Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Vädret är helt ur led – Att påstå att detta inte beror på klimatförändringar är ett hån.

Ur led är vädret där vi får uppleva den ena extrema händelsen efter den andra – Endera är det rekordkyla alternativt ett nytt värmerekord – Andra företeelser stavas snörekord, torka samt översvämningar och orkaner även på våra breddgrader.

Att som vissa individer och forskare – Allt som oftast knutna till fossilindustrin ljuga mänskligheten rakt i ansiktet genom att påstå att detta inte har något alls med människans klimatpåverkan och utvinning samt förbränning av fossiler att göra är ett sanslöst beteende.

Att vi upplever dessa extrema vädertyper och dessa extrema förändringar i vårt klimat har självklart ett samband med människans utvinning och förbränning av fossiler – Alla andra påståenden saknar relevans.

Av den anledningen är det viktigt och därtill oerhört bråttom för världens ledare att snarast komma överens om nya klimatmål och nya metoder för att snabbast möjligt reparera så mycket av de skador vi ställt till med avseende klimatet.

Att fortsätta att tuffa på som vanligt och tro att problemet ska lösa sig själv är ingen lösning utan snarare en resa rakt ner i avgrunden och ett sätt att säkerställa att stora delar av jordklotet framgent blir omöjligt att leva och verka i.

Att åtgärda klimathotet måste därför bli en prioriterad fråga för alla där varje människa på jorden drar sitt strå till stacken för att vi ska lyckas.

För mig innebär det att vi snarast möjligt ska börja planera för och genomföra en sedan länge behövd omställning från linjär till cirkulär ekonomi.

Cirkulär ekonomi som i sak innebär en återgång till bondesamhället men utan fattigdom är vägen framåt och det bästa sättet att säkerställa att vi utvinner och återanvänder i all evighet i stället för att fortsätta med att utvinna och destruera.

Övergången till en cirkulär ekonomi är i sak ingen komplicerad process utan snarare ett förändrat sätt att tänka parat med ett smartare sätt att utvinna och använda de råvaror mänskligheten behöver för sin normala livsföring.

I Umeå är vi redan på god väg in i den cirkulära ekonomins tidevarv – Allt som behövs för att vi ska bli ledande på området är att sprida vikten av ett cirkulärt ekonomiskt tänkande bland medborgarna så att vi får dem med oss helhjärtat i genomförandet av densamma.

Ingenting är omöjligt och att Umeå ska bli världsledande inom den cirkulära ekonomins område är fullt möjligt bara vi bestämmer oss för det.

DÄRFÖR – För mänsklighetens överlevnad låt oss gå ”all in” för en övergång till cirkulär ekonomi.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

34 kommentarer

  1. Petter

    Men det mest intressanta i detta är att alla politiker snackar tillväxt, tillväxt. Med detta menar de oftast KONSUMERA mera. Inte många som jobbar mot minskad konsumtion och förfarande samma standard. Sen måste det till en instans som granskar all skit som säljs i lågprisbutikerna . Vi måste köpa kvalite istället. Har sett idag att när folk målar köper de billiga skitpenslar som de kastar efter målning. Mina penslar av hög kvalite har jag haft i 20 år nu och tvättar dessa efter målning. Och möbler från ett företag på 4 bokstäver är också köp och släng. En soffa med kvalite kostar mer men håller 5 ggr längre och innehåller oftast miljövänliga material

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att övergå till cirkulär ekonomi kräver mer av de råvaror vi använder oss av men inte nödvändigtvis mindre konsumption – Detta därför att vi i CE återvinner och uppgraderar snarare än utvinner och destruerar.

      • Per Lennartsson

        Hur uppgraderar du en smartphone? T ex en Samsung S9 eller iPhone X?

        Eller för den delen en bil?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Allt går att uppgradera Per – Så även smartphones och bilar bara de är rätt byggda från början och tänkta för att uppgraderas.

          • Krister

            Att tro på att EN förklaringsmodell eller EN ekonomisk modell är den ENDA lösningen köper inte jag.
            Och vad tror du att miljörörelserna och anknutna påtryckningsgrupper har för agenda?

            Titta här vad SOSSAR ligger bakom:
            https://uvell.se/2018/12/11/pr-spinnet-bakom-greta-thunberg/

            Och kvalite för mig är inte samma sak som för dig.
            Då slutar vi med att staten skall bestämma vilken
            möbel jag skall ha i tex vardagsrummet… ”Soffan Palme” kanske?

