Ådalen 31.

"Vi skall, då våra i Ådalen fallna klasskamrater, jordas, lova, att de kulor som föll från det 'demokratiska' Sveriges militär, icke skall ha fallit förgäves." - Edoff Andersson, Syndikalist.
Det är nu 80 år sedan demonstranterna ankom Lunde och möttes av militären. Den dagen i maj 1931 kom att sluta på ett blodigt sätt.
En del av historien bakom det blodiga utfalet är att Arbetarna vid Marmaverken i Söderhamn erbjöds 4 öre lägre timlön. Det motsvarande en 3,5-procentig lönesänkning. De sa nej och företaget tog in strejkbrytare för att göra jobbet billigare.
Vilket föranledde till demonstration för tusentals fackanslutna arbetare.
Den 14:e maj 1931 samlades Transportarbetarförbundet i Frånö Folkets Hus utanför kramfors för ett protestmöte mot strejkbrytarna. Så gott som alla från fackföreningsrörelsen i Ådalen samlades, ca 3-4000 personer.
På mötet fattades beslutet om omedelbar och allmän arbetsnedläggning vid alla sågverk och massaindustrier i Ådalen. Sedan tågade demonstranterna ned till strejkbrytarnas förläggning i Lunde.
Väl framme så möttes de av den svenska militären som tyckte sig se vapen och höra skottlossning ifrån demonstranterna, något som aldrig besvisats. Militären öppnade eld och 4 demonstranter och en åskådare avled, 5 sårades.
"Men djurens väktare, svenska medborgare, som tvingas att öva sig till mördare, kommenderades att ge eld, och då föll de, våra kamrater, föll för av stat och kyrka välsignade mordvapen." - Hinke Bergegren, kommunist.
De fem dödade var: 20-åriga fabriksarbetare Eira Söderberg, Erik Bergström, 31 år gammal fabriksarbetare, Evert Nygren, 22 år och arbetare, Sture Larsson 19 år och Viktor Eriksson, 35 år. Eira deltog inte i demonstrationen utan var med som åskådare på en gård intill.
"Här vilar, en svensk arbetare, stupad i fredstid, vapenlös värnlös, arkebuserad, av okända kulor. Brottet var hunger. Glöm honom aldrig." - Texten pryder den grav från 4 av de avlidna arbetarna vid Gudmundråkyrka.
Som Ångermanlänning och med rötterna i Ådalen, Kramfors så hyllar jag dessa arbetarkämpar för deras insatser som kom att förändra Sverige. Jag försöker följa deras fotspår, om än mycket senare, engagerad i såväl politiken som i fackföreningsrörelsen.
Årsdagen av Ådalen 31, kampen fortsätter, glöm aldrig!
Det finns mycket att lära sig om det inträffade i Ådalen 31, läs på, utbilda dig och ge aldrig upp - kampen fortsätter!
Uppdaterad: Saturday 14 May 2011 klockan 11:31



Andreas
22 Kommentarer
+ Skriv kommentarFyll i fälten för att lämna en kommentar
Alla kommentarer som skrivs måste godkännas av ägaren till bloggen innan de publiceras.
RWR säger:
Läs på Conny! Lo satt redan i förhandlingar, dom som drev på massan att marschera mot de sk. "strejkbrytarna" var extremister från syndikalisterna samt Sovjet kommunister. Det fanns en motsättning inom vänstern på den tiden lyckligtvis vann den reformistiska sidan med Per-Ahlbin och LO. Jag har full förståelse för arbetarnas situation och arbetsköpare som du kallar dom gjorde en rad felaktigheter men det betyder inte att man ska hylla Sillénare och annat pack!
Ådalen 31 har på så sätt spelat ut sin roll. Kommunismen i dag är så gott som död, eller?
