Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Dags att skärp arbetsttidslagen och börja följa dess regelverk.

Arbetstidslagen är i grund och botten en mycket bra lag – Därför tycker jag att det är ren och skär katastrof att den inte följs och att straffet för att bryta mot den är litet och obetydligt.

Jag har i flera olika inlägg berört just arbetstidslagen, bland annat i mitt inlägg om taxinäringen och i inlägget om att vi först bör se till att vi arbetar de 8 timmar per dag som lagen föreskriver innan vi börjar prata om 6 timmars arbetsdag eller sänkningar överlag av veckoarbetstiden.

Det kan kanske låta lite skrytsamt att säga vad var det jag sa i en framtid och jag hoppas verkligen att vi aldrig hamnar i det läget att jag behöver uttrycka mig så vad gäller arbetstidslagen.

Det sagt trots att det är ett faktum att mina inlägg blir besannade gång på gång och att jag i regel är i frontlinjen när det kommer till att uppmärksamma samhälleliga fenomen och brott mot arbetstidslagen.

Med jämna mellanrum är nyhetssändningarna fulla med information och exempel om hur taxichaufförer mer eller mindre arbetar sig till döds för att få ihop till en lön som räcker till för deras leverne och till livets nödtorft.

Taxichaufförerna är på inget sätt ensamma om detta, samma fenomen finns i bransch efter bransch t.ex bland personliga assistenter, restauranganställda, busschaufförer etc. etc.

Problemet man åberopar när det gäller taxichaufförerna är att de arbetar alldeles för många timmar per vecka och månad. Detta trots att arbetstidslagen i grunden säger att man får jobba maximalt 56 timmar under en och samma vecka och maximalt 90 timmar under en 2 veckors period. Dessutom har lagen strikta bestämmelser vad gäller dygns och veckovila.

Den stora frågan vi bör ställa oss är varför lagen inte följs?

Mitt svar är att det är så därför att det gått slentrian i de förhandlingar som berör vad som kan förhandlas bort i och med att lagen är dispositiv och därför att kontroller om huruvida arbetstidslagen följs eller inte lyser med sin frånvaro.

Arbetstidslagen har under årens lopp blivit allt mer ihålig – Alldeles speciellt så under alliansens år vid makten. Genom att manipulera och göra den dispositiv har arbetstidslagen blivit både uddlös och tandlös.

Detta späds sedan på genom att man numera tillåter att tidsbegränsade visstidsanställningar kan staplas på varandra i all evighet trots att lagen om anställningsskydd säger annorlunda.

Jag är glad att mina partikamrater i regeringen gör en översyn av saken trots att jag i sak är av uppfattningen att en översyn är helt onödig.I stället för en översyn är det hög tid att vi börjar tillämpa arbetstidslagen på det sätt som var tänkt.

Allt som behöver göras är att ändra arbetstidslagen från att vara dispositiv till att bli tvingande!

I en modern demokrati måste vi se till att lagar och regler tillämpas och efterlevs och därför ska viktiga lagar såsom arbetstidslagen inte vara dispositiva.

Jag betvivlar inte på att det finnas vissa schematekniska vinster i att göra lagen dispositiv. Lika säkert kan det vara så att en liten grupp arbetstagare tjänar och får bättre arbetsförhållanden med mindre helgtjänstgöring på detta sätt.

Dock tror jag att de som drabbas positivt av denna diapositivet kan överväga att göra arbetstidslagen tvingande om det skulle innebära att den stora massan får det bättre genom att göra arbetstidslagen tvingande.

På grundval av det är det hög tid att göra arbetstidslagen tvingande i stället för dispositiv.

Det råder inga tvivel om att den del av befolkningen som faktiskt har ett arbete håller på att jobba ihjäl sig samtidigt som de som saknar arbete i stället sakta men säkert svälter ihjäl.

