Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Moderaterna rökta vad gäller förtroendet i välfärdsfrågor.

Det är inte utan att man undrar hur Ulf Kristersson och Moderaterna tänker eller till och med om de överhuvudtaget tänker när de lyft in Ingrid Svenonius som är finanslandstingsråd i Stockholms län i partiets inre krets och som den tänkta talespersonen för M i välfärdsfrågor med inriktning på vård och sjukvård.

Nämnda Svenonius var tänkt att bringa ordning och reda i Moderaternas skrytbygge Nya Karolinska som istället för planen att bli ett högspecialiserat sjukhus i världsklass blev till världens i särklass dyraste sjukhus.

En av Svenonius viktigaste uppgifter var att komma tillrätta med och Nya Karolinskas höga kostnader för inhyrda konsulter – Bland dem konsulter från Boston Consulting Group (BCG) som fakturerat konsultkostnader för över en kvarts miljard sedan 2011 – Ett uppdrag hon misslyckats kapitalt med och därför blir belönad med en större roll i partiet.

Det är mot den bakgrunden jag gör bedömningen att Moderaterna som parti med råge borda vara rökta hos väljarna i allt vad välfärdsfrågor med inriktning på sjukvård heter för lång tid framöver.

Det som förvånar ännu mer är att BCG har osunt nära band med sjukhusledningen på Nya Karolinska och att Svenonius make som ingår i densamma dessutom är upphandlingschef och därmed den som haft en central roll i de upphandlingar som gjorts av sjukhuset från BCG.

Att Svenonius med självklarhet inte kan utkräva något ansvar av en sjukhusledning som hennes egen make är en central del av förstår alla – Till och med små barn.

Hur Moderaterna med öppna ögon låtit denna fars pågå år efter år samtidigt som man målat in partiet i ett hörn förundrar säkert många – Hur Kristersson och partiledningen sedan kan göra saken etter värre genom att ge Svenonius mer ansvar och större inflytande borde förundra än fler.

Slutsatsen kan bara bli en – I Moderaternas värld går den personliga vinningen och familjebanden före patientnyttan och skattebetalarnas intressen.

Därtill fläckar Kristerssons ner Moderaternas rykte som varande ett pålitligt politiskt parti ´å det grövsta genom att ge Svenonius mer makt och inflytande och som jag ser saken finns bara en väg ut ur detta för Moderaterna om man vill komma ut ur dagens situation – Tillsätt med omedelbar verkan den externa utredning som Svenonius med näbbar och klor motsatt sig.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

28 kommentarer

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Hr inte sett den men betvivlar inte att det är så – Mn övertygelse är att den siffran kommer att sjunka betänkligt när det blir dags för val där 20% är någorlunda realistiskt vad gäller M.

  1. Olle

    Det blir aldrig bra när politiker ska upphandla större byggprojekt,ok hon är civilekonom men inte inom bygg. Särskilt inte när de ska involvera släktingar i soppan.Sen gjorde väl heller inte S politikerna så bra ifrån sig vad gäller Norrtåg heller.Och föra att inte tala om Hallandstunneln där politikerna vägrade lyssna på sakkunniga vad gäller bergsarter.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag är övertygad om att S skulle ha gjort betydligt bättre ifrån sig än M gjort. Sedan tycker jag precis som du att Norrtåg är ett fiasko och här bär vi i S ansvaret tillsammans med övriga partier som röstade igenom detta.

