Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Staden är till för människor snarare än för bilar.

En modern stad inte ska anpassas och byggas så att den i alla lägen primärt tillgodoser biltrafikens behov – En modernt tänkande politiker ska istället ge stadsarkitekterna och trafikplanerarna i uppgift att bygga för att tillgodose stadens behov.

Ett bygge för att tillgodose stadens behov innebär att vi bygger för att gynna kollektivtrafik, cyklister och gående samtidigt som vi anpassar biltrafiken till dessa genom att dosera biltrafiken och uppmuntra bilister till att lämna bilen hemma och åka kollektivt alternativt cykla eller gå.

Dessa tankar har jag framfört i ett flertal inlägg och det finns dessutom stöd för detta i den klimatrapport som medföljde Trafikverkets rapport till regeringen avseende långsiktig infrastrukturplanering för åren 2018 – 2029.

I rapporten konstateras att bilismen måste minska drastiskt medan kollektivtrafik samt cykel och gångtrafik bör öka i snabb takt. Rapporten underkänner vår befintliga transport- och stadsplaneringspolitik och varnar för att vi inte får fortsätta med att bygga in oss i ett fortsatt bilberoende.

I rapporten talas om hur storstädernas biltrafik måste minska med så mycket som 30% för att klara de klimatmål som ska vara uppnådda senast 2030 – Detta därför att den tekniska utvecklingen och övergången till fossilfria drivmedel och fordon är långsam och otillräcklig.

I Umeå har vi kommit en bit på vägen genom att vi gjort det möjligt för hyresvärdar att göra gröna friköp vilket innebär att man vid ny och ombyggnation av fastigheter i stället för bilparkeringar vid fastigheten erbjuder t.ex subventionerade kollektiva resor.

Det initiativet från Umeå Kommun är bra men inte nog om vi vill att Umeå ska bli en modern och hållbar stad – Ska det till måste vi precis som jag anfört ovan stadsplanera på ett nytt sätt baserat på ett nytt sätt att tänka.

Umeå är en stad med ambitioner att växa till 200.000 invånare – Något som kommer att göra oss till en storstad. Med sådana ambitioner blir det än viktigare att planera och göra rätt redan från början.

Därför gör jag här och nu ett inspel som jag passar vidare till Hans Lindberg och övriga politiker inom kommunpolitiken med uppmaningen att göra Umeå till ledstjärnan i Sverige vad gäller innovativ och klimatsmart stads- och infrastrukturplanering.

I nästa steg bör vi göra som jag tidigare föreslagit och plocka bort många av de parkeringsmöjligheter som finns i centrumkärnan och istället ersätta dessa med gratis infartsparkeringar och mer och bättre och billigare kollektivtrafik samt möjlighet att låna cyklar som kan framföras på attraktiva cykel och promenadstråk.

Jag vill därför än en gång slå fast att städer inte ska anpassas efter biltrafikens nuvarande och/eller framtida behov – Istället ska biltrafiken anpassas efter stadens behov vilket innebär en väsentlig skillnad.

I genomförandet av detta får vi förutom bättre luftmiljö även en attraktivare stad där fler kan njuta av uteserveringar och parker utan att störas av trafikens buller och avgaser.

I hela denna omdaning är det viktigt att vi inte glömmer bort ekonomiskt svaga grupper i genomförande processen utan att tillse att dessa får kompensation för att lämna bilen hemma när de ska åka till stan med familjen – Något som lämpligast sker genom att göra kollektivtrafiken gratis för alla barn & ungdomar och pensionärer.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag” 

32 kommentarer

  1. Krister

    Om ett geni idag kom på att man kan driva ALLA bilar med vatten
    skulle du då ändå vara emot bilar? I princip… Med NOLL utsläpp?
    Är du en bilhatare i Norrland av alla ställen?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag är inte bilhatare Krister men det är ingen mänsklig rättighet att köra bil i stan när andra transportalternativ finns. En god stadsmiljö mår bäst av bilfria centrumkärnor Krister.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Bilisterna åker redan idag till köpladorna för sina stora inköp och då därför att det är billigast för dem på det sättet. De butiker som vill finnas i centrumkärnan kan aldrig konkurrera med låga priser utan blott och allena genom ett unikt utbud som bara finns där och genom en oerhört hög servicenivå.