Sunday 22 May 2011 klockan 22:43
Conny Forsström säger:
I en tid när fackets makt i princip inte fanns och arbetsköparna drog åt tumskruvarna, är det då så väldigt anmärkningsvärt att desperata åtgärder vidtogs, som högeranhängarna här tycker? Ni säger att man ska påverka demokratiskt. Javisst svarar jag, men då ska också den möjligheten finnas. Den fanns inte här, i alla fall inte i praktiken. Ådalen 31 är en av orsakerna till att vi behöver ett starkt fack, för då FINNS ju möjligheter att påverka. Därför torde det ligga även i er högeranhängares intresse att ett starkt fack finns. Skulle facket avskaffas, vilket högern på sikt vill, då kommer Ådalen 31 garanterat att upprepas.
Sunday 22 May 2011 klockan 14:52
Krister Klermalm säger:
Här borde ifrån vänster håll såsom borgligheter ifrån den tiden fått yttrat sig om hur det egentligen låg till.
Jag tror nnog att båda sidor kan överdriva händelserna eller förvränga fakta.
Tittar vi med objektiva ögon så kan vi se likheterna i behandling av arbetande människorna idag som då. Ja, se bara hur borgligheten behandlar människorna med sjukförsäkringen och tillåter bemanningsföretag såsom på den tiden får fortskrida driva på i utslitande nyttjande.
Hur det hanteras med fakta och händelser. Så är passiviteten likartad idag som då ifrån borgligheten.
Härmed menar jag också att båda sidor har gjort icke rättfärdigande metoder. Dock dessa ska inte kasta över på rättskaffens utövarna av ofogade grupper oavsett det är extrem kommunist eller höger anhängare.
Sunday 15 May 2011 klockan 19:13
Andreas Jansson svarar:
Du har några poänger i det du skriver, helt överens är vi inte. Men det är ju det som är det fina med politik!
Friday 20 May 2011 klockan 18:16
Krister Klermalm säger:
Här borde ifrån vänster håll såsom borgligheter ifrån den tiden fått yttrat sig om hur det egentligen låg till.
Jag tror nnog att båda sidor kan överdriva händelserna eller förvränga fakta.
Tittar vi med objektiva ögon så kan vi se likheterna i behandling av arbetande människorna idag som då. Ja, se bara hur borgligheten behandlar människorna med sjukförsäkringen och tillåter bemanningsföretag såsom på den tiden får fortskrida driva på i utslitande nyttjande.
Hur det hanteras med fakta och händelser. Så är passiviteten likartad idag som då ifrån borgligheten.
Härmed menar jag också att båda sidor har gjort icke rättfärdigande metoder. Dock dessa ska inte kasta över på rättskaffens utövarna av ofogade grupper oavsett det är extrem kommunist eller höger anhängare.
Sunday 15 May 2011 klockan 19:10
Maria Skiddi säger:
jag ser att DU tycker dig ha förståelse för utvecklingar som leder till odemokratiska våldsamma utvecklingar, men bara då det gäller ena "sidan"=)
Därför att dina röda ögon inte ser att det var det jag precis sökte göra; sätta händelserna i ett sammanhang där flera OLIKA saker ledde fram till en katastrof.
Per Albin fanns ej på offrens begravning. Inte heller LO:s ordförande Edvard Johanson.
En DEMOKRATISK arbetarrörelse kunde inte acceptera att ANTIdemokratiska krafter utnyttjade kampen för reformer och bättre arbetsvillkor.
Betydelsen av den 14 maj 1931 var inte revolutionär. utan i själva verket början på en ordnad men genomgripande samhällelig omvandlingsprocess som leddes av en socialdemokrati som i en dramatisk och avgörande stund valde RÄTT väg.
Hade den "civila" sidan beskrivits som vänstern gör om det rört sig om demonstrerande "brunskjortor"?
Vare sig beskrivningen "civil" eller "obeväpnad" är likvärdig med ofarlig/oskyldig, en stor del av de som mördas och misshandlas svårt i Sverige faller offer just för "obeväpnade civilpersoner".
Man kan ju också fråga sig om det är rätt att "obeväpnade civilpersoner" misshandlar ANDRA lika obeväpnade civilpersoner för att få SIN politiska vilja igenom?
Se på de "obeväpnade civila" SA männens framfart i Tyskland på 30-talet.
Med tanke på vad som hänt tidigare dagen före dvs den 13/5 så finns det goda skäl att tvivla på att allt gått fredligt till om demonstrationen kommit fram till strejkbrytarnas förläggning.
