Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Moderaternas tidigare glättiga fasad är nu helt raserad.

Den vackra och glättiga fasad som Fredrik Reinfeldt och Anders Borg med Littorin som arkitekt byggde upp runt moderaterna krackelerade snabbt under Anna Kinberg Batras ledning.

När Ulf Kristersson tog över stafettpinnen efter AKB såg det för ett kort tag ut som om krackeleringen stoppats men när hans smekmånad nu är över kan vi konstatera att den fortsatt att krackelera i accelererande takt för att numera vara helt raserad.

Trots att moderaterna hela tiden varit ett renodlat högerparti lyckades den förra partieldningen lura svenska folket att moderaterna nu blivit ”Nya Moderaterna, Sveriges nya arbetarparti”.

Med reformer som arbetslinjen som bara är ett annat ord för sämre trygghet i de sociala trygghetssystemen och jobbskatteavdrag som är ett annat namn för kraftiga skattesänkningar för de redan välbemedlade lyckades man under lång tid lura svenska folket att tro att man ändrat sin politik och nu står på den svages sida.

När man läser motioner till och beslut tagna av moderata partistämmor står det allt klarare att moderaterna nu lämnar den väg och inriktning de haft under Fredrik Reinfeldt och Anders Borg för att gå tillbaka till varande det högerparti man egentligen alltid varit.

Det syns det klart och tydligt – Inte minst i opinionsmätningarna att den vackra fasaden krackelerar snabbt och att svenska folket nu tydligt kan se vad jag alltid hävdat – Nämligen att moderaterna är samma gamla högerparti som det alltid varit.

Att kalla partiet för nya moderaterna och Sveriges nya arbetarparti har precis som jag många gånger sagt bara varit en täckmantel för att i det fördolda kunna genomföra traditionell moderat högerpolitik.

Den enda kredit jag ska ge går till ungdomarna i MUF som genom sina förslag tydligt påvisar moderaternas rätta ansikte som varande ett parti för de redan rika och välbärgade.

Försämringar i LAS – Flexibel (läs fri) hyressättning – Sänkta skatter – Sänkta ingångslöner och osäkra anställningsförhållanden fyller ett enda syfte – Att berika de rika och samtidigt göra de fattigare ännu fattigare.

Jag vill hävda att Kristersson och den övriga partiledningen liksom KD kommer att gå en dyster framtid till mötes – Frågan är bara till vilket parti väljarna flyr? Om jag får gissa går det stora flertalet till C och SD och några få till L och S.

Med denna nygamla inriktning kommer partiet att krympa och även om det inte ännu är bevisat så tror jag att Annie Lööf mer och mer framstår som ledaren av det som återstår av det som en gång var Alliansen.

Skulle moderaterna göra verklighet av att bryta Reinfeldts och Borgs löfte om att aldrig göra sig beroende av SD och därigenom skapa oreda i Sverige kommer väljarnas dom inte att bli nådig mot Kristersson & Co.

Det enda riktigt bra som kommit ur detta är att den traditionella blockpolitiken är död vilket gör det lättare att forma regeringar över blockgränserna i en framtid – Ett sådant klimat i den svenska politiken ger oss sannolikt ett Sverige som blir lättare att regera än vad som varit fallet de senaste 20 åren.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

86 kommentarer

  1. Bertil

    Vi går åter en dyster tid till mötes.
    Det lär bli en högeregim av nåt slag.

    Men på det är jag rädd för att en djup lågkonjuktur väntar. Börskrasch
    med arbetslöshet som följd och med det kommer bopriser sjunka och människor gå onpersonlig konkurs.

    De skogsbränder som det nu skrivs spaltkilometrar om i media och som ökar deras vinster och makt över tyckande
    Dessa bränder är bara en mild bris jämfört med hur nästa lågkonjuktur kommer slå.

    Skillnaden är att det lär inte komna nån disskusion om åtgärder typ Brandflyg när människor ruineras av kapitalismens och Nyliberalismens härjningståg.