  2. Gruvtolvan

    Hej!

    Angående kollektivtrafiken i Umeå kommun.

    Att det finns kollektivtrafik i tätorten Umeå är ju logiskt, men när politiker vurmar för att tätorter ska stängas för biltrafik undrar man ju hur vi andra ska göra..?
    Jag jobbar på annan ort men bor inom kommunen, dock en bit utanför… Här finns ingen kollektivtrafik, det är skolbussen man i så fall ska åka med och sen vara på stan till på eftermiddagen för att komma hem med samma buss igen… (då bor jag 19 km från Ersboda). Det är så bedrövligt att politiker pratar om förbud för bilar LÅNGT INNAN kollektivtrafiken ens är i närheten av att nå de som bor tämligen strax utanför centrum…

    Fixa bussar som passar arbetstider annat än universitetet så kommer nog folk att åka…

    Ha det gott och hoppas att du tillfrisknar helt från din sjukdom!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har åtskilliga gånger skrivit om att vi måste stärka kollektivtrafiken även ut till byarna eller Umeås omland som man säger på politikerspråk.

      Att göra så är fullt möjligt med en god planering av linjesträckningarna samt en kombination av reguljär linjetrafik och ringbilar.

      • Bertil

        Med ökad privatisering så är trenden att privata företag tar över lönsamma linjer
        Sen kan man klaga på kommuner som inte får olönsamma linjer till att bli lönsamma.
        Därmed kommer enbart lönsamma linjer finnas och privatisering ta över allt mer.

        Vi är redan där men det kommer bli värre.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Förutom i Skellefteå så är det privata bolag som kör all busstrafik i Västerbotten Bertil.

  3. Leif Andersson

    En sak som borde införts för länge sedan är trängselskatt i alla städer med mer än 100 000 innevånare. Dessa intäkter går sedan oavkortat till åtgärder för att främja transport via cykel och kollektivtrafik i stadskärnorna.

  4. Sven

    Ett alternativ för politiker är att fundera på vad som händer då man förbjuder bilar i centrum men uppmuntrar stora handelscentrum utanför . Helst 3-4 stycken. För att sedan inte förstå varför biltrafiken totalt ökar och centrum blir öde….

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Handelscentrum och centrumhandeln slåss inte om samma kunder Sven – Till handelsområdena kommer människor alltid att åka därför att priserna är lägre där som en effekt av stordrift och lägre hyror. Centrumhandeln kan bara överleva genom ett unikt utbud som bara finns hos dem och genom att ge excellent service.

      • Sven

        På åtskilliga butiker är det exakt samma utbud och pris i stan som i handelscentrum.
        Ditt uttalande bekräftar bara mitt förra inlägg. Politiker tror en massa och står som frågetecken och med drivor med ursäkter då det hela tiden inte fungerar som de tror.
        Men döda centrum och kom sedan med ursäkter du… Sundsvall hade facit. Umeås genier vill ändå gå samma väg.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Mitt uttalande ska inte ses som något som används idag utan som något som kommer att gälla framåt om man som butik utanför en kedja vill överleva i centrumkärnan Sven.

          Stora kedjebutiker har inte direkta lönsamhetskrav på respektive butik utan ser ofta staden som en enhet och väljer att placera sina butiker på strategiska ställen för att attrahera så många kunder som möjligt. Den ynnesten har inte den lilla butiken som oftast bara finns som en enskild enhet i en stad och ingen annan stans.

