Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Går det att klart och tydligt definiera begreppet demokrati?

Frågan om vad som kan anses vara demokratiskt eller inte är en oerhört komplex fråga – Dessutom varierar det från land till land vad de som bor där tycker är demokratiskt i olika frågor.

Den stora frågan som jag tycker vi alla måste besvara är om det är viljan hos människorna i landet det handlar om och deras syn på demokrati som ska följas eller västvärldens syn på demokrati när man tittar på en specifik situation?

Innan jag går djupare in i ämnet är min syn att det självklart är så att grunden för att kunna kalla sig för en demokrati innebär att alla över en viss ålder ska har rösträtt oavsett kön och/eller klan eller stam tillhörighet. Detta är själva grunden och i grunden måste demokrati omfatta alla på lika villkor.

Sålunda är det ytterst tveksamt om länder där makten ärvs inom samma familj kan kalla sig en demokrati. I min värld förutsätter demokrati att fria val hålls med möjlighet för alla som vill att ställa upp som kandidat förutsatt att de klarar en demokratiskt beslutad nomineringsprocess. 

Så till det som är den egentliga frågeställningen i rubriksättningen symboliserad av följande exempel vilken jag debatterat tidigare utan att de som kommenterat och jag kommit fram till någon samsyn om vad som symboliserar en demokrati.

Under argumentationen på ett annat forum påstod en man jag debatterade med att det självklart är vi västerlänningar som bestämmer vad som är demokratiskt respektive odemokratiskt vad gäller Afrika och afrikanska länder därför att invånarna i Afrika enligt honom är obildade och makthavarna korrupta.

Jag höll självfallet inte med om detta då detta sysätt på befolkningen på en hel kontinent då det är ett klart odemokratiskt synsätt i ett globalt perspektiv därför att många afrikaner har en oerhört hög utbildningsgrad även sett i ett västerländskt perspektiv.

Jag fick följande problemställning framlagd till mig från en President i ett Afrikanskt land presenterad på följande sätt:

  • Ni i väst skriker i högan sky och kallar mitt land odemokratiskt därför att vi genom lagstiftning förbjudit homosexualitet och ligger på oss på olika sätt för att ändra lagstiftningen och gå er till mötes med hänvisning till att det är er kultur att det ska vara så och att det därtill är en fråga om alla människors lika värde.
  • När vi då säger till er att vi är öppna och villiga att diskutera frågan och till och med ändra lagen om ni accepterar vår religiöst obundna tradition som tillåter en man att  gifta att sig med flera kvinnor så länge dessa lämnar sitt samtycke så kallar ni vårt förslag för odemokratiskt och förtryckande trots att detta vår kultur och en av de komponenter som ingår i vår syn på begreppet om alla människors lika värde.

Utifrån dessa problemställningar formulerade presidenten två för mig mycket relevanta frågor som jag tycker att vi ska tänka över och besvara innan vi fastslår vad som definierar begreppet demokrati – Frågorna lyder som följer:

  • Varför det ensidigt är länderna i västvärlden som ska bestämma vad som är demokratiskt eller inte?
  • Är inte demokrati att följa det merparten av medborgarna tycker är rätt och riktigt i det land där företeelsen äger rum var hans följdfråga?

Själv ser jag hans frågor som i allra högsta grad relevanta och väl värda att tänka igenom innan svaret om vad som betecknar en demokrati avges fullt ut.

Efter att ha tänkt igenom saken noga kom jag fram till att om ett land fattat beslut i en fråga i demokratisk ordning, dvs. alla i landet har fått möjlighet att rösta för ett förslag har vi i västvärlden ingen rätt att fördöma landet och kalla det odemokratiskt även om människorna i det landet föredrar ett beslut som skulle ogillas och anses som odemokratiskt i vårt land.

Vad som är demokrati skiljer sig således åt från land till land och självklart ska man som människa acceptera demokratin såsom den är i varje land man väljer att bo i eller besöka genom att respektera de beslut de tagit i demokratisk ordning.

Den ordningen tycker jag att vi ska låta bestå så att alla länder kan utvecklas i sin egen takt och över tid förändra sin syn på vad som är demokratiskt respektive odemokratiskt.