    Man kommer istället för hjälpa, stjälpa människor ännu mer , med sänkta trösklar bort med sociala stöd och öka klassklyftorna.

    Man undrar hur länge detta kan fortgå.
    Blir det likväl naturen som kommer knäcka kapitalismens råa inställning till
    Mänskligheten.
    Kapitalismen kommer köra ända in i kaklet även om hela vår planet utplånas.
    Monetarismen som härjat i 45-50 år kan bli vår undergång om vi inte får stopp på galenskapen.

    Det första som måste göras är att vi jobbar mindre inför produktionsskatt och därmed minskar uttaget av jordens tillgångar.

    Ändå är det bara en liten början på vad som måste göras?

    Vi behöver på detta färre av de som enbart vill skapa klassklyftor.

    • Erik

      De personer som av olika anledningar valt att bo i hyresrätt kommer att klara sig väsentligt bättre vid din gissning om både börskrasch och lågkonjunktur jämfört med de som är ägare till bostadsrätt eller villa. För övrigt borde Alliansen tacka nej till ett övertagande för att slippa bära stafettpinnen vid ditt dystra scenario. Låt sossarna och VPK och MP städa eftersom de inte gjort några framsynta reformer under den högkonjunktur som har rått sedan deras övertagande hösten år 2014.

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Publicerar som Eriks svar till Bertil med följande tillägg – Rätt ska vara att de allra flesta som bor i hyresrätt inte valt det av egen fri vilja utan tvingats till det därför att banken vägrar låna ut pengar så att de kan köpa och själva äga sin bostad.

        • Krister

          Man kan ju välja en HR för att man vill det och kanske inte vill binda upp sina pengar.
          Det där att man kan tjäna pengar på sitt boende förstår jag men alla kanske inte
          drivs av att spekulera.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det är rätt få som kan göra det valet Krister – De flesta är hänvisade till HR därför att andra alternativ saknas.

    • Leif Andersson

      Börskrasch och sjunkande bostadspriser drabbar främst överklassen så nästa lågkonjunktur är något både du och kamrat Sjöstedt borde se fram emot.

      • Krister

        Känner du inte till att nästan varje person har pengar i fonder och att många numera
        har pengar i sitt eget boende? Kom du just upp från 70-talet?

        • Leif Andersson

          Självfallet men överklassen har såklart betydligt mer procentuellt sett i denna typ av tillgångar och drabbas därför hårdare. Sedan är det en enkel sak idag att sälja av sina fonder ifall man vill säkra sig mot ett börsras. Bostaden är ett boende för den genomsnittlige medborgaren och därmed är det aktuella marknadspriset ointressant för vederbörande så länge räntor och amortering på lån kan betalas till långivaren.

      • Leif Andersson

        Så sant som det är sagt. Ska bli intressant när detta inträffar vid nästa lågkonjunktur och det ska diskuteras hur vi inte kunde förutse och agera mot det uppenbara när vi råkat ut för ett liknande scenario i samband med 90-talskrisen. Hur man kunde behålla ränteavdragen ograverade med ROT/RUT i den största högkonjunkturen på 30 år kombinerat med negativa styrräntor? En livsfarlig ekonomisk brygd utan någon som helst ekonomisk sans och vett.

  2. Krister

    Jag har också sett igenom M.
    Och det är inget jag röstat på.
    Men kan inte se att S är ett bättre alternativ.
    M må ha haft attacheväska men S har bandyportfölj.
    SD har en lätt och praktisk ryggsäck.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      SD:s ryggsäck kan säkert vara lätt då SD saknar politik på alla områden utom för halva migrationsfrågan – Den som handlar om att stoppa invandringen och därtill skicka tillbaka stora delar av de invandrare som redan fått tillstånd att vistas i Sverige.