Genom att göra arbetstidslagen tvingande skapar vi fler arbetstillfällen samtidigt som vi skapar en humanare arbetssituation för de som har ett arbete att gå till.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

 

53 kommentarer

  1. Ytterligare en Anders

    56 timmars veckoregeln är borttagen ur lagen. Istället är det 48 timmar medel under 4 månader som gäller samt nattvila 11 timmar, veckovila 36 timmar och max 48 timmar mertid på 4 veckor (med max 50 på en månad).

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den informationen är ny för mig och när jag kollat över det kommer jag att återkomma – Sannolikt under morgondagen.

      • Ytterligare en Anders

        56 och 90 timmar finns i trafiklagstiftningen, så är det taxibranschen som specifikt diskuteras så är det så, iallafall när det gäller chaufförer.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Den finns i arbetstidslagstiftningen och även i kollektivavtalen för buss och lastbil/transportbilar.

  2. Bertil

    Många som tror sig jobba fattar inte vad ett riktigt jobb är.
    Jobben borde anpassas efter både den psykiska belastningen och fysiska och

    Många som blivit sjuka och hånas av högern har jobbat kanske 5ggr så mycket som en med fem ggr mer i lön och som bara babblat på.
    Den sistnämnde har oftast fallskärm medan den lågavlönade utslitne utförsäkras och där högern helst vill se sänkta trösklar och sänkt a-kassa eller annat stöd vid sjukdom o.s.v.

    Castro han skulle rensa hej villt bland de ligister som skapat en sådan orättvisa.

    Många som är sjuka och blev set vid 40-50 år harcrefan jobbat klart. De ska så klart ha fullt bidrag som högern kallar det livet ut.

    Jämlikheten måste återskapas och de Nazistiska tagen som NMR, SD och som även moderater sakta försöker med olika snillrika metoder där den utsatta inte fick en enda positiv reform när Alliansen med styre av Moderater gjorde alkt för att plundra vårt gemensamma ich utsatta grupper som alltid fick betala alkt.

    Man blir väldigt upprörd när man tänker så sjukt och så egoistiskt dessa Nazistliknade partier gjorde alt för att berika berikade och driva sjuka arbetslösa till självmord.

    Nya fina metoder istället för förintelseläger för att ta livet av folk som inte uppfyller högerns krav.

    Man blir bara f-bannad på hur dessa superegoister formade politiken.

    Nä mera Castro och mera utrensning.
    Finns tydliga namn att nämna som borde skickas till Nordpolen.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Bertil – Från och med nu vill jag att du rensar bort allt snack om Castro i de kommentarer du postar på min blogg – Om inte du gör det kommer jg att göra det.

    • erot

      Helt sant, den som svettas mest tjänar minst, och den som svettas minst och bara jobbar med käften,han tjänar mest,så har det varit så länge jag kan minnas

  3. Bergis

    Så länge Lo är korrupta med med Svenskt näringsliv och sossarna ger order till alla Lo anslutna fack att hålla tillbaka arbetarnas arbetsvillkor så kommer inget att hända på den svenska arbetsmarknaden. De förtroendevalda fackombuden har valt att låna och skuldsätta sig i dyra villor. När vi har ett sånt tillstånd klarar inte de förtroendevalda att företräda sina fackanslutna medlemmar. Man ser om sitt eget hus först som ombudsman. -Jag vill inte tillbaka till mitt tråkiga jobb på golvet Då engagera man sig politiskt och försöker smörja den egna partiledaren i hopp om att att bli kallad till ännu fler politiska möten där man kan ta ut politiker arvode och begära tjänstledigt från det ordinarie tråkiga jobbet.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du kommer med oerhört allvarliga och därtill helt grundlösa angrepp gentemot fackligt aktiva Bergis.

      Mer än så tänker jag inte kommentera.