LO:s styrelse avvisade alla propåer om generalstrejk och insikten spred sig om att fredliga och demokratiska metoder alltid var att föredra.
Sen svarade du inte på frågan VAD som var cit dig
"överdrivna reflektioner gjorda av borgerligheten"
Klart det blir trevligare diskussioner på (v)äckelsemöte i din sekt än med mig =))
Ha det gott!
Sunday 15 May 2011 klockan 18:50
Andreas Jansson svarar:
Jag lovar att du ska få ett mer utförligt svar senare, just nu är det för mkt annat.
Att vi aldrig lär bli överens tvekar jag inte på :)
Trevlig helg!
Friday 20 May 2011 klockan 18:17
Maria Skiddi säger:
Exakt VAD i det jag refererar är "överdrivna reflektioner gjorde av borgerligheten"?
Du har alltså "Förståelse för utvecklingar i historien.."?
Du förespråkar alltså användandet av våld mot dina motståndare, är det rätt uppfattat?
Sunday 15 May 2011 klockan 17:35
Andreas Jansson svarar:
Inte om du läser vad jag skrev nedan.
Ja jag har förståelse för att lidelse, orättvisor och fattigdom har verkat till vissa handlingar i omodern tid och i omoderna länder.
För den sakens skull försvarar eller önskar jag inte en sån utvackling nånstans, men ta på dig glasögonen så att de mörkblå ser tydligare vad jag skrev tidigare.
Fortsatt trevlig söndag! Nu ska jag på vänstermöte och träffa likasinnade kamrater för trevliga diskussioner!
Sunday 15 May 2011 klockan 18:25
Maria Skiddi säger:
Ac..säger sig inte förstå varför inte 14/5 görs till helgdag av hans cit honom själv "stora breda parti"
En del av förklaringen finns i följande cit; ”Naturligtvis ha de kommunistiska elementen utnyttjat situationen för att hetsa upp stämningen och driva fram konflikter med ordningsmakten. Ny Tid har aldrig tvekat i att fördöma denna trafik, att visa hur oförenlig den är med den utvecklingsståndpunkt, till vilken arbetarrörelsen hunnit, och hur skadlig den är för arbetarnas sanna intressen.” Vilja vi inte gå våldets väg, då skola vi inte heller låta de oansvariga elementen ta ledningen i arbetarklassens kamp. Jag måste säga att i Ådalen var flatheten stor mot kommunisterna.”Per Albin Hansson.offrens begravning beskrevs som kommunistisk ”likplundring/ bolsjevikdemonstration" cit Rickard Sandler,statsminister 1925-26.
---------------
Desperat påhopp Ante. Du gör detta till en svart-vit fråga.Det finns lite om man läser "på" UTANFÖR den mytiska bild som arbetarrörelsen målar upp.
Det är naturligtvis inte så enkelt som att arbetarna var "goda" och militären "ond". Beväringar på mellan 16-18,19 år skickades dit och möttes redan vid ankomst av dödshot och stenkastning. Bakgrunden till att de öht fanns på plats var ju att de pådrivande var Hugo Silléns Moskvatrogna kommunister, som under dessa majdagar uppträdde uniformerat och med armbindlar; en följd av händelserna blev för övrigt ett politiskt uniformsförbud.
Strejkbrytare misshandlades krokades fast och vinschades upp i lyftkranar och några av dem fördes som fångar till torget i Kramfors, där de förevisades som klassförrädare och blev förhörda under rättegångsliknande former, allt under överinseende av den lokale kommunistledaren Axel Nordström, utbildad vid en sovjetisk partiskola.
Polisen vågade inte ingripa. Istället tillkallades militär. Katastrofen var ett faktum.
Min syn är att inte försöka förändra samhället genom våldsaktioner, utan genom demokrati. Att ist påverka samhället via val. Har du en annan syn?
Sunday 15 May 2011 klockan 15:53
Andreas Jansson svarar:
Självklart läser man på sig från olika vinklingar, det borde även du göra och inte bara utifrån dina mörkblåa ögon!
