Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Läraryrket måste få sin status tillbaka.

Skolan väl, elevers lärande och lärarnas arbetssituation har intresserat mig länge. Jag har skrivit om den svenska skolan många gånger här på min blogg och ju mer jag studerar utvecklingen i den svenska skolan i gemen ju säkrare blir jag på att min analys om vad som gått fel är helt korrekt.

I dag lever i stort sett alla kommuner i en värld av ständig lärarbrist och stora svårigheter att rekrytera tillräckligt många lärare. Samtidigt vet vi att många som är lärare väljer att lämna läraryrket och frågan om varför det är på det sättet måste definitivt besvaras för att säkerställa att problemet kan lösas.

Många tror att dålig löneutveckling och relativt låga löner är anledningen till både lärarflykt och svårigheten att attrahera människor till att utbilda sig till lärare – Något som inte verkar vara fallet när man pratar med de som arbetar som lärare och de som valt att hoppa av läraryrket om man frågar om den primära anledningen till deras val.

I mina många möten med lärare har jag lärt mig att lönen och löneutvecklingen inte är det främsta skälet till att man lämnar läraryrket.

Att man väljer att lämna läraryrket eller avstår från att söka sig till läraryrket beror snarare på den enligt många ohållbara arbetssituationen för merparten av landets lärare.

Det faktum att samhället tillåter elever och föräldrar i den kommunala skolan att på mer eller mindre daglig basis lägga sig i undervisningsmetoder och lärarnas yrkesutövande på ett sätt som är helt orimligt i de allra flesta yrken är huvudskälet till att man lämnar läraryrket – I vart fall om man ska tro de lärare jag pratat med.

Därutöver anger många lärare att deras yrkesroll störs av stora mängder ”onödigt” administrativt arbete som inte har med lärarrollen och lärandet i sig att göra – Administrativt arbete blir därmed en bidragande orsak till att man byter yrkesbana.

Lärarna i den svenska skolan – Ett fåtal privatskolor undantaget har helt enkelt förlorat möjligheten att göra ett bra jobb därför att föräldrar och elever hela tiden lägger sig i och vill vara med och bestämma hur undervisningen ska ske och vad som ska läras ut samt vilken ordning som ska råda rent diciplinärt i klasarbetet och på skolan.

Förvisso ska vi lära våra barn att kritiskt granska och ifrågasätta olika saker i samhället men detta granskande och ifrågasättande får inte som nu ensidigt gälla lärarna, undervisningsmetoderna och de kunskapskraven som behövs för att få godkänt betyg i ett ämne.

I en väl fungerande skola borde detta kritiska granskande istället vara ett ämne som omfattar samhället i stort och den samhällsutveckling som sker.

Dessutom får aldrig denna del av undervisningen aldrig ersätta kunskapsinhämtningen och inlärningen i våra kärnämnen – Gör den det så är svenska barn helt utan chans när de ska konkurrera med barn från andra länder vad gäller internationella arbeten och en internationell karriär.

Återgår vi till lärarnas situation så är det klart och tydligt att lärare får utstå mycket spott och spe från föräldrar som ”curlar” sina barn genom att alltid ge barnen rätt.

Att som lärare ständigt bli påhoppad av föräldrar till barn bara därför att man som lärare ställt krav på elevens kunskapsinlärning och uppförande är inte bra och en oerhört dålig och skadlig utveckling som den kommunala svenska skolan måste rätta till snarast om man vill värna lärarna och deras arbetsmiljö.

Ska attraktiviteten för läraryrket öka måste lärarna få sin auktoritet och därmed sin yrkesstolthet tillbaka!

För egen del har jag i min egen familj haft förmånen att uppleva både den kommunala skolan och en skola där disciplin, uppförande, ordning och reda och elevers respekt för vuxna är en av skolans grundpelare.

Efter flera år i den kommunala skolan har två av mina barn själva valt att gå i Engelska Skolan – En skola som tillämpar den sortens grundvärden många lärare säger sig sakna i den kommunala skolan.