      • Mr Sound

        Hade inte förväntat något annat svar ang SDs politik men en sak är säker. S har verkligen gjort allt för att öka våra kostnader och där till inte på något sätt tagit ansvar för vår ekonomi.

        För lyssnar man på Magdalena Andersson går svensk ekonomi urstark, vad man inte berättar är hur utvecklingen på BNP/capita ser ut och något som du Anders bör vara intresserad av med tanke på ditt förra jobb. Men ideologin kan kanske gräva fram resurser också, vad vet jag…

        Hur som helst, ”nyligen sänkte regeringen sin tillväxtprognos för just detta mått från 1,9 procent till 1,4 procent. Enligt prognoserna kommer det att ligga på 0,9 procent de närmaste åren. Det är rent katastrofala siffror som får alldeles för lite uppmärksamhet. BNP per invånare växer normalt med knappt 2 procent, och i högkonjunktur med 3-4 procent. Just nu råder brinnande högkonjunktur, och de dåliga siffrorna går varken att bortförklara med snabb befolkningstillväxt eller lägre global tillväxt. Siffrorna är svaga både i ett historiskt perspektiv och jämfört med andra länder”.

        Tycker befolkningen är värda betydligt mer verklighetsförankrade politiker som också förstår nationalekonomi.

        Mitt tips är att S inte får över 22% i valet och nedgången är bara början…

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Är det något vi socialdemokrater verkligen gjort så är det att ta fullt ansvar för landets ekonomi. Sänkt arbetslöshet och investeringar som kommer folket tillgodo, bland dem höjda barnbidrag och avdragsgilla fackavgifter är viktiga reformer. Lägg ovanpå detta att vi amorterat ordentligt på statsskulden så faller ditt resonemang platt till marken Mr. Sound.

          • Anders

            Det är fortfarande en historiskt dålig tillväxt i en högkonjunktur! Och sämre än andra länder!

            Vi går mot en lågkonjunktur och då vill jag inte tänka på hur en S regering agerar. Tror knappast regeringens prognos håller. Det kommer att sluta i ren katastrof.
            Å andra sidan kan det ju vara sånt som gör att sossarna aldrig mer får regera…åtminstone inte under de efterföljande 4-5 mandatperioderna.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag påstår tvärtemot dig att den svenska tillväxten är mycket god Anders.

            Regeringens prognos kommer att hålla så du behöver inte vara orolig.

          • Lars Winter

            ” att vi amorterat ordentligt på statsskulden.” Statsskulden kan man räkna olika vis, med rena pengar eller andel av BNP om man räknar andel av BNP minskar den automatiskt när befolkning ökar och BNP växer. Men om man ser statsskulden som pengar har den legat ganska stabilt runt 1200 – 1300 miljarder senaste 20 åren maj siffran var 1231 miljarder, siffran har inte ändrat sig mycket utom mellan åren 2007-2013 då var siffrorna mycket lägre,- maj 2007 / 1195 miljarder,- maj 08 / 1045 ,- maj 09 / 1039,- maj 10 / 1150 ,- maj 11 / 1053 ,- maj 12 / 1084 ,- maj 13 / 1211 miljarder. Att säga ” vi har lägsta statsskulden sedan 1977,” är att lura väljarna man löser inte in skulden med andel av BNP utan med rena pengar. Om vi pratar statsskulden som kronor hade Alliansen lägsta statskulden under hela 2000-talet.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det är klart och tydligt bevisat att vi amorterat på statsskulden Lars – Du torde vara rätt ensam om att hävda något annat.

          • Mr Sound

            Mitt resonemang faller inte alls platt, snarare är det din ideologiska ögonbindel som förhindrar dig från att läsa dig till statistik/fakta. Följer man dessutom landets nationalekonomer kan man med lätthet se igenom politikers försök att måla upp Sveriges ekonomi som något positivt.

