Museibloggen by Anki Berg

Vilset om mångfald och identitet på museer

I morgon torsdag släpper litteraturvetare Johan Lundberg sin bok Det sista museet. De artiklar jag har läst och inslag jag har tagit del av inför boksläppet väcker fler frågor än aha-upplevelser.

Lundberg menar att museernas sätt att arbeta med ”människor utanför museerna” är kontraproduktivt, om syftet är att öka mångfalden i samhället. Istället för att öka mångfalden så minskar den med nuvarande förhållningssätt, enligt Lundberg. Han pratar om ”historiker” på museerna som intresserar sig för berättelser från den andre, och att det inte är museernas uppgift att inhämta dem. ”Då kanske man ägnar sig åt något annat än museal verksamhet”, säger han i en intervju i SVT. Han förutsätter alltså att det är av större intresse för människorna på gatan att lyssna till historikerna – frågan är bara vad historikerna förväntas förklara i form av historiska sammanhang och skeenden om samtalen enbart ska föras inom och mellan institutionerna? Lundberg frågar sig vidare om inte fem personer med olika politiska uppfattningar representerar mer mångfald än fem personer med olika hudfärg som delar samma ideologi. Ja, det staplas så många tokigheter på varandra så jag vet inte i vilken ände jag ska börja.

För det första tycks Lundberg inte ha någon som helst kunskap om museihistoria. De ”historiker” han talar om är i vårt fall etnologer, och de har i alla tider intresserat sig för människorna utanför museet. Tack vare kringresande fältetnologer och fotografer har vi idag arkiv och samlingar som berättar om våra kulturarv – i alla fall stora delar av dem. Hur tänker han sig att museimän och -kvinnor ska bygga kunskapsbanker om inte människor utanför husen är delaktiga? Är Lundberg måhända inne på samma tes som Johanne Hildebrandt i en kritisk artikel i SvD tidigare i vår, att det endast är forskare som hör hemma på museerna och kan berätta ”sanningen”? Oroväckande i så fall. Museernas uppgift är just att koppla ihop samtida skeenden till historiska dito. Vad menar Lundberg annars att museer ska ägna sig åt? Han är mycket oklar på den punkten.

Och så var det mångfalden. Lundberg menar uppenbarligen att fem meningsmotståndare i sig representerar en form av mångfald, och det kanske det gör vid första anblicken, men att tycka olika i en i övrigt homogen miljö kan knappast betraktas som mångfald. Mångfald kräver olika bakgrund och erfarenheter, skilt från den normgivande. Om fem personer med vitt skilda bakgrunder sedan landar i samma åsiktskorridor – då är det ju ett resultat av processer som alla har lett fram till en gemensam tanke och idé. Mångfald förklaras inte bäst genom ett mångfacetterat resultatet av ett arbete, utan hur strukturen för arbetet har satts upp, oavsett om det slutar med en mosaik av föreställningar, eller en och samma idé.

Ja, vi torde få höra mer om Lundberg vad det lider. Innan du själv har boken i din hand kan du ta del av länkarna nedan där du får läsa mer om Det sista museet.

 

Kulturnytt P1, analys 

Intervju med Johan Lundberg i SVT

Johan Lundbergs debattartikel DN

Etiketter:

2 kommentarer

  1. Thomas Svenson

    Efter att ha läst upp på länkarna du inkluderar så kan jag bara tolka det som att frågan om museums framtid i samhället är både infekterad och har dåligt fokus om vad debatten egentligen borde handla om. Därför avböjer jag att ge min in i den delen, inklusive orelevanta politiska inflik och även personangrepp i det jag läst, sett och hört.

    Däremot är den här delen av ditt blogginlägg mycket intressantare som utgångspunkt:

    ”Om fem personer med vitt skilda bakgrunder sedan landar i samma åsiktskorridor – då är det ju ett resultat av processer som alla har lett fram till en gemensam tanke och idé.”

    Jag håller fullständigt med dig, men vill också påstå att problematiken ligger i hur den typen av insikter tolkas i samhällsdebatten. Både vad gäller dom inblandade själva, i det här fallet ”fem personer”, och utomstående som vill blanda sig i – som massmedia, bloggare, sociala medier och alla andra – och som tar till offentligt utrymme för att göra sin röst och åsikter hörda.