      • Anders

        Grundlösa angrepp?
        Det är så det är. Sossarna dikterar och facken lyder. Förnekar du att det är så det ligger till?
        Förnekar du att LO facken lägger sig platta trots ett utmärkt förhandlingsläge med rekryteringsproblem inom flera branscher – t ex vård och omsorg. Ändå lyckas facken på något konstigt sätt inte få igenom nämnvärda förbättringar.
        Om anledningen är att fackpamparna dragit på sig dyra lån kan man givetvis diskutera. Men att LO-facken fått stå tillbaka går inte att förneka. Det går inte heller att förneka att sossar styrt mer än alliansen både på riksnivå samt i kommuner och landsting och därmed har ett större ansvar för rådande situation.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det har du fått om bakfoten Anders – Facklig politisk samverkan handlar om att bägge de inblandade parterna ger och tar.

          • Anders

            I praktiken handlar det om att Sossarna styr och facket lyder. Att du påstår annat på din blogg förändrar inte verkligheten. Jag förstår att du är sosse och inte i position att avslöja hur det verkligen ligger till. Speciellt inte under ett valår så jag förväntar mig inget annat från dig än det du påstår. Du är lojal mot ditt parti helt enkelt.
            Hade det verkligen handlat om ett givande och tagande hade facket nått större framgångar och inte behövt kämpa mot ”sitt” parti på det sätt som t ex Kommunal strider mot socialdemokratiskt styrda Umeå Kommun.
            Fackets viktigaste uppgift tycks vara att värva röster till socialdemokratiska partiet. Vad fackets medlemmar får ut av det hela framgår inte. Men de tycks ha tillräckliga problem med att förhandla mot socialdemokraterna så det kanske är ”the lesser of two evils.”

            På riksnivå har vi samma problem. Alliansen avvecklar, river och säljer ut, och Sossarna återställer aldrig och gör inte ens ett försök att bygga upp igen.
            Snarare framstår det som en symbios där Sossarna behöver Alliansen för att spela skurken i dramat som får göra de där dragen sossarna behöver göra, men nu slipper. Dessutom kan de ägna en mandatperiod åt att skylla på Alliansen och slippa ta ansvar för att det blev som det blev.
            Innan nästa mandatperiod är över är det troligt att vi får en konjunktursvängning och en ny lågkonjunktur. Det kan bli mycket intressant att se hur det utvecklar sig.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag hävdar att du fått allt om bakfoten Anders då det inte förhåller sig på det sättet.

            Mitt påstående handlar inte om att vara lojal mot partiet utan om att beskriva verkligheten genom att bemöta en av de felaktiga skrönor som florerar på sociala medier.

            Jag kan förstå att det stör din vardag att de finns ett starkt fackligt politiskt arbete som fungerar som ett kitt mellan LO och partiet – Att det är så är fullt naturligt om du tittar på hur och varför SAP och LO bildades.

  4. Fredrik

    Åter igen läxar du upp en bransch du inte har någon erfarenhet ifrån Anders. Och du gör det med en uttalad ”sanning”, igen. Och igen utan att ha någon egen erfarenhet av branschen.

    113kr/timmen är grundlönen för en taxichaufför i Umeå. Det ger 19000kr/månaden. Och en övervägande majoritet av alla taxichaufförer i Umeå väljer helt fritt att köra ett, två eller flera pass extra för att få en högre lön. Alldeles speciellt under t ex juni, juli och augusti samt december, januari och februari. Under dessa månader är chansen för provision mycket lägre, vilket då enbart ger din garantilön in på bankkontot.

    Varför är det så här? Ja, enligt dig Anders så beror detta på ”the Evil” – Alliansen – men det är arbetsgivare och fackförbund som förhandlar avtal, regler och löner t ex. Inget Alliansparti har någonsin satt sig ner med något taxibolag och förhandlat om deras löner, nej det är Transportarbetarförbundet som gör det. LO-kopplade Transport. Detta uddlösa fackförbund som anser att OB-tillägg inte är aktuellt för taxichaufförer, inte ens för dem som jobbar natt.

    Där är problemet. Om du hade någon gång kört taxi så hade du vetat. Ingen, förutom de chaufförer som kör extra – typ studenter för att slippa ta lån/bidrag från CSN – VILL köra mer än 168 timmar/månaden. Som alla andra. Oavsett bransch. Men när Transport har sett till att du har mindre än 15000kr/månaden efter skatt, ja då har många tillsvidareanställda inget val.

