Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Skilsmässan mellan Socialdemokraterna och MP ett måste i samband med nästa val.

Miljöpartiet rosar inte marknaden just nu vilket är föga förvånande. I Sifos mätning är partiet under riksdagsspärren för första gången på 15 år och I Aftonblandet/Inzios mätning påvisas att MP:s språkrör har de lägsta förtroendesiffrorna av alla partiledare vilket borde få MP och dess partiledning att ta sig en ordentlig funderare på sin politik och på sitt politiska budskap.

För egen del har jag tidigare hävdat att vi Socialdemokrater bör frigöra oss från MP politiskt och i tidigare inlägg skrivna för ett år sedan eller mer har jag till och med varit beredd att kasta ut sagda MP ur regeringssamarbetet men med så kort tid kvar fram till nästa väg så ser jag ingen anledning att göra så i nuläget.

Vårt samarbete med MP får därför bestå fram till nästa val enligt den devis min framlidne far alltid brukade yppa i olika sammanhang när han sa att ”har man tagit fan i båten får man se till att ro hela vägen in till land”

Det vi Socialdemokrater definitivt ska göra är att säga att vi inte ser ett samarbete med MP på det sätt som nu förevarit som ett alternativ efter nästa val – Detta därför att det är omöjligt att samarbeta med ett parti som MP som byter åsikt lika ofta som andra byter kläder och därför att det är omöjligt att samregera med ett parti som inte förstår vikten av stabilitet i den förda politiken.

Som jag ser saken består MP av en samling människor som hoppar på än den ena än den andra idén utan att tänka över konsekvenserna av det man vill genomföra – MP är helt enkelt ett parti utan styrman och utan färdriktning.

Visst är det rätt att vi ska satsa på vår miljö och på att vi ska försöka föra en politik som främjar en övergång till ett mer miljövänligt sätt att leva. Ska vi kunna göra så är vägen dit inte den väg som är kantad av skattehöjningar som framför allt drabbar boende i Norrland och i glesbygd medan de har liten eller obefintlig verkan på MP:s anhängare som till största delen bor i våra 3 storstäder.

Ska vi skapa en vilja bland väljarna att övergå till mer miljövänliga bilar och elbilar stavas vägen dit inte straffskatter för gamla bilar – Straffskatter som till största delen drabbar de mindre bemedlade i samhället. För min del är vägen dit subventioner genom en förmånlig finansiering garanterad av staten vägen framåt.

Övergången till miljövänliga alternativ inom alla områden kan inte och ska inte bli en plånboksfråga där bara de som är bättre bemedlade har möjlighet att delta.

Ska övergången till ett mer miljövänligt levnadssätt bli verklighet och verklig framgång måste alla med – Fattig likväl som rik med subventioner som verktyg för att hjälpa den fattige att följa med på resan.

MP:s politik som gör det möjligt för Stureplans MP:arna att glänsa och känna sig som bror eller syster duktig måste få ett slut om MP ska vända opinionsläget. Ska MP överleva måste MP föra en politik som gynnar folkflertalet snarare än folkfåtalet.

Därför är det hög tid att MP inser och förstår att alla miljöfrämjande åtgärder måste omfatta alla medborgare och hela landet och inte bara de MP:are som kan ta tunnelbanan och/eller spårvagnen till jobbet.

Därutöver är det hög tid att MP:s ledning inser att det inte finns någon möjlighet att fortsätta med den sorts generösa migrationspolitik de förespråkar och den migrationspolitik Sverige tillämpade tidigare.

I en värld där världsläget ändrats radikalt därför att antalet människor på flykt är så många måste vi tillämpa en migrationspolitik som är anpassad till rådande världsläge. Därför är det hög tid att MP inser att bara en kontrollerad och fungerande migrationspolitik likt den vi driver just nu kan komma på fråga för en demokratisk rättsstat som Sverige så länge rådande världsläge föreligger.

