Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Alliansen har förstört den svenska skolan

Det kan kanske vara hårt att rubriksätta detta inlägg på det sätt jag gjort – Dock kommer alla som bemödar sig med att förstå vad som hänt med den svenska skolan och varför att förstå att rubriksättningen är klockren.

Låt mig därför förklara mig och berätta varför det gått som det gått med den svenska skolan och dess resultat.

I grunden beror förfallet på att lärarna tappat i auktoritet och att eleverna fått alldeles för stort inflytande över undervisning och allt annat som sker i skolan. Att det blev så får både socialdemokrater, vänsterpartiet och liberalerna skyllas för.

En ordning där barn inte respekterar vuxna och en ordning där vuxna inte kan styra barn med de metoder som behövs är inte demokrati utan snarare anarki.

Att var och en kan göra som denne vill och att varje elev själv kan välja hur man vill göra i ett enskilt ämne när det gäller inlärningsmetod och studiesätt skapar inte större kunskap utan snarare större okunskap. Ska skolan fungera behövs mer styrning och mer auktoritet för Sveriges samlade lärarkår.

Låt oss så gå in i varför jag säger som jag säger i rubriken.

Alliansen hade till viss del identifierat detta men istället för att lösa problemen genom att ge lärarna mer auktoritet så förvärrade man läget på ett sätt som saknar motstycke i svensk skolhistoria.

Det jag pratar om är den idiotiska reformen om att skapa förstelärare!

Trots att alla lärare förlorat sin auktoritet som ett resultat av nyliberala krafter och starka vänsterkrafter var lärarna som kollektiv väl sammansvetsat och det var just gemenskapen som gjorde att de orkade trots en i stort omöjlig uppgift som beror på felaktiga politiska beslut.

Den kollegiala känslan och samhörigheten var stark bland lärarna och alla stöttade varandra och hjälptes åt att göra det bästa av en hopplös situation. Över en natt förstörde så Alliansen med Jan Björklund i spetsen det sista hopp som fanns kvar för att vända trenden inom den svenska skolan.

Vad Björklund och Alliansen gjorde var att dela upp Sveriges lärare i ett A- och ett B-lag genom att införa förstelärarreformen.

Att belöna vissa men inte andra genom högre lön skapade segregation och klasskillnad bland lärarna och tog bort den kollektiva samhörighet som fanns – Borta är samarbetet och borta är viljan att samverka och hjälpa varandra till bättre resultat.

Borta är dessutom viljan att begära hjälp om man har en besvärlig och bråkig klass eller elev därför att ropet på hjälp kan ligga en i fatet vid nästa lönerevision och löneförhandling.

Det Jan Björklund och Alliansen aldrig förstått fullt ut är att man inte bygger bättre verksamheter genom att öka inkomstskillnaderna och bryta sönder kollektivet och känslan av samhörighet. Jag kan dock förstå att man vill göra så därför att det skapar en situation där man politiska kan vinna fördelar på att härska genom att söndra.

Att påstå att man gör detta för att rädda den svenska skolan är att fara med osanning.

Ska vi rädda den svenska skolan ska vi inte ha något A- och B-lag bland Sveriges lärare – Ska vi rädda den svenska skolan måste de skattepengar vi tillför skolan användas till att solidariskt höja lönen för alla lärare och till att återställa känslan av solidaritet,samhörighet och lika värde bland Sveriges lärare.

Därutöver är nästa steg i räddningsplanen för den svenska skolan mer auktoritet till Sveriges lärare och mindre medinflytande över själva undervisningen och kunskapskraven till Sveriges elever.

Avslutningsvis bör vi fundera över varför Alliansen införde förstelärarreformen?

Min egen uppfattning om varför är klar sedan länge – För att precis som genom arbetslinjen och jobbskatteavdragen öka inkomst- och förmögenhetsklyftorna och skapa ett Sverige där människorna är mer upptagna av att bekämpa varandra av egoistiska skäl än av att bekämpa regeringen av solidariska skäl.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

16 kommentarer

  1. Erik

    Det är patetiskt att beskylla Alliansen för läget i skolan. Skolans nedgång började redan på sextiotalet då bland annat lärarlönerna inte längre skulle följa ledamöterna i riksdagens löner. Och efter detta har ett otaliga reformer genomförts. Och lärarna har blivit tröttare och tröttare. Redan i slutet på sjuttiotalet beskrev Carin Mannheimer detta genom tv-serien ”Lära för livet”. Våra bästa studenter inom matematik och fysik blir längre inte lärare. De blir civilingenjörer hela bunten. Och de studenter som blir lärare i exempelvis matematik kan inte räkna fullgott. De sammanpressade löner i Sverige gör att det inte finns några incitament att anstränga sig. Att ha en månadslön på 27 tkr är i socialisternas värld en höginkomsttagare. Så hela politiksverige får ta på sig ansvaret. Och S och kommunisterna har ju faktiskt haft längst perioder i regeringsställning från 60-talet fram till dags dato. Punkt.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har på inget sätt friskrivit oss socialdemokrater från skuld vilket du kan se om du läser inlägget från början. Men det hopp som fanns kvar i och med att den kollegiala känslan var stor raserades med förstelärarreformen. Därutöver har det fria skolvalet raserat de kommunala skolornas ekonomi vilket gör saken etter värre.

