Naturskyddsföreningens cykelgrupp bör tänka ett varv till innan de kräver företräde för cyklister.
Jag ska med en gång säga att jag är för alla åtgärder som är bra för miljön och att jag är en förespråkare för att människor går, cyklar och använder kollektivtrafiken framför den egna bilen. Trots det anser jag att Naturskyddsföreningens cykelgrupp har fel när de anser att cyklister ska prioriteras framför andra trafikslag i trafiken.
I grunden tycker jag att vi ska bygga en stad där kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafik prioriteras samtidigt som biltrafiken doseras vilket jag skrivit om flera gånger. Samtidigt vill jag kalla cyklisterna för miljöbovar om de kräver att cykelöverfarter ska ha företräde framför andra trafikslag.
Varje gång en cyklist tvingar en bil eller ännu värre ett tungt fordon att stanna för att ge dem företräda skapar de mer utsläpp än om de suttit i en bil som följer normala trafikregler såsom högerregeln och väjningsplikt.
I min värld ska cyklar framföras på speciella cykelbanor som är helt åtskilda från det vanliga vägnätet. I normalfallet bör cykeltrafiken ledas i tunnlar eller över broar där de ska korsa vägar.
Där detta inte är genomförbart är det självklart att biltrafiken ska ha företräde sett ur ett miljöperspektiv därför att det är bilar, bussar och lastbilar som skapar utsläpp snarare än cyklister och gångtrafikanter.
Sedan måste Naturskyddsföreningens cykelgrupp ta i beaktande att tunga fordon orsakar mycket utsläpp varje gång de tvingas till ett stopp. Beroende på vikten kan varje stopp kosta upp till 2 liter extra i bränsleförbrukning med tillhörande utsläpp vilket innebär att ett stopp för tunga fordon för att ge cyklister företräde är mycket dåligt för vår miljö.
Därför tycker jag att Naturskyddsföreningens cykelgrupp ska koncentrera sig på att driva frågan om separate cykelvägar snarare än den om att cyklister ska ha företräde om de vill värna miljöperspektivet.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna