Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Självklart ska byggprocessen förenklas – Det föreslog jag redan tidigt 2015.

I gårdagens nätupplaga av Affärsliv24 i VK uttalar sig en mängd personer om att det enda sättet att bygga ut centrala Umeå är att bygga på höjden istället för på bredden eller längden. Bland de som anför detta finns Hilding Holmqvist, Balticgruppen, Mofab och inte minst byggnadsnämndens vice ordförande moderaten Ulrik Berg.

Det alla som uttalar sig i ämnet är samstämmiga och rörande överens om är att det måste bli enklare att göra ändringar i detaljplanen och att Plan & bygglagen är en krånglig slalombana att ta sig igenom.

Att det är så har jag insett länge och det är därför jag redan tidigt i februari 2015 för första gången anförde att vi måste förenkla plan & byggprocessen processen genom att inrätta en speciell PBL-domstol som ska utgöra  enda överklagandeinstans i plan & byggärenden.

Så här skrev jag 2015 (med viss revidering gjord nu för att förbättra språkbruk och förståelse) – Håll till godo!

Allt byggande i Sverige präglas av en överklagandehysteri av sällan skådat slag. Det spelar ingen roll vad som ska byggas – Allt ska som det verkar överklagas gång på gång i all oändlighet.

Dock kan man fråga sig vad nyttan är med denna i många stycken helt okontrollerbara överklagandehysteri?

Att det ska gå att överklaga ett ärende som rör PBL 1 gång och då till en högre instans än kommunens byggnadsnämnd är helt OK. Vad som inte är OK är att vi i dagens system kan gå vidare till nästa instans och nästa myndighet om den som överklagar förlorar sitt överklagande – Detta i all oändlighet.

Det måste till ändringar i PBL för att sätta stopp för detta vansinne och det genast!

Överklaganden kostar stora pengar för samhället, dessutom försenar de byggprocesser med flera år och i vissa fall till och med med årtionden.

Att människor har olika uppfattning och olika intressen är självklart för alla och envar. Dock tycker jag precis som många andra att majoritetens vilja alltid måste få gehör och att det är majoriteten som ska få sin vilja igenom.

I min värld kallas detta förfarande demokrati!

Låt oss därför reformera PBL och införa begränsningar i rätten att överklaga de beslut som landets kommunerna med majoritet i demokratisk ordning tagit i plan & byggärenden.

Jag tänker mig följande process grovt förenklad:

  • Att alla ändringar enligt PBL precis som idag ska föregås av en berednings- och utvärderingsprocess där alla sakägare som vill kan redovisa sina synpunkter och invändningar mot förslaget ska.
  • Att deras synpunkter vägas in i det slutliga förslaget och att speciella hänsyn ska tas till om dessa synpunkter vid ett överklagande har stor sannolikhet att vinna gehör hos specialdomstolen i PBL-ärenden.
  • Att beslut efter revision och behandling av dessa invändningar fattas genom beslut enligt majoritetsprincipen.
  • Ett inrättandet av en speciell PBL-domstol bemannad med juridiska experter med samma kompetens som de som sitter i Högsta Förvaltningsdomstolen.
  • Att den maximala handläggningstiden för PBL-domstolen är 6 månader i överklagandeärenden.
  • Att överklaganden bara kan göras till PBL-domstolen vars domslut inte kan överklagas vidare.
  • Att bara personer, företag och/eller organisationer som är sakägare och direkt berörs av beslutet ska ha rätt att överklaga. Således ska inte andra än de som bor i anslutning till eller äger mark eller byggnader i anslutning till berört område äga rätt att överklaga.
  • Att domstolens beslut blir det slutgiltiga beslut som måste följas av alla inblandade parter.

Att jag vill förenkla denna process har sin grund i att jag tycker att det är fel att enskilda personer och organisationer ska kunna blockera kommunala majoritetsbeslut enligt PBL i åratal genom att överklaga i all oändlighet bara därför att de som minoritet inte gillar ändringen i fråga.

Sålunda anser jag att nuvarande ordning vara i allra högsta grad odemokratisk. Demokrati ska alltid innebära att flertalet bestämmer över fåtalet då just detta är demokratins självklara kärna.