Fram tills dess MP, dess partiledning och dess väljare insett detta ska vi Socialdemokrater hålla armlängds avstånd till MP.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

20 kommentarer

  1. Stursk

    Du är stursk nu. Vilka hade ni ”vi Socialdemokrater” tänkt samarbeta med då? Ni har svängt 180 grader nu. Löfven står och pläderar ut om ”vi ska behålla våra svenska traditioner”. Vad menar han med det? Är det Vikingatiden han syftar på? Ni är så löjliga såååå. Det blir inte trovärdigt då ni bara för några månader sedan kallade människor som sade något liknande för rasister. Vänd er till Sd ”vi Socialdemokrater”. Vilken blodgrupp tillhör ni, för ni betecknar er inte som vanliga människor. Klara upp situationen själva ni har försatt er i. Ingen kommer att hjälpa er och ställa upp så kaxiga som ni alltid varit. Allting också ni ska genomföra är så himla omständigt och rädda ni ska göra bort er. Nu har ni verkligen gjort bort er.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har aldrig svängt i denna fråga utan tillhör de som hela tiden sagt att jag tycker att det är fel att ha med MP i en regering och med de 35-40% av rösterna vi kommer att få i nästa val ser jag många tänkbara regeringsalternativ som fungerar utan MP och med ett passivt stöd från ett stärkt V.

      • Stursk

        Bara för några bloggar ner skäller du ut vänstern, Hur fasen tänker du nu? Vid regeringsbildningen ratade ni vänstern och tog in mp istället. Tror du Jonas S och vänstern är någon typ av bandhund som springer i koppel hos er? Hela Umeås socialdemokrati är oförskämda självgoda jäklar som bara vill ha makten. Ni åker i nästa val är mitt tips. Finns det inget rejält inom ert parti?
        Reinfeldts politik var dålig, men han visade på bra ledarskap. Det saknas totalt hos er.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag har aldrig påstått att V går i våra ledband Stursk – Däremot har jag mycket svårt att tro att V skulle stödja alliansförslag eller förslag från SD så den sortens passiva stöd från V eller en nedlagd röst räcker mer än väl.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Den dagen det inträffar kommer jag att kommentera och analysera varför – Ursäkter är inget jag ägnar mig åt. Når vi inte dit så har vi gjort ett dåligt jobb helt enkelt då den nivån är Socialdemokraternas naturliga nivå om man ska titta på hur många som mår bäst av vår politik och dess effekter på samhällsbygget.

  2. Lars Flemström

    Jag tycker inte alls att vi ska subventionera nybilsköp. I stället ska det läggas en skrotningsavgift på bilen och batteriet (batteripant) vid nybilsköp. Elbilar är inte miljövänliga. Men summan av nämnda avgifter på nybilsköp ska inte vara högre för elbilar än för bensinbilar. Vad som ska få nybilsköpare att välja elbil ska vara de lägre driftkostnaderna. Med de långa avstånden i vårt land torde elhybrid. och särskilt laddelhybridbilar, hos vilka förbränningsmotorn bara behöver användas vid längre körningar, vara det bästa alternativet.

    Med det alternativet kan batteriets kapacitet hållas nere, vilket är bra, eftersom batterier som medger långa körningar på batteri, utan att väga för mycket är ytterst miljöskadliga. Även vid förbränningsmotordrift ger den elektriska kraftöverföringen (förbränningsmotor – generator – elmotor) minska energiåtgång. Det gäller här att välja den optimala hybriden i förhållande till fördelningen mellan långa och korta körningar.

    Jag tycker dessutom att miljödebatten fokuserar för mycket på bilar och koldioxidutsläppen, då de redan är låga i Sverige och dess betydelse för klimatet med all sannolikhet är betydligt överdriven. Betydligt allvarligare är den orenade utsläppen av avloppsvatten i Östersjön samt allt plastavfall, som flyter omkring i världshaven, utan att brytas ner. Aralsjöns försvinnande har sannolikt större påverkan på klimatet än koldioxidutsläppen. Saltet från den torrlagda sjöbotten torde transporteras lika långt med vindarna som det radioaktiva nedfallet från Tjernobyl.

    Skillnaden är att radioaktiviteten avklingar med tiden, medan saltet blir kvar i marken., där det faller ner, så att jordbruk omöjliggörs för all framtid. Vi (d.v.s. Västeuropa) måste faktiskt göra något åt problemet, om vi vill undvika nya stora migrantströmmar österifrån. Från bl.a. Uzbekistan, som hade halva den försvunna sjön inom sina gränser. Uzbekistan behöver ett alternativ till den förbannade bomullen, som idag är helt avgörande för landets ekonomi – förutom då de pengar som skickas hem av uzbekiska gästarbetare i andra länder.