Allt sedan mina barn flyttade dit har deras kunskaper ökat dramatiskt samtidigt som de trivs som aldrig förr i skolan och längtar efter att gå till skolan varje dag. På en direkt fråga om varför svarar barnen att man gillar att det finns enkla och tydliga regler och ett sätt att förhålla sig på till vuxna och till sina skolkamrater.

Därtill har jag vid besök på skolan själv känt den fina atmosfären och den trygghet och glädje som verkar finnas både bland lärare, skolledning och elever.

En annan sak jag som förälder uppskattar är den dagliga återkoppling av mina barns lärande och mina barns uppförande jag får varje dag via en enkel och väl fungerande digital plattform där jag som förälder måste kvittera att jag tagit del av informationen.

En trygg och bra skolmiljö med klara och tydliga regler är en attraktiv miljö för både lärare och elever – Kan vi tillämpa det i den kommunala skolan tror jag personligen att det blir enklare att rekrytera de lärare som saknas.

Läraryrket liksom övriga yrken kräver stora mått av professionalitet och kunskap för att framgång ska kunna nås. Då får det inte vara så att denna professionalitet ifrågasätts på daglig basis i den svenska skolan därför att samhället tillåtit det att bli så.

Lösningen är enkel – Ge lärarna sin auktoritet tillbaka!

Lär barnen att de är just barn och att det är de vuxna som bestämmer i samhället och att deras tid kommer när de blir vuxna – Mest av allt låt oss sätta ner foten och hålla föräldrarna borta när det handlar om att lägga sig i hur och på vilket sätt lärarna ska bedriva sitt undervisningsarbete.

Fixar vi detta så är jag övertygad om 2 saker:

  1. Fler lärare kommer att stanna i yrket och fler kommer att utbilda sig till lärare därför att de får en värdig och acceptabel arbetssituation.
  2. Våra barn kommer att öka sina kunskaper i kärnämnena och övriga ämnen och därmed stärka sina möjligheter att konkurrera med barn från andra länder när det gäller jobb.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

40 kommentarer

  1. Kim

    Du glömmer en viktig sak – I de flesta skolorna har man, pga politiker, inte mandat att ställa krav.

    Ditt exempel Engelska skolan har tydliga krav som man driver hårt (utan politisk inblandning). Det gör även att de som inte ställer upp på kraven och reglerna söker inte till den skolan. Tvärt om. Skolan kommer alltså inte att behöva hantera ”de minst motiverade” eleverna, vilka på många andra skolan tar upp större delen av resurserna. Engelska skolan får då alltså mer motiverade elever, mer arbetsro och mer resurser till ”rätt” saker. För kommunala skolan blir det omvänt.

    Då det gäller administrativt arbete har ni politiker snackat samma sak i decennium. Vad är resultatet? Bara under senaste mandatperioden har ju administrationen ökat ordentligt i politikernas tro att bara man skapar mer papper är det en ”kvalitetssäkring”. Dessutom sätter politikerna snävare och snävare ekonomiska ramar vilket gör att lärare inte ens får tid att planera sina lektioner.
    Resonemanget gäller för övrigt allt som politiker styr. Inte bara skolan utan även vård, omsorg, byggande osv osv osv.
    Som ”stöd” väljer Umeå Kommun fantastiska ”hjälpmedel” som tex Lärum och andra ”hittepå-system”. Samma upphandlare och utvecklare som tycker lönesystemet var en kanoinide?

    Men snacka går ju …. Officiellt är det ju bättre vård, mindre barngrupper, mer human omsorg och enklare bygglovsprocess.
    Så långt från verkligheten! Och ingen självkritik.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag tillhör nog de som kritiserat internt och externt mest av alla Kim. Tittar du på Engelska Skolan i Umeå har den många elever från socioekonomiskt utsatta familjer och från familjer som invandrat till vårt land – Trots det och genom en ordning med disciplin och ordning och reda har de lyckats med att lyfta dessa elever klart över riksgenomsnittet betygsmässigt.