Mycket av det du skriver är många gånger överdrivna reflektioner gjorde av borgerligheten på vad som inträffade.
Självklart vill jag ändra på samhället genom fredliga och demokratiska former. Jag försvarar inte våldshandlingar, även om man måste ha viss förståelse för utvecklingar i historien..
Sunday 15 May 2011 klockan 16:11
Andreas Jansson svarar:
Självklart läser man på sig från olika vinklingar, det borde även du göra och inte bara utifrån dina mörkblåa ögon!
Mycket av det du skriver är många gånger överdrivna reflektioner gjorde av borgerligheten på vad som inträffade.
Självklart vill jag ändra på samhället genom fredliga och demokratiska former. Jag försvarar inte våldshandlingar, även om man måste ha viss förståelse för utvecklingar i historien..
Sunday 15 May 2011 klockan 16:11
RWR säger:
Du kan inte på fullt allvar ställa dig på dessa kommunisters sida! De var inget annat än stenkastande huliganer som ledde folkmassan. Den kamp som fanns mellan LO, syndikalister och Moskvatrogna kommunister gav upphov till händelsen i Ådalen. Tack och lov vann LO den kampen och kunde avvärja dessa förvirrade människors kamp för ett Svenskt inlemmande i den Sovjetiska hegemonin.
Om du på fullt allvar tror att dessa män Sillénare, Moskvakommunister, Hinke mdfl. bar på en framtid för Sveriges befolkning så har du ju inte kommit långt bort från den stämpel du säger dig vilja vara utan!
Nej skulden ska inte läggas på arbetarna. Skulden ska läggas på uppviglarna, de kommunistiska och syndikalistiska dårarna. Skulden ligger också på de arbetsgivare som valde konfrontation istället för dialog!
Per-Albins analys var i detta sammanhang korrekt!
Sunday 15 May 2011 klockan 15:38
Andreas Jansson svarar:
Per-Albins analys tror jag säkert att du känner för då han var en "högersosse" på den tiden, men även inom SAP så var tolkningen av det som hände förvirrat, en ganska klar delning av partiet.
Det är svårt att 80 år senare ha en klar bild på vad som egentligen hände, en bild som förövrigt aldrig har blivit självklar för den breda massan.
Sunday 15 May 2011 klockan 16:08
Alejandro Caviedes säger:
Jag förstår inte varför 14 maj inte är en röd dag. Första maj är det, och det dog ungefär lika många fast i USA. Efter skotten i Ådalen, så fick vi en helt ny era i Sverige.. sossarna kom till makten, bemanningsföretagen förbjöds och folkhemsbygget sattes igång.
Idag håller allt detta, som arbetarna i Ådalen riskerade sina liv för, på spel. Finansminister talar öppet om att lönerna för offentliganställda måste sänkas; bemanningsföretag används för att pressa de anställda att försämra sina abetsvillkor; FAS 3-are nyttjas för lönedumpning; och det hörs allt fler röster, som liksom Skiddi, rättfärdigar massakern i Ådalen för att nonchalera det som arbetarrörelsen åstadkommit.
Det är dags att vi vaknar och säger stopp!!
Sunday 15 May 2011 klockan 13:43
Andreas Jansson svarar:
Jag håller med dig till fullo Alejandro!
Det var en viktig händelse för Sverige med ett blodigt utfall, men våra kamrater kämpade för något och kampen måste gå vidare.
Här gäller det att fackrörelse och socialistiska politiker kämpar och aktiverar sig för ett regeringsskifte 2014!
söndag 15 maj 2011 klockan 14:00
Maria Skiddi säger:
Få händelser har använts så mycket i propagandasyfte och de officiella utsagorna är tillrättalagda för att passa den som för tillfället framför dem.
De som deltog kämpade inte för att få mat på bordet. De hade ett arbete. Trots den enorma lågkonjunkturen och trots att massor av fabriker runt omkring dem hade stängt igen helt och lämnat tusentals och åter tusentals arbetslösa så hade de ett arbete.
