Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Rollen som heltidspolitiker måste förändras för att öka politikens trovärdighet.

Det oroliga opinionsläget och de snabba skiftningarna opinionsmässigt speglar det som idag är en av politikens akilleshälar – Ett växande politikerförakt som har sin grund i att politik i dag blivit ett karriärval snarare än ett kall.

Att vi därtill lever i en verklighet där politiker har arvoden och ersättningar som saknar koppling till de löner och villkor som gäller för vanliga människor och arbetstagare i landet gör definitivt inte saken bättre.

I dagens inlägg lyfter jag därför på nytt min syn på hur politikers villkor och ersättningar bör förändras för att väljarnas och samhällets förtroende för politiker och politikerrollen ska vändas från politikerförakt till tillit och uppskattning.

Med början tidigt 2015 har jag lyft frågan om hur politik ska byggas och styras – Då fullt medveten om att mitt ställningstagande skulle riva upp en storm av påhopp både internt och hos oppositionen som gör min haka både blå och gul av all stryk den kommer att få – Något jag för övrigt redan fått uppleva på olika sätt.

Ni behöver dock inte oroa er ty gubben kommer att stå pall oavsett hur många och hur hårda slagen blir därför att jag är övertygad om att min ståndpunkt är rätt och riktig och i linje med den hos merparten av alla väljare.

Jag tycker att vi måste ställa oss tre grundläggande frågor vad gäller hur politikerrollen utformas framgent:

  1. Hur länge och på vilket sätt ska man tillåtas sitta som heltidsarvoderade politiker?
  2. Ska krav ställas på yrkesarbete i det reguljära arbetslivet innan man kan bli folkvald och ska det kravet sedan kvarstå med arbete mellan mandatperioderna innan man man bli vald på nytt?
  3. Ska det finnas kopplingar och begränsningar av politikens arvoden och övriga ersättningar kopplade direkt till den reguljära svenska arbetsmarknaden?

Att jag lyfter dessa frågor beror på att jag tycker att dagens regelverk är förfelat då det inte finns någon bortre gräns på hur länge man kan sitta som heltidsarvoderade politiker.

Politikerrollen i dagens Sverige har precis som i många andra länder blivit ett yrke och en karriärmöjlighet snarare än ett kall som beror på ett ideologiskt ställningstagande och en brinnande vilja att jobba för de förändringar i samhällsbygget som det ideologiska ställningstagandet medför.

Personligen tycker jag att drivfjädern till att involvera sig politiskt och bli politiker måste bygga på ett ideologiskt ställningstagande snarare än vara ett karriärval vars enda syfte är att berika den egna personen på olika sätt.

Jag tycker att det borde vara så att att man ger sig in i politiken därför att man ideologiskt brinner för en viss ideologi och att det är denna ideologi man vill kämpa för att föra fram och genomföra.

Jag tror dessutom att just den brinnande lågan för ideologin och den sorts samhällsbygge den förespråkar är precis det som väljarna vill se hos varje sann och seriös politiker.

När människor ser politiken som ett egoistiskt karriärval snarare än något man ideologiskt brinner för blir det precis som vilket jobb som helst –  Efter ett tag blir jobbet slentrian och när det sker och politiken drivs på detta sätt är vi ute på mycket tunn is.

Politik och rollen som heltidsarvoderad politiker ska därför aldrig tillåtas bli en karriärmöjlighet och ett aktivt yrkesval.

Med det sagt ska det självfallet vara så att den som ger sig in i uppdraget som heltidspolitiker per automatik beviljas tjänstledigt från sitt ordinarie arbete under den tid arbetstagaren verkar som heltidspolitiker.

Därför tycker jag att politikens spelregler och politikens regelverk ska utformas enligt nedan i framtiden:

  1. Man ska tillåtas sitta maximalt 3 mandatperioder som heltidsarvoderad politiker under sin livstid.
  2. Då fördelat enligt formeln maximalt 2 mandatperioder i rad med minst 1 mandatperiod utanför politiken innan man kan gå in och sitta den 3:e mandatperioden.
  3. Dessa regler ska gälla för de som betecknas som heltidspolitiker och inte jobbar jämte sina politiska uppdrag.
  4. Tidsgränsen om maximalt 3 mandatperioder som heltidspolitiker ska gälla även om man blandar uppdrag som politiker i Riksdag, Landsting och Kommunen.
  5. Efter tiden som heltidsarvoderade politiker ska möjligheten att verka som fritidspolitiker kvarstå för den som så önskar.