            Förstår att det är svårt för dig att ta till dig detta, dina kunskaper inom ekonomi är nog bara koncentrerad runt skattefiffling…

            Men hur som helst, S har styrt landet i högkonjunktur och det vi ser är växande vårdköer. Högre kriminalitet, privat skuldsättning som skenar, div skattesubventionerad trams för att snygga till sysselsättningen. Samtidigt som BNP/capita skrivs ner, vi blir alltså fattigare. Grattis alla som tycker det är en sund utveckling, helst i högkonjunktur.

            Verkligen Anders, du behöver komma in i matchen. Och ni som tänker rösta S, läs fakta. Att lyssna på idiologiskt styrda människor utan verklighetsanknytning är inte sunt.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag har ingen ögonbindel Mr. Sound – har någon en sådan är det du och då av de anledningar jag beskrivit i tidigare svar.

            Sveriges ekonomi går som tåget och S använder vår ekonomiska styrka till att göra det vi sagt att vi ska göra – Till att fördela vinsterna av allas arbete mer rättvist än idag enligt principen av alla efter förmåga – Åt alla efter behov.

          • Mr Sound

            Ha, ditt svar var att jag hade fel alltså? Inte mycket som styrkte det Anders. Dina argument blir lite som ”min pappa är starkare än din pappa”.

            Men jag är dock inte så förvånad, för att bli en politiker bör man koppla bort all verklighetsanknytning och bara ge intetsägande svar åt de som debatterar med dig för aldrig någonsin har du gett några källor på dina svar/argument.

            Ohållbart och oärligt. Flerfolket som du tilltalar går inte på den typen av argument.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Du är fri att tycka som du vill angående hur jag argumenterar Mr. Sound – Jag står rakryggad upp för det jag anför och om du kommer med ett bättre sätt att bygga det samhälle jag eftersträvar ska jag med glädje anamma din idé – Hoppas du däremot att jag ska ge upp den typ av samhällsbygge jag står för till förmån för en annan sorts samhällsbygge hugger du i sten då det skulle vara att ge upp min ideologiska övertygelse.

          • Anders

            Hur kan det vara bra?
            Om en högkonjunktur (som vi befinner oss i nu) historiskt sett brukar generera 3-4% och regeringen nu sänker tillväxtprognosen från 1,9% till 1,4% så är det väl inte bra?
            Nästa år beräknas siffrorna till 1,1%.

            Det här är alltså siffror från regeringens egna prognos:
            2017: 0,9
            2018: 1,4
            2019: 1,1
            2020: 1,1
            2021: 0,9

            Fina siffror eller hur?

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Siffrorna ligger inom ett härad som är relevant och det är bättre att vara blygsam och sedan justera upp prognosen än att vara optimistisk för att sedan tvingas justera ner den med risken att man levt över sina tillgångar.

          • Krister

            Anders Forss:
            Enligt prognoserna kommer det att ligga på 0,9 procent de närmaste åren.
            Inte går ekonomin som tåget då.
            Jag har jobbat på BANK, jag kan räkna.

          • Lars Winter

            ” Det man ska ha i bakhuvudet är att statsskulden inte amorterats, utan den har legat på ungefär för samma nivå av kronor hela tiden men man mäter skulden i förhållande till BNP och eftersom BNP vuxit under den här tiden så har statsskulden som andel krympt. Men det är inte amorteringarna som gjort detta, säger John Hassler, professor i nationalekonomi 16 april 2018.”
            Statistiken kan man alltid hitta olika vinklar att lura väljarna men sanningen är att man har inte amorterat statsskulden med ett enda öre.

        • Leif Andersson

          Håller med signaturen Mr Sound om att den svaga utvecklingen av BNP per capita i den största högkonjunkturen på 30 år inte diskuteras tillräckligt. På lång sikt är det denna som avgör vår framtida levnadsstandard och denna har varit bedrövligt usel på senare tid jämfört med övriga EU-länder.

