Vem är vem och hur ska man vara?

Tjo.

Den kurs jag just nu läser på universitetet behandlar bland annat genus och problemen lärare har i och med att en del inte tycker att de jobbar för att bryta stereotypa könsroller.

Självklart kan lärare påverka och jobba dessa, men lärarna är endast en bit av en stor kaka som i övrigt bland annat består av grupptryck och media. Mot dessa bitar har lärare en svår strid framför sig.

Hur kan man då jobba med detta? Ska man t.ex. säga åt pojkarna att göra det som är ”könsstereotypiskt” för flickorna och tvärtom så att det blir jämnvikt? Nej, det tycker jag inte. Jobbar man på det viset och fortsätter att dela upp dem belyser man bara att det fortfarande skulle finnas skillnader mellan deras intressen och att man ska ”testa på varandras” så att man förstår ”dom andra” bättre. Det finns inget som heter ”dom andra”.  

Alla är vi unika, med unika egenskaper och intressen. Jag anser att alla elever ska ha ett fritt val att själva bestämma, vi ska inte tvinga på dem något av det slag jag beskrev ovan. En del kanske frågar ”varför har ditt barn den och den färgen på kläderna?” Ja, det kan mycket väl vara så att barnet tycker om just den färgen, det behöver inte vara något man måste kategorisera under könsstereotypiskt. En del tycker om hårdrock och vissa tycker om pop.

Det här vill jag jobba med. Människors intressen. Intressen som inte ska behöva ha sin grund i grupptryck eller media, och vi ska ta vara på det unika hos varenda en.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.