Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Vi ska inte bygga fler parkeringshus i Umeå Centrum Mikael Berglund.

Jag satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag nu får höra talas om att Umeå kommun planerar att bygga ett parkeringshus i Umeå Centrum på fastigheten Ymer 1. I artikeln som publiceras i dagens VK säger byggnadsnämndens ordförande Mikael Berglund att Umeå behöver de parkeringshus som planerats i centrum.

Där har du fel Mikael!

Umeå centrum behöver inte fler parkeringshus – Om något behövs färre parkeringar än idag detta för att göra det svårare än idag att angöra centrum med egen bil.

Umeå aspirerar på värdskapet som Miljöhuvudstad vilket jag står bakom till 100% – Dock innebär kandidaturen att vi då måste tänka innovativt och långsiktigt och miljömässigt hållbart.

Umeå har redan mycket dålig luftkvalitet i centrumfyrkanten – Byggande av nya parkeringsmöjligheter kommer inte att göra detta bättre – Snarare sämre.

För en tid sedan skrev jag ett inlägg om hur Umeå och andra svenska städer bör göra precis som Zurich i Schweiz och satsa på ett finmaskigt kollektivtrafiknät där kollektivtrafiken samt gång och cykeltrafiken prioriteras och biltrafiken DOSERAS.

Dosering av biltrafiken innebär att volymen biltrafik ska hållas konstant och på sikt minskas. I Zurich gör man detta genom att sätta ett tak på hur många parkeringsplatser som får finnas i staden – Alla parkeringar sammanräknade dvs. både kommunala, privata och sådana anlagda vid arbetsplatser samt genom att i alla lägen ge kollektiven prioritet framför biltrafiken vid trafiksignaler mm.

Läs inlägget Mikael så ser du att det går bara man vill.

Vad vi istället ska göra för att lösa parkeringsproblemen är att bygga stora parkeringsanläggningar vid Umeås in- och utfarter – Parkeringar från vilka man sedan tar sig till de centrala delarna av stan per fots, med cykel eller med en väl utbyggd kollektivtrafik.

Ska vi aspirera på titeln Miljöhuvudstad måste vi även agera i riktning mot att verkligen bli en Miljöhuvudstad.

Som Socialdemokrat inbjuder jag dig Mikael Berglund och övriga involverade i planeringsarbetet för Umeå Centrum att följa med mig till Zurich som jag känner mycket väl för att se och lära hur man bygger en hållbar stad med bra miljö och innovativa trafiklösningar. 

Välkomna!

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

6 kommentarer

  1. Lennart

    Om jag tolkar dig rätt så är du en del av det politiska Umeå. Jag rekommenderar dig att ta en titt på kartan över det som är Umeå kommun och sedan tala om vilka delar av kommunen och kommunens medborgare som Inte skall ha tillgång till kommuncentrat.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Alla ska givetvis ha tillgång till kommuncentrat på lika villkor – Dock förutsätter inte detta att man ska ha rätt att ta den egna bilen till centrum. Tittar du i tidigare inlägg jag skrivit kommer du att finna att jag vill bygga ut Ultra/lokaltrafiken så att den når alla kommundelar på lika villkor och inte bara de som ligger närmast centrumkärnan.

      • Lennart

        Kul, ser fram emot när Ultra börjar trafikera byarna med samma turtäthet som i stan. För det vi i byarna får för kommunalskatten är intet.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det är säkert inte realistiskt att ha precis samma turtäthet som i stan men hela kommunen ska ha tillgång till lokaltrafik det är mitt mål.

  2. Lennart Holmlund

    Bara för din informations skull får ma inte bygga varken bostäder eller kontor och handel. Vi har infört gröna friköp där vi vill att fastighetsägare hår in och satsar i en kollektivtrafikfond där anställda i fastigheten får billigare kollektivtrafik och inte behöver bygga parkeringar för arbetsplatserna. Det har stoppats av skattemyndigheterna och säger att det ska förmånsbeskattas. Utan parkeringar för verksamheterna dör centrum. Vår översiktsplan talar om vilka normer vi har för parkeringar som byggnadsnämnden ska följa. Tror det vore bra om du skaffar dig mer kunskaper och att utveckla mer boende i centrum utan parkeringshus är en omöjlighet. Alla miljöexperter delar den syn vi har om hur man bygger ett hållbart samhälle. Det som är den största miljöboven är att bygga glest och sprida ut där det inte går att försörja med kollektivtrafik

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Lennart – håller med om att det är problem med att bygga glest det är därför jag vill bygga på höjden. Skatteverkets inställning måste vi driva i Regeringen så att reglerna ändras och gröna friköp blir möjliga.

      De experter som delar synen om att centrum behöver fler parkeringar är fortfarande driven av synen att bilar ska ha företräde. Det finns inget som hindrar att även boende i centrum har sin parkering utanför centrum – kanske till och med gratis eller till starkt subventionerade priser.

      Tittar man på Zurich där jag bott tidigare under en tid så är centrum i allra högsta grad levande trots att man kraftigt begränsat både parkeringsmöjligheter och bilkörning till förmån för lokaltrafiklösningar.

      Det går inte om vi tänker i gamla mönster och ser bilen som en självklarhet – Vill vi ha förändring måste vi våga tänka nytt och innovativt – AStt det går är Zurich det bästa exemplet i världen på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.