      • Bertil

        Tycker att vi ska vara ödmjuka mot invandrare och flyktingar,
        Men! Vi måste vara bestämda,
        Slöja och konstiga kläder som sticker ut bör stoppas och de som inte följer klädkoden på arbetsplatser ska skickas hem. Slöja är ute sånt använde kvinnor i bondesamhället när de mjölkade kor,
        Så vill man bära slöja så ska det få bäras enbart när man jobbar med mjölkning av kor. Då ska även ett förkläde bäras.

        Moskéer ska förbjudas socialtjänsten bör även besöka hemmen där barn finns,
        Detta så man lever enligt svensk sed.
        Ex äta på golvet ska inte få förekomma.
        Barnen ska invaggas i Svensk grundkultur d.v.s. Typ efter kristen lära.

        Man ska så klart få kurs i Scenska även i fackliga rättigheter som att ingå i A-kassa
        Lära sig att svartjobb, volontärjobb, jobba enbart med kollektivavtal som krav.

        Det är för slappt när invandrare flyktingar kommer, det ställs fel krav. Gå omkring med stora klädstycken och turbaner liknar ju kattskit.
        Det är sånt som provocerar och retar folk,
        Ju mer invandrare flyktingar ärcsom oss Svenskar ju mer accepterade blir de.

    • Bertil

      Varför väljer du inte Vänstern när sossarna gått mer åt höger.
      Ge SD sin röst är att vilja ha extrem högerpolitik.

      Att vi bör rösta rött i dagens läge råder ingen tvekan om
      Är vi inte nöjda har rött den egenheten att vi kan opponera oss inte minst vid första Maj.

      Det är socialismen unik med.
      Högern den styrs av en rå kapitalism vad kan då den lilla människan komma med för kritik när det är den lilla människan man slår på.

      De som röstar på en höger är antingen väldigt okunnig och har inte insikt i vilken politik de vill genomföra.
      Eller så tillhör man en skyddad grupp med stark ekonomi och vill ha mer utan att dela med sig.
      Man har dessutom ingen empati för sociala system och människors utsatthet vare sig de är sjuka eller i annan utsatt situation.

      Tredje varianten är att man enbart röstar gör att man har en enskild grej som gynnar en personligen.

      Nyliberalismen ( Monetarismen) måste
      bort och Keynesianismen återta världspolitiken men den måste även den moderniseras som ex Produktionsskatt och att vi producerar och jobbar mindre med produktion ich istället hjälper varann i svåra situationer.

      • Mr Sound

        SDs politik är på inget sätt extremhöger. För allvarligt talat, har du studerat SDs partiprogram eller blir du matad av faktafel från exempelvis ETC?

        Att minska invandringen är knappast höger, det är sunt i en tid då Sverige fortfarande tar emot för många – från toppnoteringen 2016 fick över 130 000 PUT 2017. Vi ligger i absolut topp, vilket är ohållbart.

        Att höga ersättningen i trygghetsförsäkringen och pensionerna är extremhöger? Att det ska vara heltidstjänster inom sjukvården likaså?

        Vill du ha fler förslag eller kommer du med något som kan visa din ståndpunkt? Och håll oss borta från vänstern, vår ekonomi klarar inte av politiker vars resurser växer från intet!

  3. Jan

    Du har rätt så tillvida att moderaterna återgått till traditionell högerpolitik. Det ser dock ut att gå bra för dem trots att man tappat väljare till både SD och C. Kristersson verkar stabil runt 20 procent. Ingenting talar för någon nedgång därifrån. Det som skiljer det här valet från det förra är att man den här gången inte kommer att kunna nonchalera SD. SD blir alltså en faktor i regeringsbildningen. Vilket i praktiken omöjliggör en vänsterregering. Det parti som tagit mest skada av SD:s framväxt är S. Vilket S först nu börjar inse. Nu när det är försent…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Min tro för närvarande är att M kommer att landa under 20% sannolikt runt 16-18% när valet är över – Vem de förlorade rösterna i M går till är svårt att säga men valet kommer att utvisa vart de gick.