          • Sven

            Nej, ditt uttalande ska inte ses som något som används idag. Ej heller i morgon eftersom det är helt verklighetsfrånvänt.

            Och gällande kedjor och ”unika butikers” varande i centrum så kan vem som helst se hur det gått såväl i Umeå som i andra städer. Tron att småbutiker inte behöver mycket folk i stan är ju befängt.

            Fö vet alla som har lite perspektiv från andra städer att Umeå redan har grymt bra förutsättningar för cyklister och gångare. Staden är ju i princip helt platt och gc-banorna är grymt bra utbyggda. De underhålls dessutom grymt bra enl min mening, även om många gnäller.

            Det spelar tyvärr ingen roll. Ni har bestämt er för att döda centrum.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det används i Zurich och i fler städer än så Sven och det är på inget sätt verklighetsfrånvänt.

            Den stad jag förespråkar innebär på alla sätt att många människor kommer att finnas i stan – Det är inte möjligheten att köra bil rakt in i centrum som lockar utan utbudet av butiker och restauranger mm.

            Du kommer att få se ett levande centrum i framtiden.

  5. Bertil

    Nu kan inte alla cykla. Finns det minsta tanke på det.
    Då måste bil eller kollektivtrafik fungera.
    men risken är att driver man igenom cykel i städerna så då blir det stört omöjligt för en stackars sjuk handikappad individ komma sig till stan.
    Det bär oftast dit det bär.

    Med dagens och framtidens teknik bör elfordon finns överallt inom en stad. Förarlösa sådana som endast bevakas med tvskärmar. Du sätter dig bara i detta fordon åker med hoppar av vid lämlig terminal.
    Cykla och i mängder orsakar enbart olyckor som sedan belastar en allt mer förfallen vård som endast gäller i framtiden för den som har tjock plånbok och har råd med försäkringar upp över taknocken.

    Framtiden speglar enbart en Värld med enorma klassklyftor där tärandet sker på fattiga och
    bidragen går till välmående.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      För den som är sjuk eller har funktionshinder finns färdtjänst och kollektivtrafik Bertil.

      Att uppmuntra cykling och att uppmuntra till att gå är att uppmuntra till en bättre folkhälsa Bertil.

  6. Bosse

    Problemet med biltrafik i städerna kan komma att lösa sig själv i förlängningen.
    Sveriges stadskärnor håller på att dö, och med dem dör också motivationen att uppehålla sig där.
    Antalet döda skyltfönster ökar i tilltagande takt, och även om vissa av dem förvandlas till lattekaféer, gym eller lösgodisförsäljning, kommer det aldrig att kunna återställa stadens dragningskraft så som vi minns den.
    Stadsflanörerna fanns inte där utan en anledning, och att mållöst ”flanera” i snålblåsten bland idel släckta skyltönster kommer undan för undan att förlora sin mening.

    Vi kan diskutera hur den här utvecklingen startade, och i denna diskussions förlängning kan vi också fundera på om vi överhuvud taget behöver ”städer” fortsättningsvis…

    Visst spetsade jag till det en aning, men titta er omkring i dagens Sverige, och försök att med öppna ögon se de underliggande strömningarna….

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det finns stadskärnor som är lysande undantag från den bild du målar upp Bosse och min tro är att dessa kommer att öka i antal.

      I citykärnorna kan man aldrig konkurrera prismässigt med de butikskedjor som finns i handelsområdena – Däremot kan man bygga en egen nisch genom att tillhandahålla ett unikt utbud som inte finns i någon butik i handelsområdena och kombinera detta med excellent service – Sker det kommer både citybutiker och handelsområdena att gå en ljus framtid till mötes.

  7. Brorson

    Sign Gruvtolvan skrev ”Det är så bedrövligt att politiker pratar om förbud för bilar LÅNGT INNAN kollektivtrafiken ens är i närheten av att nå de som bor tämligen strax utanför centrum…” Det är därför jag bekämpar alla krav på nolltaxa och extrema lågpriser i kollektivtrafiken, nu senast förslaget att alla pensionärer ska åka gratis. Den typen av utspel är förnedrande för oss pensionärer och gör besök i stan flera tusen kronor dyrare än ordinarie biljettpris i kollektivtrafiken.