      • Kim

        Märklig formulering.
        ”Engelska Skolan i Umeå har den många elever från socioekonomiskt utsatta familjer och från familjer som invandrat till vårt land ”
        Som om det skulle göra att det är familjer/barn med problem? Själv har jag uppfattningen att gruppen visserligen är klart överrepresenterad i många tråkiga statistiker, men att det skulle motsäga det jag skriver ovan på ett enda sätt kan jag inte förstå att någon tycker.
        Snarare bekräftar de väl problemet? De som vill något ”flyr” till skolor som ställer krav. Problemen växer bland de som blir kvar. Och politikerna bara pratar … Och ökar administrationen.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det problem jag lyft är att vi behöver ge lärarna auktoriteten åter för att göra yrket attraktivare och för att lyfta elevernas kunskap – Den åsikten kvarstår jag vid.

      • Krister

        Engelska skolan vid Norrtull i Sthlm tycks ha nära 100 %
        invandrarelever eftersom jag ser dom ofta på väg till/från
        T-banan vid Tekniska Högskolan. Om dom kommer från
        rika eller fattiga hushåll vet jag inte.

  2. Erik

    Utifrån dina antaganden om tillståendet i den svenska lärarkåren var ju Björklund på rätt spår utifrån frågan vart är skolan på väg. Disciplin och auktoritet. Dessa ord kan säkert bidra till bättre utveckling, Som du säkert vet startade vänsterregimerna i början på 1960-talet ett kliniskt arbete med att nedmontera läraryrket med bland annat successiva löneminskningar. På många orter var lärarna på den tiden både bäst betalda och bäst utbildade. Det finns säkert föräldrar som lägger sig i skolans arbete så att det blir kontraproduktivt. Dock tror jag att dessa är få till antalet. Det som oroar mig är att dagens lärarstudenter inte är de bästa studenterna. Och det får effekter på högstadiet och gymnasiet. Förutom att inte kunna matematik till fulländning så kan de inte lära ut läsförståelse. Vart
    är vi då på väg?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vi är överens om huvuddragen Erik – Att vi monterat ner skolan är helt klart och den vardag jag beskriver där föräldrar hela tiden lägger sig i är en företeelse som är mycket utbredd om du tar dig tid att prata med de som arbetar som lärare i skolan.

  3. Bertil

    Håller inte med dig. Lärarna har inte dåliga löner. Däremot är srbetsmiljön pressad man har skapt läneorättvisor sådant påverkar viljan söka lärarjobb eller fortsätta vara Lärare.

    Vad som behövs är en bättre skola en
    där vi återgår till lite av gammalt tänk blandat med nytt.
    En statlig skoluniform ( vanliga kläder för alls elever i tre ombyten)
    Disciplin där man mascherar in i skolsalen de första åren i skolan.
    Därefter ska god ordning gälla i klassrummet.
    Sitta ordentligt i skolbänken inga mössor
    Inga mobiler och tyst i klassen.
    Enkla regler.
    Löner ska vara rättvisa inte som nu med tjoller om förstelärare o.s.v. Där vissa får mer o lön. Kort sagt fjäskande och svågerlöner ska bort.

    Sen bör LOV rivas upp och vårt gemensamma ta större plats.

  4. Leif Andersson

    Är du medveten om att ditt eget parti och framförallt V ser Engelska Skolan som en organisation som parasiterar på skattepengar?

    Trodde i min enfald att ingen som var aktiv inom S och V anlitade friskolor för sina barn av ideologiska skäl men man lär sig något nytt varje dag. Antagligen är där mängder av företrädare från S och V när arbetsgivarorganisationernas lobbyister bjuder på olika tillställningar.

    Min personliga uppfattning att friskolorna ska förbjudas (speciellt de med religiösa inslag) och att staten återigen tar över skolan eftersom kommunerna inte klarar av huvudmannaskapet.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag är fullt medveten om det Leif och för egen del så är jag inte heller någon vän av friskolor på det sätt de nu fungerar.