Om regelverket inte ses över och förändras enligt ovan är min övertygelse får vi snart se en verklighet bestående av yrkespolitiker/politiska broilers som varken haft eller har för avsikt att skaffa ett reguljärt arbete utanför politiken.

Risken är då uppenbar att dessa politiska broilers utan att själva vara medvetna om det har noll eller ingen koll på hur livet ter sig för den vanlige medborgaren – Således förstår de inte heller konsekvensen av de beslut de är delaktiga i att fatta och hur dessa beslut sedan påverkar gemene man i dennes vardag.

Därutöver är risken uppenbar att denna grupp som kan anses vara en politisk elit ger sig själva arvoden och övriga förmåner som ligger på nivåer som är helt skild och betydligt förmånligare än den som gäller för befolkningen i gemen – När det sker är växer politikerföraktet i samma takt som väljarnas förtroende för politik och politiker sjunker till botten.

Jag har genom egna erfarenheter förvärvade i det egna yrkeslivet insett att teori och praktisk tillämpning av samma teori är två helt skilda saker – Erfarenheter man bara kan skaffa om man jobbar i det reguljära arbetslivet och där dagligdags träffar och för samtal med människor.

På samma sätt är det med politiska beslut – Om man aldrig levt i världen utanför politiken är det svårt att förstå hur besluten som i teorin ser vettiga ut samtidigt kan få förödande konsekvenser i människors dagliga liv och leverne.

Därför tycker jag att vi ska införa de begränsningar avseende heltidsarvoderade politiker som jag angivit ovan.

Det jag förespråkar är på inget sätt nytt utan snarare en återgång till hur det politiska systemet i stora drag fungerade i Sverige fram till mitten av 1980-talet.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

24 kommentarer

  1. Jan

    Håller med. Max två mandatperioder. Sedan är det någon annans tur. Lönen bör vara densamma som man hade innan tillträdet. Plus 10 procent kanske. Maxlönen för en riksdagsman bör ligga på cirka 50 000 kronor. Förmåner och pensionsvillkor bör vara desamma som genomsnittet på arbetsmarknaden.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag ser maxlönen som något som borde ligga på mellan 1,5 och 2 gånger medianlönen i Sverige med pensioner och övriga villkor densamma som arbetsmarknaden i övrigt.

      • Jan

        Två gånger medianlönen? Då är du ju uppe på dagens nivå. Vad var det för idé att du gjorde inlägget när du inte menar vad du säger? Är du ute i egen vinning igen?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Två gånger medianlönen som tak är betydligt under dagens nivåer Jan och märk väl att jag satte det som en maxgräns och inte som något som bör uppfyllas – Därtill är jag på inget sätt ute efter egen vinning utan bara efter att begränsa arvodena som gäller idag.

          På pappret kan arvodet för heltidspolitiker i kommuner och landsting te sig i trakten av den nivå jag föreslår men lägger du till det ersättningen de får för de sidouppdrag som hör till rollen som heltidspolitiker så dubblas den ersättningen i många fall och det är det jag vill åtgärda genom att införa ett absolut tak om maximalt 2 gånger medianlönen i Sverige och då oavsett hur många uppdrag man har samtidigt.

  2. Bertil

    Rollen som heltidspolitiker har redan förändrats de döljer sanningen mer än någonsin och SD och Moderater är helt klart värst med Centern tätt efter.
    Kristersson är en riktig lurifax, En som blåst hemlösa på en vikt bostad för dessa.
    Han drar sig inte för nåt.
    SD behöver ingen närmare presentation.
    Centern de har Malin Dohlwitz-Strindlund som rådgivare och den är inte vänlig precis. Ja för kapitalismen så klart.

    Vi behöver diktatur i form av nån som står på de svagas sida en som rensar ut packet
    och sätter stopp för lögnerna. och de osagda sannigarna-

    Tänk vad illa en partiledare med falska ord kan åsamka.
    Lidande och död men i andra änden de som skrattar sig till döds.