    Jag är den förste att stå i kön och demonstrera mot tidsbegränsad visstidsanställning, absolut, men du för ett övergripande argumenterande om detta UTAN någon som helst förståelse om en bransch. T ex anställda vid någon av de restaurangbåtar vi har i Umeå, dessa är öppna under en specifik säsong. Att vara anställd en viss tid där är helt normalt, dessutom INGET som tillkommit under Alliansens tid (eller ökat under deras tid för den delen) då detta har förekommit under många, många år. Nej, det jag är motståndare till är hur du slår ner på en bransch bestående av privata aktörer och hårt kritiserar dessa för denna typ av anställningar när du inte städat framför egen dörr.

    Statliga SWEDAVIA använder behovsanställningar som grund på sina flygplatser. En anställningsform betydligt mycket värre än visstid och en anställningsform som ALLA fackliga organisationer säger absolut NEJ till. Trots detta fortsätter SWEDAVIA med detta. År efter år.

    Städa framför egen dörr Anders innan du går över till grannen och klagar.

    Och sätt dig ett halvår i en taxibil och kör enligt ”lagen” och återkom sen med ditt resultat så ser vi hur bra det gick.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har en rätt djup insyn i taxibranschen och har talat med åtskilliga taxichaufförer om deras lön och arbetssituation och de ställer sig unisont bakom den beskrivning jag gjorde i inlägget.

      19.000 kr/månad är inte en värdig lön när vi skriver 2018 Fredrik och det ska aldrig vara så att man tvingas jobba extra eller mycket storhelger och OB-tid för att få ihop till en dräglig inkomst – Är så fallet är det fel – Mycket fel.

      Vore allt korrekt borde en taxichaufför ha lön i paritet med en busschaufför som jag ser saken – Dvs. en grundlön i skikten mellan 25.000 och 28.000 kr/månad beroende på hur länge man jobbat i yrket.

      • Fredrik

        Jag undrar verkligen vilka taxichaufförer du pratat med, men att det ska vara någon som är anställd låter föga troligt. Är det åkare du pratat med?

        113kr/timmen är vad taxibolagen i Umeå erbjuder. Dygnet runt. 364 dagar om året. Den enda dagen på året som är annorlunda är nyårsafton. Då betalas 40% i provision – och det är rätt normalt att den dagen, från 18:00-03:00, kan köra in mellan 6000-10000kr.

        Men, det finns ingen OB. Storhelger spelar ingen roll. Och de allra flesta åkare kräver att deras tillsvidareanställda kör varannan helg, natt mot lördag respektive söndag (alltså inte dagtid).

        Detta är verkligheten i Umeå idag 2018. Och detta accepterar S, LO och Transport. För ingen av de tre har gjort något åt, tvärtom faktiskt.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag har pratat både med anställda och med åkare Fredrik och med före detta anställda och åkare och de vittnar alla unisont om samma sak – Dåliga anställningsförhållanden, låg lön/lönsamhet och arbetsveckor som med råge överstiger det lagen medger.

          Den största elen av lönen är dessutom provisionsbaserad och påverkas starkt av när på dygnet man arbetar – Därtill går lönen ner när en chaufför kör kontrakterade körningar likt färdtjänst och skolskjutsar vilket pressen är full av reportage om.

          • Fredrik

            113kr/timmen är garantilön. Du får enbart provision då du kör mer än vad de 113kr/timmen skulle ge dig. Provisionen är 35% av inkört belopp exkl moms.

            Att färdtjänst, skolskjuts och sjukresor betalar sämre än vanlig taxikörning är ju något S kunnat göra något åt, men väljer att inte göra det. S leder kommunen och landstinget, så åter igen – LO, Transport och S har/har haft möjlighet att göra något åt detta MEN aktivt valt att INTE göra det.

            Och ord räcker inte Anders. Ord som att vilja göra något räcker inte. I en framtid, inte allt för långt gången, så kommer branschen att krackelera och då, då står kommunen och landstinget där UTAN bilar att ta hand om de körningar som de behöver för ingen kommer att göra detta (köra taxi enligt dessa villkor) för alltid.