      Trots allt finns de och i det läget ser jag inget fel i att lyfta upp deras arbetssätt i skolan då det inte är arbetssättet jag angriper när jag pratar om friskolor i gemen.

      Mina barn har själva valt i vilken skola de ska gå och så länge det fria skolvalet finns som reform får jag som förälder acceptera att det är så. Med det sagt så avstår jag på inget sätt från att debattera friskolornas vara eller icke vare med mina barn.

      • Leif Andersson

        Som aktieägare i Engelska Skolan sedan börsnoteringen med dryga 40% kursuppgång får jag väl se det som positivt att dina barn bidrar till bolagets och därmed min vinst även om jag principiellt är emot friskolor. Med tanke på S ovilja att återförstatliga skolan och att det saknas majoritet i riksdagen för Reepalus vinstbegränsningsförslag lär det antagligen gå fortsatt bra när alltfler elever och föräldrar vill ha ordning och reda vilket den kommunala skolan inte förmår leverera.

    • Kim

      Leif
      ”Trodde i min enfald att ingen som var aktiv inom S och V anlitade friskolor för sina barn av ideologiska skäl men man lär sig något nytt varje dag.”
      Förvånad? Nyhet om politikers dubbelmoral och avsaknad av tydlig linje i tyckande, handlande och moral?

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Publicerar som Kims svar till Leif med följande tillägg:

        Det är ingen dubbelmoral Kim utan blott och allena att för stunden leva med det system vi har.

    • Bertil

      Jag vill på sätt och vis även att staten tar över skolan. Men riskerna är att blir det borgerlig regim ja då privatiseras hela skolan. Därmed kommer böcker och läromedel bestå av företagsreklam
      Och efter företagens villkor.

      Så tills vi ser en förändring där regimer
      Är icke monetära så är jag nog för kommunal variant.

      Därmed blir det svårare privatisera

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Det ligger en del i det du säger Bertil men frågan är väl värd att debattera därför att skolan måste lyfts om våra barn ska klara sig i den internationella konkurrensen framgent.

  5. Bertil

    Jag Tycker ett mer aktuellt ämne är hur jobben ökat för unga och att arbetslösheten är låg idag bland unga.

    Därmed borde vi som är sossar hellre tala om hur högern vill sänka trösklar i en tid när det borde vara tvärtom.

    Kort sagt höja låglöner så kriminalitet och uppgivenhet kommer på skam och att sociala ersättningar som A-Kassa, sjukförsäkring förbättras istället för som högern vill öka klassklyftor.

    Att dessutom Sossarna verkar gånibsamma ledband gör mig bara ännu rödare det kokar inom mig när man hör hur sjuka, handikappade behandlas och en som Annika Strandhäll beter sig som ett Tapp kort sagt.

    Lärarnas löner ska inte särbehandlas vi har viktiga delar i vår gemenskap som har minst lika viktig samhällsfunktion som lärarna, jag tänker på sjuksköterskor och de inom vården.
    Lärarna har haft en gräddfil länge och
    Behöver skärpa sig och lära sig ingå i en arbetslinje även de.
    Att man dessutom skapt ojämlika löner inom lärarbranchen är problemet inte den sammanlagda lärarlöneutgiften.

    Sen bör viktiga ämnen tas upp och inte svänga hit och dit med ämnen som en trasig lagårdsdörr.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Bygget av ett mer jämlikt samhälle skriver jag ofta om Bertil och att skriva om skolan och dess utveckling är viktigt om vi bryr oss om våra barn och om alla de som arbetar i skolan.

  6. Steffo

    Vet en hel del lärare som söker lärarjobb där de betalar bättre och det inte är så mycket nyanlända. Inte är jag eller de jag känner främlingsfientliga men det är sanningen. Mindre bråk i regel vilket ger en bra arbetsmiljö.
    Vad säger S generellt om friskolor? Dög inte kommunal skola till dina barn?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      De kommunala dög mer än väl för mig men mina barn önskade mer ordning och reda och klara och tydliga regler och valde därför helt själva att de ville gå i Engelska Skolan.