    • Pontus

      Tror ingen däruppe är särskilt ärlig och trevlig inte ens Stefan Löfven, något säger mig att han är lika vidrig som Annie Lööf men alla människor som får makt blir oftast vidriga tycker nog att SD är de enda som faktiskt vill hjälpa folk på rätt sätt måste inte du ha en saklig grund för att uttrycka dig själv som du gör?

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Publicerar som ett inlägg i debatten med tillägget att du bör läsa mitt föregående svar Pontus.

  3. Fredrik

    Vilka är dessa politiker som just blivit politiker för att enbart tjäna pengar och inte som förespråkare för den politik som det parti de representerar har?

    Här måste vi, läsarna, få exempel på vilka du menar.

    Och, bygger inte all politik på ideologisk övertygelse? Om inte, vilken/vilka är inte grundat i en ideologisk övertygelse?

    Du pratar i absoluta termer, såsom att din åsikt är en sanning men eftersom du inte intervjuat (mest troligt) politiker kring deras skäl till varför de givit sig in i politiken så måste vi anta att du faktiskt inte vet vad du pratar om. Att människor, ute i samhället, har en eller flera uppfattningar om dagens politiker är en sak – att påstå att detta beror på att dessa människor ser politiker som ett yrkesval något helt annat. Det är ju du Anders som påstår detta, helt utan uppbackning av fakta – åter igen – och jag förstår inte varför du enträget vill sätta ord i munnen på människor?

    Jag känner massor av politiker, från absoluta toppen i Sveriges Riksdag ner till politiker på kommunnivå. Till och med sk politiker i fake-valet Kyrkovalet. Ingen, absolut ingen, oavsett partifärg har gett sig in i politiken med tanke att tjäna pengar. Alla, precis alla, har däremot gett sig in i politiken för att förändra samhället till det de tror på. Oavsett partifärg. Är det inte detta som är en politiker?

    Ditt sätt, och detta är en kvalificerad gissning, är inget annat än ett sätt för att dina egna chanser till att bli vald ska öka. Du säger själv att du sedan 2015 fört samma fråga. Inget resultat Anders. Trots dina kopplingar till partitoppen så lyssnar ingen på dig. Du vet vad Einstein sa om att göra samma sak om och om igen och förvänta sig annorlunda resultat? Det är galenskap.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Ta en titt på vilka som sitter som heltidsarvoderade och gjort det länge och därtill på sådana som blivit politiker mer eller mindre utan att första ja haft ett reguljärt arbete så ser du vilka de är – Min mening har aldrig varit att hänga ut specifika individer utan att lyfta upp en verklighet som är reell.

      • Fredrik

        En ”…verklighet som är reell.”…, enligt vem? Dig? Vilka fakta har du som säger att det är så? Om du inte bygger dina påstående med fakta, så är det åsikter som inte ska tas som sanningar Anders. Det är väldigt enkelt. Elever i årskurs sju får lära sig detta och kan en 13-åring, så borde en 57-åring också klara av det. Men, tvärtemot en elev i årskurs sju som av sina lärare MÅSTE visa VAR de inhämtat sin information, så gör du i princip aldrig detta. Det gör 13-åringen till en mer tillförlitlig källa än dig Anders, det är ta mig tusan skrämmande. Alldeles speciellt då du strävar efter att få folkets röst.

        Om riktiga, och här menar jag dem som de facto är valda av folket, politiker skulle bete sig dig Anders, ja då skulle de inte bli valda. Got the picture?

        Det finns en klar anledning till varför du inte namnger dessa politiker som du menar INTE har något i politiken att göra då de, enligt dig, har blivit politiker utan någon tillstymmelse till ideologisk övertygelse och den anledningen är: Du vågar inte. Du är så rädd för repressalier från inte bara ditt eget parti utan också från dem som ”hänger ut”. Du är rädd att dessa ska bemöta dig med kritik, och vi alla som följt dig genom åren vet ju hur du hanterar kritik. Som strutsen – det man inte ser, det finns inte.

        Åtta sms skickade jag denna morgon kring 08.00-tiden till åtta representanter från de åtta partier som finns representerade i Sveriges Riksdag med frågan: Var det av viljan att politiskt förändra Sverige och dess samhälle du en gång i tiden valde att bli politiker eller var det för att tjäna pengar och se arbetet som politiker som ett yrke? (Här ska jag berätta att jag lovade att inte ge ut deras fulla svar till någon, utan enbart i stora drag).