            Och då finns en vinnare. Den som suger ut allt de kan från de chaufförer som idag kör 18-20 timmar per dag för att överleva. Ta kontakt med Yrkesförargruppen (han heter också Anders), han kan berätta för dig exakt hur det ser ut i Umeå idag.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Du kan tjata hur mycket du vill om saken Fredrik – Grundlönen är skandalöst låg och arbetsvillkoren förskräckliga och det uttalandet står jag för varje dag i veckan.

  5. Alexander

    ”19000 kr/månad är inte en värdig lön”

    Och det är ju Alliansens och Sverigedemokraternas fel. Du har gång på gång varnat för hur de vill krossa arbetarna. Vänta nu, ditt parti har ju styrt majoriteten av tiden sedan tidigt 1900-tal….

    ”jag har en rätt djup insyn i taxibranschen”

    Givetvis har du det. Ingen trodde något annat.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har inte skuldbelagt någon specifikt politiskt för det som hänt i taxibranschen Alexander. Däremot har jag i en mängd tidigare inlägg om taxi lagt skulden på avregleringen och på det faktum att man släppte på gränsen för hur många trafiktillstånd som får finnas i varje område.

  6. Alexander

    ”Jag har inte skuldbelagt någon specifikt politiskt”

    Ditt parti har styrt större delen av det senaste århundradet. Märkligt nog är det bara de positiva sakerna som tillfaller er, de negativa tillskrivs alla andra. Visst är det trovärdigt?

    • Krister

      Jag har en morbror som har ett taxibolag och det är avregleringen
      som skapat problem där Ali kan köra taxi trots att han inte hittar…
      Det är er generösa invandring som skapat det. Morbror Ingemar
      hittar i stan utan GPS och tar snabbaste vägen. Ali har knappt
      kommit halvvägs och taxametern tickar på.

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Problemen i taxibranschen är fler än ett Krister men avregleringen är sannolikt det största problemet

        Fler bilar än det tekniskt finns körningar för skapar det läge vi nu bevittnar.

  7. Alexander

    Anders

    Du beskriver ”förhållandet” mellan LO och Socialdemokratin. Hur mycket bättre arbetsförhållanden/löner har de anställda i dessa förbund fått nu när ni styrt? Vi kan ta Kommunal som exempel, min kompis fick ”hela” 450 kr mer….

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är arbetsmarknadens parter som förhandlar lönerna Alexander och industrin som sätter det så kallade märket – Så hr svensk lönebildning sett ut historiskt och så kommer den att se ut framvart. Det innebär på inget sätt att vi därtill ska låta bli att följa arbetstidslagen och dess regelverk vilket är vad mitt inlägg handlar om.

  8. Alexander

    Anders

    Om du tittar i tidigare inlägg så har du lovat bättre löneutveckling under ert styre än när Alliansen satt vid makten. Hur blev det?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den är på väg vi riktiga satsningar men först och främst var det förstsa året när vi styre på en alliansbudget att som förlorat och effekterna av det som redn genomförts och gnomförs kommer att bli synliga med tiden.

      Slutligen så har jag bara påstått att åtgärderna ska påbörjas inom denna mandatperiod och inte att de ska slutföras inom mandatperioden.

      Du verkar fortsatt tro att det finns så kallade quick-fix’s inom politiken vilket det int gör och aldrig kommer att göra. All politik oh llt politiskt arbete måste ske långsiktigt vilket du aldrig kan borte ifrån Alexander.

  9. Alexander

    ”Du verkar fortsatt tro att det finns så kallade quick-fix`s”

    Det verkar göra det om jag ska döma av ditt resonemang kring ungdomsarbetslösheten. För det är väl Socialdemokraternas förtjänst? Trots Alliansbudget första året…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att ungdomsarbetslösheten äntligen börjat sjunk beror självfallet på framsynt socialdemokratisk politik och de åtgärder vi vidtagit för att den ska sjunka på lång sikt.