  7. Fredrik

    Åter igen visar sig hyckleriets ansikte. Ena stunden kritisera friskolor och aktivt arbetar för att förbjuda dem för att i nästa stund skriva över de egna barnen i just en friskola.

    Det är ett patetiskt försök att gömma dig bakom dina barn Anders, har du ingen skam? Du är vårdnadshavare och dina barn kan inte av eget beslut ansöka till en friskola. De behöver deras vårdnadshavares underskrift. Du och/eller din fru har alltså aktivt beslutat att en friskola är det bästa alternativet för dina/era barn.

    Jag vill absolut inte ta ifrån dig rätten att välja den skola som du anser passa dina/era barn bäst men det är inte moraliskt och etiskt rätt enligt ditt sätt att se på världen Anders. Du har i moralens och etikens namn kritiserat dem som skatteplanerat på bland annat Malta och på Irland och inte i Sverige. Då, i den frågan ska moral och etik råda, men i frågan kring friskolor är det inte så.

    Att du säger att du enbart nyttjar systemet bevisar än en gång att när du gör något, ja då är det okej men när andra gör samma sak så är det inte okej. Det är definitionen av hyckleri Anders.

    Vad kommer dina barn att säga när du förbjuder friskolorna efter valet Anders? När dom måste i den dåliga och tråkiga kommunala skolan?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag försöker på inget sätt gömma mig bakom mina barn – Precis som jag skrivit så har barnen själva valt och fram tills dess vi slopat LOV och friskolorna försvunnit är dagens system något både du och jag får förhålla oss till.

      Som förälder lyssnar jag på mina barn och deras argument och i detta fall argumenterade de redan från början på ett bra sätt då de som huvudskäl till skolbytet anförde att det är mer disciplin och en bättre studiemiljö där än i den kommunala skola de gick i.

      Kan vi få igenom ett stopp på vinster enligt Reepalus förslag kan friskolor faktiskt tillföra något – Alldeles speciellt så om staten eller kommunerna kan bestämma vart i en kommun de får etablera sig.

      • Fredrik

        Åter igen, dina barn är inte vuxna och kan inte fatta beslut själva. De behöver ditt och/eller din frus godkännande. Du kan alltså säga till dem att de inte får gå på Engelska Skolan och då är det så. Punkt slut.

        Att du agiterar för ett förbud mot friskolor samtidigt som du låter dina barn gå i dessa är hyckleri, det finns inget annat ord för det.

        När du som ekonom inte heller ser problematiken med det förslag för ”vinstförbud” i skola, omsorg och vård som diskuteras och som drivs på av kamrat Sjöstedt så är det extra viktigt här att poängtera att du i praktiken inte alls vill ha friskolor, inte ens friskolor som dina barn går i, utan att du vill stoppa dem med alla buds medel utan att våga säga det.

        Friskolor ska enbart få finnas om de inte har vinster i sin verksamhet, de ska bara få finnas där kommunen själva säger att de ska få finnas. Med andra ord blir friskolor något som kommunerna kan använda sig av för att själva undkomma sitt ansvarstagande om att ge en bra skolgång.

        LOV finns idag, men den som agiterar MOT detta bör inte använda det, på samma sätt som RUT och ROT finns så bör man inte använda detta om man är MOT det. Att så göra är hyckleri, för då lever du inte som du lär. Du Anders står på barrikaderna och agiterar MOT friskolor samtidigt som du låter dina barn gå i en. Din trovärdighet i denna fråga är därmed noll. Det blir till slut skrattretande pinsamt för dig Anders.

        Alla vårdnadshavare har bestämmanderätten över sina barn till den dag då de fyllt 18 år. Det innebär bland annat, faktiskt, att lärare i den svenska gymnasieskolan har inte bara rätten utan också skyldigheten att kontakta föräldrar OM en elev under 18 t ex misstänks för skadegörelse. Är eleven över 18 har däremot lärare/skolan inte den rätten eller ens skyldigheten. Och detta gäller inte bara i skolan, det gäller över allt.