        Alla åtta svarade: Förändra Sverige politiskt. Alltså, ingen svarade att de började med politik för att de skulle tjäna pengar och bli yrket politiker. Ingen Anders. Så jag skickade en fråga till: Vems är ”felet” OM folket menar att de inte har förtroende för svenska politiker? Och svaret Anders, du kommer att bli förvånad. Alla svarade i princip samma sak: Det är vårt fel. Vi som är valda av folket MÅSTE också se till att de förstår oss, hör oss, frågar oss, litar på oss etc. och om folket misstror oss så måste vi (politiker) förändra oss, inte folket.

        Det var så förlösande att jag faktiskt var tvungen att ringa till två av dem, en från S och en från Kd för att verkligen höra om de satt bredvid varandra när de skrev svaren till mig, för de var i princip identiska. Det är politikerna som ska förändra sig. Inte folket. Politikerna och politiken ska förändra sig så att den lyssnar in folket. WOW. Tvärtemot dig Anders. Som vill att ideologin ska ha företräde till i princip allt. Långt ut på högerkanten till ut på vänsterkanten så var våra politiker rörande överens. Det är folket som ge röst till politikerna, inte tvärtom.

        Jag har sagt det förr och säger det igen Anders. Du är analog i en digital värld. Ditt tänk är passé. Vet du varför? Jo, därför att du måste förklara för folket hur de ska tänka. Det gjorde man förr.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Du frågar alltid efter fakta Fredrik och glömmer att erfarenhet, sunt förnuft och dialog med människor innebär att det går att dra slutsatser som är rätta och riktiga.

          Jag anför den politik jag vill föra på min blogg och då främst genom att prata ideologi och vilket samhälle den bygger och säka väljarnas stöd för den – Då stället för att grotta ner mig i fakta i fragment av sakfrågor.

          Med jämna mellanrum lyfter jag därtill de frågor jag tycker bör förändras och då alltid därför att det jag föreslår ligger i linje med den ideologi jag står upp för och därför att de frågor jag lyfter bygger på viljan hos en majoritet av alla de många samhällsmedborgare jag pratar med på mer eller mindre daglig basis.

          Som politiker är det A & O att ha väljarnas stöd och att ta väljarnas hjärtefrågor och oro på allvar och lösa dem på ett sätt som väljarna kan ställa sig bakom och stödja – Detta så länge lösningen inte står i bjärt kontrast gentemot den ideologi jag brinner för.

        • Anders

          Fredrik. Felet med ditt resonemang är att du utgår från att politiker är ärliga i sina svar. Bevisligen är inte politiker ärliga i alla lägen, och att utgå från att politiker ska tala sanning i en sådan här känslig fråga (under ett valår dessutom) är naivt. Visst tycks många politiker vara extremt korkade människor men så korkad tror jag inte någon är att de skulle ge ett annat svar på din fråga.

          Med det sagt tror jag säkert att de flesta haft ett intresse av att förändra Sverige vid den tidpunkt som de engagerat sig. Under resans gång hamnar fokus hos de flesta politiker på den egna karriären. Många är de politiker som svängt i olika frågor, övergett sina hjärtefrågor för att följa ”partilinjen” och belönats med nya poster högre upp i hierarkin. Många kommer direkt från skolbänken och har karriären klar. Även om de tillhör ett sk. ”arbetarparti” så saknar de erfarenhet av riktiga arbeten utanför politiken.

          Hur många av de som brinner för att förändra Sverige skulle göra det om ersättningen var motsvarande vad en fattigpensionär har i plånboken? (Eller ens vad ingångslönen ligger på inom Kommunals avtalsområde)
          Hur många skulle vara kvar om ersättningen inte var pensionsgrundande?
          Eller om andra villkor försämrades?

  4. Per Kjellén

    Politikerförakten har sin grund i Regeringsformen74. All makt åt folket är alla makt åt regeringen. All makt åt regeringen är för mycket makt åt regeringens lakejer och de lakejer som tillåts hos oppositionen.
    Sverige styrs av partier och partier finansieras av stat och kommun. Vänstern brukar säga att intresset styr och då intresset av att tjäna pengar.