      Än ser vi långt ifrån de fulla effekterna av våra beslut men under nästa mandatperiod kommer de att synas rätt tydligt för den som är intresserad av att följa frågan.

  10. Alexander

    Anders

    Så om ungdomsarbetslösheten ökar nästa mandatperiod är det ert fel? Även om ni inte regerar?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om den ökar utan att vi ändrar fattade beslut är det självklart så – Samma sak gäller om vi till äventyrs skulle förlora makten och fattade beslut ändras.

      Att vi skulle förlora regeringsmakten ser jag som mer eller mindre uteslutet nu när resultaten av vår framgångspolitik blir tydligare för varje dag som går.

  11. Alexander

    ”Att vi skulle förlora regeringsmakten ser jag som mer eller mindre uteslutet”

    Såklart. Tillsamman med V och MP får ni ju 55%.

    ”resultaten av vår framgångspolitik blir tydligare för varje dag”

    Gäller det även det ökande antalet dödskjutningar?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Resultaten av vår framgångspolitik gäller totalen Alexander även om det finns områden som utvecklats i en annan riktning än den vi hoppats på.

  12. Alexander

    Anders

    Eftersom förlorat regeringsinnehav är uteslutet så bör du ju ”veta” vilka ni bildar regering med?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har mina tankar och idéer men jag vill avvakta valresultatet innan jag uttalar mig mer bestämt i frågan.

      • Fredrik

        Varför Anders vill du inte ge väljarna denna information FÖRE valet så att de kan bilda sig en uppfattning om du är rätt alternativ för dem att rösta på?

        Vore det inte bra för folket att ha ALL (eller så mycket information som möjligt) till hands för att kunna göra ett så bra val som möjligt för dem?

        För, det kan ju vara så att väljare tvekar att lägga sin röst på dig för att de inte vet vilka du skulle kunna tänka dig att ”samregera” med och så klart tvärtom.

        Är du rädd att ge folket denna information? Om så, rädd för vad? Om inte, varför inte ge informationen tlll folket?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          På rund av mitt hälsoläge bestämde jag mig ör att inte finnas tillgänglig detta val. Strax efter valet är min behandling avslutad och jag kommer att bli helt frisk och återställd men tog beslutet trots det då jag såg det som varande ärligast mot väljarna – Därtill kommer fler val.

          Sedan har jag i en lång rad inlägg redogjort för viken politik jag vill driva inom ramen för vår socialdemokratiska ideologi så vad jag vill och inte vill politiskt är rätt väl dokumenterat för den som vill ta reda på det.

  13. Fredrik

    Jag har i massor av år vetat att branschen ser ut så här för taxichaufförer, det är du som använder ord OCH ingen verkstad.

    S/LO/Transport har i flera år negligerat detta och fortsätter även göra det 2018. Du anför inget nytt, hade du gjort det så hade du kanske fått ett hundratal röster i valet 2018 från taxichaufförerna – men det är inga korkade människor. De har varit med allt för länge för att veta att en mans önskedröm inte kommer att ge dem mer i plånboken.

    Varför uppmuntrar inte LO Transport att gå ut i strejk? Taxiresa är inte skyddad på så sätt att de måste genomföras. Inte ens skolskjuts är skyddad, då det är att likställa som att skola/dagis är stängt och då måste föräldrar ha VAB.

    Men som sagt, problemet med taxibranschen har extremt låg prioritet. Det vet alla chaufförer, så dom tror inte på er. Er politiker. Ord är ingenting. Absolut ingenting. De tror på verkstad. De tror på det som finns – inte drömmar.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du får gärna ha din uppfattning Fredrik så har jag min – Det har jag inga problem med och i just detta fall känner jag att jag har väljarna med mig.

      • Fredrik

        Anders. Du har inte taxichaufförernas röster. Inte på långa vägar. De vet att du aldrig kan höja deras lön med 5-9000kr/månaden. De vet att det du tycker är fantasier. Noll koppling till verkligheten.

