Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Umeå ligger i framkant vad gäller kollektivt resande.

Hela gårdagen tillbringade jag i Lycksele som Kommunal Sektion Umeås representant vid kollektivtrafikens dag – En mycket intressant dag som handlade oerhört mycket om mobilitiet och framtidens resande.

En sak var oerhört lätt att konstatera – Umeå ligger i framkant vad gäller kollektivt resande – I länet likväl som i riket vad gäller ökningstakten på antalet resande.

Det intressantaste med hela dagen var utblicken mot framtiden och framtidens resetrender – En utblick som ger vid handen att det viktigaste för framtiden är att öka mobiliteten inom resandet och paketera resandet på ett attraktivt sätt – T.ex. genom att kombinera bussåkande och tåg på en delsträcka för att sedan lägga till samåkningstjänster med bil på en annan del av sträckan för att avsluta med tillhandahållet av elcykel för den sista delen.

Att paketera resandet på ett för resenärerna attraktivt sätt – Däri ligger utmaningen vad gäller framtidens kollektivtrafik.

Mitt inspel handlade om att det är i barn & ungdomsåren resvanor grundläggs och att vi därför bör satsa på att göra kollektivtrafiken gratis för alla barn & ungdomar fram tills dess de gått ut gymnasiet – Därtill som belöning för bidraget till samhällsbygget göra samma sak för den som uppnått pensionsåldern.

Gratisåkandet ska som jag ser saken bekostas av kommuner, regioner och staten i lika delar. Ska de tuffa klimatmålen klaras måste det kollektiva resandet öka på bekostnad av användandet av den privata bilen.

Barn och unga som redan i unga år vänjer sig att åka kollektivt kommer självklart att fortsätta med det när de blir äldre.

Gratisåkande tillsammans med en strategi som begränsar antalet parkeringar för biltrafiken är nödvändiga om vi ska klara våra miljömål i framtiden – Omställningen till ett större kollektivt resande kommer på inget sätt att bli helt smärtfri men väl över tid framgångsrik – Det är min inställning – Vilken är din?

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

6 kommentarer

  1. Olle

    Gratisåkande är väl ok om kollektivtrafiken byggs ut så den omfattar alla. Om då skattelättnader införs där icke kollektivtrafik finns ,vi på landsbygden som producerar det ni äter i städerna missgynnas redan tillräckligt. Och värre blir det i och med alla tänkta skatter på AVSTÅND. Skitsnacket om satsningar på landsbygden är bara tomt prat, staten har fortfarande inte betalat ut stöden för 2015 än . Detta har staten fått stora bötesbelopp för ,och man tror inte det är sant när staten kommer att betala dessa böter med pengar öronmärkta till landsbygdssatsningen.Här skyller ni också på datastrul, hur ser det ut om anställda på företag inte hade fått lönen för 2015 än. Hela Sverige ska leva påstår S skitsnack och valfläsk säger jag.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har bara ett svar och det är att landsbygden ska omfattas fullt ut – Anropsstyrd trafik, kombitrafik och det Samtrafiken jobbar med för närvarande kommer att lösa många problem.

  2. Stefan

    Vad anser ni, bör tiggeriet förbjudas? Vid nej svar vad har du eller ni för lösning?
    Vid Ica gourmet måste du dessutom välja. Ge tiggerkan eller han som står och säljer Vasaplan.
    S styre i kommunen och ökat tiggeri och ökat missbruk och utslagning.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Tiggeriet är något som sitter ihop med den fria rörligheten för EU-medborgare och frågan om tiggeri ska helst lösas på EU-nivå och om det visar sig omöjligt i vart fall på nationell nivå i Sverige så att samma regelverk gäller i alla svenska kommuner.

      sedan är det inget tvång att ge tiggaren eller köpa tidningen Vasaplan – Hur man handlar i det avseendet är upp till var och en.

  3. Bergis

    Men snälla! Lägg alla dessa pengar som går till meningslösa möten på bättre arbetsvillkor för bussförarna istället. I dagsläget vill Umeå kommun ha det billigaste anbudet. Konsekvenserna av detta blir att bussförarnas arbetsmiljö körs i botten medan ni sitter och fikar och skall ha reseersättning till meningslösa möten. Resandet kan aldrig bli attraktivt om det sitter förare bakom ratten som hatar sitt jobb därför att arbetsmiljön är körd i botten.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Arbetsmiljön för bussförare jobbar jag dagligen med som fackligt förtroendevald bussförare Bergis. Kollektivtrafikens dag är en gång per år och att träffas både politiker, tjänstemän fackliga och övriga inblandade i kollektivtrafiken är viktigt för att bygga en bättre framtid för alla.

Lämna ett svar till Stefan Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.