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Olika grupper har olika motiv Krister men för mig är det viktiga att de motiv man drivs av strävar efter att förbättra klimatet och bygga ett hållbart samhälle som inte förstör vår miljö och luften vi ska andas etc. etc.

          • Per Lennartsson

            Min fråga var HUR? Inte ett ytterst personligt påstående från din sida som inte är en sanning.

            En bil byggd på rätt sätt från första början, hur byter man bottenplatta på den? Eller hur byter du till en större skärm på din telefon?

            Hur.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Rätt byggda kan man förändra både utseende och teknik genom att uppgradera – Om du vill veta hur sådant går till rekommenderar jag något av alla program i ämnet som sänds på t.ex. Discovery Chanel.

        • Petter

          Varför ska man behöva uppgradera, varför blir man aldrig nöjd ? Varför skapas inte en bra telefon som man kan ha i minst 10 år. Jag har haft min i 7 år nu och den funkar till allt jag behöver. Det är såna som du som skitar ner mest och förbrukar mesta råvarorna . ( ironi och lite sanning i detta :) ). Prylar har blivit för stor del i vår vardag ,tråkigt liv om man blir slav av att vara uppkopplad hela tiden. Måste ju finnas annat som är viktigare i livet än konsumera ??

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Den frågan är relevant Petter – Varför blir människan aldrig nöjd utan ska byta upp sig hela tiden. Publicerar som ditt svar till Per.

          • erot

            Helt sant petter,jag hade en Nokia 6060 i 8år,sen den pajat köpte jag en Doro,faktiskt med kamera, men ingen smartphone,jag anser att ingen behöver smartphone ifall man har en dator hemma,det är ett skapat behov av elektronik-jättarna, likadant med bilar, jag köpte en ny Opel 2003,och den går utmärkt ff, så varför ska jag byta?
            och denna j-a reklam som dyker upp överallt,att vi ”måste” köpa,fy f-n va less man blir

    • Per Lennartsson

      Petter, jag förstår inte. Är du inte kapabel att fatta bra beslut för dig? Du får väl handla var du vill, ditt beslut.

      Ska vi tvinga människor att köpa det som några amatörer (politiker) vill så kan man alltid flytta till Ryssland, tydligen finns en politisk ledare där som är riktigt bra för folket – påstås det i alla fall – och som tydligen också är bra för framtiden. Och bra för miljön. Och bra för omvärlden.

      Frihet att välja är att just detta. Frihet.

  2. Jonny Disenfeldt

    Dags att börja beskatta den stora miljöboven – befolkningstillväxten!

    Bort med alla subventioner och bidrag kopplade till barn.
    Vi behöver ha en global 1 barnspolicy för att börja minska befolkningen radikalt.

    • Bertil

      ”Dags att börja beskatta den stora miljöboven – befolkningstillväxten!”
      Skriver Diselhögern.

      Beskatta svaga grupper ich ge det som skattesänknig till berikade är egentligen vad Diseln säger.

      Samtidigt vill högern vi ska bli fler för att Konkurensen om arbetskraften ska öka så låglöner sänkta trösklar ich urusla sociala skydd kan skapas.

      Om de skapade resurserna fördelades bättre, jämlikheten vore optimal.
      Religiös fanatism kunde dämpas.

      Det är extrem fattigdom som skapar kaninbetendet. Det var som en farbror sa när jag var barn och till min mor då han själv var ca: 80.
      Att skulle man ha roligt förr i tiden ja då blev det en massa ungar. De hade 11barn.

      Disenfeldts metod tror jag inte på.
      I Stockholm har vi 40% ensamstående,
      Födelsetalen är låga i förhållande till befolkning, i gengäld är inflyttning stor.

      Ju mer teknik och tid till annat som belönar ju mindre bryr de sig om avla barn. Mobiltelefoner är ett belöningsinsteument som minskar sexlusten har forskning visat.

      Det är klassklyftor fattigdom tillsammans med religion och dålig tillgång på preventivmedel som skapar fler barn och mera fattigdom.
      Så har det tidigare varit i Sverige för dryga 100 år sedan, mängder av barn men massor dog.

      Lidandet flr barn finns även idag i fattiga länder, dör svältkatastrofer matbrist finns.