        Men, bara för enkelhetens skull. Om dina barn, som du nu här påstår har själva bestämt att de ska gå på Engelska Skolan, väljer att inte göra sina läxor utan istället väljer att vara ute med vänner till 01.00 vardagsnätter och till 03.00 på helgerna för att de vill detta. Då låter du dina barn göra detta, eftersom de valt själva att göra det? För, om du inte accepterar detta på grund av att det inte är lämpligt att barn är ute till 01.00 på vardagar och till 03.00 på helger så har du ”trumfat” dina barn. Så varför trumfar du dina barn i den frågan, men inte i skolfrågan – speciellt när du är emot friskolor?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Förvisso kan jag förbjuda mina barn att välja skola om jag som vårdnadshavare vill det – I detta fall har vi haft en ordentlig debatt och dialog hemmavid och argumenterat om för och nackdelar – Dvs. precis det man som förälder bör göra om man bryr sig om sina barn.

          Att följa gällande system fram tills det förändras är inte hyckleri utan att anpassa sig till gällande situation.

          Som jag ser saken skulle det gå att skapa stora synergier mellan friskolor och kommunala skolor om kommunerna fick bestämma i större utsträckning vart i en kommun friskolan ska slå ner sina bopålar i och med att vi inte behöver ha dubbel eller trippel skolkapacitet på ett och samma ställe medan skolor saknas i andra delar av kommunen.

          I övrigt ser jag resten av det du skrivit som ett personligt påhopp och inget annat.

          • Fredrik

            En begränsning av vinstuttaget som beskrivs i den utredning som gjorts är i praktiken att omöjliggöra för friskolor i Sverige. Att inte tolka det på det sättet är att inte ha läst och/eller förstå företagsekonomi och enbart en socialistisk ideolog kommer att hävda motsatsen.

            Förtal Anders? Först, läs på om förtal innan du uttalar dig om det. Ett viktigt tips. Du påstår dig vara politiker, vilket betyder att du får granskas och kritiseras på ett sätt som ”okända” personer inte behöver finna sig i. Så, du har valt detta självmant Anders, alltså får du också acceptera att när du får kritik för dina handlingar och åsikter. Du behöver inte tro mig, men enligt 5 kap i brottsbalken så står det så.

            Att du får kritik för rena rama påhitt är inte förtal Anders. Det är egentligen tillrättavisning, om vi ska vara ärliga. Att du sedan har svårt att acceptera att du har fel, i flertalet saker, är inte mitt fel – det är i grunden något du måste gå till botten med.

            ”Förvisso kan jag förbjuda mina barn att välja skola om jag som vårdnadshavare vill det – I detta fall har vi haft en ordentlig debatt och dialog hemmavid och argumenterat om för och nackdelar – Dvs. precis det man som förälder bör göra om man bryr sig om sina barn.” är ett direkt citat från dig Anders, från ett svar till mitt inlägg, som är ett utmärkt bevis på dessa påhitt som du för fram. Det finns massor av föräldrar runt om i landet, i Europa och i övriga världen som INTE debatterar och diskuterar med sina barn om frågor som rör t ex val av skola, val av tandläkare, läkare m.m. och enligt dig är dessa föräldrar sådana som inte bryr sig om sina barn? Mina föräldrar t ex är alltså föräldrar som inte brydde sig om mig när jag växte upp. Hm, måste nog ringa upp mor och far och skälla ut dem. Kanske därför jag inte blev socialdemokrat som mina föräldrar. Tänk om de diskuterat med mig, då hade jag kanske trott på socialismens överlägsna storhet som kamrat Sjöstedt?