        En majoritet, kring 95% eller högre, av Umeå taxichaufförer skulle inte rösta på dig. Enkel logik och sunt förnuft säger det. Att du påstår dig ha pratat med många chaufförer och fått deras ”förtroende” är absolut INGET värt, för är det något taxichaufförer är bra på så är det under korta stunder få främlingar att känna sig ”viktiga”.

        Åkare i Umeå med fler än tre bilar går dåligt. Fakta. Det finns inte tillräckligt många bra chaufförer för detta. Fakta. S-styrda Umeå kommun och VLL är medhjälpare till denna dåliga sits som chaufförerna är i. Fakta.

        Hur ska du höja lönen till 25-28000kr/månaden? Samtidigt som du ser till att ingen kör över sina 168 timmar/månaden?

        Du har ingen lösning på detta utan kör med det politiskt säkra kortet: ”Vi måste titta på detta och återkomma med vilka förändringar vi måste göra för att komma till en bättre situation”.

        Så, en massa ord och absolut INGET konkret. Ungefär som S/LO/Transport brukar göra alltså.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag tror nog att många taxichaufförer skulle vara villiga att lägga sin röst på mig Fredrik.

          • Fredrik

            Hur ska du öka lönerna med 5-9000kr/månaden för taxichaufförer samtidigt som att du håller nere arbetstiden för en månad till 168 timmar?

            Och nej, taxichaufförerna lägger inte sin röst på dig. Fakta.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag vidhåller att de kommer att lägga sin röst på mig om de får chansen och lösningen på problemet är att göra en återreglering på det sätt jag beskrivit i ett par inlägg – Återreglering som innebär att det inte finns fler taxitillstånd än det finns möjlighet att bygga en lönsam affärsverksamhet på samt att taxitillstånden återgår till staten i alla lägen där innehavaren vill avyttra det förutom ett generationsskifte inom familjen.

  14. Fredrik

    100% av de taxichaufförer jag träffat idag kommer inte att rösta på dig Anders. Fakta.

    Hur ska återreglering av taxitillstånd ge 5-9000kr mer i månaden för Umeås taxichaufförer? Och framför NÄR ska dessa 5-9000kr mer i månaden vara i plånboken hos dessa chaufförer? Här är jag intresserad av tidsram.

    Hur ska du Anders kunna få arbetsgivarna att gå med på denna löneökning?

    Kan du inte specificera dig kring dessa frågor så menar jag att allt detta är enbart valfläsk. Det är lockrop så att någon stackare ska sätta ett kryss vid ditt namn på valdagen.

    Ett förtydligande: Jag har träffat cirka 30 chaufförer idag, det utgör ett rätt hyfsat material i en undersökning om var deras politiska hemvist ligger.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du får hålla ögon och öron öppna så kommer du att få se och höra hur det går till när detta inträffar Fredrik.

      • Fredrik

        Du är med andra ord totalt inkompetent. Du klarar inte av att ens svara på två enkla frågor. Fy fan så jävla dåligt! Och du säger dig vara en förespråkare för folket?

        Jag har mött många politiker i mina dagar, ingen så inkompetent som du. Du har ett enda syfte, jaga så många kryss som möjligt så att du kan säkra din pension.

        Skamligt!

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag svarar på alla frågor som hör till inlägget – Att svaren sedan inte faller dig på läppen är något helt annat.

  15. Alexander

    Anders

    Varför betalar de som har hand om färdtjänst och skolresor så dåligt? Vems är ansvaret?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      I grund och botten avregleringens fel och arbetsgivarnas men även vilket jag skrivit flera specifika inlägg om politiken och upphandlarna som kräver samma eller utökad trafik till samma eller lägre kostnad.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är inte politikerna som bestämmer lönerna och att söka lägsta möjliga pris i en upphandling gäller alla politiker från alla partier i dagsläget.

      Det är därför jag vill att vi socialdemokrater ska ta täten i förbättringsarbetet genom att redan i skallkraven för upphandlingen kräva saker som innebär att arbetstagarna får bra arbetsvillkor och en schysst lön.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>