Därutöver finns otaliga exempel på hur överklagandeprocesser stoppat en hel kommuns fortsatta utveckling. Överklagas en del av planen måste planen stoppas fram tills det att processen är över. Ett enda överklagande kan således både försena och kraftigt fördyra byggande av infrastruktur och bostäder med åtskilliga år.

Detta om något är skadligt för samhällets utveckling – Dessutom är det ett stort slöseri med både resurser och skattepengar.

Därför välkomnar jag att den sittande regeringen nu verkar komma till skott med förslag som begränsar överklaganderätten i PBL ärenden.

Min rekommendation är att vi ser till att de ändringar som görs blir så djupgående att vi en gång för alla kommer till rätta med problemet.

”Hemligheten till en framgångsrimorgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

48 kommentarer

  1. Lars Flemström

    Eftersom det redan idag krävs prövningstillstånd vid överklagande av underrättens beslut, är det tydligt att Forss vill avskaffa demokrati och rättssäkerhet och göra Sverige till en semi-diktatur med näst intill rättslösa medborgare. Det skulle bli som i Azerbadjan, där hela bostadskvarter revs för att ge plats åt Eurovisionen. OS i Sotji är ett annat exempel på rättslösa medborgare. där fåtalets intressen underordnas flertalets intressen, när enväldiga domare ska besluta. Det är en skrämmande elitism, so Forss visar upp.

    Om de högre domstolarna i Sverige beviljar prövningstillstånd alltför lättvindigt eller dröjer för länge med sådana beslut, ska de kritiseras för det. Men jag kan bara inte tänka mig att regeringen tänker gå på Forss’ linje, men som vanligt försöker denne påskina att han redan är den som bestämmer och att regeringen rättar sig efter honom.

    Forss har uppenbarligen mycket dåliga kunskaper om offentlig förvaltning och rättsskipning. Skrämmande! Var finns ofelbara domare?

    Naturligtvis måste överklaganderätt finnas även för miljöorganisationer och företrädare för friluftslivet och inte bara för närboende.

    I ett demokratiskt samhälle får man helt enkelt stå ut med att det kan finnas befogade invändningar mot sådant som man vill ha gjort och det fort, nackdelar som man själv inte ser men andra kanske ser.

    Det är lätt att framstå som mer handlingskraftig än både oppositionen och rivaler inom det egna partiet, om man tror att man kan ge sig själv diktators maktbefogenheter. I Sverige utses domare av regeringen. Ska vi ha specialdomstolar med domare, som är lydiga nickedockor åt Anders Forss?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vi har haft denna diskussion tidigare Lars och mitt svar precis nu precis som då är att jag på inget sätt vill avskaffa demokrati och rättssäkerhet.

      Om de domare som dömer vid PBL-domstolen har samma kompetens som de domare som idag sitter i Högsta Förvaltningsdomstolen blir besluten i PBL-domstolen lika rättssäkra som de i Högsta Förvaltningsdomstolen eller hur Lars?

      Kan du ge mig ett enda hållbart argument till varför ett domslut i sista instans skulle bli bättre eller mer rättssäkert bara för att överklagandet går genom flera instanser?

      • Lars Flemström

        Hållbara argument biter inte på dig. Nu inbillar du dig att du har tillräcklig kompetens och erfarenhet av domstolsverksamhet för att avgöra om jag ha rätt eller fel. Det domslutet överlämnar jag åt andra, och mindre självöverskattande bloggläsare att avgöra. Det finns för övrigt ett uttalande av chefen för Högsta domstolen, som förklarar varför du har fel. Du kan ju själv fråga honom. Du är ju kompis med alla högt uppsatta. Du har kommit hem till Sverige från mindre demokratiska länder med sämre rättssäkerhet och spyr ut förakt för mycket av det som svenska folket – och inte minst svensk arbetarrörelse – har åstadkommit.

        Det finns mycket att göra för att snabba på överklagandena och också för att få bort helt onödiga överklaganden från domstolarna. Men den debatten klarar du inte av.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          jag spyr inget förakt över någon eller något Lars men jag tvingas konstatera att du saknar svar på de allra enklaste av frågor därför att en PBL-domstol med domare av samma kaliber som de som sitter i Högsta Förvaltningsdomstolen är precis lika rättssäker som jag påstår att den är.