Avslutningsvis innebär inte detta att vi ska avstå från att kritisera rena diktaturer – Dvs. den typ av länder där makten ärvs eller länder där människor inte får rösta i fria och demokratiska val.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

41 kommentarer

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Precis beatworld och det striden står om mellan olika människor och olika länder är hur det begreppet ska tolkas eller hur?

      Vad avser man t.ex. med att alla ska få vara med och bestämma? Att definiera det på ett sätt som alla på vår jord ser på samma sätt är inte lätt eller hur?

      • Fredrik

        Nu blir jag konfunderad. Vill du att demokrati ska ses på samma sätt av alla, oavsett var i världen man är, eller ska demokrati vara ”lokalt” förankrad där man bor/lever?

        För i inlägget säger du att demokrati i ett land, vars befolkning säger sig vara okej med den demokrati ska få vara så, men i svaret till Beatworld så antyder du att definiera demokrati så att alla på jorden ser på det på samma sätt är svårt.

        Vill du ha samma demokrati över allt eller ska ett land få bestämma själv (och därmed ska övriga länder respektera OCH acceptera detta)?

        Om svaret är det sistnämnda så reser sig frågan om ”missioner”. Ska kristna tillåtas åka till andra länder som missionärer och predika Guds ord om vi bestämt oss för att respektera OCH acceptera andra länders sätt att leva? Ska socialdemokrater eller Moderater från Sverige tillåtas sprida sina politiska ideologier i andra länder om vi bestämt oss för att respektera OCH acceptera andra länders synsätt på demokrati och politik?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Demokrati ska vara bägge delarna Fredrik – Som begrepp och betydelse värdsligt förankrad men vad gäller sakförankring i olika enskilda frågor lokalt förankrat och accepterat såsom varande ett demokratiskt synsätt och en demokratisk beslutsform med tillhörande beslut.

          Det finns ingen chans att alla på jorden ska se demokrati på samma sätt vad gäller ett beslut i en formfråga men däremot är jag övertygad om att demokrati som begrepp kan uppnå värdslig förankring.

          • Fredrik

            Så egentligen enbart ”lokal” demokrati som respekteras och accepteras av alla andra så länge som folket ”lokalt” är nöjda med sitt land och samhälle.

            Begreppet demokrati är sedan länge definierat Anders. Folkstyre. För mer än 2000 år sedan definierade grekerna detta.

            Vår svenska demokrati är en variant av dem. Tyskland sin variant. Finland sin variant. Etc etc.

            Så vi behöver ingen ”värdslig” definition av demokrati eftersom vi redan har en. Kvar finns då enbart ”vi i väst som vet bäst” då ska leva upp till vår del, att andra länders demokrati – så länge den är accepterad av dess folk – deras ensak, inte vår.

            Vi har således inte rätten att åka dit och predika vårt sätt att ha demokrati, vi kan däremot åka dit och semestra och leva/bo enligt de lagar och regler som finns där. Precis som vi kräver av dem som kommer till oss.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            I grunden är demokratin förankrad sedan länge Fredrik och då som begrepp – Däremot är detaljerna i vad som i varje läge ska anses demokratisk aldrig fastslagna och det är det som gör saken med att definitivt definiera demokrati svår.

            Det hedrar dig att du i slutet visar att du har samma inställning som mig i frågan genom att precis som jag säga att vi saknar rätt att predika för andra människor i andra länder vad som är demokrati eller inte – Åker vi dit får vi acceptera deras synsätt och lägga vårt eget åt sidan genom att följa deras lagar och levnadsregler medan vi är där.

  1. Anders

    Varför krångla till det?
    Västvärlden har givetvis tolkningsföreträde eftersom vi har längst erfarenhet av demokrati och också kommit längst i samhällsutvecklingen både vad gäller levnadsstandard, utbildningsnivå men också jämlikhet, jämställdhet mellan könen, rättigheter för HBTQ-personer osv.

    Att bara gömma sig bakom ”majoriteten” och acceptera dess beslut kan bli förödande. Hitler valdes på demokratisk väg, enligt ditt synsätt skulle vi alltså acceptera att tyskarna ville ha det så och inte kritisera den tyska folkviljan.
    Demokratin måste alltid värnas, och vi måste inse att demokrati innebär så mycket mer än bara rätten att rösta och följa majoritetens beslut.