    Framförallt tror jag det går fel utifrån ordet åsikter, inkl. ”åsiktskorridor” som du använder. Allt för många väljer då att gå i försvarställning och börjar då leta efter anledningar som skiljer sig från dom andra. Detta skapar oftast fullständigt onödiga konflikter och ännu mer slöseri med både tid och andra värdefulla resurser. Dessutom underbyggs, ja nästan påhejas, det av att massmedia gärna går loss på skillnaderna för att på så sätt hitta sina scoop och därmed få egen plats på scenen för just det ämnet också.

    Från att ha läst på om era ståndpunkter så är det inte svårt att förstå att både du och Johan Lundberg är oroade över våra museums framtid. Då inte minst utifrån vilken funktion och samhällsnytta dom idag bidrar till utifrån sina förutsättningar och resurser, och vad det blir av i framtiden.

    Det är något jag också är orolig för, inte minst efter att själv under sista året varit runt på flera av dom museum som finns i Göteborg. Då som besökare och för att förbätra min egen kunskap om vår historiska utveckling, och för att få bättre förståelse om omvärlden och hur allt fungerar.

    Visst finns där massor att titta på, men än mer påtagligt är hur utställningarna, presentationer och tillgängliga resurser också verkar ha stått stilla sedan 1970-talet då jag med mina föräldrar och även skolklassen började besöka dem. Det är faktiskt nästan som om tiden stått still, som om regeln ”se men inte röra” gällt både för besökare och anställda.

    Har även varit inne på Västerbottens museum och tittat runt. Även den är för mig som besökare passiviserande. Visst innehåller den massor av information och kunskap, men med en tydlig inriktning på reklam för att få besökare och rapportering av resultat. Det påminner även mer om intranät än något publikt som riktar sig till mig som intresserad av kunskap och även möjligheter att själv vara med och bidra på olika sätt.

    Just den sista biten – att själv få vara med och bidra på olika sätt – är en av dom absolut största förändringarna som håller på att ske i samhället. Framförallt mycket tack vara digitaliseringen, internets utbredning och dom fantastiska nya möjligheter till kunskap, kommunikation och samarbete den utveckligen redan gett oss möjligheter till.

    Eftersom öppet samarbete, inte minst gränslöst över internet, är något som jag själv sysslat med ända sedan förra årtusendet, så blir kontrasten mot vad dagens museum erbjuder mig väldigt skarp.

    Hur samarbetar exempelvis Västerbottens Museum med skolor i närmiljön?

    Där finns idag en enorm möjlighet att återigen göra våra museums samlingar och resurser både tillgängliga, relevanta och samhällsnyttiga igen. Enskilda skolklasser, ända ner till lågstadiet, kan exempelvis få vara med i olika lämpliga

    • Thomas Svenson

      [deb här bloggen kapade fräckt min kommentar av teknisk anledning jag inte styr över, försöker nedan återskapa och avsluta]

      …projekt och moment. Där kan klasserna få vara med och göra forskning, inte minst med hjälp av internet och/eller i närmiljön för relevanta projekt. Men även om hur resultaten sen presenteras både i muséets egna lokaler och på nätet på olika sätt. Som bonus blir det säkerligen även fina effekter som att föräldrar och aktörer den lokala närmiljön blir mer engagerad på olika positiva och bidragande sätt.

      Här finns det nästan hur många möjligheter som helst att plocka ut museum från malpåsen och göra dem till bättre integrerade institutioner i dagens samhällssystem. Detta genom att utveckla nya former av samarbete både lokalt or globalt för att bättre använda de enorma samlingar or resurser som faktiskt finns. Och allt kan göras betydligt mer samhällsnyttigt och relevant utifrån dagens och morgondagens behov.

      Om fem personer kommer fram till en likartad åsikt så är utmaningen främst att använda dom fem olika historiska processerna, som ledde dit, för att vidareutveckla och stärka den idé det handlar om och därmed förbättra samarbetet om hur förändringen den förespråkar kan genomföras på ett så bra och samhällsnyttigt sätt.

      Gäller att undvika dom fällor som idag så lätt leder till att skillnaderna tillåts dominera debatten och därmed allt för effektivt förlänger och försvårar det man i grunden ofta faktiskt är väldigt överens om.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.