      • Olle

        Det kan vara så det får vi aldrig veta, sen tycker jag i och för sig att man aldrig kan belasta ett parti för fiasko utan de berörda utsedda projektledarna i projekten måste veta att gör man inte ett bra jobb som resulterar i oerhörda förluster får de ta sitt ansvar. Alltså på ren svenska få sparken. Skulle jag orsaka en miljonförlust på min arbetsplats så får jag ta smällen och bli mellan två jobb. Men idag kliar politikerna varandra på ryggen och kan gömma sig bakom ett parti ,detta är inte specifikt för M detta förekommer i alla partier. Utan att nämna namn har jag varit anställd i ett stort statsägt produktionsföretag, och det kan jag säga skulle kunna bli en spännande bok .Här utnyttjade både politiker och chefer både arbetskraft och annat för privat brukOavsett partifärg ,och en styrelse som vid ändring flyttade ”ett steg till vänster” vid organisationsförändringar . Resor och möten med sprit lyxiga hotell och gourmetmat .Kläder inhandlade av chefer som arbetskläder med staten som betalare. Jag slutade för jag har en annan värdegrund och kände att detta vill jag inte vara en del av.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Visst ska man utkräva ansvar av de ansvariga och det jag kritiserar är just den undfallenhet att göra så som M uppvisar.

      • Brorson

        Första gången jag hörde talas om Hallandsåstunneln var en enda mening i en SJ-utredning 1980, där det stod att det var möjligt att bygga en tunnel genom åsen, som egentligen är ett oerhört sprickigt och skört berg. Den befintliga järnvägen, som öht inte från början var byggd som en huvudlinje, hade mycket branta stigningar och snäva kurvor med hastighetsnedsättningar till 40 km /h. Den direkta tidsförlusten p.g.a. detta var dock endast 4 minuter.

        Man hade till en jämförelsevis ringa kostnad kunnat bygg en ny järnväg i en genare sträckning över åsen för persontrafiken och en ny järnväg runt åsen för godstrafiken, alternativt fortsatt att köra på den befintliga järnvägen Veinge – Markaryd – Hässleholm (-Malmö). Skånetrafiken har nyligen återupptagit persontrafiken Markaryd – Hässleholm. Det har f.ö. också funnits en järnväg Markaryd – Helsingborg (längs E4-an) som man kunnat återuppbygga på den gamla banvallen.

        Jag vet att det fanns mutor med i spelet om Hallandsåstunneln. Det var Svenska Naturskyddsföreningen som lät sig mutas att inte tala om vilka miljöproblem (som SNF kände till) skulle uppstå vid konventionell tunneldrivning. Samtidigt drev Mp kampanjer för Bottniabanan med hjälp av en ytterst oseriös konsultfirma, som totalt saknade kunskaper om järnvägstrafik, men har lyckats lura av politiker runt om i Sverige stora belopp till värdelösa utredningar, som gång på gång har sågats av experter.

        I botten låg ett rent bedrägeri: att Norra stambanan inte skulle kunna svälja de ökande godsvolymerna. I själva verket hade stambanan otillräcklig omformarkapacitet. Vilket dock hade åtgärdats genom anläggning av en ny matarledning hela vägen mellan Boden och Mjölby till den ringa kostnaden en miljard kr, när beslutet om Bottniabanan togs.

        Kravet på en tunnel genom Hallandåsen drevs att S i Helsingborg. Så gjordes en förhandlingsöverenskommelse mellan den dåvarande S-regeringen och Mp att båda projekten skulle byggas, och finansieras inom ramen för underhåll av de befintliga järnvägarna, som därigenom har drabbats av en eftersläpning på 8 – 10 år. Jag försökte varna Mp för konsekvenserna: att järnvägen skulle få dåligt anseende som ett störningskänsligt och opålitligt transportmedel., vilket skulle leda till onödiga satsningar på landsvägarna. Men Mp avfärdade kritiken med att de förutsebara problemen för järnvägen skulle bli ”bra argument” för att bygga nya järnvägar. Den som stödjer något som Mp stödjer, bör snarast se till att Mp inte får delta i besluten.

        Nu kan man ju misstänka att Mp är mutat av motorbranschen, när partiet kräver säljstopp för bensin om knappt tolv år, vilket kommer att leda till en förtida utskrotning av fullt fungerande bensinbilar.Detta var kanske off topic, men inlägget handlar ju om vissa politikers miljard-lekstuga med skattemedel. Någon förlängning av järnvägen genom Hallandsåsen till Danmark finns idag inte ens på ritbordet. Men det skulle vara intressant att få veta hur man har tänkt lösa problemet med mycket branta stigningar i en tunnel under Öresund i läget Helsingborg – Helsingör.