      Jag har aldrig sagt något annat än att både alliansen och SD utgör våra motståndare och än är det inte för sent vilket valresultatet kommer att påvisa.

  4. Alexander

    Och Socialdemokraterna vill uppenbarligen ha kvar jobbskatteavdragen. Pinsamt att anklaga Moderaterna för något ni själva står för.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vi står inte för jobbskatteavdrag och över tid kommer vi att rätta till skatterna så att de med de högsta inkomsterna får betala mer skatt än i dagsläget.

  5. Anders

    Det finns mycket man kan säga om Reinfeldt, AKB och Kristersson. De står för olika riktningar inom M.

    Med facit i hand kan vi konstatera att Alliansen sänkte skatterna och ökade samtidigt skatteintäkterna! Alliansregeringen tog ett sansat ansvar för ekonomin vilket gjorde att vi tog oss igenom en global,djup lågkonjunktur med beröm från OECD.

    På vilket sätt blev de fattiga fattigare genom att få mer kvar i plånboken? Jobbskatteavdraget fick alla som arbetar ta del av, även lågavlönade! Och för den som är riktigt fattig betyder varje krona som man behålla väldigt mycket. Det vet jag som träffat många!

    Sedan ska du inte kasta sten i glashus. Även ditt parti (som ironiskt nog också kallar sig arbetarparti) vill begränsa strejkrätten och se över LAS och har under tidigare regeringar infört massor av försämringar för de vanliga arbetare partiet låtsas värna om.

    Skyll du på Alliansen, men speciellt trovärdig blir du inte så länge du representerar det arbetarfientliga socialdemokratiska partiet!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det enda alliansregeringarna gjorde var att sparka på de som redan låg ner och omfördela från de fattiga till de redan rika.

  6. Alexander

    ”Om jag får gissa går det stora flertalet till C och SD”

    Fast SD tappar ju väljare hela tiden? Hur länge som helst har du skrivit att de är avslöjade och kommer att sjunka som en sten, nu ska de alltså få fler anhängare?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det uttalande jag gjorde hade inget att göra med de totala röstetalet Alexander.

  7. Bosse

    Ja, falska fasader krackelerar snabbare än den äkta varan.
    Men, det är ändå möjligt att Sverige, efter hösten 2018, går in i något slags högersväng – om än tillfällig – om Kristersson nu väljer att samarbeta åt höger, i sin strävan efter att få ro Harpsundsekan…..
    (M) bör i så fall betänka att de gjort sig beroende av ett parti med en illa dold ambition att, likt t.ex. Polen och Ungern, utlämna rättsväsende, medier, vetenskapliga institutioner, skolväsende m.m. till politrukstyre, som ett första steg i demokratins nedmontering.

    Pga det resulterande politiska köpslåendet och kohandlandet, kommer givetvis inte allt att hinnas med under en mandatperiod, men jag menar att Sverige riskerar att kastas in i en politiskt turbulent och kaosartad period, som kommer att pågå tills tillnyktring sker i väljarlagren, vilket jag tror kommer att inträffa innan de fyra årens utgång.

    Det kan m.a.o. bli litet värre, innan utvecklingen vänder….
    Vi får inte naivt bortse från detta scenario.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Hur det blir efter valet återstår att se när valet är över – Min tro är att Kristersson låter bli att samarbeta med SD oavsett av om det är aktivt eller passivt och då av de anledningar jag anfört i inlägget.

      • Jan

        Problemet du har Anders är att du önsketänker och dagdrömmer. Vilket gör att du nästan alltid har fel. Men du är lika tvärsäker ändå. På valdagen lär du dock bli överbevisad. Men inte ens det kommer att bekomma dig.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag har lovat att yttra mig när valet är över och självklart erkänna att jag förutspådde fel om så blir fallet vilket är fullt tillräckligt för mig.

