Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Att landets bussförarkår blir allt äldre är en dålig samhällsutveckling.

I Tidningen Bussmagasinet finns en artikel som tar upp ett mycket viktigt samhällsproblem – Det om att landets bussförarkår är en åldrande skara.

Detta genom att belysa att medelåldern på Sveriges bussförarkår stigit betänkligt sedan år 2000. Att var 5:e chaufför idag är 60 år eller äldre är ett hot mot utvecklingen av kollektivtrafiken och något vi som samhälle måste göra något åt om vi vill ha en väl fungerande kollektivtrafik i framtiden.

Artikeln finns på denna länk: http://www.bussmagasinet.se/2017/04/bussforare-en-aldrande-yrkeskar/

Läser man artikel så framgår följande:

  • Att antalet bussförare över 60 år nu uppgår till 20% av det totala antalet bussförare jämfört med 5% år 2000.
  • Att antalet bussförare under 30 år minskat med 4% sedan år 2000.
  • Att antalet bussförare i åldersspannet 30 – 40 år minskat med ca 10% under samma tid.

Den tydliga trenden är att de som började köra buss för 15 – 25 år sedan fortsatt sin yrkesbana som busschaufför medan yngre väljer bort yrket som sitt yrkesval – En trend som för övrigt visar att de som börjar i yrket trivs med sitt jobb.

En annan tydlig trend är att många invandrade tagit jobb som busschaufför – 2005 var var var 4:e bussförare (20%) utlandsfödd mot dryga 40% av totalen i dag vilket påvisar att kollektivtrafiken inte skulle fungera om vi inte hade haft invandring till vårt land.

Det vi kan lära av detta är sannolikt flera saker men det faktum att så få unga och därmed barnföräldrar söker sig till bussföraryrket signalerar att yrkets arbetsvillkor och lönesättning måste ses över.

Det är således hög tid att våra politiker tar höjd för detta i kommande upphandlingar och ser till att ställa krav i samband med upphandlingar som gör yrket attraktivare för de som är yngre.

Att i samband med upphandlingar ställa krav på tillsvidareanställning på heltid som norm och på att all tid en anställd tillbringar på sin arbetsplats ska vara betald tid jämte gängse mat- och fika rast är ett måste om yrket ska bli attraktivt för unga och barnföräldrar.

Låt oss därför tillsammans se till att detta blir verklighet så att våra kollektiva transportmedel fungerar även i framtiden.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

10 kommentarer

  1. Bergis

    Felet sitter nog i eran egen fackförening. Sen är det nog bara människor med någon form av utvecklingsstörning som gillar en arbetstid på 13 timmar numera.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Till att börja med tycker jag att det är väldigt opassande att kalla busschaufförer för utvecklingsstörda därför att de utför ett arbete som belöper på arbetstider få andra arbetstagare skulle acceptera. Att det blivit så beror på urholkad arbetsrätt och det är denna vi ska reparera för att skapa ordning och reda.

      Felet sitter inte i facket utan i avregleringar och dåligt utförda upphandlingar som ensidigt fokuserar på pris utan att ta hänsyn till arbetstagarnas arbetsvillkor.

  2. Fredrik Jonsson

    Inom en till två decennier lär ju busschaufförer liksom lastbilschaufförer vara ett yrke som är passe’. Pågår redan långt gångna tester med autonoma tunga fordon. Gräsklipparrobotar är bara början…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det råder delade meningar om den saken men det betyder inte att vi inte måste lösa det problem som finns i nutid för att kollektivtrafiken ska fungera och ska vi göra det krävs de åtgärder jag förespråkat i inlägget.

  3. Lars Flemström

    Du tror att allting var bra förr, och att alla problem är nya. Det är dock sant att dagens arbetsgivare inte kan betala för arbetstid, då inget arbete utförs. Det är emellertid lika sant att lönebetalningsförmågan inte ökar, om biljettintäkterna minskar. Och det gör de, om folk ska åka gratis eller till tätortspris i hela kommunen.

    Låt oss se de verkliga problemen, och hur de ska lösas. Personalövertagande vid byte av entreprenör är ett måste. Upphandlingar ska inte kunna missbrukas till att bli av med fackligt aktiva.