    Anledningen till att jag i princip stödjer Ander Forss’ utspel om att det åter måste bli möjligt att för en billig penning ”uppgradera” skolkorten I(för de ungdomar som har sådana), så att de gäller även för fritidsresor, är att det i det fallet inte handlar om extrema lågpriser, om man räknar in det som kommunerna redan har betalat för resorna till / från skolan.

    Jag har själv bott på landsbygden, utan tillgång till kollektivtrafik kvällar, veckoslut och långhelger samt 4 km till närmaste hållplats. Och detta var inte i Norrlands inland, utan bara 10 mil från Stockholm city. Vad tror ni fem hotellnätter kostar? Och vad tror ni att ”ringbilar” (d.v.s. anropsstyrd kollektivtrafik med mindre fordon) kostar, om det ska vara ett större trafikutbud än någon enstaka tur i veckan? Många kommuner har inte råd med mer. Kostnaden för anropsstyrd trafik ligger på ungefär 3 / 5-delar jämfört med tidtabellsstyrd busstrafik.

    Det är ett hån, inte minst mot oss pensionärer, att lova gratis kollektivtrafik för – i praktiken – ett privilegierat fåtal – när det saknas finansiering till anropsstyrd trafik av tillräcklig omfattning. Utvecklingen går dessutom åt fel håll, exempelvis i Småland, där man har dragit in mellanhållplatser söder om Tingsryd, för att det ska vara ”expressbuss”. Så blir det när klimatdårar och vänsterextremister, som vill avskaffa ”kapitalismen”, får bestämma.

    Stockholms län är ett mycket dåligt föredöme, eftersom vänsterstyret (S,V, Mp och Fi) där införde ”enhetstaxa” under förra mandatperioden, i stället för att fixa kollektivtrafik även till de perifera länsdelarna alla dagar i veckan. Denna ”enhetstaxa” finansierades genom nedläggning av tvärförbindelser (mellan järnvägslinjerna) med buss. I extremfallen måste den, som ska åka någon mil, ta pendeltåget till Stockholm C och byta till ett annat pendeltåg. Det är ju dessutom fullständigt horribelt om vi pensionärer får åka gratis, så länge vi håller oss inom det egna länet, men tvingas betala ett par hundra varje gång vi passerar en länsgräns.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Mitt förslag om gratis kollektivtrafik för pensioner inkluderar givetvis att vi bygger ut den anoropsstyrda kollektivtrafiken så att den fungerar fullt ut – Det bygger jag på ett solidaritetskrav som har sin botten i att en kommun måste ge samma förmån till alla kommunmedborgare oavsett vart i kommunen de bor då alla kommunmedborgare betalar samma taxa.

      • Brorson

        Vi behöver verklighet och inte utopier. Jag är pensionär. Det är inte du. Jag vill betala för mig, som jag alltid har gjort sedan jag blev gammal nog att åka på barnbiljett. Det var en stor dag. Du måste sluta behandla pensionärer som om de vore omyndiga småbarn. Innan du börjar fantisera, borde du titta på vilka förmåner vi pensionärer har: folkpension, tjänstepension, garantipension, äldreförsörjningsstöd, bostadstillägg. Samt pensionärsrabatter hos många företag. Alla får inte garantipension, äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg. Det får vi om tidigare uppräknade förmåner inte räcker till en skälig levnadsstandard, vari ingår resor med lokal och regional kollektivtrafik. Därför ska vi, som andra vuxna, betala för oss. Därför ska vi, som andra vuxna, ha tillgång till sådana rabatter, som kan ges på kommersiella grunder.

