Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

I detta inlägg ska jag för ovanlighetens skull berömma en Moderat politiker.

Att jag berömmer Moderaterna i allmänhet och moderata politiker i synnerhet är definitivt inget som hör till vanligheterna – Ibland händer det oväntade och i detta inlägg ska jag ge beröm till den Moderata riksdagsledamoten Lotta Finstorp för en interpellation hon lagt i riksdagen.

Det Lotta gjort är att via en interpellation ställd till min partikamrat och vår finansminister Magdalena Andersson (S) ställa frågan om hon som minister avser att se över beskattningen för elbussar och i sådana fall när?

Den frågan med tillhörande följdfråga tycker jag är både relevant och viktig då jag ser det som mycket orättvist och orimligt att elbussar ska beläggas med drivmedelsskatt medan spårbunden trafik med samma framdrivningsmetod är skattebefriad.

I min värld ska skattens vara eller icke vara inte vara relaterad till om man åker på spår eller gummihjul utan självklart vara kopplad till på vilket sätt fordonet i fråga framdrivs.

Så länge spårbunden trafik med eldrift är skattebefriad så ska samma sak självklart gälla även för helt elektriska bussar i jämlikhetens namn.

Precis som Lotta påpekar i sin interpellation och precis som EU-kommissionen säger så är EU-direktivet om drivmedelsskatter föråldrat.

Om regeringen vill säkerställa en bättre miljö och en snabb övergång till eldrivna bussar är slopandet av drivmedelsskatten för elbussar det snabbaste sättet att skapa den morot som behövs för att skapa en snabb övergång till elbussar i lokaltrafiken i Sveriges kommuner.

I dagsläget fungerar drivmedelsskatten på elbussar som en broms för en snabb övergång till elbussar – Tas skatten bort råder inga tvivel om att elbussen blir vida överlägsen fossildrivna bussar vilket är precis vad som behövs för att skapa en snabb övergång.

Länstrafikbolag och bussoperatörer tittar konstant på kostnaden per kilometer och med slopad drivmedelsskatt för elbussar kommer pendeln att svänga över oerhört kraftigt till förmån för elbussar.

Dessutom ser jag det som gravt orättvist att spårbunden kollektivtrafik ska vara skattebefriad medan den på gummihjul beskattas.

Så länge den orättvisan består signalerar regeringen inget annat än att man enbart prioriterar kollektivtrafiken i Stockholm och övriga storstäder som är de enda städer där spårbunden kollektivtrafik är ett alternativ med möjlighet att tjäna igen nedlagda kostnader för att bygga spårbunden trafikinfrastruktur.

Därför ska jag avsluta inlägget med att än en gång berömma Lotta Finstorp för initiativet att ställa interpellationen till Magdalena med följande tillägg – Stå på dig Lotta – Du har helt rätt i att Sverige kan följa i Frankrikes fotspår och slopa drivmedelsskatten på elbussar utan att bryta mot EU’s direktiv om drivmedelsskatter.

Kan Frankrike kan Sverige – Fattas bara annat!

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

6 kommentarer

  1. Ville-Valle

    .hittade det här inlägget i Axebros blogg:
    ”Lars Flemström 25 maj, 2017 kl 17:42
    Jag tror att det är bättre för S-ledningen i Umeå att försvara sig själv än att försvaras av Forss, detta mätt i antal väljare som kommer att rösta på S i kommande val. Du har helt rätt i att S har stora problem varje gång Forss och socialdemokrati nämns i samma mening. Men Forss har också problem.
    I diskussionerna på hans egen blogg har han inte förnekat att han fortfarande har ett företag i branschen gömma undan pengar för myndigheter (http://www.jukana.com) och han själv har pengar undanstoppade från den verksamheten, vilka han avser använda i personvalskampanj för att komma i en maktposition inom S.
    För att lyckas med personvalskampanjen måste han framställa sig som en bättre och mer kompetent socialdemokrat än alla sina partikamrater. Men för att ö.h.t. kunna driva en personvalskampanj för att bli uppkryssad måste han först komma med på en socialdemokratisk valsedel. Och där är hans problem att hans lojalitet mot det egna partiet har ifrågasatts, då han verkar vara mer lojal mot sina gamla kunder än i nämnda bransch än med partiet.
    Eftersom det kan antas att den nuvarande S-ledningen i Umeå kommer att ha ett ord med i laget vid fastställandet av valsedlarna, måste han smöra för densamma, genom att leverera ett bättre försvar för deras beslut än de själva har lyckats åstadkomma.”