  8. Sofia

    Hej!
    Att moderaternas politik bara gynnar rika är väl inte korrekt, den gynnar också särskilt medelklassen vilken i systematiskt ökande grad består av personer med akademisk utbildning och som ett parti måste hålla sig väl med för att kunna vinna ett val i Sverige. Det borde inte heller vara särskilt omotiverat att se över LAS eftersom att det finns bekymmer med dess nuvarande form, sett till hur den digitala utvecklingen och affärsmodellerna börjar se ut och att framtidens företag i ökande grad kommer vara SME:er (se exempelvis forskningen från Centrum för informationslogistik).

    Jag undrar också, hur exakt socialdemokraterna ska hantera den här strukturella förändringen med allt fler högutbildade och de värderingsskiften som delvis sker till följd av urbaniseringen? Som påpekas i rapporten nedan (tog den eftersom att den är från universitetet här i Umeå, men Stockholms universitet har en del nyare med mer data) kan det kanske gå bra för socialdemokraterna i framtiden eller så går som enligt trenden i övriga EU-länder.

    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1172030/FULLTEXT01.pdf

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den gynnar den övre delen av medelklassen och den har jag och fler med mig alltid räknat till de rikas skara Sofia.

      LAS utgör inget problem och ska om något stärkas i stället för att försvagas.

      Hur vi ska få den stora delen av medelklassen med oss har jag beskrivit i ett antal inlägg och kort kan jag säga att det ska ske genom att vi driver traditionell socialdemokratisk politik sett till ideologisk synvinkel på ett sätt som gynnar folkflertalet dit större delen av medelklassen kan räknas in.

      • Aders

        Problemet är ju att din ”traditionella socialdemokratiska politik” inte alls gynnar folkflertalet, och definitivt inte medelklassen.
        Du vill ju straffa alla som äger sin bostad t ex.
        Jag säger inte att det är fel att värna om de som av olika anledningar bor i hyresrätt, men du kan ju inte räkna med att få den växande medelklassen med dig med en sådan politik som går så långt att du straffar de som äger sin bostad. Folk är för pålästa idag för att gå på sådant.
        Många som sitter fast i utanförskapsområdena vill inget hellre än därifrån. Och det är det som politikerna måste fatta. Vi måste göra det lättare för folk att få det bättre t ex genom att få äga sin bostad. Underlätta istället för motarbeta. Underlätta för de här människorna att få jobb genom att underlätta för företagarna så att de anställer istället för att straffa de som skapar jobben.

        Den traditionella socialdemokratiska politiken du pratar om hör hemma i tiden före folkhemmet. Före välfärdsstaten blev fullt utbyggd och det är möjligt att politiken på den tiden gynnade folkflertalet. Men det var ett bondesamhälle som blev ett industrisamhälle som sedan blev ett informationssamhälle och i takt med det förlorade socialdemokraterna sin relevans. Det enda sättet för sossarna att kunna bedriva den politik du förespråkar är att riva välfärdsstaten och sänka levnadsstandarden för det stora flertalet så att de känner sig beroende av en stark stat och politikers allmosor i form av bidrag.
        Jag tror inte folk är intresserade av det idag.
        Jag tror de flesta vill att folk får det bättre och bättre istället för sämre.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Socialdemokratisk politik gynnar både folkflertalet och medelklassen och jag har aldrig sagt att jag ska straffa alla som äger sin bostad. Det enda jag sagt i det avseendet är att räntesubventionerna ska fasas ut för att jämställa de olika upplåtelseformerna med varandra.

          Socialdemokratisk politik handlar om och har alltid handlat om att göra livet bättre för folkflertalet – Det gäller lika mycket idag som någonsin historiskt.

  9. Alexander

    ”Vi står inte för jobbskatteavdrag”

    Jo, annars hade ni tagit bort dem.

    Du kanske ska tänka på den lågavlönade ensamstående mamman som fått betydligt mer kvar i plånboken. Berätta för henne att skattesänkningar är skit.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Då blandar du bort dig i tanken Alexander – Det finns andra sätt att åtgärda skattesystemet än att riva upp tidigare fattade beslut vilket vi socialdemokrater klart och tydligt påvisat redan nu.