          Jag klarar av debatten mycket bra Lars och mitt förslag löser problemet utan att äventyra demokrati och rättssäkerhet – Att du ska tillstå att så är fallet kommer vi sannolikt aldrig att få höra från dig men precis som du säger så tror jag att många håller med mig i det jag anför.

          • Lars Flemström

            Jag har inte skrivit att många håller med dig. Stå för dina egna åsikter, och försök inte lägga dem i andras mun.

            Ska du avskeda halva domarkåren, eller 3 / 4- delar, 4 / 5 -delar eller rentav 19 /20-delar, alla som inte håller måttet enligt dig?

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag har inte lagt några ord i din mun Lars och jag har definitivt inte för avsikt att göra om rättsystemet genom att skapa förre domstolar och färre domare.

            Det jag vill göra är att skapa en speciell PBL-domstol som avlastar resten av rättsystemet från alla ärenden som har med Plan & bygglagen att göra.

            Om något så skapar mitt förslag fler domare Lars – Inte färre.

      • Fredrik

        Avskaffa demokratin och rättssäkerheten är kanske magstarkt, men du vill ju förändra hela domstolssystemet Anders genom att ge Regeringen utnämningsrätten av domare. Denna ”PBL”-domstol ska, enligt dig, ha samma typ av domare och kompetens som Högsta Förvaltningsdomstolen och dessa är Justitieråd, utsedda av Regeringen.

        Så Anders, du vill ge politiker möjlighet att ”möblera” ytterligare en domstol i Sverige förutom de två som politikerna redan ”möblerar”. Att det är att tumma på demokratin och rättssäkerheten är självklart och även om det inte är i samma klass som vad Polen ville göra för bara några dagar sedan så är grunden i din tanke densamma. Domstolars domare ska tillsättas av Regeringen, lägg därtill vårt system med nämndemän så blir den politiska prägeln än mer påtaglig i våra domstolar. En prägel som borde vara juridisk. Dagens minst 28 Justitieråd ska alltså bli minst 42?

        Sedan skriver du ”Att människor har olika uppfattning och olika intressen är självklart för alla och envar. Dock tycker jag precis som många andra att majoritetens vilja alltid måste få gehör och att det är majoriteten som ska få sin vilja igenom.” och ”I min värld kallas detta förfarande demokrati!”, men då glömmer du bort att juridik inte är politik. I en äkta demokrati så ges alltid minoriteten möjlighet att överklaga, detta tummar du på genom att göra ärendet till ett politiskt ärende. Om bygglov tar för lång tid, då är det en fråga som politiker kan göra något åt genom att snabba på den processen men om det gäller överklagan så går frågan från att vara politisk till att vara juridisk och då är helt plötsligt din önskan inte prioritet nummer 1 längre.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag har en enda mening med att föreslå det jag föreslår och det är att korta överklagandeprocesserna så att byggandet kan snabbas upp utan att demokrati och rättssäkerhet går förlorad på något sätt.

          Att föreslå en speciell PBL-domstol är således inte att tumma på vare sig demokrati eller rättssäkerhet utan bara att säkerställa att den förblir densamma som den är i dagsläget.

          I dag så kan saker överklagas hela vägen upp till Högsta Förvaltningsdomstolen och att ha den instansen eller motsvarande vilket en PBL-domstol skulle bli är inte att göra politik av juridik – Detta därför att det inte finns någon skillnad mellan en PBL-domstol och Högsta Förvaltningsdomstolen givet att domarna är av samma kaliber.

          Ge mig ett enda hållbart argument varför en längre rättsprocess som i slutändan kommer att dömas av samma sorts domare skulle bli bättre bara därför att den tar längre tid och går genom fler instanser Fredrik?

          • Fredrik

            Själva kärnfrågan Anders är att du vill korta tiden som en överklagan kan ta genom att instifta en domstol vars domare är utsedda av regeringen. Det är således POLITISKT utsedda domare, och inte domare som anställts genom meriter, kompetens och egen vilja. Dagens minimum av 28 justitieråd skulle alltså bli 42 justitieråd, vilket är en ökning av politiskt utsedda domare i Sverige med 50%.