  2. Jonny Disenfeldt

    De tänkte kanske på samma sätt som socialdemokraterna när det gäller det nya jobbet för Dan Eliasson på MSB ? Eller var det kanske tillsättandet av Juholt som ambassadör på Island som inspirerade ?

    De partier som är helt rökta vad gäller förtroende för frågor rörande det svenska välfärdssystemet är S+Mp som på några år lyckats skapa irreparabla skador på det…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      S har inte skapat några skador Jonny – Det S skapat är ordning och reda och ett Sverige som utvecklas bättre än på mycket länge på ett flertl områden – Däribland ekonomiskt och sysselsättningsmässigt.

      • Anders

        ”ordning och reda”? Var då någonstans? Inne på den skyddade verkstaden på Sveavägen 68?
        Stora delar av Sverige fungerar dåligt trots att vi befinner oss i en högkonjunktur. S skulle kunna göra mycket bättre ifrån sig.

  3. Michael Rönnlund

    Anders säger – Slutsatsen kan bara bli en – I Moderaternas värld går den personliga vinningen och familjebanden före patientnyttan och skattebetalarnas intressen.

    Det här är bra ord som beskriver hur inte bara Moderaterna utan alla allianspartier ser på svensk sjukvård.

    Allianspartierna tycker att dyr privat sjukvård är att föredra före billigare offentlig sjukvård där alla skattepengar går till det de är avsedda för dvs sjukvård.

    Allianspartierna vill fortsätta skicka skattemedel utomlands till riskkapitalbolag som bedriver dyr sjukvård. C+L+KD+M+SD är alla för att man gör stora vinster i sjukvården.

    De tio största välfärdsbolagen gjorde en vinst på 9,5 miljarder mellan 2008 och 2012, visar Dagens ETC:s granskning. Hela branschen beräknas ha tjänat drygt 30 miljarder sedan Reinfeldt tillträdde.

    I snitt 4,5 miljarder per år, vilket motsvarar lönekostnaden för 11 250 sjuksköterskor.

    Bäst gick det för omsorgskoncernen Attendo Care, med en rörelsevinst på två miljarder under fem år. Tio procent av skattepengarna gick till annat än välfärd.

    I höstas plockade riskkapitalbolaget IK Investment Partners ut en miljard från Attendo. Pengarna hamnade i ägarfonden på skatteparadisön Jersey.

    ”Vi har också rätt att tjäna pengar på vård”, skrev IK Investment Partners i en debattartikel i Dagens Industri, efter att värdeöverföringen uppmärksammats.

    https://www.etc.se/inrikes/vinsten-pa-barn-och-gamla-30-miljarder

  4. Alexander

    ”där 20% är någorlunda realistiskt vad gäller M”

    Men du har ju tidigare sagt 10%? Hur kommer det sig att det plötsligt är realistiskt med det dubbla?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Siffran 10% anfördes i ett läge där AKB fortsatt att vara partiledare – I övrigt har jag alltid pratat om ca 20% för M.

      • Jonny Disenfeldt

        ”Siffran 10% anfördes i ett läge där AKB fortsatt att vara partiledare – I övrigt har jag alltid pratat om ca 20% för M.”

        Dålig undanflykt som vi inte köper… du försvarade AKB och menade att byte skulle förvärra läget för M än mer …

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag vet vad jag anfört i mina inlägg Jonny och därför vet jag att jag har rätt i detta fall.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Hur bra det kommer att bli vet vi först efter en tid Alexander – Att döma ut honom innan han försökt är fel även om jag skulle gjort annorlunda om det var jag som satt i beslutande ställning.

  5. Jan

    Jonny D är en patologisk moderat. Meningslöst att diskutera med honom. Allt är sossarnas fel i hans utopiska moderatvärld. Allt. Det gäller signaturen Olle också. Det är klokast att strunta i dem, Anders. De är inte kloka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>