För att klara konjunkturen skulle de få sänka lönen från 1 krona och 18 öre i timmen till 1 krona och 14 öre i timmen.Vi och vår tid
Johnson-förlaget Malmö
Beyronds aktiebolag 1961
"Efter ett kommunistiskt möte den 13 tågade 500 demonstranter mot platsen där bevakningsstyrkan utgjordes av 8 poliser. Dessa ignorerades helt av de demonstrerande, som tog sig ombord på fartyget och misshandlade 6 av de arbetsvilliga..."
"Övergreppet ledde till att myndigheterna rekvirerade förstärkningar av poliser och militärer."
"Sedan en patrull överfallits och befälhavaren uppmanat demonstranterna att stanna, avsköts varningsskott. Dessa kom genom olyckliga omständigheter att medföra att fem personer dödades och flera sårades av rikoschetter och vådaskott."
Samverkande bokförlags försöljningsorganisation AB
1976
"Den utposterade militären blev utsatt för ett intensivt stenregn, vilket hade till följd att miltären gjorde en
Militären drogo sig nu tillbaka till förläggningen, och då demonstranterna började storma mot denna, avlossade mlitärerna först ett par hundra lösa skott, men då detta icke hade någon verkan, började man skjuta skarpt...
huvudmännen bakom demonstrationen var Moskvatrogna kommunister, kallade Sillénare som hade Lenin, Marx och Engel som idoler.
Soldaterna som sköt var posterade vid planket som omgav huset.
söndag 15 maj 2011 klockan 00:26
Andreas Jansson svarar:
Ja precis, från vilket håll de än ger så är de ju tydligen tillrättalagda..?
"Vid prövning av bevisningen i dess sammanhang har kommissionen icke funnit skäl för antagande, att skottlossning från demonstranternas sida förekommit såsom ett angreppsmedel gentemot militären eller förläggningen och därmed skulle hava givit upptakt till den hastiga utveckling av händelserna, som ägde rum från mötet mellan patrullen och demonstranterna.” - ådalskommissionens berättelse.
"Det är omöjligt att med framgång försöka göra gällande, att skulden för vad som skett däruppe i Ådalen i någon mån kan läggas på arbetarna. Enligt samstämmiga uppgifter, t.o.m. av medlemmar ur regeringens eget parti , sköt en sergeant utan vidare ner två arbetare i demonstrationståget, i samma ögonblick som en militärpatrull marscherade fram mot de fredligt demonstrerande arbetarna." - Riksdagens protokoll. Andra kammaren. Fredagen 15 maj 1931.Kl. 4 e.m.
Att du skulle kommentera förstod jag, du har ingen känsla för arbetarrörelse lr rättvisa och solidaritet.
Det finns massor att läsa om Ådalen 31, merparten av det skrivna är på arbetarnas sida, så även de rättfärdiga bevisen.
söndag 15 maj 2011 klockan 00:40
Jerome säger:
Helt rätt! Man skall lära av historien. Vi har ju oxå stenarbetarna och kanonbåten i Bohuslän, arbetslägren under kriget (tex Stensele och Vindeln i vår närhet) och inte att förglömma attentatet mot flamman där överbyggnaden och delar av borgarstaten användes, IB m fl exempel.
Näve
lördag 14 maj 2011 klockan 23:31
Andreas Jansson svarar:
Absolut, jag håller med dig till fullo!
söndag 15 maj 2011 klockan 00:41
RWR säger:
Litar på Per-Albin i denna fråga! Det rörde sig om ett gäng blodtörstiga extremister som tvingade fram skotten där även oskyldiga strök med. Den romantiserade bild som 60-talets vänster målade upp av händelsen stämmer således inte!
lördag 14 maj 2011 klockan 18:35
Andreas Jansson svarar:
Det säger du med all säkerhet?
Jag tror inte alls på den teorin, men självklart fanns det nog en hätsk stämning, för många var det liv och död med arbete på den tiden.
Jag har länge läst och sökt det kan jag kan finna om just ådalen 31, bilden är inte romantiserad.
Men att vi har olika syn på det mesta tvivlar jag inte alls på, men läs gärna på dig om ådalen 31!
lördag 14 maj 2011 klockan 18:48
Skriv kommentar