    Den afrikanske presidenten försökte sig på utpressning, och det kan ju aldrig accepteras.
    ”Vi ser över rättigheterna för homosexuella om ni accepterar månggifte.” Sånt där har inget med att utveckla demokrati att göra utan bara om att befästa primitiva traditioner. Vad är nästa steg? ”Vi ser över kvinnors rösträtt om ni accepterar att vi gifter oss med barn ” eller ”vi gör det möjligt för kvinnor att välja sin partner om ni går med på att vi stympar deras kön”. Det är löjligt att påstå att det skulle ha med demokrati att göra. I dessa exempel handlar det om kvinnors respektive barns rättigheter som ställs mot folkviljan eller ”majoriteten”. Jag menar att demokratin måste alltid i första hand värna de svaga grupperna.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Redan i andra raden kom första felet Anders – Ingen kan ha tolkningsföreträde då det är helt emot demokratiska spelregler. Det vi får måste ta hänsyn till är vad majoriteten tycker och så vitt jag vet har detta aldrig mätts bland världens medborgare som helhet varför ditt uttalande faller.

      I Sverige ska vi följa det människorna som bor här tycker är demokratiskt och demokrati och samma ska ledarna i andra länder göra genom att lyssna på människorna som bor och lever där.

      Det jag protesterar mot är att vi som bor i västvärlden tror att vi har monopol på vad som ska uppfattas som demokratiskt och det är detta feltänk jag vill att vi ska beakta och ändra på inför framtiden genom att låta verklig demokrati råda i alla länder.

    • Fredrik

      Borde vi – ”de bästa” som sitter med facit i handen – kritisera den tyska folkviljan på tidigt 1930-tal?

      Vi ska absolut kritisera den typ av ledarskap som kom från de fria valen i Tyskland på 1930-talet, men att kritisera den tyska folkviljan i valet då är fel. Det skulle således innebära att det finns ett rätt sätt att rösta i vårt val i år 2018, och då är det de facto INTE demokrati vi pratar om eller hur?

      Jag hyllar absolut inte Hitler eller vad han stod för, men du motarbetar det tyska folket att få rösta. Vad skulle de tyska folket ha röstat på? Med den information de hade då? Är det nånting jag starkt ogillar så är det människor som har attityden ”ja, men det fattar väl alla att det skulle bli så” och du har den attityden.

      Du ser på historien som om den kan fås ogjord, bara genom att folket hade varit smartare då. Du tänker aldrig på att vi kommit dit vi är idag pga vår historia? Och vad är det som säger att du, Anders Forss och jag skulle vara här idag om historiska krigsslag, valet i Tyskland på 30-talet m fl hade fått en annan utgång? Dina föräldrar hade kanske gett sig av för att missionera i Kina och då skulle du aldrig ha bott i Sverige eller hur? Exemplen är oändliga, åt alla håll – både dåliga och goda – men poängen är att rösträtt är om än inte en garant för en ”perfekt” demokrati och i förlängningen ett ”perfekt” samhälle, men ingen borde väl diktera vilken röst som är rätt?

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Det enda detta inlägg strävar efter är att vi alla ska inse att synen på vad som är et demokratiskt beslut ser olika ut på olika ställen och den förståelsen tycker jag att du uttryckte väl i din förra kommentar Fredrik varför jag hänvisar till mitt svar dit även i denna kommentar.

      • Anders

        Klart vi kan kritisera den tyska folkviljan. Varför skulle vi inte kunna det? Är de immuna mot kritik eller är du en sån som inte kritiserar andra av princip?
        Jag har aldrig sagt att det bara finns ett rätt sätt att rösta i valet 2018. Men demokrati där man väljer mellan olika alternativ innebär sällan att alla alternativ är lika bra eller får samma konsekvenser. Alternativen är inte likvärdiga, men för det behöver det inte bara finnas ett rätt alternativ.

        Jag menar att själva demokratibegreppet är så mycket större än bara folkviljan eller att gå efter majoriteten. För majoriteten har inte alltid rätt. Om en majoritet skulle rösta för införande av Sharialagar i Sverige eller obligatorisk könsstympning av flickor så är det precis lika fel som om det skulle införas av en enväldig diktator.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Ska vi följa demokratins spelregler så vt demokratin såsom den är idag innan väg än att följa majoritetens beslut så länge dessa fattats i fria val och i demokratiskt valda församlingar Anders – Fram tills dess är det den ordning vi får följa vare sig vi vill eller inte.

