster.

Botniatåg kör kollektiv tågtrafik på Länstrafikens uppdrag – Tågtrafik som i många fall är en ersättning för den busstrafik som tidigare fanns på sträckan. Som leverantör av kollektivtrafik ska därför ansvaret för beslut likt dessa ligga på Länstrafiken och inte på trafikföretaget.

Dessutom ska vi veta att samhället satsar stora mängder skattepengar för att möjliggöra jobbpendling och spontana resor på ett klimatsmart sätt – Att då som Botniatåg kraftigt missgynna svagare passagerargrupper kan därför inte ses som något annat än ett kraftigt åsidosättande av de demokratiska spelreglerna i ett samhälle.

Diskriminering av vissa sätt att betala är just åsidosättande av demokratin och inget annat!

Som Socialdemokrat kan jag aldrig godkänna att demokratin åsidosätts – Därför kommer jag att göra allt jag kan för att få mina kollegor på Landstinget att reagera och sätta stopp för detta.

Samhällets investeringar i kollektivtrafik ska vara vara för alla på lika villkor och inte bara förbehållet de starka grupper i samhället som redan kan åtnjuta privilegier som svaga grupper saknar.

Om ombordbetalningar ska avgiftsbeläggas är det lägsta krav vi kan ställa att alla stationer utrustas med betalterminaler – terminaler som accepterar betalning med både kort och kontanter och terminaler som är ständigt online mot alla banker.

Fram tills dess Botniatåg kan erbjuda detta ska ombordbetalning av tågbiljetter vara avgiftslös!

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.