            Men stackars mig, jag tror på individens storhet. Att överkomma problem med hjälp av sig själv och dem man förlitar sig på. Individens storhet att tro på sig själv, att alla inte kan bli hockeyproffs utan att vissa måste också bli busschaufförer. Tron att tron inte kan försätta berg, men tron kan ge mig styrka att nå mitt egna, högst personliga, mål som människa. Tron på att individen alltid är starkare än vad kollektivet tror. Att många individers olika viljor är det som formar en stark demokrati, inte att fogas samman i slutna grupper där ens talan förs av någon man inte känner, litar på och/eller vet vem det är.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Du har helt rätt i att jag själv valt att vara en offentlig person som både kan berömmas och kritiseras och det är av den anledningen jag aldrig backar från att bemöta även de kritiska kommentarerna.

            Friskolor fungera mycket bra både i USA och resten av världen utan att de får ta ut vinster och det kommer de att göra även i Sverige Fredrik så jag tycker att det är du som borde läsa på i ämnet.

            Jag för inte fram några påhitt – Snarare är jag sanningsenlig och beskriver situationen precis som den är även vad gäller mig och min familj – Det kommer jag att fortsätta att göra.

            Att nå mina mål är något jag alltid klarat av att göra och det kommer jag att fortsätta att sträva efter även framgent – Tron försätter som sagt berg och hårt och idogt arbete lönar sig alltid i längden – Så även inom politiken.

        • Leif Andersson

          Jag håller med Fredrik. Är man medlem i ett parti som har klara ståndpunkter i en specifik fråga ska man handla i enlighet med dessa. Eftersom V och S menar att friskolorna parasiterar på våra skattepengar ska partiets medlemmar inte utnyttja deras tjänster.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det vi vill göra är at begränsa vinstuttaget Leif och inget annat.

  8. Fredrik

    Gällande USA är jag betydligt mer påläst än vad du är Anders, alla dagar i veckan. Att du väljer att använda Charter Schools i USA som ett exempel för att visa att friskolor kan fungera även i Sverige med Reepalus utredning i botten visar åter igen att du inte riktigt vet vad du pratar om.

    Charter Schools kan ta emot hur stora belopp de vill från vem de vill. Det finns, oftast, ett fast belopp som skolan får av skoldistriktet per elev men därutöver kan skolan hämta in donationer som inte behöver redovisas. Enbart en extremt liten andel av dessa skolor har ett ”lotterisystem” ifall det finns fler sökande än platser. De flesta har olika antagningssystem baserat på det som skolan själv värdesätter. Det kan innebära att en sådan skola, fokuserad på musik, har antagningsprov och är eleven inte tillräckligt duktig på att spela piano, trummor, fiol eller annat instrument så kommer inte eleven in. Detta i så låga åldrar som sju år.

    Så jämförelsen med svenska friskolor haltar betänkligt. För, även om t ex Thorén Business School skulle kunna ta emot donationer så skulle dessa registrerats och därmed bli en vinst, vilket i praktiken blir omöjligt ifall Reepalu får som han vill. Medan donationer i USA till Charter Schools inte registreras hos skolan utan enbart hos IRS för den som donerat, allt för att kunna ge donatorn rätt skatt. Skolan kan då använda dessa medel hur de vill, så länge de inte betalar ut vinst. De kan ge ut aktier till de anställda, aktier som de anställda kan sälja direkt, de kan ge bonus (extremt populärt alternativ) i form av julbonus och semesterbonus. Bonus räknas inte heller som vinstuttag.

    Men, eftersom du redan vet allt så borde du också veta detta eller hur? Och då undrar jag varför berättar du inte detta för läsaren? Svaret är uppenbart. Du kan inte berätta det för läkaren, för då passar inte jämförelsen med USA.

    I vilken typ av skola gick du i USA? Och dina barn gick i vilken typ av skola i USA?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Alla friskolor i USA drivs i stiftelseform Olles brorsa och som sådana har de inga ägare som lyfter vinster – Däremot tar de emot donationer från privatpersoner och företag.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vi bör göra allt för att få dem att bli till bra lärare – Går inte det måste det finnas vägar att få dem att byta yrkesbana.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.