            Nu är ämnet PBL, men vad händer i framtiden? Behövs det en speciell våldtäktsdomstol? En speciell trafikbrottsdomstol?

            Själva kärnfrågan är således att du vill öka antalet domare som är utsedda av såna som dig, politiker, vars egen kompetens är långt ifrån tillräcklig för att utse/anställa en domare medan jag vill att anställning av domare ska utgå ifrån kompetens, meriter, egen vilja och framför allt INGEN politisk påverkan. Det är grunden menar jag för ett rättssäkert samhälle, att gå emot det är att öppna för det motsatta.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Vem utser domarna i Högsta Förvaltningsdomstolen Fredrik? Då jag vet att de utses på samma sätt som det jag vill använda i PBL-domstolen blir det således ingen annan skillnad än kortare överklagandeprocess eller hur?

            Kärnfrågan är inte om jag vill utöka antalet domare utan huruvida jag vill förkorta tiden för överklaganden i plan & byggärenden.

            Därtill ska jag med en gång säga att jag inte avser förändra domstolsväsendet utöver detta mitt förslag.

    • Sven

      Jag håller ofta med i stor stycken du skriver Lars, men här har Anders en poäng. Även om stora delar av hans förslag är okunnigt så har han rätt i sak att det är för lätt att överklaga och att detta kan göras i för många instanser.
      Bara i Umeå har vi exempel på projekt som fastnat i 5-10 år för att folk bara osakligt säger NIMBY. Eller bara för att man har något otalt med byggherren i helt andra frågor.
      Självklar måste man få överklaga, men dagens system är idiotiskt.

        • Lars Flemström

          Sven
          Se min första kommentar, där jag bl.a. skrev
          ”Eftersom det redan idag krävs prövningstillstånd vid överklagande av underrättens beslut… ”, samt
          ”Om de högre domstolarna i Sverige beviljar prövningstillstånd alltför lättvindigt eller dröjer för länge med sådana beslut, ska de kritiseras för det.”

          I min andra kommentar har jag skrivit:
          ”Det finns mycket att göra för att snabba på överklagandena och också för att få bort helt onödiga överklaganden från domstolarna.”

          Jag har varit nämndeman vid en förvaltningsdomstol och har även dömt i PBL-mål. De är inte alls som Forss tror. Det kan vara en mycket ”liten” människa i ett fruktansvärt underläge mot en mäktig offentlig motpart, och det kan handla om tiotusentals kronor i viten för en vanlig villaägare, som inte har förstått regelverken.

          Rättssäkerheten måste förbättras och inte försämras, som Forss föreslår. Men det begriper han tydligen inte själv…. Forss har dessutom helt fel, när han påstår att ”I dag så kan saker överklagas hela vägen upp till Högsta Förvaltningsdomstolen”, om han inte syftar på de sällsynta undantagsfall då ett mål får prövningstillstånd till både Kammarrätten och Högsta Förvaltningsdomstolen.

          Man kan visserligen överklaga ett avslag på en begäran om prövningstillstånd. Men säg varför ska det ta flera månader för Högsta Förvaltningsdomstolen att avslå ett sådant överklagande, när dessutom ingen prövning sker i sak? Självklart kan detta utnyttjas av den, som enbart är ute för att förhala ett planärende. Men den möjligheten kan täppas till mycket enklare än genom den försämring av rättssäkerheten som Forss de facto föreslår.

          Som Forss själv har skrivit har vi diskuterat det här förut, och jag har visst varit öppen för lösningar – baserade på min egen erfarenhet som nämndeman av domstolars inre arbete på problemet med oseriösa överklaganden. Men Forss är inte intresserad av verkligheten utan vill bara ha stöd för sina egna idéer.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Publicerar som Lars svar till Sven med följande tillägg:

            Jag begriper mycket väl vad jag föreslår och min åsikt är at alla mål i plan & byggärenden ska avgöras av högsta instans för at garantera högsta kvalitet och rättssäkerhet i ett domslut. Att den processen säkerställs samtidigt som överklagandetiden blir ett minimum i och med att det bara finns en instans att överklaga till är en självklarhet Lars.