      Samtidigt vill man i länder som Sverige att vi ska bli fler annars ökar inte tillväxten och Välförden utarmas.
      Allt detta vansinne har samma bakgrund
      Rika vill ha mer företag större vinster och skatteviljan blir alkt sämre.

      Välfärden där man medvetet skapar fattigdom är tydlig från högersidan
      De som har låga löner ska ha sämre löner
      Sjuka ska helst inte ha nån ekonomi, arbetslösa ska ha sänkta trösklar

      Kort sagt nyliberalism kommunism fanatism religion o.s.v är orsak till fattigdom mängder av barn och lidande för mödrar familjer. Hänger ihop.

      Idag kan detta börja lösas med produktionsskatt. Gratis preventivmedel i fattiga länder länder med korkad religion o.s.v. Tvingas till förändring kvinnor till
      bättre behandling av sina män o.s.v.

      .

  3. Bertil

    Ja detta med klimatet är det så tvärsäkert allt som sker.
    Vågar vi överhuvudtaget chansa på att det är normala cykler över tiden det som sker.

    Ja Trump vill ju se det som nåt naturligt.
    Men är Trump naturlig. Ytterst tveksamt.

    Javisst kan det vara så, men är dagens forskare i så fall så inkompetenta.
    Eller lider de av en masspsykos där alla får fram samma senario Människan har skapat en klimatkris.

    historiska forskningsrapporter visar att: Under de senaste 2000 åren kan man tydligt se två värmeperioder. En var som varmast under 200-talet och en annan var som varmast under 900-talet. Det var under den varma perioden på vikingatiden som nordbor koloniserade södra Grönland och reste till Nordamerika.

    En längre period med varmt klimat inträffade under medeltiden för att senare följas av en period med kallt klimat motsvarande den så kallade Lilla Istiden.

    De största skillnaderna mellan perioderna uppvisas för vintersäsongerna. De varmaste vintrarna var i genomsnitt upp mot 2,5 grader varmare jämfört med de kallaste. Då jämförs den varmaste 50-årsperioden under den medeltida varma perioden med den kallaste 50-årsperioden under Lilla Istiden. Det var också något blåsigare under det mildare vinterhalvåret i den varma perioden.

    Det som är slående idag är den pik som skapas om resultaten förs ner i ett diagram.
    Nåt som inte funnits i andra århundraden.

    Denna gång är kort sagt frågan vart är vi på väg och bär vi en skuld vi människor.
    Jag tror på det sistnämda.

  4. Jonny Disenfeldt

    Anders skriver om teknisk utveckling : ”Varför blir människan aldrig nöjd utan ska byta upp sig hela tiden.”

    Kanske tur att vi inte sitter fast med T-fordar etc … ta bara bilars bränsleförbrukning och hur den förändrats, samma sak med säkerhetstekniken som skyddar passagerare och förare med krockzoner etc …

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den tekniska utveckling är en naturlig del av samhällsutvecklingen Jonny – Något du nyss sa emot men nu öppet deklarerar.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag förstår fullt ut hur produkter förändras och hur utvecklingen ser ut Jonny – Är det någon som inte förstår det är denne någon du.

  5. Alexander

    ”Publicerar som Bertils svar till Alexander”

    Intressant att jag får svar trots att jag inte skrivit. SM i förvirring?

  6. Leif Andersson

    Problemet är att även om de flesta erkänner vår påverkan på miljön är det ytterst få som är redo att göra även små uppoffringar. Se t.ex. i de större städerna där undersökningar visat att minst en tredjedel av alla jobbresor med bil skulle kunna ske med cykel eller kollektivtrafik istället. Här har staten ett stort ansvar genom att höja drivmedelsskatterna samt se till att stoppa de som idag får igenom avdrag för dessa jobbresor via bil men som uppenbart fuskar. Det är ju välkänt att Skattemyndigheten inte prioriterar att noggrant granska om den skattskyldige verkligen är berättigad till avdraget eller inte.

    Så det finns med andra ord enormt mycket att göra på hemmaplan. Men våra politiker möjligtvis undantaget Miljöpartiet vågar inte göra de nödvändiga förändringarna för att ekonomiskt tvinga miljöbovarna till bättring.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du har lyckats bra med att identifiera problemen Leif och det är där vi måste lägga vårt krut – PÅ att få människor att förstå men framför allt förändra sitt beteende så att nödvändiga förändringar blir en naturlig del av samhällsbygget framgent – Når vi dit vilket jag är övertygad om att vi gör så kommer vi att lösa problemen.