  10. Alexander

    Anders

    I ett annat inlägg har du beklagat dig över hur taxichaufförer ska kunna leva på 18000-19000 kr/mån. Hur tror du att jobbavdraget påverkat deras ekonomi?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      En återreglering och en dräglig inkomst kommer att förbättra deras situation mer än något jobbskatteavdrag någonsin förmått göra Alexander.

  11. Leif Andersson

    Hur du kan kalla populisten och floskelmästaren Annie Lööf för Alliansens ledare känns egendomligt. I så fall känns det nästan mer relevant och hävda att Jonas Sjöstedt styr regeringens politik med tanke på hur mycket av sin ekonomiska politik Vänsterpartiet fått igenom överallt förutom på bostadsområdet.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Såsom en mer eller mindre nedlagd allians ser ut för närvarande ser det ut att vara Lööf som har initiativet och det är detta jag relatrar till i inlägget.

  12. Alexander

    Anders

    Provar igen, hur har taxichaufförerna påverkats av jobbavdraget? Hur skulle de klarat sig UTAN det?

  13. Alexander

    ”de allra flesta som bor i hyresrätt har inte själva valt det”

    Vilka belägg har du för det? Vet många som tycker att det är skönt att slippa stå för renoveringar osv och därför hyr. Fast det är ju såklart fel, du vet bäst.

  14. Alexander

    Anders

    Du skriver att SD vill stoppa invandringen och därtill skicka tillbaka stora delar av de som fått tillstånd att stanna. I ett gammalt inlägg hävdar du att SD tvärtom driver på för att få hit invandrare för att sedan kasta ut dem. Hur ska du ha det? Båda kan inte vara sanna…..

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Försök inte med den Alexander då du vet att du försöker leka med ord.

  15. Jh

    Ska inte Socialdemokraterna stå för demokrati.? Ni är dom allra värsta av alla partier som klankar ner på övriga partier så fort ni får motstånd! Det var deras fel blabla hela tiden!!! Ni har haft många år på er att ta till sig vad folket vill och åtgärda detta. Istället skyller ni på de andra hela tiden. Ta upp något viktigare istället som tex skogsbränderna elr div våldsbrott som sker överallt nuförtiden. Fina ord kommer inte hjälpa er denna höst!! Agera och gör något nån jäkla gång!! Folket är less på eran nonchalanta politik som aldrig leder någonstans!!!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Socialdemokraterna står alltid för demokrati Jh.

      Jag kritiserar både internt och externt och att vi socialdemokrater äger del i skulden i många saker ska vi aldrig försöka mörka.

      Vad jag sedan väljer att skriva om på min blogg är upp till mig att bestämma Jh.

  16. Jh

    Naturligtvis får du skriva vad du vill i din blogg anders det är inget personligt!! Det kommer dock inte att hjälpa då folk vill ha agerande..inte fabler och spekulationer ni är alla av samma virke vill väl (för sig själv) om ni hade agerat då folket skriker efter hjälp och tagit saken på allvar så kanske ni hade en chans i årets val. Jimmie kommer vara stadsminister efter valet och om du/ni inte förstår detta så lever ni i fantasin. Ibland gör sanningen ont det är en del av livet och det är ni själv som står för förlusten!!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Min approach är att ha minst lika mycket verkstad som det jag har skrivande och snack – Att så är fallet bevisas inte minst av det jag åstadkommit på Ersboda vilket jag skrivit om förra vekan och flera gånger före det.

      För mig handlar politik om att lyssna på väljarna och ta deras hjärtefrågor på allvar för att sedan genomföra dem om majoriteten önskar göra det – Med andra ord är det viktigt för mig att ha väljarnas stöd och det är för att skaffa det bloggen finns till Jh.

Lämna ett svar till andersforss Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.