    För att klara ”anstormningen” av migranter under 2015 tvekade inte Mp att dra ner på biståndet – och nu vill Mp redan återgå till den näst intill fria invandringen. S är förvisso redan lika medskyldigt till det sänkta biståndet, Men jag konstaterar alltså att Mp tar strid för fel saker. Hellre än att använda pengarna till att lösa världsproblemen vill man skapa nya problem här hemma, utan att särskilt många (globalt sett) blir hjälpta. Om Mp hotar med att ställa till med regeringskris, så låt dem göra det.

    Redan Henry Ford kom på att öka nybilsförsäljningen genom en snabbare utskrotning av äldre bilar. Och så har det varit hela tiden, under de senaste decennierna genom att kalla nya bensinbilar för ”miljöbilar”. Och nu, när miljöbilarna kommit ut på begagnatmarknaden, driver biltillverkarna med stöd av Mp och en korrumperad miljörörelses på att snabba upp utskrotningen av ”miljöbilarna” med klimathotet som argument. När den första generationen elbilar kommer ut på begagnatmarknaden mer allmänt, kommer man att hitta på något annat för att fortsätta den omvända Robin Hood-politiken.

    Därför föreslår jag: Lägg kraftiga avgifter på nybilsköparna. De har råd att betala. Och pengarna behöver ju inte bara användas till framtida skrotningspremier, utan även till skrotningspremier idag. Och de pengarna ska räcka inte bara till skrotningskostnaden utan också till kontantinsatsen vid köp av en ny begagnad bil. Det är bästa sättet att förnya bilparken. Låt nybilsköparna betala.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Min tro på vad som är bäst hittar du i inlägget Lars och den står jag upp för – Elbilar är bra på flera sätt och ska vi se en snabb övergång måste den ”fattige” subventioneras på olika sätt för att ha råd att göra övergången.

      • Lars Flemström

        Problemet med dig är att du suger i dig all politisk propaganda, som drivs av kapitalstarka kommersiella intressen. Nu bilindustrin. Varför ska vi tro på dem nu, när de har blåljugit förut varje gång varje gång de har låtsas att deras produkter varit ”miljövänliga”? Nu vill de öka nybilsförsäljningen genom en förtida utskrontning av de ”miljöbilar”, som tillverkades i början av 2000-talet och marknadsfördes med gigantiska skattesubventioner, genom att de var skattefria under de första fem åren.

        Och nu ska nuvarande ägare av ”miljöbilarna” straffbeskattas, så att det inte blir någon tredje eller fjärde ägare. Det handlar om en gigantisk kapitalförstörelse, men det är inte de rikas kapitaltillgångar som ska skrotas ut. Lägg dessa skrotpremier på nybilsförsäljningen. Det drabbar ju samma bilköpare, som köpte ”miljöbilarna” för tio år sedan – och därmed bestämde utbudet idag på begagnatmarknaden.

        Det finns ingen miljövänlig teknik. Så enkelt är det. Förhoppningsvis är nyare teknik mindre miljöskadlig än äldre teknik. Detta gäller oavsett typ av produkttyp. Elbilarna kommer inte att bli något undantag. Om tio år, när de idag tillverkade elbilarna kommer ut på begagnatmarknaden, kommer de också att straffbeskattas för att öka nybilsförsäljningen.

        Då kommer de idag hemlighållna nackdelarna med de elbilar, som tillverkas idag, att avslöjas. Men vad ska man skylla översvämningskatastroferna på, när de kommer att fortsätta att bli fler och ännu värre, när koldioxidhalterna i atmosfären inte längre ökar? Även elbilar kräver parkeringsplatser. Inför parkeringsskatt i stället för att höja fordonsskatten på äldre bilar.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Vad bilindustrin säger bryr jag mig inte om Lars – Däremot är det helt klarlagt att en övergång till fossilfria drivmedel är ett måste om vi ska klara av vår miljö och vårt klimat framgent och att propagera för en övergång till sådana bilar och fordon är inte att springa bilindustrins ärenden.

  3. Lars Flemström

    Du kan tydligen erkänna att KD-förslaget om en ettårig polisutbildning är väl genomtänkt, sedan jag citerat KD:s hemsida, där det framgår att den ettåriga utbildningen inte ska ge samma befogenheter som den ordinarie utbildningen, utan är tänkt att ersätta väktarutbildningen på två veckor för personal som de facto utför vissa polisiära uppgifter.