          • Sven

            Lars
            Som jag skrev håller jag med om det mesta du skriver inklusive att mycket i As förslag, tyvärr som vanligt, i många delar är märkligt och okunnigt .
            Det ändrar inte att det är för lätt att osakligt överklaga i för många instanser som tar för mycket tid.

            Håller med om att den lilla människan vid få tillfällen kan komma i kläm. Den lilla människan kan idag även helt utan risk osakligt överklaga i flera år bara för att jävlas fast de vet att de har fel.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Publicerar som Svens svar till Lars med följande tillägg:

            Sven jag ser inget i mitt förslag som kan sortera under epitetet märkligt eller okunnigt.

      • Bertil

        Jag är rätt okunnig om detta ämne.
        Men tänkvärt går alltid nämna.
        Idag köps mark upp i spekulation så bostadsbyggande förhindras. Man ser mark som investering decennier framåt och mark blir därmed inte tillgänglig för man säljer inte.

        Man pressar upp priser till nivåer som gör bostad kort sagt inte självklart längre för människor.

        Samtidigt med detta så tillåts byggen i storstäder som kan totalt förstöra för andra i Skellefteå vill en girig tomtägare sätta upp ett höghus mitt framför köksfönstret för boende.
        Med en liten tomt förstörs ett helt kvarter.

        Egentligen så ägande har blivit lika galet som med pengar det finns inga gränser den som har pengar kan genom pengars makt skapa sina egna lagar.
        Enbart i Sverige äger allt färre allt mer .

        Samma blir med mark med mark skapas makt och den makten förhindrar för övriga.
        Man kan säga nyliberalisering, privatisering har gått för långt vi behöver även i detta fall äga mer tillsammans därmed skulle en massa problem förhindras,

        istället för att privata ska äga kunna överklaga och köra sitt race så är
        Gemensamt ägande bästa lösningen tror jag .
        Även in detta fall så är mer Castro och mindre Trump en stor del av lösningen.
        Sen måste ändå slutprodukten bli en balans i allt .

        Privatiseringsivern och penngaivern har gått så långt i ex: USA att snart är sjukvård enbart för de med rätt plånbok
        Samma utveckling ser vi i Sverige.
        Samma utveckling ser vi med boende
        Tak över huvudet ska bara finnas för den som har rätt storlek på plånboken.

  2. Leif Andersson

    Varför vågar ingen erkänna att den största anledningen till överklaganden handlar om att hindra nybyggnation som minskar bostadsbristen och därmed minskar de skenande bostadspriserna? Många har tillskansat sig mångmiljonbelopp i ökade bostadsförmögenheter genom att överklaga sanktionerat av våra politiker.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag tror inte att det är anledningen Leif – I vart fal inte den direkta anledningen.

    • Sven

      Vad har du för underlag för påståendet? Jag har läst 100tals överklaganden och jag har inte sett mer än ett par som ens med de grövsta fantasier kan härröras till det du säger. Nästan alltid NIMBY. Men i något fall faktiskt undermåliga handlingar från kommunen.

        • Leif Andersson

          Uteblivet byggande = högre bostadspriser vid en situation med utbudsundetskott. Simpel marknadsekonomi som en barnunge förstår.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det är därför jag föreslagit att vi helst ska ha en tillgång på bostäder som är aningen större än efterfrågan Leif – Det är dit vi måste nå och det är det läget som måste vara vårt mål om vi ska bygga ett mer jämlikt samhälle.

          • Sven

            Så må det vara, men för att någon syniskt ska göra så måste de överklaga för att brist ska uppstå. Inte för att de tycker att det är bra att det byggs – ”fast inte just här”. Det ska alltså vara mest överklaganden från fastighetsägare som har bostäder i kommersiellt syfte. Och endast dessa. ”Som en barnunge förstår”

            Varifrån kommer underlaget på att det är dessa fastighetsägare som överklagar????? Men erfarenhet är att det snarare är tvärt om. Dessa överklagar i princip aldrig.

            Har du foliehatt?