    Min fråga är: ÄR DET SANT DET SOM STÅR I INLÄGGET? Jag hoppas för din egen del att det inte är sant, men skulle det vara det är du nog den största hycklaren i hela S-pampgänget i Umeå. Du har levt och tjänat pengar (har även företaget kvar) på att gömma skattepengar från välfärden i olika länder samtidigt som du påstår att du är socialdemokrat, ett parti som i alla tider påstått att alla ska betala skatt efter förmåga för att säkra välfärden. Ja du, Anders Forss, nu har du mycket att reda ut…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har inget alls att reda ut Ville-Valle. Vad jag jobbat med tidigare har jag deklarerat från dag 1 så jag har ryggen fri och döljer inget överhuvudtaget.

  2. Ville-Valle

    …herregud, det fanns ytterligare ett inlägg om skatteplaneringen på Axebros blogg:
    ”Lars Flemström 25 maj, 2017 kl 22:45
    I sin översvallande presentation av sig själv som ordförande att verkställande direktör för Jukana, som har specialiserat sig på ”skatteoptimering” och att gömma pengar för myndigheter så att de inte kan spåras, har Forss skrivit:
    ”During his years in the Swiss Private Banking Industry Mr. Forss
    gained a lot of education and practical application of Tax Optimizing, which is the basic function of Swiss banks.” (www.jukana.com/our-representatives)
    Detta företags existens avslöjades av en annan bloggare kort efter Forss’ debut som s- och vk-bloggare. Forss har hårdlanserat sig själv som expert på att stoppa skatteflykt, men vägrar avslöja sina f.d. kunder, trots att han påstår sig ha tagit avstånd från verksamheten, som han betecknar som omoralisk.
    Det märkliga är att han trots detta har kvar sitt företag Jukana, som enligt honom inte längre driver någon verksamhet. Som nödutgång ifall den politiska karriären skulle misslyckas? Det är ingen hejd på vad den mannen behärskar som internationellt ledande bankman och skatteoptimerare, som bytt sida (?).
    För att testa Forss’ trovärdighet skrev jag att jag har träffat Zimbabwes diktator Robert Mugabe (vilket jag faktiskt har gjort – men det var medan han fortfarande var ledare för befrielserörelsen i den dåvarande brittiska kolonin Sydrodesia, och självfallet var det inget privat möte). Forss kontrade med att han också har träffat Mugabe, och dessutom Khadaffi, som han uppger sig ha gjort bankaffärer, privat (?), med.
    Problemet för oss, som aldrig har tillhört det internationella jet-setet, är att vi har svårt att kontrollera vad dessa relativt nyligen hemkomna utlandssvenskar egentligen har haft för sig under sina långa utlandsvistelser. Vad är skryt och vad är sanning? Är han riktigt sanningsenlig, när han skriver att hans verksamhet som medhjälpare till skatteflykt bara var omoralisk, men inte olaglig?
    Klart är emellertid att han anser sig ha de rätta ledaregenskaperna för att leda hela det socialdemokratiska partiet. Och därtill att tvinga in både C och L i den nya S-ledda regeringen.”

    Anständigheten kräver Anders Forss att du kommer med ett utförligt svar på dessa anklagelser…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jukana är ett Malaysiskt företag och i sinom tid och nästa gång jag reser till Malaysia så kommer jag att lägga ner företaget – Fram tills dess lever det och så länge det lever måste hemsidan finnas kvar.

      Jag har inget att dölja och alla som vill kolla upp företaget kan se att det inte haft någon verksamhet alls sedan jag flyttad tillbaka till Sverige.

      Därutöver har jag svarat Lars att jag är förhindrad av de sekretessavtal jag skrivit på att prata om mina kunder.

  3. Leif Andersson

    En skandal av stora mått att en regering där Miljöpartiet ingår inte ändrat på detta. Jag kommer aldrig mer att rösta på det partiet. Sen denna regeringen tog över har nöjesåkandet med fossilbränsledrivna bilar ökat markant och bensinpriset har inte höjts procentuellt lika mycket som taxorna i kollektivtrafiken.

Lämna ett svar till andersforss Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.