    KD-förslaget om elektronisk fotboja för personer, som fått avslag på sina asylansökningar och skall avvisas, verkar desto mindre genomtänkt. Vilka personer avses? Jag förstår det inte. Men försöker lista ut vilka personer som kan bli aktuella. När samma förslag nu lanseras av Fridolin, Mp, är det ännu mindre genomtänkt. Har han öht tänkt, eller har han bara hakat på den nya trenden med ”hårda tag”?

    Men Fridolins utspel om att slopa sekretessen mellan myndigheter för att spåra upp farliga personer låter väl ändå vettigt? Nej, inte alls. För det första finns det en orsak till sekretessen. För det andra måste förslaget sättas in i ett sammanhang. Mp:s sammanhang. Fridolins förklaring till regeringsförslaget att kriminalisera deltagande och medlemskap i terrororganisationer var att det inte får göras några listor på förbjudna organisationer. Men vad ska man då gå på, när personer ska övervakas och kanske frihetsberövas. Gissningar, rykten och förtal och kanske tankeläsning? I kombination med hudfärg och etniskt ursprung? Bekantas bekanta.

    Vi måste ha bättre koll på vilka personer, som kommer in i vårt land. Och definitivt inte bevilja permanenta uppehållstillstånd för personer som ljuger om sin identitet och inte vill medverka till att deras rätta identitet fastställs. Ska de ha elektronisk fotboja? Men vad hjälper det, om vi inte vet vilka de är?

    Jag har själv skrivit att det är ett jätteproblem att personer, som saknar skyddsbehov och därför ska avvisas, kan få ett skyddsbehov därför att hemlandets myndigheter fått kännedom om att de har varit här och sökt asyl, vilket nästan alltid innebär att de har påstått sig vara regimkritiker och förföljda. För att de ska kunna avvisas, utan fara för deras liv, behövs det mer sekretess och inte mindre sekretess. Och tyvärr, ju fler som får del av sekretessbelagda uppgifter, desto större risk för läckage.

    Saknas hinder för verkställighet av avvisningsbeslut, ska avvisning ske omgående. Och då behövs inga elektroniska fotbojor i väntan på verkställighet. Finns verkställighetshinder kan det möjligen bli aktuellt med fotboja, men hur effektivt är det, jämfört med andra åtgärder såsom anmälningsplikt? Mp:s vindflöjlande är ett hot mot rättssäkerheten, och medför att fel personer blir utpekade och är alltså inget skydd mot terrordåd.

    Vilka organisationer försöker Fridolin skydda?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Min övertygelse är att en fullvärdig polisutbildning är den enda vägen framåt för att skapa en väl fungerande poliskår. Däremot kan det vara dags med en översyn om vad som är polisarbete och vad som kan skötas av andra och för det som inte behöver skötas av polisen kan det räcka med kortare utbildningstid.

      I övrigt publicerar jag kommentaren som ett inlägg i debatten.

      • Lars Flemström

        Den kommentaren, i vilken jag citerade från KD:s hemsida, besvarade du med” Publicerar som ett läs- och tänkvärt inlägg i debatten – Tack Lars.” Har du ändrat dig nu igen?

        Om så är fallet säger jag: Nej, så kan man inte hålla på med bibehållen trovärdighet. KD:s förslag om en ettårig polisutbildning är bra, däremot inte samma partis förslag om elektronisk fotboja.

        Du verkar nu vilja bryta ut en del polisarbete och kalla det något annat än polisarbete och låta det skötas av andra än poliser. Alltså precis som idag, vilket inte alls är bra. Det handlar ju om att bruka våld och frihetsberöva personer, även i situationer som inte kan kallas självförsvar eller ens försvar av någon annan.

        När jag (och KD – jag var dock först med förslaget) säger att det räcker med en ettårig polisutbildning, så menar jag att ettårspoliserna ska ha samma utbildning som ”riktiga” poliser i just de arbetsuppgifterna. Det handlar egentligen om vissa väktares rättsliga ställning samt laga befogenheter och skyldigheter (alltså inte om alla väktare). Men när detta har tydliggjorts, och de har fått en adekvat utbildning (ettårig polisutbildning) så kan de användas till fler uppgifter än idag, och därigenom avlasta den offentliganställda polisen fler uppgifter.