          Jag har ingenstans sagt att dagens tyska folkvilja inte kan kritiseras så vart du får det ifrån förundrar mig.

          • Anders

            Min poäng är att ett beslut kan fattas på demokratisk väg, men beslutet behöver inte vara demokratiskt för det. Man måste skilja på demokrati i sig och den demokratiska processen.
            Tyskarna röstade demokratiskt fram Hitler och resultatet blev ett odemokratiskt samhälle.

            Man kan tänka sig folkmajoriteten i primitiva stater i demokratisk anda röstar fram alla möjliga beslut som kränker stora folkgrupper eller minoriteter.
            Målet måste vara att värna demokratin till varje pris. Den dag man passivt accepterar folkviljan när resultatet blir odemokratiskt är vi illa ute, vare sig judar sätts i koncentrationsläger eller homosexuella stenas till döds eller när det gäller ett samhälle där kvinnans juridiska rättigheter plockas bort eller en folkgrupp sätts före en annan.

            Självklart finns det gott om efterblivna stater som har en lång väg att gå till demokrati som vi känner den. Men grundvärderingar som alla människors lika värde kan aldrig förhandlas bort eller gömmas bakom påståenden som att ”demokrati kan se olika ut”. Den dagen ett land kan visa upp ett lika bra alternativ till den västerländska demokratin så kan vi diskutera vem som ska ha tolkningsföreträde. Tills dess står jag fast vid att västerländsk demokrati är ett överlägset styrelseskick där minoriteter värnas och man inte kränker någon.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Visst kan ett demokratiskt beslut leda fram till ett demokratiskt samhälle och det är därför vi i demokratisk ordning även måste kunna rösta bort den som inte är demokratisk på demokratiska vägar.

  2. Jonny Disenfeldt

    Anders Forss fortsätter att förneka vad vi vet,

    Det har gjorts en studie där judar som blivit utsatta för det som i Sverige sannolikt skulle ha klassats som hatbrott tillfrågades om vem, i termer av gruppering, som hade trakasserat dem. Resultatet var mycket tydligt: i alla fyra fall (Sverige, Tyskland, Frankrike och Storbritannien) var muslimska extremister den överlägset största gruppen förövare. I alla fallen var den minst dubbelt så stor som den näst största gruppen.

    Och den näst största? Vänstersympatisörer. I Sverige var den gruppen störst jämfört med de tre andra länderna. Tjugofem procent av de antisemitiska hatbrotten i Sverige företogs av vänsterpersoner (femtioen procent av muslimska extremister). Det berömda hatet från höger uppnådde fem procent.

    Det är en undersökning utförd av FRA i Sverige samt Center for Studies of the Holocaust and Religious Minorities and Center for Research on Extremism (C-REX) & University of Oslo.

    https://www.hlsenteret.no/publikasjoner/digitale-hefter/antisemittisk-vold-i-europa_engelsk_endelig-versjon.pdf

    Ser nu i nyheterna att vi kan räkna med 800 000 nya svenskar under de kommande 8 åren. Undrar hur deras inställning till judar är …

    ”Var tredje ekonomichef i kommunerna tror att skatten kan komma att behöva
    höjas på sikt. Det visar en enkät i Sveriges kommuner och landstings (SKL) senaste
    ekonomirapport.

    Orsaken är den demografiska utvecklingen som kräver 100-tals nya äldreboenden, skolor och
    vårdcentraler.
    Totalt väntas Sveriges befolkning öka med 800 000 personer kommande 8 åren.

    -Alla kommuner säger att de kommer att jobba med effektiviseringar. Avgörande är hur mycket
    staten kommer höja statsbidragen, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på SKL. ”

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag förnekar ingenting däremot försöker du förneka sanningen Jonny och det är allvarligt.

      Det är så att jag börja hålla med Jan när han säger att du är så förblindad av hat gentemot S att du inte förmår se sanningen i samhället såsom den bör ses.

      • Jonny Disenfeldt

        ”Jag förnekar ingenting däremot försöker du förneka sanningen Jonny och det är allvarligt.

        Det är så att jag börja hålla med Jan när han säger att du är så förblindad av hat gentemot S att du inte förmår se sanningen i samhället såsom den bör ses.”