  2. Jonny Disenfeldt

    En dålig lärare blir inte bättre med högre lön, däremot ska bra lärare belönas med högre lön, enkelt och något som de flesta fattar men för en socialist fungerar inte detta förstår jag, socialisten anser att allaska ha samma lön oavsett prestation, godnatt jord.

    Socialdemokraterns misslyckade sociala experiment med skolan började på 70-talet och efter några årtionden hade man lyckats förstöra den svenska skolan och lärarkåren, nu är allt i fritt fall, resultat rasar i allt snabbare takt speciellt nu i samband med ”integration” av tiotusentals lågutbildade yngre migranter som slängs in i skolsystemet utan rimliga förberedelser.

    SOCIALDEMOKRATIN FÖRSTÖRDE SKOLAN

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Så länge man uppfyller kriterierna för att arbeta som lärare och därmed klarar av sitt arbete så ska lönen vara densamma för samma arbete – Har man andra arbetsuppgifter eller vidareutbildar man sig och/eller specialiserar sig ska lönen givetvis vara högre.

      Som jag sa i inlägget så rår socialdemokratin, vänstern och liberalerna för att lärarnas auktoritet försvunnit. Därutöver är reformen om förstelärare förödande men mest förödande av allt är införandet av det fria skolvalet som dränerat den kommunala skolans ekonomi.

  3. Alexander

    Du har rätt, tiotusentals barn från dysfunktionella länder och med en attityd som är vidrig är inte problemet. Det är förstelärarna….

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att kalla ett land för dysfunktionellt är inte korrekt och inte heller ok utan snarare trångsynt. Sedan är det inte invandrade barn som har de största attitydsproblemen utan snarare söndercurlade svenskfödda barn som inte vet vad ordet respekt och hänsyn innebär.

  4. Dage Åberg

    Ja du, skolan har manövrerat in sig i en återvändsgränd som det blir svårt att ta sig ur. Förfallet har gått för långt.
    Att bara höja lärarlönerna dramatiskt, rakt av, är ingen lösning. Då kommer många oförtjänt att belönas. Och strukturerna att behållas.
    Det som saknas i debatten om skolan är vad lärarkåren egentligen har för kompetens. Antingen mörkas det i debatten, eller så vet man helt enkelt inte.
    Men att bara smeta ut pengar tror jag inte på. Att lösa detta kommer att kräva finess och konsekvens.
    En del ”drabbade” behöver nog söka sig en annan uppgift här i livet.
    Det kommer att bli en tuff resa och det kommer att ta tid. Men det är nödvändigt.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du har helt rätt i att problemet inte bara sitter i lärarlönerna – Största problemet sitter i lärarnas auktoritet och möjlighet att undervisa på det sätt som behövs för att barnen ska lära sig.

      Därutöver i reformen om fritt skolval som dränerat den kommunala skolan på pengar.

  5. Oberoende Observatör

    Jag säger bara ett ord : Kommunalisering . Vad har det betytt ? Jo en lång utförsbacke med dåliga resultat , missnöjda lärare som tappat status och löneutveckling.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag håller med dig helt och fast och det är därför jag i många tidigare inlägg öppet förespråkat et förstatligande av skolan och en återgång till tidigare ordning.

  6. Alexander

    ”Att kalla ett land för dysfunktionellt är inte korrekt”

    Hur vill du beskriva Somalia?

    Intressant att du sedan påstår att det är ”svenska” barn som har en dålig attityd. Ä

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Somalia är ett land som alla andra och ett land som präglas av inbördeskrig på samma sätt som många andra länder. Hade det inte varit inbördeskrig vilket inte beror på folket utan på egoistiska ledare med stora maktambitioner hade utbildningsnivån i Somalia sannolikt liknat den i Kenya där man för övrigt har världens högsta procentuella andel människor med en universitetsexamen per capita.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Som jag skrivit i inlägget så har jag inte friskrivit mitt eget parti från skild – Långt därifrån men spiken i kistan har Jan Björklund slagit in.

  7. Jonny Disenfeldt

    ” så har jag inte friskrivit mitt eget parti från skild – Långt därifrån men spiken i kistan har Jan Björklund slagit in”

    Kistan byggdes av socialdemokraterna, samma parti som byggde kyrkogården, grävde gropen och genomförde begravningen…

    Proportioner i diskussionen vore på sin plats …

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är proportioner i diskussionen därför att den handlar om vilket samhälle vi ska bygga och för vem det ska byggas. Det samhälle Alliansen vill bygga är ett som premierar de välmående och sparkar på de som redan ligger ner.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.