      En grundförutsättning för att så ska ske är att vi lämnar det giriga och egoistiska tänkandet bakom oss och återgår till ett tankesätt och ett förfaringssätt fyllt av kärlek och solidaritet till allt och alla.

  7. CA Otterhall

    Vilken underbar vinter vi har. Visst har det utfärdats klass 1 och 2 varningar. Sånt fanns inte förr men snöflingor föll även förr och visst blåste det även då. En helt naturlig vinter m.a.o. Till och med ”trettondagsblian” infinner sig precis som den bör utifrån namnet. Länge sen sist men nu funkar det igen. Jag tolkar det som att vi i Västerbottens inland miljömässigt återställt vårt klimat;) Vad tror du?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att vi återställt klimatet tror jag inte på för närvarande CA – Däremot tror jag att det är fullt möjligt för oss alla att göra det så länge vi bestämt oss för att göra så och så länge som vi arbetar tillsammans med återställandet.

  8. Per Lennartsson

    Anders, det är inte jag som behöver titta på Discovery utan snarare du eftersom du saknar förmåga att förstå HUR en produkt är byggd.

    Låt säga att du bygger en bil som är 4.30 meter. Hur gör du den längre utan att byta bottenplatta? Hur gör man när går från att vara singel, med behov av liten bil till att skaffa familj och behov av stor bil. Hur uppgraderar du din lilla bil till en stor?

    Det är så klart omöjligt, likaså din önskan om det cirkulera samhället och ekonomin. Precis som med Marx och Engels så är det i praktiken inte genomförbart utan enbart en ”slagdänga” som ”goda” människor vill visa och framstå som duktiga.

    För, om det vore möjligt med EN bil, EN mobiltelefon så hade alla världens tillverkare redan gjort detta eftersom det hade skapat högre intäkter och större vinster, vilket du hävdar genomsyrar samhället idag. Men eftersom de inte gör EN produkt utan flera olika från år till år så innebär det med andra ord att det inte är möjligt och Anders, jag tror hellre på dem än på dig – vilket också majoriteten av folket i världen gör.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Bottenplattor går att förlänga och därtill bredda Per – Något du med säkerhet kan lära från e källor du anger.

      • Per Lennartsson

        Patetiskt. Patetiskt okunnig. Det är vad du är Anders. Om du spenderat en minut i ett garage så hade du fattat att det du påstår och kallar för ”uppgradering” i själva verket är ett annat fordon.

        Du får inte enligt svensk, europeiskt, amerikanskt och många, många fler länders lagstiftning ändra på bottenplatta utan att typbesikta om fordonet. Detta då fordonet INTE samma egenskaper som tidigare.

        Så hur ska du kringgå detta? För, det handlar om säkerhet. Och ekonomi. Hur ska det bli billigare att byta bottenplatta på en redan befintlig bil? Hjulupphängning, styrleder, drivlina mm kommer då också att bytas ut, vilket betyder att det är inte samma fordon. Men vänta nu…det är precis det vi gör idag när vi köper NY bil.

        Dina ”teorier” fungerar bara i ett socialistiskt diktatoriskt samhälle där makten vilar i en persons hand. Och det har prövats Anders och det gick sisådär…muren föll 1989.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Att fordonet blir till ett annat fordon om man uppgraderar är självklart Per och jag har aldrig påstått något annat – Sedan ska tilläggas att jag mer eller mindre växte upp i en bilverkstad och i en bilaffär Per.

          Kalla det patetiskt om du vill då det enda patetiska i sammanhanget är du.

          • Per Lennartsson

            Ah ytterligare ett område du är expert på. Få se, då är vi uppe i:

            Politik (självklart)
            Juridik (mästare tydligen)
            Ekonomi (mästare)
            Busskörning (mästare ?)

            Du får gärna lägga till fler områden om du önskar.

            Däremot är du värdelös på att svara på frågor. Enligt svensk och många, många andras lagstiftning så får man inte ändra på t ex vikt på ett fordon utan att typbesikta om det. Med andra ord, om du byter bottenplatta så är det ett nytt fordon. Hur ska du komma runt den lagstiftningen?

            Och, vad är skillnaden till idag då det är exakt vad vi gör när vi köper en ny bil? Jo, ingen. Så denna cirkulerära ekonomi som du pratar om är de facto det vi redan gör idag.

Lämna ett svar till Per Lennartsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>