  3. Petter

    Rättssäkert ??
    Läste ett fall för några månader sen där en lantbrukare överklagade byggnation när hans svinhus som gick högt upp i rättsinstanserna där lantbrukaren fick fel. 2 ås senare började fastighetsägaren klaga på svinlukten från stallarna och här fick fastighetsägaren rätt. Till saken hör var detta en av de farhågor lantbrukaren och orsaken till hans överklagan ,lantbrukaren fick lägga ner svinuppfödningen och odlade bara spannmål tills han gick i konkurs på grund av att han inte klarade räntorna för investeringen i svinstallarna. Om man köper nåt och helt plötsligt ändras förutsättningarna varför man köpte det ,tex att en väg byggs vid tomtgränsen bör man nog överklaga detta. Du är ingen vän av demokrati utan vill nog mest vara en diktator.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om det ärende du beskrivit gått hela vägen högt upp och till Högsta Förvaltningsdomstolen så har jag bara en fråga Petter.

      Hur skulle mitt förslag ändra det som inträffade för lantbrukaren?

  4. Fredrik

    ”Vem utser domarna i Högsta Förvaltningsdomstolen Fredrik? Då jag vet att de utses på samma sätt som det jag vill använda i PBL-domstolen blir det således ingen annan skillnad än kortare överklagandeprocess eller hur?”

    Jo Anders, det blir en enorm skillnad. Eftersom det är REGERINGEN som utser domarna i Högsta Förvaltningsdomstolen (justitieråd) – politiskt utsedda domare. Och när du nu vill instifta en ny domstol, PBL-domstolen, på samma premisser som Högsta Förvaltningsdomstolen så innebär det FLER politiskt utsedda domare jämfört med idag. Enkel matematik.

    Jag ska också passa på att rätta mig i ett av mina svar där jag påstod att minimum politiskt utsedda domare idag är 28, detta är fel. Det är 30. 14 justitieråd ska det MINST vara i Högsta Domstolen och minst 16 justitieråd i Högsta Förvaltningsdomstolen. Om vi utgår ifrån ett snitt blir det 15 justitieråd i en ny PBL-domstol, vilket fortfarande är en ökning av politiskt utsedda domare i Sverige med 50%. Enkel matematik. (Idag har vi 31 justitieråd i Sverige, 16 i Högsta Domstolen och 15 i Högsta Förvaltningsdomstolen.)

    Så, mitt påstående om att du de facto vill öka antalet politiskt utsedda domare är korrekt. Och det är faktiskt att tumma både på vår demokrati och vår rättssäkerhet. Vi kan inte vara så självgoda här i Sverige att kritisera andra länder vars regeringar lägger sig i eller utser domare som ”passar” deras sak när vi själva har samma typ av princip i vårt rättssystem. Att då ÖKA antalet politiskt utsedda domare ÖKAR också risken för politiskt styrd rättssäkerhet. En säkerhet som alltid ska vila på juridikens grund och inte politikens.

    Rätten att få överklaga ett beslut måste alltid finnas i ett rättssäkert samhälle, dock inte i absurdum vilket har skett i många fall genom åren. Men det finns sätt att förändra detta UTAN att öka antalet politiskt utsedda domare. Ett kan vara att t ex alltid låta steg ett i en överklagan vara kostnadsfri medan steg två eller fler inte är det, det vill säga att den som överklagar och INTE får bifall då måste stå för kostnaden för motparten.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag ser inte det som något problem att antalet domare ökar som en effekt av en ny domstol Fredrik – Även om de är politiskt utsedda.

      Att de blir så är för att garantera samma höga kvalitet som i Högsta Förvaltningsdomstolen avseende demokrati, rättssäkerhet och kvalitet.

      PBL-domstolen ska ses som ett komplement till dagens domstolsväsende med en enda uppgift – Att förkorta överklagandetiden i PBL-ärenden utan att äventyra rättssäkerheten och demokratin.

      • Fredrik

        Anders, du eftersträvar en mer statlig kontroll så det är inte konstigt att du inte ser några problem med politiskt tillsatta domare. Det ger dig mer kontroll, men det kan också ske på bekostnad av juridiken.

        Alla medborgare i Sverige har rätt att göra sin röst hörd i alla de offentliga sammanhang som råder. Det innebär att jag har rätt att överklaga en markförsäljning, ett bostadsbygge etc. även om jag inte direkt bor invid denna. Denna rättighet vill du nu ta ifrån folket.