        Så redovisa då vilka undersökningar som du baserar ditt påstående på … men vi vet ju att de inte finns något stöd i forskningen för det du anför. Tvärtom vet vi att svenskar tillhör de som är minst antisemitiska av alla vilket vi bör glädjas åt. Ökningen av antisemitism står att finna i migrationsflödet.

        Vad säger du Anders Forss om att SKL (och finansdepartementet) beräknar att vi ska bli ca 800 000 fler svenskar på kommande 8 år… du brukar ju anklaga mig för att hitta på siffror …

        • andersforss (inläggsförfattare)

          I dina kretsar skriker man alltid efter undersökningar eller helst av isolerade delar av sådana som för en kort sedan stödjer en teori – Att göra så innebär att man begränsar sin debatt till att bara handla om en liten del av en större sakfråga som i sig bara utgör en liten del i det samfällda samhällsbygget.

          Att använda den debattekniken är fel och bygger inga starka samhällen!

          Ett samhällsbygge bygger på en sammantagen plan där alla förslag och beslut ligger i plan med den ideologi som styr det samhällsbygge planen strävar efter – Vill man som dig bryta ut sakfrågan ur planen är riskerna att beslutet blir fel vilket innebär att samhällsbygget aldrig blir av som planerat.

          Det är av den anledningen jag använder mig av den debatteknik jag gör och att tala om trender som flertalet kan se och känna av behöver inget stöd i undersökningar på det sätt du anför Jonny – Allt som behövs är att lyssna av samhällsdebatten och hålla öron och öron öppna.

          • Jonny Disenfeldt

            Vilka är ”mina kretsar” ?

            Jag noterar att du som vanligt står svarslös.

            Du talar om påstådda trender som du hittat på själv utan att kunna underbygga dina påståenden med någon som helst fakta.

            Du vägrar konsistent att ta till dig av verkligheten om den strider mot dina förutfattade meningar om sakers tillstånd.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Mina kretsar är numera främst Umeå då sjukdom gör att jag för tillfället inte reser speciellt intensivt och då i hela spektrat av samhället från invandrare och svenskar som lever på bidrag upp till de riktigt rika och högst betalda i samhället.

  3. Leif Andersson

    Eftersom vi är vana vid en traditionell västerländsk demokratitradition blir detta med automatik vår referenspunkt. Sen kan det mycket väl vara så att befolkningen i länder vars val vi inte tycker lever upp till dessa kriterier ändå ser sig som demokratiska.

    Den fråga man dock bör ställa sig inför stundande svenska val är hur demokratiska dessa egentligen är? Vi kan läsa att valobservatörer kommer att bevaka det svenska valet vilket indikerar att man ser en stor risk för oegentligheter. Det har ju också rapporterats misstänkt valfusk vid de senaste valen. Vidare har även svenska väljare inget att säga till om penningpolitiken och den devalvering som Stefan Ingves håller på med. Denna penningpolitik med negativa räntor är ju också huvudorsaken till att klyftorna exploderat i Sverige under Löfvenregimen. Därför förstår jag inte hur Löfven kan stå och ta emot skit från Sjöstedt i partiledardebatterna angående detta utan att ta upp denna huvudanledning. Så frågan är hur demokratiskt vårt system egentligen är om man t.ex. jämför med Schweiz.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      För egen del ser jag inte de problem du ser i Sverige då regeringsformen styr vem som har ansvar för vad och vem som ska styra riksbanken.

      För mig är det helt andra saker än penningpolitiken som påverkar ojämlikhet och ökande klyftor och i regeringsuppdraget finns det alla möjligheter att via lagar och förordningar bestämma huruvida lån ska amorteras eller ej och hur räntesättning i sig får gå till.

      • Leif Andersson

        Du är ganska ensam bland ekonomisk expertis att inte förknippa inflaterade tillgångsvärden på bostäder och aktier med riksbankens negativa styrränta vilket ger ökade socioekonomiska klyftor.

  4. Bertil Lund

    Demokrati är bara hållbart i ett jämlikt Samhälle.När klassklyftor skapas som vi ser nu så är demokratin nåt som visar sin sårbarhet.

    Vi har hört i forskning att många idag skulle kunna tänka sig en diktator.
    Självklart är en diktator bra för den som gynnas av det en sådan driver igenom.

    En Diktator skapar ojämlikhet precis efter det önskemål hans anhängare önskar.