    Avskaffa alla bidrag från skattepengar till alla partier och gör det med chockeffekt. Inte bara partier utan alla organsiationer i landet av vad slag som helst skall inte försörjas med skattepengar utan av de företag, institutioner, organisationer och enskilda personer som har intresse av dem.
    Riksdagsledamöter skall väljas i enmansvalkretsar. Det blir då 349 valkretsar i Sverige. Varje svensk med rösträtt har rätt att kandidera till riksdagen. Nomineringen sker då genom att en enskild person som uppfyller detta krav anmäler sin kanditatur till valmyndigheten. Vem eller vilka som stöttar kandidaten finns det inga krav på.

    En Riksdagsledamots uppgifter är att stifta lag och bevilja regeringen pengar för sin verksamhet. Varje kandidat har att övertyga väljarna i sitt distrikt om sina kvalfikationer för just detta uppdrag.
    En Riksdagsledamot erhåller ett apanage som är rikligt och skall klara ledamotens uppgifter som just ledamot men också ge ledamoten möjlighet att hålla sitt valdistrikt kontinuerligt informerade om verksamheten i riksdagen. Eftersom ledamotens arbetsuppgifter kräver moral, integreitet och oberoende måste apanaget ha sådan storlek att ledamoten icke skall frestas att styras av utomstående finansiärer. Det blir väljarnas sak att övertyga sig om ledamotens kvalitet.
    Efter avdrag för styrkta kostnader betalar ledamoten skatt enligt tariff, kommunalt, statligt och egenavgift. Detta ger ledamoten en bra inblick i beskattningens betydelse. Pension är ledamotens ensak att ordna. Försörjningsstöd efter förlorad plats som ledamot utgår inte.
    Efter 10 mandatperioder har Sverige fått en generation väljare som förstår vad det handlar om och väljer personer av god kvalitet för att representera dem i riksdagen.
    Regeringen har att sköta landets administration enligt Riksdagens direktiv.

    Rättsväsendet har en position utanför Riksdagens och Regerings härader men inom Författningens regler.

    En ordningsman väljes i särskilda val. Ordningsmannen har uppgiften att företräda nationen inåt och utåt, att föreslå Riksdagen Regeringsbildare efter varje val. Regeringsbildaren skall vara Riksdagsledamot. Ordningsmannen är ordförande i Lagrådet som granskar lagstiftning och Riksdagens och Regeringens verksamhet och vandel. Utnämningsmakten, promulgationsmakten och säkert något mer. Allt enligt konkreta, förståeliga paragrafer i Författningen. Ordningsmannen kan i förekommande fall vara kvinna.

    Problemet med denna skiss är att mycket få personer förstår vad detta innebär.

    Land skall med Lag byggas.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den bollen du nu anför har vi debatterat tidigare Per – Felet ligger inte i regeringsformen utan i den anledningar jag anfört i inlägget.

  5. Per Kjellén

    Du skriver att ’felet’ inte ligger i regeringsformen och hänvisar till vad du skrivit. Det du skrivit t.ex. ”Om regelverket inte ses över och förändras enligt ovan är min övertygelse får vi snart se en verklighet bestående av yrkespolitiker/politiska broilers som varken haft eller har för avsikt att skaffa ett reguljärt arbete utanför politiken.” Detta är ingenting annat än en grundlig förändring av Regeringsformen 74.

    Det jag skrivit är delvis tillämpning av nuvarande RF74 som leder fram till en ny författning byggd på de demokratiska principerna. Det borde vara värt att diskutera.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den regeringsform som finns idag är helt tillfyllest Per – Den inställningen vet du att jag anfört allt sedan vi startade vår debatt i ämnet och att jag därför inte ser någon anledning at förändra den till något som är sämre än dagens regeringsform.

  6. Pontus

    ”Tänk vad illa en partiledare med falska ord kan åsamka.” Jag håller med det är därför vi är där vi är idag både Annie Lööf och Stefan Löfven är nog lika vidriga båda två förstår inte varför man ständigt försöker försköna Sverige och ljuga hur det egentligen är.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten med följande tillägg – Jag tror inte att de två partiledare du nämner ljuger Pontus. Är det någon som ljuger om läget i Sverige så är denne någon i sådana fall Jimmie Åkesson.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.