        Fler domare i Sverige ska därutöver tillsättas genom politiska beslut, som inte nödvändigtvis behöver vara grundande i någon som helst kompetens från den som tar besluten. När du kritiserade Polens regering för inte så länge sedan så var det just detta du kritiserade dem för. Tillsättande och avsättande av domare som skulle passa den sittande regeringen.

        Justitieråd sitter på livstid Anders, det innebär de beslut som politiker tar är beslut som kan påverka framtiden för lång tid. Du kan alltså som politiker tillsätta domare som passar dig. Det är extremt farligt.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Rätten att överklaga försvinner på inget sätt genom mitt förslag Fredrik – Allt förslaget gör är att korta överklagandetiden.

          Jag eftersträvar ingen mer kontroll då en PBL-domstol inte utgör någon skillnad från dagens högsta instans som är Högsta Förvaltningsdomstolen. Hur kan du påstå att jag vill ha mer kontroll när den kontroll du påstår att jag vill införa redan finns i dagens system?

          • Lars Flemström

            Det är extremt farligt för rättssäkerheten om ingen domstol, som dömer i ett mål som första instans (vilket blir fallet om första domstol som dömer också ska vara sista instans), inte ens behöver tänka på att domen kan komma att granskas av en högre instans.

            Det märks väldigt tydligt att Forss aldrig har varit med i de slutna överläggningar mellan rättens ledamöter, som föregår en dom. Men det har jag. Mycket sträng sekretess råder om vad som diskuteras i dessa överläggningar. Den skrivna domen gäller, även om man har varit djupt oenig inom rätten och frågan har avgjorts genom omröstning. Man kan dock som enskild ledamot reservera sig, vilket – i de få fall då detta har förekommit — nästan alltid utnyttjas av advokater som företräder en part till att överklaga underrättens dom.

            Forss vill med sitt förslag om regeringstillsatta domare, som ska vara både första och sista instans, slå sönder en grundläggande struktur, som är nödvändig för rättssäkerheten, i svenskt rättsväsen. Forss går därigenom helt på tvärs med både Europadomstolen för mänskliga rättigheter och socialdemokratisk rättspolitik.

            Europadomstolen har tvingat Sverige att utöka möjligheten att överklaga just förvaltningsmål (däribland PBL-mål) jämfört med vad som fortfarande gällde under Erlanders och Palmes tid. Forss får helt enkelt finna sig i att det finns de, som vet bättre än han. Och det finns andra sätt att både korta överklagandetiderna och att få bort helt utsiktslösa överklaganden från domstolarna än det som Forss föreslår.

            EU-kommissionen kan inleda ett artikel 7-förfarande även mot Sverige. Och det kommer säkerligen att ske, om Forss får något att säga till om i rättspolitiska frågor.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det kan aldrig bli den fara du påstår Lars givet att domarna i dömande instans har samma kvalitet och kvalifikationer som de som sitter i sista instans. Att saker kan överklagas genom flera instanser gör inte ett domslut rättssäkert – Det som gör ett domslut rättssäkert är att domarna har rätt kaliber och rätt juridisk kunskap.

          • Lars Flemström

            Du vet ju inte ens vad du pratar om. Du pratar om ”kaliber”, som om det handlade om avrättningar. Vilken ”rätt juridisk kunskap” behövs för att avgöra hur besvärande lukten från ett svinhus kan upplevas av kringboende efter ett par år, för att anknyta till vad Petter har skrivit här ovanför? Jag har nog mina aningar om varför det blev fel i det fallet, men det är sannerligen inget argument för ytterligare försämring av rättssäkerheten.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Om du påstår hur jag har fel besvara då den enkla fråga jag ställde Lars – Förklara hur en rättsprocess kan bli bättre bara därför att den passerar fler instanser innan den når högsta instans?

            Svaret på den frågan har du undvikit på samma sätt som katten går runt het gröt.

