Skolattityd och svåra beslut

Som vanligt är skolans värld i blåsväder, både på lokal och riksnivå. Det är betygsnivåer och nedlagda skolor, missnöje och kris. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tycker jag att det är viktigt att skolvärlden får tid att anpassa sig till var den befinner sig nu… Men kanske ännu viktigare är det att låta lärare göra sitt jobb – och lita på att det görs rätt.

Mer och mer vikt läggs på att läraren ska förmedla kunskap istället för att eleverna ska ta till sig denna. I vissa fall kan man förstås ha en olämplig lärare, men i en överlägsen majoritet av fallen gör lärarna allt de kan för att eleverna ska utvecklas och prestera. Jag har läst många kommentarer där man endast beskyllt lärare för att elever inte presterat tillräckligt bra i skolan. Som sagt, visst. I enskilda fall kanske det är så, men oftast beror det inte bara på att man har en ”dålig” lärare. Det handlar många gånger om attityden till skola och kunskap, att dessa många gånger ses som onödiga. Det förstår jag själv, det är inte lätt att förstå varför man läser alla olika ämnen. Dock så vill jag trycka på att man från alla instanser betonar att det är viktigt, annars kommer den här attityden att fortsätta växa och till sist göra lärandet omöjligt.

När det gäller nedläggning av skolor så måste man försöka ha förståelse. Det är klart att man vi ha kvar sin byaskola, det förstår väl jag. Jag har själv gått i en och det var fantastiskt bra. Men blir grupperna så små att skolorna endast består av några enstaka elever så blir det inte hållbart. Politikerna förstår att byaskolorna är värdefulla, men de måste vrida och vända på varenda krona för att ekonomin ska gå ihop. Vad är alternativet kan man fråga sig? Ptja, ta bort något annat helt antagligen. Nu blir det ju inte så för skolbarnen, de kommer fortfarande kunna gå i skola.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>