    Vi borde inte heller ha en arbetsmarknadsminister, som säger (må vara indirekt) att man inte kan köra buss utan högskolebehörighet. Utan högskolebehörighet är man inte ens ”anställningsbar”. Det är ju vad hon säger. Och nu kvittrar högskoleministern (som är en f.d. generaldirektör hos Skolverket) på samma melodi. Med sådana uttalanden sänker de bussföraryrkets status, så att ingen vill bli bussförare.

    Det är en gammal socialdemokratisk surdeg, att dölja arbetslöshetens verkliga omfattning, genom att tvinga in dem i utbildningar, som i de flesta fall leder till ingenting annat än till den växande skaran arbetslösa akademiker.

    Problemet med delade turer hade varit betydligt mindre med sex timmars arbetsdag.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Minskade biljettintäkter kan man täcka med större volymer resande och högre kabinfaktor och att alla i en kommun ska betala samma taxa är ett rättvisekrav som ska tillfredsställas via klassisk fördelningspolitik.

      Samhället måste alltid ha råd att bekosta detta utan att arbetstagarna får ta smällen ekonomiskt och arbetstidsmässigt.

      Personalövertagande i samband med entreprenörsbyte är numera officiell Socialdemokratisk politk vilket är bra. Sedan behöver man inte vara högskoleutbildad för att bli busschaufför så vitt jag vet. Körkort med rätt behörighet och giltig YKB räcker som kvalifikation för att få köra buss eller lastbil.

      • Lars Flemström

        Tala om det för ministrarna Ylva Johansson, s, och Anna Ekström, s, som för bara några dagar sedan sa att man inte kan få jobb utan gymnasieutbildning. Ylva Johansson har, sedan hon utsågs till arbetsmarknadspolitik talesperson i opposition, gång på gång upprepat, senast i början av denna vecka, att man inte en skulle vara ”anställningsbar” utan högskolebehörighet. Det är väl inte konstigt att arbetsgivarna tvekar att anställa sådana personer.

        Eftersom en busschaufför träffar en massa människor och är igenkänd, är det väl inte konstigt om man inte vill ha det jobbet, när busschaufförer ständigt utmålas som mindre begåvade och så värdelösa så att de inte ens skulle vara ”anställningsbara” – till och med av ministrar i en s-ledd regering.

        Om S fortfarande hade varit ett arbetarparti, hade det blivit en proteststorm från en medlemsmajoritet. Nu hörs knappt ett pip.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det man pratar om är jobb som kräver högre utbildning och även som rörmokare, byggare med flera så behöver man minst gymnasieutbildning eller motsvarande för att få jobb då det är där man får skolning i hur arbetet ska utföras för att leva upp till alla lagar, regler och förordningar.

          Att få vill bli busschaufför beror inte på det du anför utan på at arbetsvillkoren och arbetstiderna är oattraktiva då ingen vill tillbringa tid på jobbet utan att bli betald för det. Att tillbringa 13,5 timmar på jobbet och ändå inte få ihop till heltidsbetalning skapar ingen attraktivitet för ett yrke och det är där skon klämmer vad gäller bussföraryrket,

          • Lars Flemström

            Att alltför få vill bli bussförare beror visst på det som jag har anfört, då jag även har nämnt de delade turerna, som för övrigt inte är något nytt. Yrket har låg status, och det beror bl.a. på attityden hos vissa ledande socialdemokrater. Det var helt fel att vika ner sig för Mp:s löften till lärarna om högre löner för att höja det yrkets status. Statusjakten går ut över alla offentlig verksamhet. Löneracet i jakten på status måste stoppas, innan vi är inne i en superinflation.

            Det finns knappast någon som hellre vill leva på a-kassa eller försörjningsstöd från kommunen än på en bussförarlön, med de arbetstider som är. Eftersom utbildningen till bussförare är kort, är det ingen bortkastad tid, om man senare i livet vill skaffa sig högskolebehörighet. Det borde dessutom inte vara omöjligt att förena studier på halvfart med jobb som bussförare, med lediga timmar mitt på dagen.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Delade turer i stadstrafiken är ett betydligt mindre problem än många tror då jag pratat med många kollegor och det finns många som gillar dessa så länge man kan ha sin rast på hemmaort och därmed disponera tiden som man vill.

            Långa obetalda raster på bortaort är däremot ett problem som avskräcker och gör att få vill bli bussförare – Detta tillsammans med timanställningar skapar de problem vi ser idag.

            Utbildningen till bussförare blir längre och längre beroende på kravet om YKB.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>