          • Lars Flemström

            Därför att du är faktaresistent och obildbar och inte förstår komplicerade sammanhang. Du som skryter med ditt stora kontaktnät inom socialdemokratin, varför frågar du inte någon socialdemokrat som är eller har varit domare eller nämndeman vid förvaltningsrätten i Umeå eller kammarrätten i Sundsvall (som mål från Umeå överklagas till)?

            Du har sprungit i kommunhuset i Umeå, och träffat politiker eller tjänstemän, som är frustrerade för att deras favoritprojekt inte kommer till skott fort nog p.g.a. överklaganden. Du vill ha domare , som är nickedockor åt den politiska makten. Om det bara handlade om att skynda på processen, skulle du inte hänga upp dig på hur det sker, bara det går undan ….

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag behöver inte fråga någon för att veta att jag har gjort precis rätt antagande Lars och för övrigt så har ingen från vare sig förvaltningsrätt eller kammarrätt opponerat sig mot det jag skrivit.

            jag är definitivt inte obildbara och inte fakta resistent men du har så här långt inte kunnat presentera ett enda hållbart och relevant argument till varför mitt förslag skulle vara sämre än dagens ordning,

            Det du säger är att domarna i Högsta Förvaltningsdomstolen skulle vara nickedockor som gör som politikerna beordrar dem att göra och att det inte är sant hoppas och tror jag att du är medveten om.

            Ska man kapa överklagandetiden är bästa sättet att minska antalet rättsinstanser och se till att överklagade ärenden avgörs i högsta instans direkt vilket är precis det mitt förslag syftar till.

          • Lars Flemström

            I den här diskussionen har jag redan en gång uppmanat dig att sluta lägga ord i andras mun. Men nu gör du det igen. Jag har inte sagt någonting alls om domarna i Högsta Förvaltningsdomstolen, ej heller att de är nickedockor. Och dessutom: Jag är inte någon liten byråkrat på Justitiedepartementet som går till allsmäktige departementschefen Anders Forss för att få något förslag till domstolsorganisation godkänt. Jag är inte intresserad av ditt godkännande. Du är inläggsförfattare och det är du som har att svara på frågor.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag svarar gärna på frågor som är relevant ställda Lars men i vår utväxling av kommentarer har du inte ens förmått besvara den grundläggande fråga jag ställt åtminstone 3 gånger.

      • Jonny Disenfeldt

        Men i Polen vill du inte ha politiskt utsedda domare utan där vill du behålla gamla kommunister som sitter och ger sina ämbeten i arv till släktingar och skyddar grovt kriminella …

        • andersforss (inläggsförfattare)

          I fallet Polen litar jag fullt ut på den bedömning EU-kommissionen och landets president gjort starkt påverkad av medborgarna som vill behålla dagens system.

          • Jonny Disenfeldt

            Säkert, vem sitter högt i EU just nu …Donald Tusk från Polen och oppositionell mot nuvarande regering …

            Vem är insyltat i en ekonomisk bedrägerihärva … jo Donald Tusks son … utredningarna har stoppats av just det polska rättsväsendet som anses stå nära Tusks parti …

          • andersforss (inläggsförfattare)

            EU-kommissionen består av betydligt fler medlemmar än Donald Tusk Jonny.

  5. Micke

    Kanske inte direkt denna bloggs ärende men i närheten.

    Läste på DN att intresset är stort för att bygga subventionerade hyresrätter, enligt ny statistik från regeringen.

    Men såväl fastighetsbranschen som oppositionen är kritiska till att skattepengar används till stöd för bostadsbyggande.

    Det är väl ändå höjden av hyckleri.

    Varje år får villa- och bostadsrättsägare över 20 miljarder i räntebidrag till sina privata villor. Det vet dessa ägare om före man investerar i tex en villa. Detta medför minskade månatliga privata utgifter eftersom skattebetalarna betalar en del av deras privata räntor.

    Det går enligt alliansen bra att ge bidrag från skattebetalare till villor och bostadsrätter men inte till hyresrätter.

    Detta bör uppmärksammas och belysas då det visar på den ideologiska skiljelinje som finns på bostadsmarknaden. Kanske ett ämne till ett nytt blogginlägg Anders?

    Ha det.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du har rätt Micke – Måhända borde jag skriva ett inlägg i ämnet. Ska fundera på saken så får vi se vad som händer framgent.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.