        Att de kommer att vara anställda i privata företag (som nu) innebär givetvis inte att de ska gripa folk på order av sin privata arbetsgivare. Det ska de antingen göra på eget initiativ (vid behov av brådskade ingripanden, exempelvis vid en pågående misshandel) eller på order av den offentliganställda polisen.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag säger inte att en 1 årig polisutbildning är bra Lars – Däremot tycker jag att en 1 årig utbildning för ordningsvakter och sådana som kan sköta sådant som i dag ligger på polisen utan att behöva göra det och därför bättre kan få annan huvudman än polisen skulle må bra av en sådan utbildning.

          Det är därför jag sagt att jag tycker det behövs en utredning om vad som ska skötas av polisen och vad som kan skötas av andra än polisen av dagens arbetsuppgifter för polisen.

  4. Lars Flemström

    Mp har ingenting att lära socialdemokratin om miljö. Den person, som startade den svenska miljörörelsen var ingen miljöpartist, utan aristokraten Hans Palmstjerna. Som expert på kemisk krigföring vid Försvarets Forskningsanstalt upptäckte han att liknande skador förekom på svenska arbetsplatser, och drabbade i huvudsak arbetarklassen, på jobbet och i bostadsområdena, som på de tiden ofta låg i direkt anslutning till de miljlöförorenande fabrikerna.

    Palmstjerna insåg att miljöförstörelsen inte var klassneutral, och den insikten gjorde honom till socialdemokrat. Han värvades av Olof Palme som sakkunnig på miljöfrågor. Jag har själv hört honom föreläsa vid ett socialdemokratiskt partimöte. Efter hans för tidiga bortgång i en drunkningsolycka stals miljöengagemanget av politiska opportunister, som bl.a. grundade Mp, som från början hävdade att miljöförstörelsen drabbade alla lika, ingen klass mer än någon annan.

    Det är helt bedrövligt att så många s-politiker har dragits in i något slags elev- lärarförhållande till Mp-magistrarna och deras ”klasslösa” miljökamp. Må så vara att arbetsmiljön för svenska arbetare har blivit mycket bättre, men det är inte Mp:s förtjänst. Och dessutom lyser klassperspektivet helt med sin frånvaro i det internationella miljlöengagemanget, trots mycket låg medelålder hos arbetare i många länder, utan det är ett ensidigt fokus på ”planeten”, vars eventuella undergång skulle drabba alla samhällsklasser. Om ingen överlever.

    Socialdemokratin behöver inte Mp, som därmed måste behandlas som vilket borgerligt parti som helst. Därmed kan Mp som regeringspartner ersättas med vilket borgerligt parti som helst, ifall det inte kommer att bli möjligt att bilda en socialdemokratisk enpartiregering, eventuellt med stöd av V, efter valet 2018

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten med följande tillägg.

      Vi delar uppfattningen att alla regeringsinitiativ som håller MP utanför är bra så länge alternativet till detta inte är att Socialdemokratin förlorar regeringsmakten utan att alliansen blivit större än de rödgröna i samband med nästa val.

  5. Leif Andersson

    Vad säger då detta om Löfven som gett Miljöpartiet den för nationen kritiska statsrådsposten som Bostadsminister? Partiet har ingen bostadspolitik överhuvudtaget och ingenting har gjorts sen valet 2014 samtidigt som bostadskrisen blir värre för var dag som går.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har tidigare kritiserat min egen statsminister för det och jag kvarstår vid den kritiken.

      • Lars Flemström

        Posten som bostadsminister har ingen funktion och bör avskaffas. Under allianstiden fanns ingen bostadsminister, fastän civilministern ibland kallades så. Det är ett otyg att ministrarna kallar sig olika beroende på i vilken fråga de uttalar sig. Det blir ju bara förvirrat, när inte ens ministrarna själva vet vilken uppgift de har. Efter ett regeringsskifte borde den tillträdande ministern ha samma titel och ansvarsområden som den avgående ministern.

        I så fall hade vi inte haft någon bostadsminister, utan bostadsfrågorna hade hanterats av någon minister som haft reell möjlighet att påverka de frågorna.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det kan mycket väl var så att vi ska ha den ordning du säger Lars även om jag för egen del ser bostadsförsörjning som en så viktig samhällsverksamhet att den fordrar både minister och ett eget departement,

Lämna ett svar till andersforss Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.