    Idag ser vi en diktaturdemokrati där diktatur bedrivs med pengars makt.
    Ingen vettig människa kan tycka att ISK och där skatt på avkastning är närmast obefintlig är rätt politik.
    För att tycka sånt är rätt måste man önska ett ojämlikt samhälle där makten driver politiken efter rikas önskan
    Vilket kan betecknas som diktatorstyre mot utsatta grupper,

    Motsatsen mot dagens politik är Castrovänlig politik där man skyddar fattiga sjuka. och outbildade.

    Kort sagt vi har redan kapitalistdiktatur men folk har inte insett det.

  5. Per Fjellberg

    Intressant frågeställning och intressant exempel. Att det i praktiken inte går att tvinga på andra länder demokrati tycker jag att vi har sett många exempel på, inte minst i Mellanöstern.

    Jag tror att Anders Forss frågeställning också rymmer en moralisk dimension: har vi ens rätt att tvinga på andra länder våra värderingar?

    För min del är demokrati begreppet enkelt. Det handlar om att vi under ordnade former kan byta ut våra makthavare och att alla väljare har en röst var. Folket väljer makthavarna, inte tvärtom.

    Djävulen bor alltid i detaljerna och det första som måste granskas i det till synes enkla är vilka ”vi” är.

    Jag har en enkel definition på det också i bakfickan. Vi är vi som redan är på plats. Vi är vi som redan har rösträtt eller kommer att få den när vi blir äldre. Vi bestämmer vilka andra vi välkomnar och när vi gjort det är de som nyss var en del av ”dem” nu en del av oss.

    Jag kom ihåg att jag läst något om en tysk filosof, Carls Schmitt. Jag hittar inte just den artikeln jag läste men det här är en läsvärd genomgång: http://loblog.lo.se/avtal-loner-och-arbetsratt/om-carl-schmitt-och-konflikternas-aterkomst/.

    Jag ser en konflikt mellan mångfald och vår rätt att implementera våra värderingar i vårt territorium. För mig betyder detta att värderingar är platsberoende, precis som demokratin. De som kommer hit och inte delar våra värderingar har fel, här. I de länder de lämnat kanske de inte hade fel enligt de värderingar som gäller där.

    Vi och de andra, hela tiden. Det finns inget vi utan de andra.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är precis en moraliska dimensionen jag vill lyfta fram Per och det är därför jag lyfter både frågan och ämnet till debatt.

  6. Per Kjellén

    Ja det går.

    Demokrati är ett styrelseskick för nationer. Ordet demokrati har en positiv klang och därför används ordet i flera olika sammanhang. Men demokrati är ett styrelseskick för nationer och det går att definiera. Andra uppfattningar om demokrati är åsikter och för dem finns ingen generell definition.

    FN definierar demokrati så här och det tycker jag kan accepteras. Som sagt, enskilda åsikter om demokrati går inte att använda som definition:

    Alla människor är födda fria och lika i värdighet och rättigheter.
    Föreningsfrihet
    Yttrandefrihet och åsiktsfrihet
    Var och en har rätt att delta i sitt lands styre, direkt eller genom fritt valda ombud.
    Riksdagen utses genom fria, hemliga och direkta val
    Ett pluralistiskt system av politiska partier och organisationer.
    Maktdelning
    En oberoende rättsstat
    Öppen redovisning av offentlig förvaltning
    Fria, oberoende och mångsidiga media.

    Den som söker originaltexten finner den:
    Since its establishment in 2006, the Human Rights Council (successor to the Commission) has adopted a number of resolutions highlighting the interdependent and mutually reinforcing relationship between democracy and human rights. Recent examples include resolutions 19/36 and 28/14 on “Human rights, democracy and the rule of law”.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Demokrati må vara ett styrelseskick för nationer men det är även mycket mer vilket du vet att vi debatterat många gånger på denna plats.

  7. Per Kjellén

    Du har i början av ditt inlägg klart förklarat att din fråga avser styrelsesättet demokrati.

    Att använda ordet demokrati om en mängd olika företeelser och till och med om olika styrelsesätt för nationer var inte ämnet för ditt inlägg.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den avser inte bara styrsättet Per utan hela demokratibegreppet – Det gör alltid demokratifrågan för mig då jag aldrig funnit någon anledning att bara begränsa den till styrelseskicket.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.