        Eftersom pensionärer i högre grad än arbetande gör sina resor under lågtrafiktid, då det inte behövs någon extra fordonsinsats för att klara volymerna, är det rimligt med pensionärsrabatter, som ger ett pris per enkelresa, som motsvarar priset per resa på månadskort för arbetande. Jag kan det här, eftersom jag har arbetat med det. Det är att förnedra oss pensionärer, både att hävda att vi inte alls ska betala för oss, och att inte räkna med vårt yrkeskunnande.

        Slutligen, Anders Forss, så har även pensionärer rätt till behovsprövade socialbidrag i de fall uppräknade förmåner inte räcker till. När jag bodde på landet, hade jag en 66-årig granne som fick två resor i veckan betalda av socialtjänsten. Det räknades som en merkostnad jämfört med att bo i stan. Hans problem var att han hade så långt till hållplatsen (4 km) och att han var för frisk för att få färdtjänst.

        Jag förstår inte alls din omsorg om rika pensionärer. För de ska väl också åka gratis? Du borde bekymra dig mer om dem, som faller mellan maskorna i de sociala skyddsnäten, såsom svårt handikappade barn. Försök för en gångs skull förstå att de skatter, som samhället faktiskt lyckas få in, inte räcker till hur mycket som helst och att notan för invandringen måste betalas nu, medan vi nu levande pensionärer fortfarande lever, och inte någon gång i framtiden, när invandringen enligt dig ska börja betala sig.

        Ett ökat resande bör åtminstone delfinansieras genom ökade biljettintäkter. Helst bör merintäkten var tillräckligt stor, så att den täcker merkostnaden för det ökade resandet. Annars kommer det ökade resandet att leda till nedläggning av trafik på ekonomiskt svaga linjer. Och det första som försvinner blir den anrops styrda trafiken Så går det till i den verkliga världen, men naturligtvis inte i din fantasivärld.

        Huruvida en pensionär, boende i utkanten av Umeå tätort, vill göra fler resor om dagen till centrala Umeå eller hälsa på barn och barnbarn i södra Sverige varannan månad, ska den pensionären ha rätt att bestämma själv. Det ska inga politiker bestämma. SLUTA OMYNDIGFÖRKLARA OSS PENSIONÄRER!

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag behandlar inte pensionärer som små barn Brorson utan som en grupp vi ska värna. Jag är helt övertygad om att merparten av Sveriges pensionärer skulle uppskatta fria kollektiva resor och i städer/kommuner där det är verklighet har jag aldrig hört någon protestera över saken.

          • Brorson

            Om skattebetalarna vill bjuda på detta, så föredrar jag pengar i handen och rätt att själv bestämma vad jag ska använda de pengarna till. Glöm inte att vi pensionärer också betalar skatt. Du vill alltså ta pengar från pensionärerna i Umeå och ge tillbaka pengarna på dina villkor. Så att de går till dig som regionbusschaufför, men inte till någon lokförare eller flygkapten som kör till någon pensionärs barn och barnbarn i södra Sverige. Eller till släkten i Kurdistan… Du anser dig alltså veta bättre än vi pensionärer vad vi vill ha. Du har ju inte hört några klagomål…

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag vill inte ta några pengar från pensionärerna specifikt Brorson utan snarare från alla skattebetalare så att barn & ungdomar samt pensionärer kan resa gratis i kollektivtrafiken.

            Min åsikt är att dessa grupper ska åka gratis överallt i landet och mitt förslag bygger på önskemål som många pensionärer lagt fram till mig genom åren.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Så borde det se ut överallt i världen och Zurich i Schweiz är ett föredöme på området där staden mer och mer byggs för människor på biltrafikens bekostnad.

          • Krister

            Varför skall en pensionär som har HÖG inkomst
            få gratis kollektivtrafik son med låg?

            – mitt förslag bygger på önskemål som många pensionärer lagt fram till mig genom åren.
            Vem som helst kan påstå det…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.